Liv's vannverden (side 3)

Ahhh nå svømmer det 4 små sjakkbrett ciklider rundt i 54 litern i påvente av oppheving av karantene i 180 literen. *sukker henført* de er verdens skjønneste fisker Bare en ørseliten prikk igjen i hele 180 litern nå, så en ukes tid så kan jeg nok ta dem over der
Endelig fått tatt et par bilder etter makeover i lillekaret. Ble mye bedre!
Jippi!! Siste prikk borte i 180 litern. Nå blir det karantene i alle fall en uke før det blir noe fisker oppi der Håper inderlig jæ...skapet ikke kommer tilbake, men føler meg ganske trygg siden det har gått sakte men sikkert rette veien over en uke.
Jipiiiii! Jamen var det ikke en hel liten stim med prinsesse yngel inni sjefshula mi i kveld gitt Så utrolig gøy!!!!

Men da er det store spørsmålet.... hva og hvordan forer jeg?
Akkurat kommet hjem fra jobb og da jeg kom hjem var prinsesse yngelen kommet ut av hula og svømte rundt åpningen. Fikk tak i noe yngelfor på veien hjem JBL Nobil Fluid Artemia, så jeg prøvde å fore litt. Yngelen " la seg på sanden" så jeg får håpe det betydde at det datt litt for ned dit som de tok. flytende for i vann med filter funker liksom ikke helt greit.

Den ene av de voksne prinsessene får gjennomgå nå, den minste hunnen - så vurderer sterkt å fiske henne opp. Får se hvordan det utvikler seg.
Prinsessestim og pappan med haremet
Bilder av mine flotte apistoer - agassizii "fire red". De er bare ungfisk ennå, knappe halvvokste. Var veldig tynne da jeg fikk dem, hunnen begynner å se fin ut, hannen ble kjøpt senere og trenger mer oppforing. Hannen går i 54 litern i påvente av oppheving av karantene i 180 litern. Hunnen øverst og hannen nederst. Spent på hvordan de blir når de blir fullvoksne. Fantastisk fin gulfarge på dem.
Litt bedre bilde av hannen. Blir nok en flott fisk når den blir 8 cm.
Sjefen i Tanganyika'n og den største av juliene
Fikk heldigvis fiska ut den utstøtte prinsessa i dag. Den går i tanganyika'n nå. Håper den klarer seg. Litt dårlig erfaring fra sist noen ble utstøtt av prinsessekaret.

Yngelen klarer seg fint - har jo lite å frykte i artsakvariet med bare foreldrene og en ekstra konkubine Ancistrusene holdes på god avstand. Ser ikke ut som frafallet er betydelig ennå i alle fall. Syns jeg ser at de har vokst litt Gøy. Bare å håpe det snart blir sommerfulgyngel også.

Ingen nye prikker i 180 litern så jeg tenker jeg fisker over de 4 sjakkbrettene og han-agassiziien i løpet av helga

Så de pusta litt tungt i 54 litern i går så jeg tok nitritt og nitrattest. Nitritten var fin, men litt mye nitrat der nå. Bytta masse vann, så nå så det fint ut. Blir bra å få over fiskene i 180 litern så 54 litern blir mindre belasta. Sommerfugler har ikke så godt av høy nitrat på sikt. Hadde bytta der mandag så det må ha samla seg opp raskt, må nok bytte en del hver annen dag nå så lenge det er såpass overbefisket oppi der.
Urk!
Finnes det en hatklubb for fluval pumper så er jeg herved innmeldt! Er nå oppe i sånn annenhver dag rensing av filter da det stort sett er tett etter 2 dager. Måtte bare bite i det sure eplet og bestille nytt filter - tør ikke dra fra akvariet med dette filteret i en overnatting en gang Med så svak motor som det må være holder det neppe å bytte filtermateriale.

Nå blir det en Aqua-el 750 med uv filter. Venter i spenning på pakke fra Danmark imens sitter jeg her og hater Fluval dypt og inderlig
Prinsesseyngelen
Vokser og gror. Syns jeg ser litt forskjell fra dag til dag Maaaange av dem.... og mistenker at det pågår ny egglegging allerede - iiiiik, kommer til å bli fullt i tanken etter hvert.
Gratulerer med yngel ++
Du får hive ut TV`n og sette et nytt kar der istedet
Det ser ut som at ancistrus tåler ciklide-saltet greit?
Jeg har også bestilt ei bøtte til utprøving...
Hehe ja - det er fristende Men har 4 nå så det får holde en stund. Yngelen vokser så det er gøy, mistenker faktisk at foreldrene er i gang igjen inni hulesystemet sitt

Ancistrusene har det fint! (Litt tøft for de som går med prinsessene - men det har lite med salt å gjøre)
Siden det kun blir 3-4 ts av produktet på 100 liter vann så blir det utrolig lav saltkonsentrasjon. Anbefaler det gjerne til utprøving. Lettvint og greit gitt Mye happyere tanganyika eier nå enn da jeg grisa rundt med den GH+ ja
Ennå flere yngel
Tror jeg ser dobbelt, et kull prinsesser som ble frittsvømmende mandag og nå er det et kull på utsiden av hula... og jamen ser det ikke ut som det er et nytt kull inni hula som har blitt frittsvømmende i dag!!

Hvor ofte kan de egentlig få nye kull? 6 dager mellom virker litt lite. Tror det er samme hunnen også for den andre hunnen er litt tilsidesatt for tiden.
Passende sted for fluval 4+
Da har jeg endelig funnet det perfekte sted for Fluval 4+ min - nemlig min ca. 10 liters søppelbøtte 180 litern får klare seg med aquaball inntil jeg får nye pumpa som er bestilt.
liv_65
Finnes det en hatklubb for fluval pumper så er jeg herved innmeldt! Er nå oppe i sånn annenhver dag rensing av filter da det stort sett er tett etter 2 dager.

Rart. mitt Fluval 4+ går som på skinner.
Jeg åpner det og skyller det vel annen hver måned eller noe.
Ciklide
[QUOTE=liv_65]Finnes det en hatklubb for fluval pumper så er jeg herved innmeldt! Er nå oppe i sånn annenhver dag rensing av filter da det stort sett er tett etter 2 dager.

Rart. mitt Fluval 4+ går som på skinner.
Jeg åpner det og skyller det vel annen hver måned eller noe.

Ja jeg også hater fluval pumpene! Må skylle min fluval 4+ ca hver 14dag, er utroooolig irriterende!

Gratla så masse med prinsesse yngel=)

Vi går hvertfall begge 2 og venter på at sommerfugl ciklidene skal legge egg igjen=) Og begge håper på at de faktisk skal klare å få noen yngel utav eggene=)
Ciklide
Rart. mitt Fluval 4+ går som på skinner. Jeg åpner det og skyller det vel annen hver måned eller noe.

Jeg kjøpte mitt med et brukt akvarium, fungerte greit i starten men nå var det blitt så ille at jeg måtte rengjøre filteret hver 2. dag - da stod det så godt som stille. Slikt blir det nok ikke spesielt god bakteriekultur av på sikt.

Får håpe du er heldigere enn meg Kjøpte Fluval 2+ til 54 literen før jeg begynte å få skikkelig problemer med denne, så spent på hvordan den vil oppføre seg etter hvert.
Lissi87
Ja jeg også hater fluval pumpene! Må skylle min fluval 4+ ca hver 14dag, er utroooolig irriterende! Gratla så masse med prinsesse yngel=) Vi går hvertfall begge 2 og venter på at sommerfugl ciklidene skal legge egg igjen=) Og begge håper på at de faktisk skal klare å få noen yngel utav eggene=)

Nytter ikke med sånne pumper, ville ikke turt å reise fra min en helg en gang. Jaja, nå passer den fint i 10 litern

Takk for det - skikkelig gøy. Hadde vært utrolig gøy å fått yngel på sommerfuglciklidene. De har hatt en pause i egg- leggingen nå. Ble litt fisker inn og ut der pga sykdom i et annet kar. Håper det roer seg nå. Kjøpte nye tetraer (sort neon denne gangen) for noen dager siden, de trives tydelig bedre når det er tetraer i karet Så nå er det bare å vente og håpe
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap