Sissis våte drømmer (side 29)

Linda & Ove
[QUOTE=sissimor] Hvor gjøre av den da?


Jeg fant en artig Microsorum på Spar, visste jo at den ikke var akvarieplante, men tenkte at den antagelig ville trives med tærne i vann. Den står i en høy glassvase (ser veldig ut som det plantene dine står i på bildet vil jeg si...) der ca en tredjedel er fylt med artig stein, skylte vekk jorda og lar den stå med rhizomet oppå steinene, "pelsen" nedi vann mellom steinene hvis du skjønner. Vokser som et uvær! Bregner klarer seg med dårlig lys, og når man har mørke gardiner pga akvariene...
Takk for tipset! Da har jeg en slags plan

Plantebollen er forresten egentlig en 12-liters "gullfiskbolle"...
Massiv luking og planting
I dag har jeg luket masse i Rio`n og Godteskåla for å gjøre plass til nye herligheter. Men det føles ille å kaste ei bøtte med planter...

Bregna har fått midlertidig plass rundt kanten i Godteskåla, for jeg har jo ikke terrarie. Skal finne på noe pent etterhvert, men nå får det bli sånn.[External Image]
Hurra: lakriser! :d
Endelig kom det lakriser i hus! 5 søte, små deissneri, som er på størrelse med danioene. Nå svømmer de rundt i Godteskåla som om de aldri skulle gjordt noe annet; nysgjerrige og vakre. *sukker henført*

Mens de var i aklimatiseringsboksen fikk de levende dafnier, og det falt helt klart i smak ;D

Mye som skjer i Godteskåla i dag egentlig; vannbytte, luking, nye planter, inn med 4 amanoreker og 5 lakriser, og skikkelig firkantdrama hos channoidesene. Først kjempet begge hunnene om en hann, og så kom det en hann til. Tror de fant ut av det tilslutt. Og så vakre![External Image]
Gratulerer med lakriser! Endelig! Har de spiss eller avrundet hale?
Lisbeth
Gratulerer med lakriser! Endelig! Har de spiss eller avrundet hale?

Har studert dem nærmere i dag, eller ihvertfall en som jeg tror er hann. Avrundet hale med turkis kant. Ikke deissneri alikevel? Vakker uansett ihvertfall.

Nå håper jeg bare at de klarer seg oppi der...
Deissneri skal ha spiss hale. Men på labyrintfisk.no har noen nevnt at Thor som driver Dahls dyrerike visstnok skal ha fanget rundhalet deissneri en gang
Hjelpes... hva har jeg gjordt nå?
I dag har jeg gjordt noe sprøtt; jeg har kjøpt et nytt kar... Med hull i bunnen! Er ikke så skummelt som det høres ut (håper jeg ihvertfall), det er forborret for avrenning. Det er med ekstra bunnplate, så det skal bli tett ved hjelp av masse silicon, ihvertfall i teorien. *Gulp* Men om jeg ikke får det helt tett, så får jeg bruke det som drivhus...

Min kjære vet ikke om det stakkars, så får prøve å finne riktig øyeblikk å nevne det på... *Gulp* igjen...
Du kan jo si at du skal dyrke økologisk ris i karet for å spare inn litt på matbudsjettet ))
Rita Revestrek
Du kan jo si at du skal dyrke økologisk ris i karet for å spare inn litt på matbudsjettet :)))


Ha, ha. Vurderte å foreslå jordbæråker selv ;D
Men vil jo helst ha coryer i det...
Plussmedlem
Fortell mer om karet. Alltid artig når folk skaffer seg corykar, vettu.
Ny bok på veien mot nytt kar...
Anders Kaste
Fortell mer om karet. :-) Alltid artig når folk skaffer seg corykar, vettu.


Tja, ikke helt perfekt corykar egentlig, men det vil utnytte plassen jeg har perfekt (nå står Asylet der)! Det har grunnflate på 60*44, og er 46 høyt. Helglass, med avrundede hjørner forran. Ligner cocoon-karene egentlig, men er større. Håper alt går i orden, og det kan bli et nydelig plantekar, med vrihassel-greiner i høyden. Torv under sanda kanskje? På bunnen håper jeg det med tiden vil barte rundt en gruppe C.121...

Hentet bok på posten i dag; "Ecology of the planted aquarium" av Diana Walstad. Ventet meg ei bok spekket med flotte bilder, men det er bare 4! Bare masse fag på engelsk, og enkelte svart/hvitt-tegninger. Men ut i fra det lille jeg har lest, så tror jeg dette er ei veldig lærerik bok

Skal lese hele boka grundig, før jeg sette opp det nye karet! Om det er tett da, og om jeg får lov...
Plussmedlem
Ikke få deg C121 før jeg får det, da blir jeg sur.

- Bare så du vet det.
Anders Kaste
Ikke få deg C121 før jeg får det, da blir jeg sur. - Bare så du vet det.


He, he. Da må du forte deg Anders, for jeg vil benytte første anledning jeg får ;D
Plussmedlem
Det vil jeg også

Neida, jeg unner deg noen C121, hehe Men, hvis noen dukker opp skal jeg virkelig slå kloa i dem Helt vidunderlige.
De søte lakrisene...
Må innrømme at jeg har vært bekymra for lakrisene; om de får i seg mat, om de vil trives osv. Men studerte nøye et par av dem, og de har da kulemager! Ser ut til at de jakter egg, og evt yngel, fra stjernedanioene. Både gode og dårlige nyheter på en gang det...

(Legger ved et bilde av boka jeg kjøpte)
Dagens gleder og bekymringer...
Først en stooooor glede; Mini-sutte lever! Dukket plutselig opp ved foring i dag, så da må det ha vært den nest minste som døde. For denne er mye mindre enn de andre. Gikk bare ut i fra at det var mini-sutte, siden restene var så små (godt spist på).

Neste gleden var en bitteliten yngel i Asylet. Må da være endlers det vel? ;D

Så sorgene: Er bekymret for albino-ancistrusen som er på besøk, for den har blitt så veldig tjukk! Er redd for forstoppelse eller noe som værre er...

Og så er den minste skjønne, grønne grålig og tynn... Syns de andre ser fine ut, men skal følge nøye med. Denne bleike er veldig mye framme, og barter i vei, men den ser ikke helt fin ut desverre...[External Image]
Yey for minisutte :o)

Den coryen så ut som den har denne pilspisshale sykdommen som ingen helt vet hva kommer av, men denne er jo en del eldre enn småtassene som har vært plaget med dette.
cara79
Yey for minisutte :o) Den coryen så ut som den har denne pilspisshale sykdommen som ingen helt vet hva kommer av, men denne er jo en del eldre enn småtassene som har vært plaget med dette.


Tenkte den tanken jeg også. Har lest masse om sykdom nå, og i tilfelle det er Chilodonella så behandler jeg nå med Escha exit og 2000. Torde ikke annet etter at jeg så en stjernedanio som klødde seg veldig i stad... Alle coryene fra deg ser veldig fine ut; feite og livlige ;D
Har lest opp og ned om pilspisshale jeg også. Den ser jo pjuskete ut, kan det være parasitter? En og annen fisk blir vel født med skavanker også, og vil antagelig sykne hen og dø, uten av det er noe unaturlig.

Flott å høre at barna har det bra :o)
Feite og livlige, høres ut som meg det LOL :oD

Rakk desverre ikke innom deg på turen sørover, og var i tillegg nedsyltet av snørr og gørr så besøksformen uteble.
Du kom meg i forkjøpet


Slike coryer dukker desverre opp fra tid til annen,har selv et par slike gående og for tiden. Tidligere medisinerte jeg kraftig for å få bukt med dette.Noen ganger hjalp det ,andre ganger ikke. Så dersom det kun er en eller to ville jeg ikke styrt noe særlig med det .Det er som i naturen ,de sterkeste overlever.'
Noe annet er det hvis det er hele kull som blir syke ,da ville jeg prøvd å medisinere.

Skjønner forresten godt at du/dere har lyst på C121 ,de er bare skikkelig flotte
Hvor lett de er å få tak i vet jeg ikke ,men er vel ikke av de letteste
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap