Avliving av fisker (side 3)

Geir Kristiansen
Har en følelse av at vi kompliserer i prinsippet enkle ting. For meg er det så enkelt at jeg benytter den metoden som hurtigst lar seg gjennomføre. 1. Fang fisken i håven 2. Legg den på en fjøl mens den fortsatt er i håven. 3. Et hardt og konsist slag med en egnet gjenstand (jeg benytter baksiden av eggen på kniven) 4. Skjer av hodet Er ikke behov for å gjøre det mer komplekst en det.


Helt enig! Unnskyld at jeg tar en tråd på å si enig, men det er akurat sånn det skal gjøres.
Avliving av fisk.
Grunnen til at dette gir oss så store problemer, er vel at vi alle ønsker å være humane/gjøre ting mest mulig smertefritt for fisken. Spørsmålet hva gjelder å slå dem i hodet for så å skjære hodet av dem blir; Det er ikke så lett å beregne kraften som trengs for å bedøve, men ike drepe ved dette slaget. Prøv å bedøve en guppy eller en moskitorasbora på denne måten...... Eller prøv det samme med en 25 cm Pleco.
Hvordan skal en være sikker på at en ikke tilføre fisken unødvendig smerte ved å slå for svakt slik at fisken ikke er bedøvd, bare omtåket i det en begynner å skjære i den?
Dyrevernloven har nok ikke tenkt på akvariefisk i det hele tatt i denne sammenhengen. Det er lov å bruke hodet og prøve å se for seg lovens intensjon som det så fint heter.
Det blir noe helt annet når tusenvis av kilo laks skal inn på et samlebånd for å bli slaktet, da vil selvsagt ubedøvd fisk både oppleve smerte og sprelle altfor mye og altfor lenge til at det vil være hensiktsmessig for noen.

Så om det er flere enn meg som er i tvil om beregningen av et slag mot hodet, velg den raskeste avlivningsmetoden dere greier å gjennomføre, det være seg koking, hammer, "pang", klor eller kutting av nakken med en skarp kniv.

Det er aldri kjekt å måtte avlive kjæledyr, men seigpining fordi en ikke greier å gjøre det "Forskriftsmessig" er mye verre.
En luftpistol gjør avliving av større fisk kjapt og enkelt.
Selv koker jeg opp en kaserolle med vann, fanger fisken med håven og dypper den i kokvannet med en gang.. tror det er den kjappeste måten å gjøre det på i allefall.... skal man slå fisken mot kjøkkenbenken må man iallefall passe på å ta sånn i at fisken faktisk dør med en gang, at den ikke bare blir skadet.... ;p
Plussmedlem
Er fisken bitteliten er kokande vatn kanskje det lettaste, men det aller greiaste uansett storleik er å leggja fisken på benken og kjapt skjære hodet av. Er lite som er meir humant enn det.
Pysete
Regner med at det er flere enn meg som synes dette er vanskelig, jeg er litt pysete når det gjelder avliving av akvariefisk. Jeg måtte avlive en stor pleco engang, men vil ikke fortelle hva jeg gjorde, da jeg ikke er særlig stolt av det i dag. Fisken hadde sår som ikke ville gro, så den måtte dø, men...
Det rare er at det ikke gjør meg noen ting å avlive/sløye fisken når jeg er på fisketur med stang. Forresten, hva med garnfiske? Der er det jo ikke snakk om bedøvelse, men virkelig seigpining? Det blir jo ikke omfattet av dyrevernloven, tydeligvis?
fisk i dass
fishyalexander
[QUOTE=Ciklide]når jeg leser alle disse innleggene blir jeg litt i tvil på måten jeg har brukt til å avlive fisk tidligere... (heldigvis har jeg som oftest sluppet å avlive da) men jeg tok dem rett å slett å hivet dem inni ovnen! (det brenner selvfølgelig inni den når jeg gjør dette) jeg mener... det er vel omtrent det samme som å koke dem? er det ikke? steke dem?? LOL! :-S som oftest hører jeg det spreller kraftig i det millisekundet hvor fisken treffer flammene men etter det er det helt stille... personlig kaller jeg dette å "kremere fisken" (selv om jeg vet at kremering er noe som som oftest forekommer ETTER at noen er død! :-P) så nå tenker jeg.. VAR DENNE METODEN HUMAN??! eller var den grotesk?? (venter både refs og mer til nå! :-P)


Heh, ja den var kankskje litt verre. Men sikkert bedre en dass, som ble hyppig brukt før

joda. det er vel bedre en dassen!
husker jeg fanga en sånn vill liten fisk en gang... da jeg ikke giddet å ha den lengre skulle jeg spyle den ned i dass`n, å spylte flere ganger uten at den pokkers fisken døde!! han fortsatte å svømme nedi der!!! SERIØST!
Ciklide
da jeg ikke giddet å ha den lengre skulle jeg spyle den ned i dass`n, å spylte flere ganger uten at den pokkers fisken døde!! han fortsatte å svømme nedi der!!! SERIØST!


Ja det gjorde den jo selvfølglig. Dør ikke med engang i dassen. Er nok mange som har gjort dette. Men det er nok en generel oppfattning at dette ikke er særlig humant.
Inaktiv bruker
Jeg mener at koking er det mest humane.
Helst bedøve den først da. Fisken mister ingen kroppsdeler, den lider heller ikke, etter hvordan jeg har forstått det ? Det virker humant synes jeg
37 % formaldehyd--får på resept hos politiet. (må hentes på nærmeste apotek) Rent rulleblad er en betingelse. Si at det skal brukes til behandling av sykdommer på dyre, søramerikanske akvarefisk.


Fisken merker ingen ting.

NB!! Bruk engangshansker og briller!!
Jeg begriper meg ikke på de som sier at man skal slå fisken i huet først, før man så avliver den! Og at en lovparagraf sier det samme i tillegg...? Fyttekatta.
Hvor lett er det egentlig bestandig det da? Å treffe så akkurat og beregne så nøyaktig at fisken faktisk øyeblikkelig blir svimeslått og mister bevissheten? Det er pinadø større sjanse for at de fleste bare ville pine fisken istedet, og påføre den utrolig smerte isteden!

Her i huset er det forsøkt diverse måter å avlive på. Kniv på en skjærefjøl er faktisk det vanskeligste! Fisker spreller, er glatte og sleipe, og før du vet ordet av det glipper taket, du bommer med slaget eller med kniven og bare gjør vondt verre istedenfor å bedøve og avlive!
Jeg rakk ikke snu meg ved et tilfelle da mannen min skulle avlive en fisk for meg med kniv, det var en kampfisk. Den begynte å sprette, og sånn som han styret for å få tak på den igjen og få lagt den skikkelig ned så han kunne skjære av den hodet.... Det var seigpining! Jeg synes kampfisken var for stor til å bruke kokende-vann-metoden, så det måtte bli kniv.

Jeg kommer aldri til å slå en akvariefisk i hodet før avliving. Det må være vanvittig vondt for den - og sjansene er store for at man ikke treffer 100% rett og får gjort det man skal. Det er litt for mange kløner rundt om blant oss....

Store fisk tar mannen min og avliver for meg med kniv, uten at jeg ser på, unntatt den ene gangen jeg dessverre så hvordan fisken spratt på skjærefjøla og hvordan gubben knølet med fingrene for å få tak på den sleipe fisken igjen...
Småfisk tar jeg i kokende vann... med øynene lukket slipper jeg dem oppi, eller dypper håven i vannet rettere sagt.
janhenno
37 % formaldehyd--får på resept hos politiet. (må hentes på nærmeste apotek) Rent rulleblad er en betingelse. Si at det skal brukes til behandling av sykdommer på dyre, søramerikanske akvarefisk. Fisken merker ingen ting. NB!! Bruk engangshansker og briller!!

I steden for å styre med både politi og verneutstyr så kan jeg anbefale nellikolje. Verneutstyr behøves ikke og den fås kjøpt på apotek uten behov for hverken resept eller rent rulleblad

Dosering og oppskrift står i innlegg 23 i denne tråden.

Har selv tatt den i bruk og kan bare si at det er synd jeg ikke har kommet over dette middelet tidligere. Dette går veldig rolig og fredelig for seg. Veldig humant for både fisk og akvarist.
Human avliving?????????

Skjønner ikke hva dere mener med uttrykket human avliving. Det finnes ikke noe humant med avliving, det er og forblir noe brutalt. Alle former for avliving er brutalt, enten man seigpiner noe eller det skjer fort og gale. Hørte en dyreaktivist mente "vi måtte finne en kjærlig og human avlivings metode.." Skjøner fortsatt ikke hvordan han skulle få det til.

Men snakker vi om effektiv og skånsom avlivningsteknikker kan jeg vere med på diskusjonen. Min foretrukkne avlivingsmetode for småfisk er å "koke" dem i håven under rennende vann (min. 80*C, Må dampe fra kranen), Jeg begynner med hode. For når det skifter farge er fisken død. Er også tilhenger av "fosskokemetoden", da den kan brukes til ganske stor fisk. Når Fisken er for stor til nevnte metoder, er skjærfjøla i kombinasjon med en skarp og tung kjøttøks/øks. Grunnen til at jeg er tillhenger til desse metodene er at døden inntrer umiddelbart, men det er mest sansynelig at alle avlivningsmetoder både innebærer smerte og frykt for offeret, så det er viktigste er at offeret lider minst mulig. Derfor liker jeg dårlig luftpistol metoden, siden det er større mulighet for å bomme enn å treffe uansett hvor god du er å skyte.

Nå skal det sies at jeg ikke tar livet av noe dyr, uten at jeg skal ha det som mat, eller det er helt nødvendig for å spare et dyr for unødvendige lidelser, Dette gjelder også innsekter, men der finnes unntak..


Inaktiv bruker
mArTii
Hva med å fryse dem? Er det humant?


Det vil jeg kalle langpining men, uten at jeg har noe erfaring med det... De dør jo ikke momentant da vil jeg tro.. huff..
stian&line
[QUOTE=mArTii]Hva med å fryse dem? Er det humant?


Det vil kaller jeg langpining men, uten at jeg har noe erfaring med det... De dør jo ikke momentant da vil jeg tro..

Helt enig, i fryseren er det bare ca. -18 ogdet kaller de dypfrysing. i Japan har de ikke lov å kalle det dypfrysing før det er -30*C. Langpining er det, men når fryseperioden er over blir det fint, veldig fint. Men ikke å tine oppigjen, Å fy faen det var vont det. (desverre egen erfaring)

Mulig du ikke har skjønt hva ordet humant betyr siden du blir så provosert av uttrykket human avliving, Hakke

Human kan i følge ordboken oversettes med menneskelig, hensynsfull. I dette tilfellet vil vel det si at man prøver å ta hensyn til fisken slik at den avlives så raskt og smertefritt som mulig.

Det motsatte av human vil da være inhuman, umenneskelig, hensynsløs. Det vil si at man ikke tar hensyn og heller ikke bryr seg om avlivingen medfører lang lidelse for fisken eller ikke.

Vil tro at de fleste ser på seg selv som både menneskelige og hensynsfulle og derfor ønsker å avlive fiskene humant. I tillegg så pålegger også lovverket oss å handle humant i omgang med dyr og ved avliving.
Tante Astrid, hadde apoteket nellikoljen inne på lager da du spurte etter det, eller måtte du bestille? Og hvor stor flaske var det den ble solgt i? Er det lang holdbarhetsdato på sånt noe?
Begge gangene jeg har avlivet fisk har jeg slått dem i hodet. Det var svært syk fisk det var snakk om, så de sprelte ikke i det hele tatt, de bare lå der og var døden nær uansett.

Jeg tror at å putte dem i kokende vann, eller putte dem i isvann (ikke sette dem i fryseren og la dem fryse sakte, men plukke dem fra akvariet og putte rett i isvann) er humane metoder, så lenge det er små fisk det er snakk om.

Fisken må være ganske stor for at et slag i hodet med en hammer eller håndtaket på en skrutrekker ikke skal slå dem bevisstløse.

Mener at nellikolje høres ut som det mest humane og den minste sølete metoden. Og hvis man får tak i det på alle apoteker uten resept har man ingen unnskyldning til å ikke ha det stående. Tror jeg skal stikke og kjøpe det selv i nær fremtid.
mona o
Tante Astrid, hadde apoteket nellikoljen inne på lager da du spurte etter det, eller måtte du bestille? Og hvor stor flaske var det den ble solgt i? Er det lang holdbarhetsdato på sånt noe?

Det er visst ikke alle kjedene som fører det. Hørte hos Apotek 1 og de tok det ikke inn, men sykehusapotekene og Vitus-kjeden skal visst føre det. Jeg kjøpte mitt hos Vitusapoteket og de pleier vanligvis å ha noen flasker stående, men sånn like før jul var de utsolgt. De bestilte for meg og hadde det inne i løpet av en ukes tid.

Det føres i 10 ml flasker, men det er jo ikke mange dråpene man trenger i gangen. Behøver liksom ikke fylle opp en hel bøtte vann, det holder med en liter eller to, ihvertfall til små fisk. Den jeg kjøpte før jul hadde holdbarhet til oktober 2010. Kostet noen og nitti kroner.

Jeg doserte 20 dråper pr liter og da fisken ikke lenger så ut til å ha gjellebevegelser så brukte jeg kniv for å kutte nakken (i praksis hele hodet). Ser ikke at jeg har brukt av flasken engang så denne er drøy i bruk.
Hvis du har ok knipseferdigheter, kan du gjøre en fisk bevisstløs ved å knipse den på siden av hodet...

Det er ikke tull! det er lettere å få til et godt knips enn et slag som ofte blir for voldsomt... Har selv prøvd det med hell på fisker som er opptil 15cm. store, da blir de stille, slik at nakken kan knekkes raskt og kontrollert.

Høres kanskje flåsete ut... Men funker
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap