Et krek i vannet.... Hva i all verden... (side 3)
Aggi[QUOTE=Aggi]Plutselig ser jeg enda et krek i vannet. Ja, OK, vannymfe... Nå begynner jeg virkelig å lure... Dette er totalt uventet. Kan eggene snike seg inn med vannet? Kanskje har jeg dusinvis av disse i akvariet, helt uten å vite det? :-s
Jepp, jeg har visst fler... fant en til i natt... Denne er nesten ferdig utviklet... Den begynner å få vinger.. :-S
Disse innsektene legger eggene sine på vannplanter. Så du har mest sannsynlig fått dem med planter. Eggene legges på plantefarmene i syden og kommer med som blindpassasjerer. Jeg synes det er utrolig at de har klart å vokse i karet ditt. De er rovdyr som spiser små byttedyr som dafnier, mygglarver og små ormer. De må ha levende for. Utrolig at de har funnet mat i karet. Det er også rart at ikke fisken har spist dem. Jeg puttet flere tusen slike i karet mitt de årene jeg hadde ferskvannskar og fiskene mumset i seg samtlige. Jeg hadde nå synes det var veldig kult å ha sånne. Det blir jo et mye mer naturlig akvarium hvis man har andre dyr enn bare fisk.
Postet 23.03.07 kl 10:28
Postet 23.03.07 kl 12:34
Postet 23.03.07 kl 12:42
Postet 23.03.07 kl 12:58
Endret: 23.03.07 kl 13:07
Jon Olav Bjørndal[QUOTE=Fiskeelsker!]Øyenstikkere er domme! :P I fjor fløy en rett i panna mi, også landet den på leggen min. Den var faktisk ganske hard å få rett i panna ;P
Bra du ikke tok den i hånden da, de biter også nemlig !
Vannymfer er langt mindre og bløtere skapninger. Så de er det ikke noe å være redd for.
Biter de? :O
Æsj, da er de jo dumme, men litt smart også, siden de biter for å komme seg løs :P
Postet 23.03.07 kl 13:08
Jon Olav BjørndalDisse innsektene legger eggene sine på vannplanter. Så du har mest sannsynlig fått dem med planter. Eggene legges på plantefarmene i syden og kommer med som blindpassasjerer. Jeg synes det er utrolig at de har klart å vokse i karet ditt. De er rovdyr som spiser små byttedyr som dafnier, mygglarver og små ormer. De må ha levende for. Utrolig at de har funnet mat i karet. Det er også rart at ikke fisken har spist dem. Jeg puttet flere tusen slike i karet mitt de årene jeg hadde ferskvannskar og fiskene mumset i seg samtlige. Jeg hadde nå synes det var veldig kult å ha sånne. Det blir jo et mye mer naturlig akvarium hvis man har andre dyr enn bare fisk.
Ja, det er sikkert kommet med plantene... Larvene er faktisk eklere enn den som er nesten ferdig utviklet. Du kunne fått den, hadde det ikke vært for at den er så vanskelig å finne... Jeg lot den bare være i natt, og nå ser jeg den ikke lenger. Har masse planter og mose i karet... Jeg har ikke merket noe aggressiv adferd, derfor lar jeg den være nå... De sitter som regel helt stille og prøver å se ut som en stilk, eller noe...
Jeg får vel ta det som et komplement at jeg har hatt de så lenge i karet mitt... Et tegn på gode vannverdier og masse skjulesteder, kanskje?
Postet 23.03.07 kl 13:29
Ute av puppen
Jeg var sikkert på at nymfa var død..... Den har bare lagt i vannskorpa i det siste. ikke rørt seg i det hele tatt...
Men i kveld skvatt jeg til... Den har vært i puppestadie... og nå er den kommet ut!
Jeg som har hatt flubenolbehandling i karet med nedsenket vannstand og greier...
Bildet ser nesten ut som det er ute, siden jeg har en egenprodusert, blå bakgrunn....
Jeg er nesten litt stolt nå... Merkelige greier, men jeg har jo hatt den en stund...
Den står faktisk over sin gamle ham...
Men i kveld skvatt jeg til... Den har vært i puppestadie... og nå er den kommet ut!
Jeg som har hatt flubenolbehandling i karet med nedsenket vannstand og greier...
Bildet ser nesten ut som det er ute, siden jeg har en egenprodusert, blå bakgrunn....
Jeg er nesten litt stolt nå... Merkelige greier, men jeg har jo hatt den en stund...
Den står faktisk over sin gamle ham...
Postet 27.03.07 kl 22:29
Endret: 27.03.07 kl 22:30
Postet 27.03.07 kl 22:33
Postet 27.03.07 kl 22:48
Postet 27.03.07 kl 23:03
Postet 27.03.07 kl 23:39
Postet 28.03.07 kl 08:10
Still alive!
Ja! Den rører på seg. Så vidt det er... Nå har jeg løftet opp bambusen, og satt den i vinterhagen. Det er meldt varmt vær i dag også, så jeg satser på å slippe den ut i friluft i dag. Det har vært mye insekter ute de siste dagene, så jeg regner med at den vil takle det... Den ser temmelig sammenklistra ut enda, men jeg regner med at den er fin når den får tørke?
Postet 28.03.07 kl 09:36
R.I.P.
Nei, nå er den død! Definitivt. Dette var en dårlig start på et nytt liv...
Men bare se på bildene av den før den falt i vannet...
En liten engel?
Men bare se på bildene av den før den falt i vannet...
En liten engel?
Postet 28.03.07 kl 18:03
Børster liv i en gammel tråd, for jeg var veldig takknemmelig for å finne den . Da er "u-"dyret identifisert som vannymfe.
Må innrømme at jeg skvatt til når jeg så den svømme rundt i rekekaret, og måtte tenke meg om mange ganger om hvilke følelser dette skulle sette i gang hos meg. Trudde jo først jeg hadde fått noe på øyet, for i første øyekast, så var det en reke. Men etter en nærmere titt på hodet, så så jeg de ekle øynene og deretter den 3-delte halen. Har ikke turt å fortelle det til kona enda, hun kommer til å steile helt: "alle akvarium uuuuuut!!!" .
Han får leve inntil videre, inntil han kommer laglig til for hogg. Litt skremmende å lese at det er ett rovdyr, men den så ikke så stor ut til at den kan gjøre stort av seg.
Må innrømme at jeg skvatt til når jeg så den svømme rundt i rekekaret, og måtte tenke meg om mange ganger om hvilke følelser dette skulle sette i gang hos meg. Trudde jo først jeg hadde fått noe på øyet, for i første øyekast, så var det en reke. Men etter en nærmere titt på hodet, så så jeg de ekle øynene og deretter den 3-delte halen. Har ikke turt å fortelle det til kona enda, hun kommer til å steile helt: "alle akvarium uuuuuut!!!" .
Han får leve inntil videre, inntil han kommer laglig til for hogg. Litt skremmende å lese at det er ett rovdyr, men den så ikke så stor ut til at den kan gjøre stort av seg.
Postet 20.12.09 kl 11:58
Postet 20.12.09 kl 14:29
Kult
jeg vil ha en sonen i akvarie mit jeg vil ha jeg vil ha jeg vil ha !!!!
Postet 20.12.09 kl 14:38
Hehehe.. Vanskelig å gå inn for å skaffe seg disse med vilje. Eg antar at dei kjem med planter og slikt fra butikken, eller at ein får besøk av ei nymfe som finn veien til karet for å legge egg...
Den eg hadde, var ingen trussel mot liv i karet. Den var mindre enn ei kirsebærreke, og guppybarn var ikkje på menyen iallefall. Mulig den spiste disse små ormene som lever i grusen?
Den eg hadde, var ingen trussel mot liv i karet. Den var mindre enn ei kirsebærreke, og guppybarn var ikkje på menyen iallefall. Mulig den spiste disse små ormene som lever i grusen?
Postet 12.01.10 kl 15:58
Postet 17.01.12 kl 16:54