Skremmende uvitenhet i dyrebutikk (side 3)

Jeg synes ikke det er noe galt i at en så stor butikk som TAM Alna faktisk henviser til akvarieavdelingens ansatte når man skal kjøpe noe derfra! Det var nå faktisk positivt, mener jeg, at de sa det.
De har vel sine ansvarsområder i den svære butikken, og alle ansatte kan ikke bare forlate sin post og løpe et annet sted hver gang en kunde kommer og skal ha noe derfra. Da blir jo butikken et salig kaos hvor ansatte befinner seg i avdelinger hvor de ikke har noe peiling på tingene.
mona o
Jeg synes ikke det er noe galt i at en så stor butikk som TAM Alna faktisk henviser til akvarieavdelingens ansatte når man skal kjøpe noe derfra! Det var nå faktisk positivt, mener jeg, at de sa det. De har vel sine ansvarsområder i den svære butikken, og alle ansatte kan ikke bare forlate sin post og løpe et annet sted hver gang en kunde kommer og skal ha noe derfra. Da blir jo butikken et salig kaos hvor ansatte befinner seg i avdelinger hvor de ikke har noe peiling på tingene.


Jeg tror ikke at man trenger en viss kompetanse for å få fange 2 kakadueciklider. Når resten av akvarieavdelingen er opptatt.
Betta Splendens
Jeg tror ikke at man trenger en viss kompetanse for å få fange 2 kakadueciklider. Når resten av akvarieavdelingen er opptatt.

Så du tenker ikke lenger enn nesa rekker? Det er deg og kun deg det gjelder?
Ser du ikke situasjonen som ville oppstått?

Det gjelder jo ikke bare å få betjent DEG. Har de ansatte først kommet inn i akvarieavdelingen, så er det gjort. Mens de står der og fanger fisk til deg, kommer det kanskje fem-seks andre kunder og maser: "Når du er ferdig med han, er det min tur!" eller "Hva heter den fisken dere har der?" eller en drøss andre spørsmål. Når så den personen du har hentet fra en annen avdeling svarer at "Jeg vet ikke for jeg jobber egentlig ikke i denne avdelingen, så du må spørre dem", da skal jeg love deg at det hadde blitt mange sure gretne kunder, som høylydt hadde klagd.... Og hadde den ansatte så gått fra avdelingen etter å ha ekspedert deg, hadde det blitt bråk fra de som stod igjen av kunder og som ikke ble ekspedert....

Betta Splendens
Jeg tror ikke at man trenger en viss kompetanse for å få fange 2 kakadueciklider. Når resten av akvarieavdelingen er opptatt.


Jeg ville ikke hatt 2 kakaduer fanga av en grønning som ikke kan det og skremmer livskiten ut av dem, men det er kanskje bare meg :P

Hvis litt flere folk hadde gjort leksa si før de gikk og kjøpte seg dyr så hadde det kanskje gått litt fortere å ekspedere folk også. Blir faktisk litt irritert når folk skal kjøpe et par fisker og så spør om hver minste ting som har med akvarier å gjøre, hvis du har et akvarie hjemme burde du vel funnet ut det før. Kjøp en bok for svarte :P Mye sånn "meg" tenking blant folk, selv om 5 andre venter på å bli ekspedert. Greit å ta en prat på en rolig stund, men det er jo mulig å se det litt an.
biXen
[Q Hvis litt flere folk hadde gjort leksa si før de gikk og kjøpte seg dyr så hadde det kanskje gått litt fortere å ekspedere folk også. Blir faktisk litt irritert når folk skal kjøpe et par fisker og så spør om hver minste ting som har med akvarier å gjøre, hvis du har et akvarie hjemme burde du vel funnet ut det før. Kjøp en bok for svarte :P


Det var godt å se at det er flere enn meg som ser det på denne måten.

Butikken er en butikk, ikke en foredragssal eller skole!
Har noen fått med seg denne forskriften til dyrevernsloven?
I paragraf 4 om kompetanse så står det følgende:

§ 4. Kompetanse

Den som selger dyr, skal ha nødvendig kunnskap om dyras atferd og mentale og fysiske behov og om bestemmelsene i denne forskriften. Ansvarlig leder for virksomheten har ansvaret for at slik kompetanse foreligger hos personell som er involvert i salg.

Kompetanse iht. første ledd skal kunne dokumenteres ved gjennomført utdanning. Mattilsynet kan stille nærmere krav til innholdet i en slik utdanning.1

Dyr som omsettes fra zooforretninger, skal ledsages av skriftlig informasjon til kjøper om den aktuelle dyreartens mentale og fysiske behov, krav til levemiljø og stell.
0 Tilføyd ved forskrift 27 des 2006 nr. 1639.
1 Andre ledd trer i kraft 1. januar 2010.


Selv om den siste delen (merket med 1) ikke trår i kraft før 2010 så er ansatte i dyreforretningene altså pålagt å ha kunnskap om alle de dyrene de selger. De ansatte hos expert har neppe noen slik forskrift knyttet til salget av hvitevarer ;b

Lurer på om det er mulig å anmelde dyrebutikker for manglende kunnskap hos de ansatte og om det i så fall er noe vits . . . .
Tante Astrid
Lurer på om det er mulig å anmelde dyrebutikker for manglende kunnskap hos de ansatte og om det i så fall er noe vits . . . .


Hmm, dette var interessant. Det var jo ganske klare ord i den forskriften.

Men hva er konsekvensene av en håndheving av denne forskriften? Vil det føre til at butikkene lærer opp sine ansatte, eller at de kutter ut/reduserer tilbudet av akvariefisk? Jeg tror vi må være forsikige før vi gjør alt for mye ut av det, tror jeg?
Liz H
Butikken er en [I]butikk[/I], ikke en foredragssal eller skole!


Jeg må faktisk si at jeg er uenig i denne holdningen. Dersom jeg skal kjøpe varer noe sted, så spør jeg om det jeg trenger å vite i butikken, dersom jeg ikke kan nok om temaet. Og da forventer jeg at de som selger, skal vite hva de faktisk selger.

De som kjøper fisk, og som ikke har hatt det før, vet ikke hvor de skal kunne finne informasjonen. De kjenner ikke til Akvaforum, Nettakvariet, osv. Og når man går inn i en dyrebutikk, forventer man at de skal ha peiling på hva de selger. De er da en spesialbutikk! Dessuten tror jeg ikke de som er førstegangskjøpere av akvarier og fisk vet at det faktisk trengs mer kunnskap enn hva slags mat de trenger og hvor mye mat de trenger. Alle har sett en gullfiskbolle med gullfisk i, og det ser da veldig enkelt ut... Vi vet, fordi vi har holdt på med dette en stund. Vi vet hvor vi finner informasjon, og at vi trenger kunnskap.

Derfor mener jeg at det, som loven tydeligvis sier, bør være god nok kunnskap om fisk og akvariehold i dyrebutikker. Og at de som ikke vet, må få den informasjonen de trenger. Det er levende vesener det handler om!

Og jeg må si, som jeg kanskje har nevnt før i tråden, at jeg snakker om egenerfaring på dette området. Jeg var akvarist (om jeg kan kalle det det. Fiskeeier er kanskje bedre) i over 10 år, før jeg fikk den informasjonen jeg trengte for å holde fisk. Jeg drev akvariet mitt kun etter informasjonen jeg fikk fra dyrebutikker over det ganske land, og den var konsekvent feil. Jeg visste ikke om at det fantes akvarieklubber eller nettforum. Og jeg trodde den informasjonsbrosjyren jeg fikk da jeg skaffet fisk første gang (utarbeidet av Tetra - masse fin og fullstendig feil informasjon i den), var informasjonen jeg trengte. Jeg trodde bøkene i dyrebutikken kun beskrev fisker og ikke fiskehold. Jeg grøsser når jeg tenker over hvor mange fisk som har mistet livet under mine hender i løpet av de 10 årene. Kjøp av pleco til 12-litersakvarium, kjøp av 2 scalarer til 63-liter, sølvhai til den samme 63-literen, kjøp av 3-4 tigerbarber (aldri mer!), kjøp av 1-3 stimfisk osv. osv. Jeg visste ingenting om filterbakterier (selv om jeg hadde filter), og stappa akvariet fullt av akvariesalt. Jeg grøsser med tanken på hvordan fiskene levde hjemme hos meg. Og dødstallene var deretter også. Og det er derfor jeg blir så inderlig forbannet når jeg fortsatt møter den totalt manglende kunnskapen jeg møter i enkelte dyrebutikker. Men det som gjør meg aller mest forbannet er når jeg møter de som tror de vet alt, og som dytter deg full med informasjon som er skadelig for fiskene og alt annet liv i akvariet ditt. Hvis de ansatte i butikken innrømmer at de ikke kan, er det greit nok, for da vet du hva du har å forholde deg til.

Men jeg har altså i mange, mange år opplevd hvordan det er å være avhengig av informasjonen du får fra dyrebutikken, så jeg vet at det ikke bare er så enkelt som å kjøpe seg en bok. Man tenker faktisk ikke så langt!
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Har noen fått med seg [URLBLOCK1] forskriften til dyrevernsloven? I paragraf 4 om kompetanse så står det følgende: [I]§ 4. Kompetanse Den som selger dyr, skal ha nødvendig kunnskap om dyras atferd og mentale og fysiske behov og om bestemmelsene i denne forskriften. Ansvarlig leder for virksomheten har ansvaret for at slik kompetanse foreligger hos personell som er involvert i salg. Kompetanse iht. første ledd skal kunne dokumenteres ved gjennomført utdanning. Mattilsynet kan stille nærmere krav til innholdet i en slik utdanning.1 Dyr som omsettes fra zooforretninger, skal ledsages av skriftlig informasjon til kjøper om den aktuelle dyreartens mentale og fysiske behov, krav til levemiljø og stell. 0 Tilføyd ved forskrift 27 des 2006 nr. 1639. 1 Andre ledd trer i kraft 1. januar 2010.[/I] Selv om den siste delen (merket med 1) ikke trår i kraft før 2010 så er ansatte i dyreforretningene altså pålagt å ha kunnskap om alle de dyrene de selger. De ansatte hos expert har neppe noen slik forskrift knyttet til salget av hvitevarer ;b Lurer på om det er mulig å anmelde dyrebutikker for manglende kunnskap hos de ansatte og om det i så fall er noe vits . . . .


men altså, slik som mona sa, det er folk som har ansvar for hver sin avdeling, å de som da ikke har ansvar for akvarieavdelingen kan heller ikke noe for at de ikke kan noe om dyrene, når de selv ikke har ansvar for akvariedelen, så kan ingen kreve at de har kunnskap til det mener da i hvertfall jeg!!
vegar haugerud
men altså, slik som mona sa, det er folk som har ansvar for hver sin avdeling, å de som da ikke har ansvar for akvarieavdelingen kan heller ikke noe for at de ikke kan noe om dyrene, når de selv ikke har ansvar for akvariedelen, så kan ingen kreve at de har kunnskap til det mener da i hvertfall jeg!!


Nei, men da skal de heller ikke selge fisk. Derfor er det viktig at de gjør som de tydeligvis gjør på TAM Alna, at de henviser til de som faktisk jobber i akvarieavdelingen (men det forutsetter selvsagt at disse faktisk har kunnskapen på plass).

Inger Anne
Jeg må faktisk si at jeg er uenig i denne holdningen. Dersom jeg skal kjøpe varer noe sted, så spør jeg om det jeg trenger å vite i butikken, dersom jeg ikke kan nok om temaet. Og da forventer jeg at de som selger, skal vite hva de faktisk selger. De som kjøper fisk, og som ikke har hatt det før, vet ikke [I]hvor[/I] de skal kunne finne informasjonen. De kjenner ikke til Akvaforum, Nettakvariet, osv. Og når man går inn i en dyrebutikk, forventer man at de skal ha peiling på hva de selger. De er da en spesialbutikk!


De skal ha en viss minimal informasjon om produktet i forhold til andre produkter de har, ikke alt mulig om av stell og vedlikehold og levevilkår. Det sier seg selv at slik kunnskap varierer etter personens interesse. Det er lettere å sette seg inn i de 15 årlige vaskemaskinene som kommer inn (likevel gjør tydeligvis få på Elkjøp det) enn det er å sette seg inn og identifisere 50,000 fiskearter.

Når du går og kjøper en bil så kan bilselgeren verken hjelpe deg med hvordan du kjører bilen eller hvordan du vedlikeholder den utenom overfladiske ting. De er der for å selge deg et produkt, ikke for å fortelle deg alt om produktet, det sier seg selv at de bare vil fortelle deg nok til at du kjøper det, ikke alle bakdelene. Det er et skille mellom hva folk i butikker MÅ kunne og hva som er rimelig å forvente at de kan.

Det er ingen som sier at folk skal vite om Akvaforum eller Nettakvariet, det finnes bøker og dvder. At folk antar at det bare er til å plumpe en fisk i ei bolle er vel deres egen kortsiktighet

Og atter en gang, jeg forstår ikke hvorfor dere mener at de ansatte i butikkene er informasjonstjeneste for dyr, de er SELGERE
At de ansatte ikke vet alt om alle fiskene, undulatene og de andre produktene de selger, er vel ikke så rart.

Det som er problemet er at de dikter opp svar når kunder spør, istedet for å si "det vet jeg desverre ikke", "Jeg kan undersøke" ol.

Det er klart at folk tror de får riktig informasjon når de ansatte forteller og forklarer i det høye og det breie! Det irriterer meg faktisk kraftig at enkelte later som og dermed gir feilinfo!

He, he: kom på ei som ikke gjør det:
Godt voksen og myndig kunde: Går alle disse fiskene med gullfisk? og peiver med armen over en reol med malawi og div store ciklider.
Ansatt: Nei, ingen av disse - dette er slemme fisker, men noen av disse kan du ha (peker på en annen reol)
(Pluss div mer detaljert og ok veiledning fra henne).
slemme fisker ) he heh...

Har faktisk opplevd mye forskjellig selv. Men syns selv det er bedre at de sier selv at de ikke vet ja ) Mye bedre for kunder og fiskene...

Fikk det store feilrådet selv en gang:

*Hvilke fisk kan jeg ha ilag med kampfisken min?

*Jo da, det er mange forskjellige det. Hvor stort er karet til fisken din?

*15-20 liter.

*jo da kan du ha molly, platy eller guppy ilag med kampfisken din.

:-O
Inger Anne
[QUOTE=Liz H] Butikken er en [I]butikk[/I], ikke en foredragssal eller skole!


Jeg må faktisk si at jeg er uenig i denne holdningen. Dersom jeg skal kjøpe varer noe sted, så spør jeg om det jeg trenger å vite i butikken, dersom jeg ikke kan nok om temaet. Og da forventer jeg at de som selger, skal vite hva de faktisk selger.

[......]

Derfor mener jeg at det, som loven tydeligvis sier, bør være god nok kunnskap om fisk og akvariehold i dyrebutikker. Og at de som ikke vet, må få den informasjonen de trenger. Det er levende vesener det handler om!

Hvis de ansatte i butikken innrømmer at de ikke kan, er det greit nok, for da vet du hva du har å forholde deg til.

Men jeg har altså i mange, mange år opplevd hvordan det er å være avhengig av informasjonen du får fra dyrebutikken, så jeg vet at det ikke bare er så enkelt som å kjøpe seg en bok. Man tenker faktisk ikke så langt!

Ja, selvsagt bør dyrebutikkene vite hva de selger! Men det er forskjell på å vite temperaturkrav og cirka minstekrav for størrelse for en gjeng tigerbarber, og å gi kunden et foredrag om hvilke arten den kan og ikke kan kombineres med. Og fremgangsmåten for oppdrett osv osv...
For eksempel- kan den kombineres med gullbarbe tro? Enn hva med sebraciklide? Går disse to artene sammen? Det sier seg selv at alle slike detaljer -kan- ikke den ansatte vite - men generell kunnskap om krav til fiskeholdet må selvsagt være på plass!

Og det bør være en selvfølge at den ansatte er ærlig med kunden om det er noe man ikke kan svare på. Ingenting er verre enn et oppdiktet svar som fremføres i en skråsikker tone.....

Mange ting kan man kanskje finne ut av om man slår opp i diverse oppslagsverk også - men er det egentlig den ansattes jobb å slå opp alle disse detaljene? ( det kan jo fort gå en halvtme per kunde hvis alt skal slås opp) Eller er det mer rimelig at den ansatte sier: "vet du, dette kan jeg ikke svare på nå, men jeg kan forsøke å finne det ut og ringe deg når jeg har fått tid til å se på det? Evt kan du komme hit i morgen kl 09 , for da har jeg ikke så mange kunder som står og venter? Da bør det være mer tid for oss å finne ut dette sammen?"? Og så ekspedere de 2-3-4-5 kundene som har hopet seg opp mens man har forøkt å hjelpe kunden med spørsmål for spesielt interesserte. For vi må bare se det i øynene - hovedtyngden av dem som kjøper akvarium og fisk ønsker noe lettstelt og vakkert å se på. Vi som er ute etter litt mer innhold i fiskehobbyen enn som så, vi er i mindretall. Vi er spesielt interesserte. For sånne som oss finnes bøker og databaser på internett.

Det siste jeg vil kommentere er dette du nevner med bøker/ annet lesestoff:
Jeg ser butikker som gjentatte ganger anbefaler kundene å kjøpe akvaristisk litteratur.... (som sor eksempel i situasjoner som den i eksempelet over) men kundene vegrer... hvorfor? Fordi det koster penger, mens det å spørre i butikken er gratis. Da er mange seg selv nærmest og fortsetter å spørre og grave, selv om køen av andre kunder hoper seg opp bak dem.....

Litt engasjert og lettere feberhett langt svar fra meg, men essensen i innlegget mitt er altså: både butikkenen/ selgeren og kunde har et ansvar for å ha tilstrekkelig kunnskap om dyrene!
Nemlig
De stedene hvor de er flinke har dem gjerne ansatte som har sine "felter"
Et sted jeg hjalp til å pusse opp har dem da en som er flink med pelsdyr, en som er flink med fugler, en som er flink med reptiler og sjefen selv er fiskeeksperten i området. De ansatte er der over lengre tid og det er veldig koselig, lurer man på noe som de ikke vet, ja da roper de på den som har peiling eller ringer vedkommende og spør. Det er en fryd og være der, kjører jeg forbi stikker jeg alltid innom, bare for å gå langs reolene og se på fiskene.

Nærbutikken er en helt annet sak, ubrukelig, prøver å fortelle at du den fisken der er da ikke det du selger den som. Da blir de bare sure, der går jeg bare innom for å se om hun kanskje har noe spennende, heldigvis har de skjønt det med sykdommer og alle fisker som kommer inn blir medisinert. Men utvalget i alt mulig er gjerne kjedelig/ lite, fiskene har de ikke alltid like bra, osv. Men går jeg forbi må jeg likevel inn å titte. ;P
Liz H
b[I]åde butikkenen/ selgeren og kunde har et ansvar for å ha tilstrekkelig kunnskap om dyrene![/I]

DA er vi enige. Understrevet og godtatt.
Inger Anne
[QUOTE=Liz H] b[I]åde butikkenen/ selgeren og kunde har et ansvar for å ha tilstrekkelig kunnskap om dyrene![/I]

DA er vi enige. Understrevet og godtatt.

Jeg er helt enig!

Å jobbe i en dyrebutikk, og ikke klare å fange 2 fisker jeg peker på at jeg vil ha er rett og slett drøyt. Blir som å jobbe i en McDonalds, og spørre om burgern har ost på seg, for så å henvise til en annen ansatt? Det er en grunn til at man har opplæringskurs på jobb!
Betta Splendens
[QUOTE=Inger Anne][QUOTE=Liz H] b[I]åde butikkenen/ selgeren og kunde har et ansvar for å ha tilstrekkelig kunnskap om dyrene![/I]

DA er vi enige. Understrevet og godtatt.

Jeg er helt enig!

Å jobbe i en dyrebutikk, og ikke klare å fange 2 fisker jeg peker på at jeg vil ha er rett og slett drøyt. Blir som å jobbe i en McDonalds, og spørre om burgern har ost på seg, for så å henvise til en annen ansatt? Det er en grunn til at man har opplæringskurs på jobb!

Ikke legg ord i munnen på meg er du snill.
I en større dyrebutikk, slik som f.eks TAM-butikkene, så er jeg fullt inneforstått med at folk er ansatt på hver sine -avdelinger-. Det er umulig å forvente at en som jobber i hundeavdelingen kan rutinene for akvarieavdelingen når det blir slike store forhold. Sammenlikningen med macdonalds blir mer som om du skulle få en fra statoil til å fikse burger til deg på mac'ern.
Min erfaring er også at dyrebutikkene desverre har svært dårlig greie på det de holder på med.

Jeg synes ikke det er noe treivelig å kikke i akvarier med masse døde eller syke fisker. Når jeg spør om nye fisker har vært i karantene, så er svaret oftest nei. Og når jeg spør direkte om fisker eller vann eller røtter med slim på - så kan de ikke gi gode svar.

Jeg har god greie på de fleste gnagere, har hatt det aller meste, og gjør små stikkprøver inniemllom - og tar dem gang på gang i å svare FEIL !!

Her om dagen oppdagde jeg nyfødte hamsterbebiser i et åpent glassbur sammen med moren og en HANN - moren hadde ikke noe å lage bol med og var ganske fortvilet. Den anstatte var på vei hjem, da jeg skreik opp om dette og forlangte dem separert og med bol.

Manglende vann, manglende høy, manglende mat. En gang hadde ingen av burene høy ...... de hadde ikke mer igjan ! Herremann - det var en matbutikk likeved - de selger høy ....

Fugler i små bur, dyrebur uten innredning og utfordringer ...

Jeg blir så trist av å se slikt. Man burde være glad i dyr når man jobber et slikt sted - man burde ønske at de hadde det bra - og man burde ønske å gi kjøpere riktig informasjon.

Jeg kan til en viss grad lese om fisker selv, men det er faktisk letter å spørre og få svar ....... men så spørst det da om svarene stemmer.

Jeg har også en taktikk med å kommentere ting høyt når jeg er sammen med andre. Og da er det MENINGEN at personalet skal høre det !
Liz H
Sammenlikningen med macdonalds blir mer som om du skulle få en fra statoil til å fikse burger til deg på mac'ern.


Dårlig eksempel, han på Statoilen er sikkert bedre å lage burger samme hvor han lager den, spør han om å fylle på olje derimot...
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap