Idiotspørsmål om discustyper (side 3)

Det jeg har funnet av meget underlige og uforklarlige fenomener er denne 12 stripes discus fra eksportør Neotropical Fauna, Peru. Av linken ser jeg at dette er en opprinnelig grønn discus variant.
Hele discus kolleksjonen deres er. Dette ser ut til å være et meget seriøst firma. Denne discus forvirrer meg, etter det jeg kjenner til skulle ikke 12 stripers discus eksistere i naturen, bare 9 stripers discus.
Av det jeg har funnet ut er den 12 stripes discus fanget i Rio Nanay. Her vet vi at all discus er utsatt. Kan dette være oppdrettet discus som er satt ut i naturen?

Dette er ikke ment å provosere noen som helst, men et spørsmål om det er noen som kan forklare meg dette fenomen? Se på det som et idiotspørsmål om discustyper for jeg er uviten i denne saken.
Jeg synes saken er meget merkelig, og håper noen kan belyse den. Har søk info om denne saken meget lenge, men har ikke kommet noe vei!

Dette er ikke ment som sakt å provosere, men hjelp til å finne svar på et spørsmål!
I forbindelse med denne gåten om 12 stripers discus har jeg i boka til Bleher på side 191 funnet en beskrivelse på noen få linjer figur 3 angivelse av en 16 striper snake skin discus angitt som S. haraldi.

Det er ikke angitt mer og jeg finner ingen steds beskrivelse for slike varianter. Jeg får lete videre om ingen andre finner noe svar.
Har på et svensk discusforum lagt ut spørsmål til Heiko Bleher om disse forhold. Han skal for øyeblikket være på reise så det tar nok en stund om han får anledning til å svare på dette.

Om dette er naturlige varianter ønsker jeg gjerne å se bilder med dokumentasjon av disse varianter om det er mulig. I såfall vil dette være en av de største overraskelser for meg med discus som art.

På side 207 i Bleher bok har han på bilde angitt en helt svart discus, i fra nederste Uatuma regionen. Det er tydelig at det er discus varianter i naturen som så utrolige at man først er skeptisk til om dette er sant.

I hans bok på side 193 er det avbildet knall gule discus fra Rio Xingu regionen. De har mye tilfelles med PigeonBlood, men den virker som en parodi på disse naturlige variantene av S. haraldi.
Jeg ser ofte i boka Bleher's Discus. I dag så jeg på side 199 og på bilde 7 en Discus med så stor likhet til hannen i dette paret jeg har omtalt som Alenquer Barra Manas at jeg nå kan fastslå at tidligere referanser til denne varianten at den er er feil.
Bleher skriver at i Lago Jaraquitua fant han en annen interesant Alenquer variant med rødt innslag godt nedover ryggen og godt oppvoer bukregionen. Det har min hanne og i tillegg er profilen identisk med hannen i boka til Bleher.
Den riktige referansen på denne varianten er derfor Alenquer Lago Jaraquitua.
Nok en korrigering! Bleher's Discus er en fantastisk bok som jeg anbefaler all Discus fantaster om å skaffe seg. Den gir meg nye opplysninger og korrigerer min viten om discus. Rettere sagt den fjærner mer og mer feil informasjon jeg har levd med lenge om Discus.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap