Røde mygglarver (side 3)

Ciklide
[QUOTE=Frank Angell]Har selv ett forbruk på nesten en pakke røde mygg i uka. En god del av dette håndteres uten hansker, pinsetter, munnbind, hjelm og værnesko.

HAHA!
du er jammen god på ord Frank! ^^

du bruker vel i det minste knebeskyttere da håper jeg?!!
Nei, det eneste er hørseslværn For det er sånt sabla alo av fiskene som roper over seg av glede :p
Frank Angell
[QUOTE=Ciklide][QUOTE=Frank Angell]Har selv ett forbruk på nesten en pakke røde mygg i uka. En god del av dette håndteres uten hansker, pinsetter, munnbind, hjelm og værnesko.

HAHA!
du er jammen god på ord Frank! ^^

du bruker vel i det minste knebeskyttere da håper jeg?!!
Nei, det eneste er hørseslværn For det er sånt sabla alo av fiskene som roper over seg av glede :p

hørselsværn ja! det må jeg huske å skaffe! Scalarene er fryktelig å rope! ^^
Kan vi ikke bare bli enige om at røde mygglarver er for de mer vågale akvaristene?

"Take a walk on the wild side, man... feed your fish with THIS!"

Men jeg må si jeg ikke helt forstår argumentet med at røde mygglarver liksom skal være mer "forurensede" enn svarte mygglarver, FORDI de svarte mygglarvene lever i overflata Det er liksom aldri forurensning i de øvre vannlag da? BARE i bunnslammet?
Og hvorfor antas det at mygglarvene plukkes fra slike steder?
Kjøper man fòret i butikk, så foretas nok innhøstingen fra helt andre steder enn de tvilsomme, sterkt forurensede områdene Fohrmann & Co snakker om. Det må vel være snakk om folk som går og samler levendefòr selv, til eget privat forbruk, og som ikke aner at dammen de fanger fra er sterkt forurenset?

Det er høyst tvilsomt at firmaene som selger denne type produkter, har en hel armè av ansatte, flere hundre, som farter land og strand rundt i hele landet for å fange røde mygglarver i naturvann som er mer eller mindre forurenset.... Det ville blitt temmelig dyre mygglarver! Skal man drive noen lønnsom business, så må man nok dyrke eller drette frem dette selv på egne landområder eller tomter med utgravde bassenger.

Av de bildene jeg har sett fra denne typen business, så "dyrkes" mygglarvene frem i enorme, kunstig anlagte utendørsdammer i f.eks. Asia, der de høstes av et fåtall ansatte med håv

Frank Angell
Når det en plass vektlegges at det er den lave Ph-en som er farlig, og en annen plass at det er miljøet\ levesettet, føler jeg ikke at det hele henger helt på greip.

Da ble det flere innlegg likevel

Ikke det at det er så nøye, men jeg klarer fremdeles ikke å forstå at du finner motsetninger i det nevnte innlegget.
Det er jo skrevet om Malawi/Tanganyika. Derfor er det med pHen nevnt. Ellers står det jo også nevnt det med kjemikalier der.

Jeg har som nevnt foret mye med røde, uten problemer av noe slag. Det er nok som du sier forskjell på kvalitet, vil jeg tro.
Miljøgifter unngår man lett i et profft oppdrett.
Men allergifaren blir man ikke kvitt. Likevel, dersom jeg får en pakke med røde på døra, så hadde jeg ikke kastet den
Jeg har bare endt på den beslutningen at siden fiskene går bananas av de svarte,
så trenger jeg ikke den usikkerheten som er rundt de røde

Angående det Mona skriver om hvorfor det er mer forurensning i slammet enn i selve vannet:
Det er en kjent sak at tungmetaller synker. Det burde jeg vite alt om siden jeg bor i Odda

Tilfeldig bekjentskap
© Ragnar Torgersen
Reklame for plussmedlemskap