"Eikeløv, hva skal du med det da?" (side 3)



Frank Angell
Eneste måten å få ned Ph-en din på, No Clue, er enten ved å opprettholde den mengden Co2 det er i vannet ved tapping, eller ved å redusere Kh ennå mer. Siden hele greia med Ph, Kh og Co2 henger tettere sammen enn "trygd=lite penger", er det lite å gjøre med Ph uten å korrigere de andre parametrene tilstrekkelig :)


Tenkte å følge Bjarne sitt oppsett alla "Hjemmelaget CO2-apparat for bedret plantevekst i akvariet"


Om man har kh på 4 så burde jeg vel ikke få problemer eller hur, dæsken så vanskelig alt er da....
Forb...forp.... brønnvann.

Når jeg har kh på 2 og ph på 6,5 burde den jo ikke på 5 dg være 7,5 og kh på 3...
Noe så inn i aller h.... irriterende

Grunnen til svingningene i Ph, er rett å slett svingninger i de andre verdiene. Ofte inneholder brønnvann tildels store mengder Co2. Dette vil forbrukes\ luftes ut relativt fort (normalt etter 24timer).
Test gjerne dette med å sette en bøtte vann i en krok, og la en puftepumpe jobbe med vannet ett døgn.
Blir overrasket om du ikke har endringer i verdiene etter disse timene
At Kh stiger litt, kan skyldes at noe avgir litt karbonater i vannet.

Eksemplet ditt, med Ph 6,5 kombinert med Kh på 2, resulterer i oppløst Co2 på 19ppm\ mg\L. Dette er mye dersom man ikke tilsetter Co2 enten via DIY eller trykkflaske.
Ph 7,5 sammen med Kh på 3, gir fattige 3ppm Co2. Du ser forskjellen? Såpass lite Co2-differanse kan altså kødde ganske heftig med Ph.

Om du vil beholde Ph på 6,5, og Kh er stabil på 3, trenger du 28ppm Co2 i vannet. Så enkelt er i alle fall regnestykket
Tusen takk for svar Frank.
I mitt hjemme tappe vann har jeg , hold deg fast..
Kh på 40,nei skriver ikke feil.

Så å ha o2 diy her på det, om jeg da tørr bruke dette vannet bør ikke være et problem.

Ellers sikler jeg etter større kar,men lurer på om jeg bør vente,da jeg sikkert får jobb nå på en annen kant av landet.

Ellers står til?

mvh fremdeles tydligvis No clue
Ph, brønnvann
Tappevannet mitt er:
gh 5
kh 11-var 40!
ph 8
no2 0-0,1?
no3 o
nh3 0

Vann hentet så langt fra svigers

gh4
kh3
ph 7

Vannverdier kar.
ph 7-7,2
no2 0
no3 0
kh 3 ,tror det stiger til 4 ubehandlet.
Nh3 0

Begge deler er brønnvann.
problemet med mitt brønnvann i huset er 2 delt.
Det har innsig av overflate vann,dog dette skal tettes.
Vannfilter påsatt som har bedret kvalitet.

Dog veldig varierende kvalitet,missfarging,smaker tørt ikke godt, men nå er det ok.

Det jeg tenker på er følgende,hvordan skal jeg få stabil ph, barkeekstrakt gjør ikke susen.
Tenker på o2 hjemmelaget,men hvor mye o2 avgir dette, og hvordan mikser dere til kh?

Har ikke lyst til å totalt endre verdiene på karet med vannbytte.
Tenker følgende,heller ikke tilsette barkeekstrakt og natron direkte i karet.

Tenger å gjøre dette.

Tilpasse utbytte vannet med riktig ph først, men da må jeg bruke voldsomt mye barkeekstrakt og senker kh.

Tilsetter natron kjøpt i matbutikk til kh er ca på 6 etterpå og forsøker o2 apperat etter dette.

Hva bør kh være for å gå ut med stabil ph på 7 og kh på 3-4.
Denne kalkisen ble litt vannskelig.

Mvh

No Clue

Frank Angell
Eneste måten å få ned Ph-en din på, No Clue, er enten ved å opprettholde den mengden Co2 det er i vannet ved tapping, eller ved å redusere Kh ennå mer. Siden hele greia med Ph, Kh og Co2 henger tettere sammen enn "trygd=lite penger", er det lite å gjøre med Ph uten å korrigere de andre parametrene tilstrekkelig :)
Hvorfor skal du ha kh på 6 da?

Hvorfor mener du det skal tilsettes både ph-senkende og ph-økende middel i vannet samtidig? De to slår jo hverandre i hjel. Det er ingen vits å tilsette eikebark-ekstrakt, for så å stappe i natron også, som så hever ph igjen. Da funker det jo ikke.

Jeg ville latt kh være på 3 til 4, det er helt fint det.

Men den kh-verdien du har på kran-/brønnvannet ditt, den var virkelig sinnsykt høy! Har aldri hørt på makan... 40 ???
Ph
Ja du har selvsagt rett Mona.
Natron og eike ek utligner hverandre.

Jeg vil tilsett 02 for å holde ph stabil på 7.
Dermed er vel trygg ph på alt over 4.
Jeg tenkte å bruke det hjemmelagde diy på bjarnes sider.
Men,hvor mye som produserer er jo et prob, likeså å ikke sjokke fiskene med forskjellig verdi fra tapp krana.

Tenker derfor å blande i en stamp, sette o2 i vannet med 40 liter.
Se hva slags kh jeg må ha for å gå ut med 7.

Ganger dette med 2, da jeg har 1oo liter og ser kh verdi.

Uff,komplisert dette, uansett vitsen er å ikke få ph dropp.
karet har nå kh på 3 og ph på 7 og stigende.
Dette er sikkert som et resultat av at det er brønnvann, med kalk i fjellet.

No clue
Jeg lurer litt på dette med eikeblader og slikt. Ser du kan bruke bøk og. Går det an å bruke hassel blader? Har en skog med masse hassel rett nede i gata. Hadde vært kjekt for det er nærmere en eik og synes dem er like fine.
vi plukket eikeløv (under bryllup :p) i sverige fordi vi endelig fant en eik. så bråleste vi over forumet, og så at det stod flere steder det skulle være løv fra trærne høsttid, gjerne plukket fra bakken. vi plukket grønne blader fra treet.. kan ikke disse brukes nå? vasket de i vann og la de til tørk.

stod også i en artikkel at man kunne bruke bjørk, og at dette i grunn var et bedre alternativ enn eik siden eik kunne gi fra seg noe giftstoff.

både dette og det med at det skal være høstblader stod her;

http://akvaforum.no/text.cfm?id=2054

hadde vært fint om jeg kunne fått en fremgangsmåte her f.eks. om det ikke er bra nok at bladene ble plukket grønne og tørket i romtemperatur..
Du bør nok ikke bruke løvet du plukket grønt. Det inneholder klorofyllet fremdeles, og biologisk materiale som bakterier trives på, og det grønne løvet får nok hvit sopp under vann. Leste om en annen som hadde brukt det, og løvet mugnet.

Eik gir ikke fra seg noe giftstoff nei. Det rareste jeg har hørt.
Jeg ville derimot vært mer skeptisk til bjørk, da det løvet råtner mye, mye fortere under vann. Eik inneholder garvesyre, noe som gjør at det råtner langsomt.
Jeg har ikke prøvd bjørk og vil nok ikke gjøre det heller. Den typen løv får vel da helst andre uttale seg om

Men eik har jeg brukt masse løv fra, og jeg kjenner akvarister som har skikkelig tjukke lag på lag med eikeløv på bunnen... og det er slett ingen "giftvirkning" slik det stod i artikkelen du ga link til. Men man må nok passe på ph ved store mengder løv, for det er riktig at garvesyren senker ph noe. Det har forøvrig aldri vært noe problem her, den lille ph-senkningen som skjer, er velkommen her

Om høsten, når løvet ikke er grønt lenger, har treet selv trukket klorofyllet ut av løvverket. Tegnet på dette er selvfølgelig gammel skolelærdom; løvet er ikke grønt lenger. Da kan man plukke det, både de som henger på treet enda og de som ligger på bakken. Unngå å få med jord o.l., og oppbevar løvet tørt i pappkasser eller papirposer (ikke plast).
okei. da får man vente til høsten tar ordentlig tak

er det noen som vet hvor det finnes eik i trondheim? har ikke sett det enda..
Sortvann
hei har lest at mange sliter med det og lage sortvann og holde lav ph osv, anbefaller og ta en titt på labyrintfisk.no og lese en artikel "Vannkjemi" skrevet av Vemund Vennestrøm han skriver en meget fin og lett forstålig artikkel om dette, det omfatter både økosystemet,nitrogenkretsløpet,hardhet,ph,bufering,torv og sortvann i akvarium.Får også litt svar på det med eikeløv he he jeg fikk svar på en del jeg har lurt på og håper flere kan få svar. mvh thomas.
Noen som har eikeblader til overs?
Heisann
Ser dere har diskutert eikablader her, og har kjempelyst til å prøve dette selv.. Men jeg bor jo selvsagt på et sted hvor det finnes null eiketrær. Noen som har noen blader til overs som de vil gi bort eller selge? Synes det er så fint med blader på bunnen
Kristine Lia
Heisann :) Noen som har noen blader til overs som de vil gi bort eller selge?


Legg inn annonse her

Etter endret: fant noen som selger her

Oisann. Ser ut til at jeg får en jobb å gjøre til høsten. Selv om vi har skåret ned 2 eiketrær på 10m hver så har vi ennå 5-6 til bare ved siden av tomta. Vi raker jo vekk alt løvet om høsten å kaster(!) det.. på tide jeg plukker det, skyller det, tørker det og sender rundt til de stakkerene her i landet som ikke har noe. Er det noen som vet hvordan man burde pakke disse for post, slik at de ikke går i stykker? Må man ha slike dyre esker? for da blir det jo alt for dyrt for å sende.
Pakk det feks i en melkekartong.
Jeg får venner av meg på Sørlandet til og plukke og sende opp til meg hver høst, men det er jo ikke alle som er like heldige som meg desverre..
Det var jo lurt Men de blir ikke mosa da altså? og hvor mange får man plass oppi en melkekartong? Blir jo for dumt å sende avgårde 20 stk liksom. Og kan man da bare ta gråpapir rundt da og veie hvor mange frimerker man må ha?
Smartpost! Åpne melkekartong e.l slik at du kan klemme den ned i C5-konvolutt, helt utrolig hvor mye man får plass til. Eller som da Sissimor sendte meg planter, melkekartong delt i to og satt sammen med tape slik at det blir en pakke på 7x5x15 cm, pakk inn i hvitt papir, går som A-post. Du får ganske mange eikeblader i en slik hvis du pakker pent!
Hehe.. Måtte jo prøves. Jeg fikk 55-60 blader inn i en melkekartong, uten og skade de noe. Men måtte jo legge de pent sammen, og ikke dytte de nedi. Kunne nok klart og presse enda flere blader ned i om jeg hadde vært mere nøye.
Så kommer det jo selvsagt an på størrelsen på bladene også.
Med gråpapir rundt, så ville det sikkert gått greit og sende dette.
Flotters. Da skal jeg prøve å bidra til at hele norge får glede av dette flotte "avfallet" vårt. he he
Bare husk at pakken ikke må være høyere enn 7 cm, for da blir det plutselig myyye dyrere å sende...
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap