vilke fisker kan jeg ha i en hage dam? (side 3)

spennende!
Men det er mulig å varme vannet. Det er mulig å holde mer eller mindre stabil varme året rundt i badebasseng og utedammer. Du må bare ha råd til utstyr og strøm

Og det er SÅ verdt det
Vel, det koster mye.
Uansett, ingen slike tropisk arter er på "positiv listen" i denne omgang hvertfall.
Nils Vollstad
Om det vil komme en oppmykning av hvilke arter det er lovt å holde i hagedammer har jeg ikke sett eller hørt noe om. Derimot ser jeg mange gode grunner for en restriktiv handheving av hvilke arter som det er lovt å holde i utendørs dammer ol. Å bevare det biologiske mangfoldet vi har her i den norske fauna ser jeg som meget viktig, deriblant gjennom en fredning av aller reptiler og amfibier i Norge. Salamandere og andre amfibier forsvinner, ikke bare fra den norske fauna men også i et globalt perspektiv i en bekymringsverdig fart. Noen hevder at vi kanskje vil komme til å miste de fleste arter av amfibier som vi kjenner pr dags dato. Når det da gjelder fisk som " mere eller mindre ukritisk" settes ut i norske dammer er disse en trussel mot bla annet salamander. Den dårlige tilstanden for stor salamander (Triturus cristatus) skyldes i første rekke at arten tåler predasjon fra fisk svært dårlig. "Arten er betraktet som sterkt truet, og alle funn bør rapporteres til fylkets miljøvernavdeling! Arten ser ut til å være ømfintlig for sur nedbør. Den kan ikke leve i vann der det finnes fisk, og er derfor også truet av ukritiske fiskeutsettinger. " skriver [URLBLOCK1]. Dette er bl a grunnen til at det i [URL=file:///C:/Users/nils/AppData/Local/Temp/Forslag_til_forskrift_om_prioriterte_arter-_storsalamander_CJVkd-1.pdf]forslag til forskrifter for prioriterte arter [/URL]heter; " [I]Enhver form for uttak, skade eller ødeleggelse av storsalamander er forbudt. Som ødeleggelse regnes forurensning, drenering, gjenfylling eller annen form for tørrlegging av dammer som er tilholdssted for storsalamander, samt andre handlinger som er egnet til å skade individer av arten.[/I]" Så for noen gir det nok mere kuldegysninger på ryggen med å tenke på hagedammer med fisk, og da både norske arter eller andre subtropiske / tropisk arter.

Det at stor salamander er utryddningstruet pga at den tåler predasjon fra fisk svært dårlig tror jeg nok ikke er spesielt godt dokumentert.
Det er vel liten tvil om at gjennfylling av dammer, drenering og andre miljøpåvirkninger er en langt større trussel.
Det ville være rart om den store er mer sårbar i forhold til fisk en den lille salamanderen. I Norsk hagedamforening har mange medlemmer rapportert yngling og observasjoner av oppvoksende salamandere i hagedammer med både koi og gullfisk.
Så jeg tror nok heller vår hobby er med på å vedlikeholde bestanden enn det motsatte.
Fiske_Arne
Det at stor salamander er utryddningstruet pga at den tåler predasjon fra fisk svært dårlig tror jeg nok ikke er spesielt godt dokumentert.

[URL=Handlingsplan for stor salamander]Storsalamanderen Triturus cristatus i Norge faglig bakgrunnsstoff og forslagtil en forvaltningsplan[/URL]fra DIREKTORATET FOR NATURFORVALTNING; " Den dårlige tilstanden for stor salamander (Triturus cristatus) skyldes i første rekke at arten tåler predasjon fra fisk svært dårlig."

Dag Dolmen NTNU, "Storsalamanderen Triturus cristatus i Norge – faglig bakgrunnsstoff og forslag til en forvaltningsplan" sitat ; " Storsalamanderens spesielt dårlige vernestatus skyldes i første rekke artens intoleranse for predasjon fra fisk (Dolmen 1981a, Skei et al. 2006). Voksne storsalamandere har riktig nok få fiender i naturen, da huden utskiller en kraftig gift mot predatorer. Men larvene er ikke giftige, og da små og middelsstore larver er nektoniske i sin atferd, vil de bli et lett bytte for predatorfisk, f.eks. innen laksefamilien, som jakter i vannmassene. (En del karpefisker som lever mest av botndyr, synes å ha mindre negativ effekt på storsalamanderen.)"

Så nei, dette er ikke spesilet godt dokumentert, men info finnes det vel basert på Dolmen, D. 1981a: Distribution and habitat of the smooth newt, Triturus vulgaris (L.), and the warty newt, T.cristatus (Laurenti), in Norway og Skei, J.K.; Dolmen, D.; Rønning, L. & Ringsby, T.H. 2006: Habitat use during the aquatic phase of the newts Triturus vulgaris (L.) and T. cristatus (Laurenti) in central Norway: proposition for a conservation and monitoring area. – Amphibia-Reptilia 27.

Dolmen synes å støtte dine synspunkter Fiske_Arne om at karper ikke nødvendigvis er en stor predator på larver av storsalamander, men iht f eks rødlista viltarter i Bergen kommune oppgies utsetting av fisk som den største trusselen for stor salamander.
Nils Vollstad
Men iht f eks [URLBLOCK1]oppgies utsetting av fisk som den største trusselen for stor salamander.

Lurer på hvilken dokumentasjon og hvilket grunnlag de har basert det på....
Det viser seg desverre at det er mye "synsing" og "troing" ute å går i div. direktorater og "kontorkretser".

Leste rapporten som det ble referert til, og det ble oppgitt en grunn til at de mente den store salamanderen var mer utsatt for fiskeangrep enn den minste.
Dette kommer ifølge rapporten av at larvene til Storsalamanderen lever mer i de midtre vannmasser, mens den lille er bunnlevende. Alikevel tror jeg nok drenering, forurensning og tilgroing av dammer er et større problem enn utsetting av fisk. Litt langt fra topic her nå, men
Gullfisk
Jeg har 2 gullfisker i en STOOR bolle. Jeg lurte på hvorfor de ikke får gullfiskunger? det er en han og en hun. Hva må jeg gjøre for at de skal få yngel?

Jeg vet at dere kommer til å si det om gullfisk og bolle, men skal fløtte de i en hage dam snart1

Håper på svar fort!
Silje Hansen
Jeg har 2 gullfisker i en STOOR bolle. Jeg lurte på hvorfor de ikke får gullfiskunger? det er en han og en hun. Hva må jeg gjøre for at de skal få yngel? Jeg vet at dere kommer til å si det om gullfisk og bolle, men skal fløtte de i en hage dam snart1 Håper på svar fort!

Du svarer jo på ditt eget spørsmål. Fiskene "skjønner" at bollen ikke er levelig, og kaster ikke bort energi på yngel.

Mange ser på yngel/avkom som en bekreftele på at dyret/fisken har det bra, men sannheten er reproduksjonstrangen er så stor hos de fleste dyr at forholdene skal være VELDIG dårlige før de slutter med reproduksjon.

Om du flytter fiskene til en hagedam med gode forhold, så vil de antagelig yngle der.
Nå er det jo ikke akkurat hagedamsesongen som står for døren, så det ser ut til at gullfiskene dine må bo i bollen i vinter, dersom du ikke finner en bedre løsning for dem i mellomtiden. Håper du klarer å holde liv i dem så lenge.
Fiske_Arne
Det at stor salamander er utryddningstruet pga at den tåler predasjon fra fisk svært dårlig tror jeg nok ikke er spesielt godt dokumentert. Det er vel liten tvil om at gjennfylling av dammer, drenering og andre miljøpåvirkninger er en langt større trussel. Det ville være rart om den store er mer sårbar i forhold til fisk en den lille salamanderen. I Norsk hagedamforening har mange medlemmer rapportert yngling og observasjoner av oppvoksende salamandere i hagedammer med både koi og gullfisk. Så jeg tror nok heller vår hobby er med på å vedlikeholde bestanden enn det motsatte.

Spøker du? Det er meget godt dokumentert at storsalamander (Triturus cristatus) er truet av fiskeutsetting! Den er vurdert til sårbar (VU) på norsk rødliste av 2010 bl.a. på grunn av at folk setter ut fisk i dammer. Grunnen til at den er mer utsatt enn småsalamanderen (Lissotriton vulgaris) er at larvene i visse stadier lever på en helt annen måte. De er nektoniske (frittsvømmende i de frie vannmasser) i dette stadiet og er derfor meget utsatt for fiskepredasjon. Småsalamanderen lever mer langs bunn hele tiden og er beskyttet av dette. I dammer hvor det observeres salamander og hvor det er fisk, er det nesten utelukkende småsalamander det er snakk om. Når det er sagt, hvis fisken er substratspisende og holder seg langs bunnen er storsalamanderen mer beskyttet. Når alt kommer til alt spiller det ingen rolle hva du tror er grunnen til at storsalamanderen er truet. Ødeleggelse av habitat er den største trusselen mot salamandere, utsetting av fisk er en del av dette. All forskning viser at det er slik.
Stein Andersen
QUOTE] Spøker du? Det er meget godt dokumentert at storsalamander ([I]Triturus cristatus[/I]) er truet av fiskeutsetting! Den er vurdert til sårbar (VU) på norsk rødliste av 2010 bl.a. på grunn av at folk setter ut fisk i dammer. Grunnen til at den er mer utsatt enn småsalamanderen ([I]Lissotriton vulgaris[/I]) er at larvene i visse stadier lever på en helt annen måte. De er nektoniske (frittsvømmende i de frie vannmasser) i dette stadiet og er derfor meget utsatt for fiskepredasjon. Småsalamanderen lever mer langs bunn hele tiden og er beskyttet av dette. I dammer hvor det observeres salamander og hvor det er fisk, er det nesten utelukkende småsalamander det er snakk om. Når det er sagt, hvis fisken er substratspisende og holder seg langs bunnen er storsalamanderen mer beskyttet. Når alt kommer til alt spiller det ingen rolle hva du tror er grunnen til at storsalamanderen er truet. Ødeleggelse av habitat er den største trusselen mot salamandere, utsetting av fisk er en del av dette. All forskning viser at det er slik.

Jeg anntar denne forskningen du viser til gjelder "norsk fisk" som ørret,abbor,gjedde osv ?
Dette er rovfisk som definitivt vil jakte en dam tom for salamander.
Hverken du,forskerene,fiskearne eller jeg er i tvil om dette .
Jeg kan også annslå at et vann overfylt med fisk kan ta livsgrunnlaget for salamandere.

Men hagedammene vi snakker om er fylt med koi og eller gullfisk som er en plantespisende fisk . Dog kan disse ta små yngel og larver, men salamandere klarer seg fint sammen med disse fiskeartene her i mine dammer så lenge fiskene mates .

Så lenge jeg får ha koi og gullfiskdammer i hagen min vokser det opp masse salamandere her .
Uten disse fiskedammene hadde det ikke blitt noen salamandere her i hagen.
Det trenger jeg neppe være noen forsker for å forstå.-)

Vil det Si at siden du har salamadere i dine hagedammer kan du ikke fylle de igjenn ?
Hva om du ble lei fisken/dammen ? Hvis du fyller igjenn dammen som salamanderen lever i bryter du loven ??
Trine Hellstrøm
Vil det Si at siden du har salamadere i dine hagedammer kan du ikke fylle de igjenn ? Hva om du ble lei fisken/dammen ? Hvis du fyller igjenn dammen som salamanderen lever i bryter du loven ??

Ja ,dersom disse fredes.
Dette er kanskje en finulig måte og få godkjent dammen uten sikring.

Jeg kjenner til et tilfelle der hagedammen ble godkjent i komune pga salamander .
Den ble godkjent som den stod uten inngjæring
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap