Esha-medisiner (side 3)
Postet 26.02.08 kl 14:34
Postet 26.02.08 kl 14:34
Endret: 26.02.08 kl 14:45
BristolHold dere fast! Den offisielle uttalelsen fra legemiddelverket er at ALL medisin til fisk i utgangspunktet er forbudt å selge andre steder enn apoteket/vetrinær. Man kan søke om spesiell tillatelse, men dette vil sannsynligvis ikke bli gitt. Når jeg så konfronterte dem med at man får jo ikke kjøpt dette på apoteket hadde de ikke noe fornuftig å si. Jeg spurte så om apoteket var pliktig til å selge dette. Da fikk jeg et litt tvetydig svar om at om folk spurte etter det så skulle de også selge det. Hva nå det innebærer..... Edit: Eter en ringerunde til flere apotek viser det seg at ingen av de kan skaffe medisin til fisk........
Ser frustrasjonen til folk rundt denne diskusjonen, men det er da faktisk en ganske smal sak å få flere forskjellige medisiner fra apotek. Tenker da på f.eks Malakittgrønt og Methylenblått. Malakittgrønt er jo kjent fra gammelt av som et effektivt middel mot f.eks hvitprikk, og har altid fungert etter oppskriften her i huset iallefall. Dette er ikke reseptbelagt. Apotekene skaffer også Flagyl-tabletter (ofte lagervare). Dette må en ha resept til av veterinær. Koster en drøy 100 lapp for 10 tableter. Min veterinær er iallefall såpass oppegående at jeg får det jeg spør om, da han er av den oppfattelsen at vi akvarister har mange ganger mere erfaring om fiskesykdommer nn han noen gang kommer til å få. Problemet med medisiner fra apoteket er jo ofte at de leveres i så store kvanta som tilsier at vi burde eie en innsjø hver oss med dertil feit lommebok. Å kjøpe 1 kg metronidasol (flagyl i pulverform) koster nærmere 2000 kr, og blir litt overkill når en bruker 3 gram pr 100 liter vann liksom. Å forby dyrebutikker å selge medisiner vil kun gi et resultat. Det kommer ikke til å bli en eneste frisk fisk i handelen.
Postet 26.02.08 kl 17:11
Jeg er ikke så fatalistisk som enkelte her ser ut til å være.
At medisin har restriksjoner er da ikke rart, gir man for mye medisin, vil man etterhvert kunne skape resistens. Medisiner fra akvarier vil komme over i kloakken og dermed naturen.
At tollere stopper en sending de antar er ulovlig, betyr bare at de gjør jobben sin. At de stopper sendingen, betyr ikke nødvendigvis at de mener at allt kan være ulovlig, men at det må avklares hva som kan gå igjennom.
Selvsagt er det greiest om man kan kjøpe medisinene på dyrebutikken, og kanskje det blir resultatet om det blir gjort en gjennomgang av dette. Evt. at man kan kjøpe noen medisiner i butikken, men må på apotek for å kjøpe andre.
At apoteker ikke har f.ex. "medisin mot hvitprikk hos fisk" er ikke så rart. Spør man derimot etter et spesifikt legemiddel, vil de nok enten ha det inne, eller bestille for deg.
At medisin har restriksjoner er da ikke rart, gir man for mye medisin, vil man etterhvert kunne skape resistens. Medisiner fra akvarier vil komme over i kloakken og dermed naturen.
At tollere stopper en sending de antar er ulovlig, betyr bare at de gjør jobben sin. At de stopper sendingen, betyr ikke nødvendigvis at de mener at allt kan være ulovlig, men at det må avklares hva som kan gå igjennom.
Selvsagt er det greiest om man kan kjøpe medisinene på dyrebutikken, og kanskje det blir resultatet om det blir gjort en gjennomgang av dette. Evt. at man kan kjøpe noen medisiner i butikken, men må på apotek for å kjøpe andre.
At apoteker ikke har f.ex. "medisin mot hvitprikk hos fisk" er ikke så rart. Spør man derimot etter et spesifikt legemiddel, vil de nok enten ha det inne, eller bestille for deg.
Postet 26.02.08 kl 17:36
Jeg er sikker på at dersom dyreforretninger hadde hatt karantene på fiskene, og behandlet mot alle parasitter, så hadde man fått fisker med mye bedre helse.
Jeg hade ikke nølt med å betale mer for fiskene dersom jeg visste at de var parasittfrie. Dette er jo helt kurrant når man kjøper hvalper, hvorfor skulle det ikke være kurrant å "avluse" og "avorme" fiskene før de kom ut til kundene?
Jeg hade ikke nølt med å betale mer for fiskene dersom jeg visste at de var parasittfrie. Dette er jo helt kurrant når man kjøper hvalper, hvorfor skulle det ikke være kurrant å "avluse" og "avorme" fiskene før de kom ut til kundene?
Postet 26.02.08 kl 17:37
AggiJeg er sikker på at dersom dyreforretninger hadde hatt karantene på fiskene, og behandlet mot alle parasitter, så hadde man fått fisker med mye bedre helse. Jeg hade ikke nølt med å betale mer for fiskene dersom jeg visste at de var parasittfrie. Dette er jo helt kurrant når man kjøper hvalper, hvorfor skulle det ikke være kurrant å "avluse" og "avorme" fiskene før de kom ut til kundene?
Det kommer vel antakeligvis av at mange ansatte i dyrebutikker rundt om i landet snaut nok veit åssen en discus ser ut.
Postet 26.02.08 kl 17:41
Tunnelen må med andre ord graves ut for hånd i tillegg, ser det ut tilBristolDet er muligens lys i tunnelen, men den tunnelen er forfeeeerdelig lang. Det er snakk om å tilpasse det Norske regelverket til EU/EØS. Men i følge mattilsynet snakker vi her om 3-5 år uten at de ville bekrefte dette. De kunne bare antyde.....
Petternmen det er da faktisk en ganske smal sak å få flere forskjellige medisiner fra apotek. Tenker da på f.eks Malakittgrønt og Methylenblått. Malakittgrønt er jo kjent fra gammelt av som et effektivt middel mot f.eks hvitprikk, og har altid fungert etter oppskriften her i huset iallefall.
Joda, mye kan skaffes i løsvekt. Problemet er at slike preparater ofte har like skadelig som nyttig effekt. Flere og flere produsenter av akvariemedisin, går bort i fra disse rene fargestoffene som eneste virkestoff. Rett å slett siden det finnes både mer effektive, og skånsomme behandlinger
Trygve LillefosseAt medisin har restriksjoner er da ikke rart, gir man for mye medisin, vil man etterhvert kunne skape resistens. Medisiner fra akvarier vil komme over i kloakken og dermed naturen.
Det er jo ett både og, når det gjelder medisinering av fisk. De fleste medisiner forsvinner mer eller mindre av seg selv etter en del timer i vannet.
De miljømessige skadevirkningene er derfor mindre enn små.
Dersom en på motsatt side ikke behandler sykdommene, er det større fare for at disse både får mutere fritt, og at de på sikt vil tilpasse seg norsk klima.
I dag klandres spesielt oppdrettsnæringa for gyroproblemene, sportsfiskere for ørekyteproblemene. I fremtiden vi akvarister for alskens sykdommer i vassdragene våre, om ting går så ille som det kan gå.
Siden definisjonen av legemiddel innbefatter alt som har effekt mot sykdommer, får de jaggu også trekke Jozoen av markedet
Postet 26.02.08 kl 17:52
Postet 26.02.08 kl 18:01
Trekke Jozoen fra butikkhyllene. Tenker med skrekk på alle trappetrinna på eldreboliger og pleiehjem rundt om i landet.
Da kan vi trekke følgende konklusjon. Trekk fiskemedisiner (inkludert salt) fra markedet og sykehusene her i landet vil bli overfylt av blått hår med lårhalsbrudd. Trodde sykehusene hadde dårlig råd i utgangspunktet jeg.
Da kan vi trekke følgende konklusjon. Trekk fiskemedisiner (inkludert salt) fra markedet og sykehusene her i landet vil bli overfylt av blått hår med lårhalsbrudd. Trodde sykehusene hadde dårlig råd i utgangspunktet jeg.
Postet 26.02.08 kl 18:02
Aggi[QUOTE=Pettern] Det kommer vel antakeligvis av at mange ansatte i dyrebutikker rundt om i landet snaut nok veit åssen en discus ser ut.
Hehehe, lus og innvollsorm angriper ikke bare discus...
Og da er det vel tvilsomt om de klarer å se forskjell på en fisk med hvitprikk og en hest med knekt bein.
Postet 26.02.08 kl 18:04
Frank AngellDet er jo ett både og, når det gjelder medisinering av fisk. De fleste medisiner forsvinner mer eller mindre av seg selv etter en del timer i vannet. De miljømessige skadevirkningene er derfor mindre enn små. Dersom en på motsatt side ikke behandler sykdommene, er det større fare for at disse både får mutere fritt, og at de på sikt vil tilpasse seg norsk klima. I dag klandres spesielt oppdrettsnæringa for gyroproblemene, sportsfiskere for ørekyteproblemene. I fremtiden vi akvarister for alskens sykdommer i vassdragene våre, om ting går så ille som det kan gå. Siden definisjonen av legemiddel innbefatter alt som har effekt mot sykdommer, får de jaggu også trekke Jozoen av markedet :D
Høres litt rart ut om legemiddlene "forsvinner", er det biologisk nedbrytbare substanser, er det nok greit, men tviler på at dette gjelder flertallet av medisinene som brukes.
Men det er klart, at sykdoms-patogener eller hva det nå heter, får spredd seg, er jo det absolutt ikke noe man ønsker det heller. Usikker på om kloakken/gråvann blir bestrålt med UV, i så fall vil det ta knekken på parasitter/virus/bakterier, men det vil ikke destruere medisinen.
Oppdrettnæringen er jo litt "gambling" med naturen, og det er ikke så rart at dette har ført til noen problemer. Forøvrig var de tidligere storforbrukere av medisin, men bruker nå mindre medisin. Skal ikke forundre meg om fisken er sunnere og.
Tror både kyllingsuppe og kaffedoktor blir forbudt før jozo.
Forøvrig finnes det jo naturlige metoder for å oppnå endel av effektene disse medisinene gir. Som fex. eikeblader/or kongler mot mugg på egg. Dette er "medikamenter" vi vet er helt ufarlige og er uskadelige i naturen.(Uten at det betyr at apotekervarer nødvendigvis er skadelige.)
Postet 26.02.08 kl 20:40
Kan en eller annen person varsle NAF og NZB om dette? Jeg titta inn på sidene til NAF, men fant ikke noe sted hvor det stod hvordan jeg kunne i kontakt med dem. For her må noen inn med lobbyvirksomhet - dette er faktisk en situasjon som er katastrofalt kritisk. Og man kan ikke vente på en tunnel som tar 3-5 år å grave!
Postet 26.02.08 kl 21:27
Trygve LillefosseHøres litt rart ut om legemiddlene "forsvinner", er det biologisk nedbrytbare substanser, er det nok greit, men tviler på at dette gjelder flertallet av medisinene som brukes.
Esha-medisinene er faktisk blant de som brytes ned, og det skjer ganske raskt (jeg har ikke noe eksakt tid her). Det er derfor ikke nødvendig å filtrere over kull når man har brukt disse medisinene.
Postet 26.02.08 kl 21:39
Dyrehagen[QUOTE=Trygve Lillefosse]Høres litt rart ut om legemiddlene "forsvinner", er det biologisk nedbrytbare substanser, er det nok greit, men tviler på at dette gjelder flertallet av medisinene som brukes.
Esha-medisinene er faktisk blant de som brytes ned, og det skjer ganske raskt (jeg har ikke noe eksakt tid her). Det er derfor ikke nødvendig å filtrere over kull når man har brukt disse medisinene.
Graden av nedbrytning av legemidler i avløpsvann og igjennom renseanlegg vil variere fra stoff til stoff. Det foregår en del kartlegging av dette for tiden. Et eksempel finner dere i denne SFT-rapporten. Uansett er nok bruken av legemidler for akvariefisk forsvinnende liten i forhold til de "store" legemidlene brukt på mennesker og husdyr. For ikke å snakke om kjemikalier som finnes i kosmetikk og husholdningsprodukter, samt tilsetningsstoffer i mat.
En helt fersk rapport fra SFT ser på miljørisiko knyttet til legemidler og stoffer i kosmetikk. Har skummet igjennom etter noen av "våre", men fant ikke noe ved første øyekast. Kortversjonen finner dere her.
Postet 26.02.08 kl 21:58
Postet 02.03.08 kl 01:22
Endret: 02.03.08 kl 01:23
Postet 02.03.08 kl 01:26
Postet 02.03.08 kl 21:52
Lovverket er neppe endra på så kort tid, men det kan jo være snakk om dispensasjoner til knotnissene får komla seg til å godkjenne disse medisinene.
Satt å så over lista over godkjente legemidler (også enkeltforbindelser som brukes i medisinene), og det var ett begredelig syn. Ikke ett jæ... virkestoff som er av relevans for oss er pr dato godkjent i Norge.
Noen for ett stooooort arbeid med å få godkjent alle medisinene\ virkestoffene det er snakk om
Satt å så over lista over godkjente legemidler (også enkeltforbindelser som brukes i medisinene), og det var ett begredelig syn. Ikke ett jæ... virkestoff som er av relevans for oss er pr dato godkjent i Norge.
Noen for ett stooooort arbeid med å få godkjent alle medisinene\ virkestoffene det er snakk om
Postet 03.03.08 kl 00:23
Postet 03.03.08 kl 00:31
Postet 03.03.08 kl 20:02