- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 29)
Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 29)
Postet 11.01.11 kl 20:42
Tonje_RFlotte lakriser:) Har en liten gjeng med sp.blue line jeg også. Brukte noen måneder på å få identifisert de, så veldig enig med deg at disse ikke er lett å få riktig id på;)
Ja hadde det bare vært sånn at man kunne vite sikkert at den arten man kjøper er riktig art. Men det er det jo aldri. Når lakriser i tillegg er vanskelig å identifisere så står man der...
Postet 11.01.11 kl 21:04
Hatt de nye lakrisguramiene i 6 dager og de er virkelig de enkleste lakrisene jeg har hatt. De jeg har fra før måtte jeg bruke laaaang tid på før de tok dødt for feks. Disse her har allerede spist frossenfor et par ganger
Her får de en blanding av røde mygg (jada...), artemia og cyklops -alt går ned.
Jeg har endelig skjønt at det er lurt å bruke stativ når jeg filmer, men da glemmer jeg meg litt bort også, lang snutt :p
<embed src="http://www.youtube.com/v/hTPIayxvwdA?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Det er vel ikke noe mer beroligende enn å sitte å se på en gjeng lakriser som smyger rundt. Det er noe helt spesielt med måten de beveger seg på. Jeg syns det er så vakkert Har i alle fall sett 3 hanner som har farget ut, på 02:03 kommer en av hannene fram fra et bananblad (til høyre)
<embed src="http://www.youtube.com/v/Vk3Yza-q9Zc?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Her får de en blanding av røde mygg (jada...), artemia og cyklops -alt går ned.
Jeg har endelig skjønt at det er lurt å bruke stativ når jeg filmer, men da glemmer jeg meg litt bort også, lang snutt :p
<embed src="http://www.youtube.com/v/hTPIayxvwdA?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Det er vel ikke noe mer beroligende enn å sitte å se på en gjeng lakriser som smyger rundt. Det er noe helt spesielt med måten de beveger seg på. Jeg syns det er så vakkert Har i alle fall sett 3 hanner som har farget ut, på 02:03 kommer en av hannene fram fra et bananblad (til høyre)
<embed src="http://www.youtube.com/v/Vk3Yza-q9Zc?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Postet 13.01.11 kl 12:27
Postet 13.01.11 kl 13:17
Postet 13.01.11 kl 14:02
mona oDet er ikke til å unngå at man får lyst på noen sånne småguramiser når man ser de fine fiskene på filmene dine, Lisbeth! :)
Ja er de ikke fine! Trenger ikke store plassen heller
Men skulle nesten ikke tro at disse er VF. De er allerede nyskjerrig på hva som kommer når jeg bråker med lokket og de spiser død mat. (Kommer visst ikke helt over at de spiser dødt for allerede hehe :p )
Lurer på om det har litt å si at de er så mange, både for trygghet og at de kjapper seg med å snappe til seg mat før noen andre gjør det. Kule er de i alle fall!
Postet 13.01.11 kl 14:03
Anna U.Veldig vakre fisk ja. Kjempefint miljø de bor i også!
Ja jeg må si meg fornøyd med innredninga, sånn bortsett fra at det meste av planter skal bort og inn med mere brunt (røtter, blader, orekongler)
Det at det ligger blader over alt gjør dem nok også veldig trygge. Alltids et skjulested i umiddelbar nærhet
Postet 13.01.11 kl 14:06
Sjekk biotopsbildet fra en pytt det bor lakriser. Omkranset av løvtrær. Så det er nok mye blader og røtter nede i denne pytten
Postet 13.01.11 kl 14:12
Ja, en uke med de nye lakrisene og her skjer ting fort. Hvid alle 15 overlever har jeg nok et problem. 2 av hannene har nå tatt sine revir og de er ganske store...
Den ene passer på 2 huler og jager vekk alt som svømmer i nærheten. Disse hulene ligger klin inntil hverandre så ikke så rart at han ikke vet hvilken han skal passe på.
Jeg må gjøre en ominnredning i helga, få spredd hulene mer og satt inn flere huler. Hvis de 15 lakriisene overlever og består av halvpart hunner og hanner må det være plass til 7 par! Skal jeg flytte over de som bor i paludariumet også blir det minst 8 par! Jeg får bare se hva som skjer så får jeg heller selge unna noen hvis det blir for mye knuffing..
Den ene passer på 2 huler og jager vekk alt som svømmer i nærheten. Disse hulene ligger klin inntil hverandre så ikke så rart at han ikke vet hvilken han skal passe på.
Jeg må gjøre en ominnredning i helga, få spredd hulene mer og satt inn flere huler. Hvis de 15 lakriisene overlever og består av halvpart hunner og hanner må det være plass til 7 par! Skal jeg flytte over de som bor i paludariumet også blir det minst 8 par! Jeg får bare se hva som skjer så får jeg heller selge unna noen hvis det blir for mye knuffing..
Postet 14.01.11 kl 08:04
Postet 14.01.11 kl 09:42
Jeg er faktisk usikker på om de danner faste par eller om det kun er under lek de kommer sammen. Men jeg tror det sistnevnte. De lakrisene jeg har hatt ser jeg hannene har vist absolutt mest oppmerksomhet mot den feiteste hunnen, men ser ikke at de henger sammen permanent.
De leker i huler. Hunnen kan jage og spise sitt eget avkom, men det gjør ikke hannen. Jeg vet panda+ hadde noen få par i karene sine, ga dem huler og lot de styre på selv. Det dukket opp yngel som vokste opp hele tiden. Så det er min plan å gjøre det på denne måten. har ikke spesielt lyst å ta ut egg/yngel og styre med det
Disse lakrisene skal få bo i 63L permanent. Dette er egentlig mitt karantenekar, men jeg har bestemt at jeg ikke skal ha noen nye fisk. Allle kar er fulle og ingen nye kar skal settes opp! Nå skal jeg bare stulle og stelle med det jeg har og få dem til å leve lenge
Panda+ har lagt inn en god del nyttig info om de forskjellige artene her
De leker i huler. Hunnen kan jage og spise sitt eget avkom, men det gjør ikke hannen. Jeg vet panda+ hadde noen få par i karene sine, ga dem huler og lot de styre på selv. Det dukket opp yngel som vokste opp hele tiden. Så det er min plan å gjøre det på denne måten. har ikke spesielt lyst å ta ut egg/yngel og styre med det
Disse lakrisene skal få bo i 63L permanent. Dette er egentlig mitt karantenekar, men jeg har bestemt at jeg ikke skal ha noen nye fisk. Allle kar er fulle og ingen nye kar skal settes opp! Nå skal jeg bare stulle og stelle med det jeg har og få dem til å leve lenge
Panda+ har lagt inn en god del nyttig info om de forskjellige artene her
Postet 14.01.11 kl 10:08
Postet 14.01.11 kl 10:55
Dro en aldri så liten bomtur til plantasjen på skullerud i dag. Skulle ha torv som jeg skulle legge i vann for å få surt vann. Denne type varer var ikke på deres bestillingslister denne tida av året. Det burde jeg vel skjønt.
Begynte å rote litt i akvariestæsjet mitt når jeg kom hjem og der fant jeg en pakke med torv for å ha i filteret og en pakke med Exo Terra Plantation Soil beregnet til terrarier. Laget av kokosfiber, ikke torv, men har lyst å legge det i vann og se hva som skjer. I første omgang har jeg lagt dotten med filtertorv i ei bøtte med vann. Er ikke mer enn 60 gram så det spørs vel på effekten.
Begynte å rote litt i akvariestæsjet mitt når jeg kom hjem og der fant jeg en pakke med torv for å ha i filteret og en pakke med Exo Terra Plantation Soil beregnet til terrarier. Laget av kokosfiber, ikke torv, men har lyst å legge det i vann og se hva som skjer. I første omgang har jeg lagt dotten med filtertorv i ei bøtte med vann. Er ikke mer enn 60 gram så det spørs vel på effekten.
Postet 16.01.11 kl 18:01
Hei..
Vi også må til å senke ph på vårt vann i det akvarie som kuhlii skal flytte inn i. Vår pg fra spring er nokså konstant opp mot 8..
Er det torv du sverger til eller har du prøvd med eddik slik som eg fekk tips om i går når eg spurde om råd..
Veit ikkje korleis du bur til men Felleskjøpet bruker ha torv av ulike slag hele året her hos oss Kan jo være dei har der du holder til også.
Vi også må til å senke ph på vårt vann i det akvarie som kuhlii skal flytte inn i. Vår pg fra spring er nokså konstant opp mot 8..
Er det torv du sverger til eller har du prøvd med eddik slik som eg fekk tips om i går når eg spurde om råd..
Veit ikkje korleis du bur til men Felleskjøpet bruker ha torv av ulike slag hele året her hos oss Kan jo være dei har der du holder til også.
Postet 16.01.11 kl 18:07
Jeg har svart i tråden du har om ph senking
Jeg har ingen erfaring med å bruke torv, skal teste det ut nå. Aldri prøvd eddikk heller. Jeg har verken lappen eller bil, så skal jeg noe sted må det være enkelt å komme seg til og fra. jeg bor også midt i tjukkeste Oslo, man må jo et stykke ut av byen for å finne felleskjøpet feks :/
Jeg har ingen erfaring med å bruke torv, skal teste det ut nå. Aldri prøvd eddikk heller. Jeg har verken lappen eller bil, så skal jeg noe sted må det være enkelt å komme seg til og fra. jeg bor også midt i tjukkeste Oslo, man må jo et stykke ut av byen for å finne felleskjøpet feks :/
Postet 16.01.11 kl 18:47
Da skal jeg røpe en vel bevart hemmelighet, midt i tjukkeste Oslo. Har nemlig hatt den blandede fornøyelse å være nærmeste nabo til Olaf Gjesti & Sønn, Oslos eneste furasjeforretning. Lyden av trailere som rygget rundt i småveiene på Sagene nattestid savner jeg ikke et øyeblikk. Men det er veldig koselig der, og de har alt mulig merkelig...
Postet 16.01.11 kl 19:19
Postet 16.01.11 kl 22:37
Videosnutt av en av de 3 eldste Sphaerichthys osphromenoides mine. Jeg mener dette er en hunn, men panda+ har skrevet at hannen blir større enn hunnen så nå er jeg litt usikker. Denne må være 7 cm, minst. Den er så diger at den nesten er stygg :p Sjekk formen på hodet!
<embed src="http://www.youtube.com/v/TwgNMX08Sh4?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
En av de jeg skaffet nå sist er det jeg vil kalle for en perfekt Sphaerichthys osphromenoides. Den kan ses ca fra 00:30 når jeg prøver å følge etter den. Hissigproppen i starten av snutten er nesten så pen som denne, men den på 00:30 skiller seg virkelig ut.
<embed src="http://www.youtube.com/v/IOUClPiiyXU?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Rett etter foring, derfor masse partikler i vannet
<embed src="http://www.youtube.com/v/TwgNMX08Sh4?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
En av de jeg skaffet nå sist er det jeg vil kalle for en perfekt Sphaerichthys osphromenoides. Den kan ses ca fra 00:30 når jeg prøver å følge etter den. Hissigproppen i starten av snutten er nesten så pen som denne, men den på 00:30 skiller seg virkelig ut.
<embed src="http://www.youtube.com/v/IOUClPiiyXU?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Rett etter foring, derfor masse partikler i vannet
Postet 17.01.11 kl 15:45
Lakriskaret. En hann passer på høyre side av karet
<embed src="http://www.youtube.com/v/BGZEFvkzLhQ?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
En annen passer på den venstre siden. Han har valgt hula bak løvet og mosen. Bare så vidt den kommer inn. Men det er kanskje det den liker at huleåpninga er så godt dekket
<embed src="http://www.youtube.com/v/6V9kSjqnpTg?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Jeg får aldri gjort ting jeg planlegger. Skulle gjøre om på lakriskaret i helgen, men men. Ingen bråhast men irriterende at jeg aldri får gjort ting...
<embed src="http://www.youtube.com/v/BGZEFvkzLhQ?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
En annen passer på den venstre siden. Han har valgt hula bak løvet og mosen. Bare så vidt den kommer inn. Men det er kanskje det den liker at huleåpninga er så godt dekket
<embed src="http://www.youtube.com/v/6V9kSjqnpTg?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Jeg får aldri gjort ting jeg planlegger. Skulle gjøre om på lakriskaret i helgen, men men. Ingen bråhast men irriterende at jeg aldri får gjort ting...
Postet 18.01.11 kl 09:09
LisbethJeg har svart i tråden du har om ph senking :) Jeg har ingen erfaring med å bruke torv, skal teste det ut nå. Aldri prøvd eddikk heller. Jeg har verken lappen eller bil, så skal jeg noe sted må det være enkelt å komme seg til og fra. jeg bor også midt i tjukkeste Oslo, man må jo et stykke ut av byen for å finne felleskjøpet feks :/
Hei.
Vi fekk tak i torv til filter i går og bare fra i går til i dag har ph gått ned fra 8 til 7. Skal bare sjå det er løsnigen vi havne ut på. Men så spørs det hvor lenge det virker. Alt fra 3 til 6 uker stod det på esken.
( Håpe det er greit att vi følger med i boken din, mye å lære for oss som er hektet på Khulii)
Postet 18.01.11 kl 10:41