Low-tech akvarie. (side 3)

Kan opplyse om at karet fremdeles ikke har fisk.

Men det ser ut til å ha funnet en fin ballanse. Tidligere var frontglasset dekket av grønnalger, men disse har det blitt mye mindre av nå. Har nylig tatt vekk det meste av det brune belegget av døde alger.

Plantene vokser ikke i rakettfart, men ser sunne og friske ut.
På bunnen ligger det slam i alle fordypninger og ellers der strømmen ikke får tak. Synes det gir et veldig fint og naturlig utseende.

Forøvrig yrer det med liv der nedi. Cyclops, muslingkreps, tanglopper, snegler, makk og (antatt) gråsugger.
kan du legge opp noen bilder?

Drømte om et sånn akvarie da jeg først begynte, men kunne ikke nok og enden på visa var at det gang på gang kræsja.

Har lenge trodd at det ikke var mulig i det hele tatt, derfor veldig gøy å finne denne tråden.

Blir veldig inspirert til å prøve igjen.
Elisabeth Haukeland
kan du legge opp noen bilder?


Tenkte faktisk på å få tatt noen bilder. Skulle gjort det igår, for idag var jeg nedi og ordnet litt. Førte selvsagt til at en masse mudder ble hvirvlet opp, så bildene er litt "skittne". Er ikke så flink med apparatet, så dette er de som ikke ble altfor ille.

Elisabeth Haukeland
Drømte om et sånn akvarie da jeg først begynte, men kunne ikke nok og enden på visa var at det gang på gang kræsja. Har lenge trodd at det ikke var mulig i det hele tatt, derfor veldig gøy å finne denne tråden. Blir veldig inspirert til å prøve igjen.


Dette karet hadde en kræsj eller to, alt ettersom hvordan man ser det.

Først etter et par uker, og deretter da det var gått en drøy måned - om jeg husker rett.

Det viktige er å ha tolmodighet. Dette karet har nå vært oppe i ihvertfall 4 mnd. Men nå er det også blitt rimeligt robust.

Etter algene svant hen, hang det igjen et brunt lag som jeg antar var døde alger. Tok vekk det meste med en svamp for noen dager siden, men lot rundt 20% være igjen. Det ble spist av sultne snegler i løpet av noen dager.

Ser forøvrig ut til at befolkningen går litt i bølger. I begynnelsen var det helt villt mye cyclops, deretter kom det en masse makk/planetarier og siden en masse muslingkreps. Nå ser det ut til at det er sneglene som har begynt å komme på offensiven.

Det er veldig interessant å følge med på, lurer faktisk på å droppe fisk, og bare gå for reker og smådyr.

Trygve Lillefosse
[QUOTE=Elisabeth Haukeland]kan du legge opp noen bilder?


Tenkte faktisk på å få tatt noen bilder. Skulle gjort det igår, for idag var jeg nedi og ordnet litt. Førte selvsagt til at en masse mudder ble hvirvlet opp, så bildene er litt "skittne". Er ikke så flink med apparatet, så dette er de som ikke ble altfor ille.


Dette karet hadde en kræsj eller to, alt ettersom hvordan man ser det.

Først etter et par uker, og deretter da det var gått en drøy måned - om jeg husker rett.

Det viktige er å ha tolmodighet. Dette karet har nå vært oppe i ihvertfall 4 mnd. Men nå er det også blitt rimeligt robust.

Etter algene svant hen, hang det igjen et brunt lag som jeg antar var døde alger. Tok vekk det meste med en svamp for noen dager siden, men lot rundt 20% være igjen. Det ble spist av sultne snegler i løpet av noen dager.

Ser forøvrig ut til at befolkningen går litt i bølger. I begynnelsen var det helt villt mye cyclops, deretter kom det en masse makk/planetarier og siden en masse muslingkreps. Nå ser det ut til at det er sneglene som har begynt å komme på offensiven.

Det er veldig interessant å følge med på, lurer faktisk på å droppe fisk, og bare gå for reker og smådyr.



Fine bilder, men dyr som dafnier, Cyclops etc er ikke lette å fotografere. Jeg har prøvd og er fortsatt irritert over resultatet. Her må jeg nok ha bedre utstyr med Macro/Micro.

Balanse akvarier forandrer seg hele tiden og med balanse her så snakker jeg ikke om utvikling og forandring for disse karene endrer karakter over tid. Noen arter kommer til og andre forsvinner eller blir mindre dominante.

Dette har jo med tilgang til næringstoffer, vannets kjemi og artsammensetning samt ytre rammer som temperatur og lys. I naturen så er det ikke "unaturlig" at arter forsvinner fra en vanndam.

Jeg har fulgt med på noen dammer og det er stor forskjell på mengde daphnier og microorganismer selv på samme tid på året. Noen ganger forsvinner artene helt, i hvertfall tilsynelatende, Daphnier legger jo blant annet "hvile" egg som klekkes når forholdene blir gunstige.

I en del sammenhenger så er kankje den tradisjonelle akvariedrømmen for statisk, hvor man ønsker å konservere det bildet man har av et optimalt akvarie utsende.

Low-tech balanse akvarier er i hvertfall undervurdert...
Det ene bildet kom visst to ganger. Her er det som skulle vært istedet for det ene.
Kjempe spennende.
Takk for oppdaterte bilder.
Noen nye bilder
Hupp og hei. Tok noen bilder idag.

Har satt inn to ekstra lysrør på 18W hver(Biltema armatur som foreløpig ligger oppå dekkglasset), så det måtte jo feires.

Er ikke spesielt gode/klare bilder. Men det er det beste jeg får til.
Hva, er det mulig?
Da du trodde det var slutt...

Her er enda et par bilder.

BTW: Tror ikke kirsebærrekene var der forrige gang jeg tok bilder.

Etterhvert har jeg tenkt å sette inn noen eplesnegler.
En ny og enklere hverdag?
Da har jeg nesten bestemt meg.

Jeg har av en eller annen grunn koblet til to utvendige bøttefiltre til dette akvariet. Har tatt vekk det ene, og har planer om å ta vekk det andre.

Jeg har også tatt vekk varmekolben(den har ikke vært koblet i på noen måneder), og regner med at den forblir ute også i vinter.

Jeg vil ha litt bevegelse i vannet, og få vekk endel slam. Jeg har derfor planer om å sette inn denne råtassen av et powerhead.

Ifølge pakken skal den gi hele 170 l/t, men ifølge merkingen på selve pumpen, skal den gi vanvittige 300 l/t. Her blir det absolutt bevegelse i vannet!

Powerheadet skal tres i et rør som har blitt varmet opp og formet bittelitt for at den skal passe. Jeg har fjernet bunnen på risten som kan kobles på powerheadet, for å ikke hindre vannstrømmen.Røret er ikke helt klart enda, i øyeblikket venter jeg på silicon som skal tørke...

Inni røret skal det være fitervatt, evt svamp. Det skal ha endel hull, og mest sannsynlig en bunn. Et alternativ jeg tenker på, er å ha et tynt rør(trekkerør for ledninger) i midten med masse huller, slik at det vil ta lengre tid før det hele går tett. Dersom jeg går for rør i midten, er det godt mulig jeg dropper bunn i det ytre røret.

På utsiden av røret, har jeg siliconert fast en "skyvedings" fra en gammel og liten silicontube. Disse sakene passer perfekt på en buet overflate, og gjørt at jeg kan bruke sugekopper beregnet på litt store varmekolber.

Dersom dette blir som jeg håper, vil man bare såvidt skimte tegn til inngrep. Har forøvrig planer om å ta vekk det flytende termometeret jeg idag bruker, og erstatte det med en føler for digitalt termometer.
Jeg ønsker også å lage til lyskasse, men det kan fort ta litt tid.
Tenkte det var på tide med en liten oppdatering. Fikk tatt ett bilde av karet før batteriene tok slutt.

Ble ikke Galaxy i det karet, men istedet er det nå noen P. Gertrudae som svømmer sammen med Kirsebærreker, viftereker, tanglopper osv.

Vannet i karet har vært ganske uklart, men driver og gjør det klarere nå.
Fjernet også noe bark på stammen/roten(derfor har den et ekstra lyst område.). Den er forøvrig årsaken til alt som har vært av problemer i karet. Den var/er for fersk og myk.

Har gjort veldig lite med karet når det gjelder plantene, tok ut noen få cryptocoryner bak, og har satt inn noen cryptocoryner i forkant. Disse hadde ødelagte blader da jeg kjøpte dem, men nå er de stort sett byttet ut til nye og friske blader. Litt javamose har fått fotfeste, mens det jeg hadde plassert nede ved bunnen har blitt spist opp av tangloppene.

Har en 2028 koblet til, selv om jeg egentlig ville kjøre uten filter. Kanskje jeg får det til uten filter neste gang.
Svært spennende! Jeg prøvde meg litt selv på noe i denne duren i en 60l. Men det som var oppi var kun ting som jeg fant selv, Free-tech om du vil.
Pumpe hadde jeg selvsagt for å få litt bevegelse i vannet og en borlampe så jeg kunne se litt inn.

Jeg prøvde hadde først litt microliv og gråsugger (asellus aquaticus), til jeg skaffet meg et par stingsild. Da forsvant så å si alt microlivet. Like etter skaffet jeg meg et par øyenstikkerlarver, og da ble hele gråsugge kolonien utryddet. Jeg har fått tatt ut stingsilden og øyenstikkerlarvene fikk vinger siden den gang. Så nå er det bare gråsugger som står i fokus, +en liten koloni av tubifex som det viste seg jeg hadde Jeg verken mater eller bytter vann, men fyller på avdampet.

Det er også et par arter insekter som kunne passet utmerket i en slik setting som du har om du har noe interesse av det? Da tenker jeg på små vannkalver str 1-1.5cm (ikke den rovgriske arten) og buksvømmer, jeg tviler på at microvarianten hadde hatt en sjangse sammen med fisk.

Uten å bare snakke om meg selv så har jeg også et par spørsmål:

Vilket vannverdier holder du i karet? Hvor ofte mater du og skifter vann?
Har du planer om å få inn flere arter her?

Jeg har lenge tenkt på å prøve meg på mudderbunn/ leirbunn selv, uten grus eller stein, hvorfor valgte du å hive sand oppå?
Stilig prosjekt du har.

Jeg hadde noen få gråsugger, men har ikke sett noen på lenge, så antar de er utdødd hos meg.

Vannkalv og buksvømmer høres bra ut. Hadde et par buksvømmere, men syntes de ble for "masete", de svømte frenetisk veggimellom til tider, så jeg tok dem ut igjen.

Jeg har en PH på like under 7, veldig lav GH og KH. Når jeg bytter vann kommer det littegranne nitrat med vannet, men det forsvinner i løpet av noen dager. Har ikke spesifikke planer om nye arter, men kunne godt tenke meg litt tubiflex. Har jo fisk i nå, så det begrenser uansett hva som kan overleve nedi der.
Jeg bytter rundt 1/3 med et par måneders mellomrom. Det er mest fordi jeg har den store roten og den lekker næringsstoffer.
Foret tidligere en gang i uken eller så, nå har jeg økt dette til 3 ganger i uken pga fiskene. Foringen er også en grunn til at jeg skifter vann.

Jeg har sand over jorden for å hindre for mye næringsstoffer å komme opp i vannet, og for å holde den på plass. Dersom man har åpen jordbunn, er det veldig begrenset hvor mye vannstrøm man kan ha. Hadde dessuten god erfaring med "capped soil" fra før av.

Har opplevd at slam lett fører til at det bilr for mye partikler i vannet, gjør neppe noe for innbyggerene. Men det er jo fint med klart vann når man skal titte inn.

Har forøvrig noen vage planer om å sette opp et annet og større akvarie på samme måte. Tenker da å gjøre et nytt forsøk med minimal filtrering. Tror det kan gå greit om jeg passer litt bedre på hvilke røtter jeg putter oppi.
Jøss, stilig kar og spennende tilnærming
Uff da, da har vi vist litt forskjellig erfaring med buksvømmeren. Jeg husker bare at de jeg hadde sto for det meste stille på bunn og kom en sjelden gang opp for å hente luft. Sitter faktisk å tenker på om hesteigle også kunne egnet seg for akvariebruk. De ser jo meget tøffe ut me kobra-looken og måten de svømmer.

Det stemmer det, at det kommer mye grums om man roter litt oppi karet på noen måter. Men fikk intrykket av at du heller ikke brukte mere vannbevegelser enn hva som var nødvendig.

Hold oss oppdatert! fant ikke denne tråden før nå nylig.
Fin tråd!

Jeg har en lignende variant stående som artskar for formosaene mine her.

Kunstig lys, månedlige vannbytter på ca 40% og omtrent daglig fóring er det jeg gjør av inngripen, resten tusler og går av seg selv. Det tok tid og mye tålmodighet under innkjøringen, men nå er det fullstendig problemfritt på andre året.
Mia
Fin tråd! Jeg har en lignende variant stående som artskar for formosaene mine [URLBLOCK1].


Veldig flott akvarie. Må vurdere noe lignende om jeg skal endre på et 50 liters rekekar jeg har. Der er det stort sett mose, men litt anubias kan tydeligvis gjøre seg veldig godt som en kontrast.
Dette var en fin tråd som kan fortjene en bump! Undersøker muligheter for å ha levende kultur av daphnia/cyclops i tanken, men ser vanskelig ut. Noen som har erfaring med mikrodyr som overlever i et selskapsakvarium og fungerer som matkilde?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap