Hagedam 7000l (side 3)

Plussmedlem
mona o
Han er åtte år nå, men han [I]greier bare ikke [/I]ligge unna! Vannansamlinger ute er som en magnet på han.

Ja, han har sikkert arvet gleden med vann av sin mor. Selv om du helst har vannansamlingene inne, antar jeg

mona o
Da rev han opp hodet så vannet skvatt og mens det rant bekker av vann fra håret og nedover fjeset på han, så glippet han med øya fikk frem: "Blubb-blubb...jamen mamma...blubb...jeg skulle bare se!"

Hehe...Han er tydeligvis interessert i vannet innendørs også
Loomis
[QUOTE=mona o]Han er åtte år nå, men han [I]greier bare ikke [/I]ligge unna! Vannansamlinger ute er som en magnet på han.

Ja, han har sikkert arvet gleden med vann av sin mor. Selv om du helst har vannansamlingene inne, antar jeg

mona o
Da rev han opp hodet så vannet skvatt og mens det rant bekker av vann fra håret og nedover fjeset på han, så glippet han med øya fikk frem: "Blubb-blubb...jamen mamma...blubb...jeg skulle bare se!"

Hehe...Han er tydeligvis interessert i vannet innendørs også

haha{>
Takker for alle komentarene. Det er gøy med dam, veldig behagelig å høre vannet renne i fra den lille bekken (skal bygges om i løpet av sommeren).

Jeg tok for første gang og vaska filteret i går, måtte nesten teste ut hvordan man gjorde det. Vannet som kom ut var omtrent halvert, så da tenkte jeg at det var på tide å vaske den. Jeg gjorde som jeg pleier, prøve først lese etterpå...det ble jo selvfølgelig gærnt.
Det kom en del guffe i fra den og tilbake til dammen, fant fram bruksanvisniga og begynte å lese. Det gikk mye greiere da.
Synd det ikke ikke finnes et sånt rense system til akvariefilter, bare dra i noe spaker og vips så var den vaska, veldig greit og enkelt.
Fant fram noen gamle bilder til, disse bildene er tatt det første året dammen var i drift.
På tide med noen nye bilder igjen...
Det har skjedd litt her i løpet av helga. Masse planter (som skal rundt dammen) har blitt handla inn. Sump planter kommer vel i løpet av uka..
Varmekolben er nå skrudd av, tror ikke jeg trenger den noe mere.

Bilde 1: Bekken sånn som den så ut før, denne har nå blitt gjort om, men det var for mørkt til å ta bilder, så jeg får se om det blir noen bilder i morgen. Det er leieboeren som har stått for omgjøringa av den

Bilde 2: Bilde av en Ginrin Chagoi, syns den er veldig fin, glinser veldig av ryggen på den. Spesiell farge på den.

Bilde 3: En Soragoi, jeg syns fargene på denne også er ganske stilig.
Må jo ha noen bilder av litt planter rundt dammen, dette er planter som jeg planta første året, disse kommer opp igjen hvert år, gøy å se på de, spire opp hver vår.

Bilde 1: En gul plante. Mener den heter Caltha Palustris. Den blomstrer veldig tidlig som dere ser.

Bilde 2: Det er en Iris som får blåe blomster. Blomstene som kommer på denne er knall blå, men desverre så blomstrer den ikke noe lenge.
Jeg skal ta et bilde av den når blomstene begynner å komme på den.
Denne planta var vel ca 35cm høy i fjord..

Bilde 3: Dette er en plante som jeg ahr vært og plukka selv, mener å huske at den får hvite blomster, veit ikke navnet på den. Den blir ganske høy

Det kommer en del nye sump planter i løpet av uka, skal få tatt bilde av de også. Vannliljer er det også i dammen, jeg ser at de gror i bunn her, men de har ikke voskt opp enda, blir gøy å se når de kommer opp skikkelig.
Har planta 2 røde liljer, håper de også rekker å blomstre i år.

Bilde 1: Fisken hopper nesten ut av vannet etter mat, det er det værste jeg har sett. Bildet her viser ikke de værste tilfellene...

Bilde 2: Her står de på rad og rekke for å få tak i mat.

Bilde 3: Omgjøring av platting er i gang. Vi har tatt opp noen heller, alle skal bort etterhvert. Vi har lagt på en strie for å dekke til duken litt. Denne stria gjør det enklere å legge steiner og andre ting på. Når den endelig plattingen kommer så er vil ikke mye av denne stria synes. Og algene kommer vel til å gro litt, så den kommer til å bli ganske "usynlig" etterhvert.
Hei Boonyarit.
Utrolig artig og flott! Blir litt misunnelig her.
Dammen, og fiskene, er utrolig stilig.
Artig og se, og å lese.

mvh
Lillian Ulriksen
Hei Boonyarit. Utrolig artig og flott! Blir litt misunnelig her. :-) Dammen, og fiskene, er utrolig stilig. Artig og se, og å lese. mvh

Hei sann, Lillian!
Takker for det. Tenkte at det ikke er så mye dam snakk her på AF, så da tenkte jeg å legge ut min egen dam tråd sånn at flere kanskje starter opp med dam
Da har det blitt tatt noen flere bilder...ting går fram over her, sakte men sikkert. Den plattingen som jeg har snakket om i tidligere tråd, har jeg nå begynt på. Det ser ut som den kan bli ganske stilig..

Bilde 1 : Her har jeg begynt å ta vekk disse stein hellene. Det ser ikke ut som det er så mange, men når man først starter så virker det som om det er en million av de..

Bilde 2 : Ganske stort hopp, her er jeg allerede med å skru sammen denne plattingen. Jeg kom ikke stort lengre enn det som er avbilda, gikk tom for plank.

Bilde 3 : Bilde av en LED lampe som jeg har tenkt å felle inn i denne plattinga. Den som det er bilde av, gir et hvitt lys, denne skal jeg ha ved en annen trapp, de som jeg har tenkt å ha i plattinga gir blått lys. Tror dette kan bli en kuul effekt...noen som har sånne lamper? De er standard Plantasjen vare. Kunne få tak i noen ekstra uvanlige noen i fra elektro grossisten, men de kosta en god del mere enn disse. Får ta denne billig løsninga i år så får jeg heller oppgradere med åra.
Kunne jo ikke la være å ta bilde av dammen i dag heller...leieboeren har jo gjort om denne bekken litt.

Bilde 1 : Fontene har visst tetta seg litt, den tetter seg veldig lett denne fontene typen, tror jeg må finne en løsning for å få fiska om det. kan jo ikke bade hver dag heller.

Bilde 2 : Ganske stilig bilde av bekken, men den hvite bøtta ødelegger litt...
Nye bilder
Da nærmer jeg meg ferdig med denn plattinga.
Mere plank ble handla inn i dag.

Bilde 1 : Sånn ble resultatet av denne plattinga.

Bilde 2 : Et bilde av disse LED lampene jeg har brukt..De kommer ferdig med en halv meter sladd. Så man har litt å gå på når man kobler. Man kan selv velge avstand mellom lampene, det er noen klemmer man klemmer på for å få kontakt med "hovedkabelen"

Bilde 3 : Man trenger et hull på 25mm som man banker disse lampene nedi.

Noen flere bilder...

Bilde 1 : Sånn ser det ut når det er ferdig montert.

Bilde 2 : For å få de til å lyse så trenger vi litt strøm, vips så var det plutselig 6stk uttak med IP54 på veggen...dæven, han trikker'n der var visst kjapp...

Bilde 3 : Da lyser de.
Siste bilde for i dag.

Bildet viser disse 5 LED lampene som lyser, skal prøve å få tatt et litt bedre bilde i morgen. Den linsa som sitter på kameraet er en zoom linse, selv om jeg står 10 meter unna, så får jeg nesten ikke med noe. Gidder ikke å bytte linse i dag, men i morgen så skal jeg nok få bytta til en linse som man kan få mere oversikt over...
La visst feil bilde, fikk ikke sletta det bildet i forrige innlegg. Moderatorer, hvis dere ser dette, går det ikke an å slette bilder man har lagt opp?

Legger inn det bildet som egentlig skulle settes inn i forrige innlegg.
Wow! Blir kjempebra!
Ja det er nok flere som får lyst på hagedam etter å ha sett ditt arbeide. Du inspirerer nok noen til å sette i gang.
Skulle gjerne hatt en slik. Men akvariet jeg kjøpte av deg er nok en utfordring stor nok for meg for øyeblikket. (det går bra) Men en gang i fremtiden...... (drømme....)

mvh
Takker for det Lillian. Jeg har ikke bygd så mye mer på dammen, syns den ser ganske grei ut foreløpig. Duken rundt bekken kunne ha vært dekt til litt mere, men det er ikke noe som haster.

Jeg tømte filteret her om dagen, og fy f*** der var det mye møkk, trodde ikke at det var mulig å fylle det filteret med så mye møkk. Kan nesten ikke beskrive hvor mye dritt det var, må nesten bare se det.
Jeg glemte selvfølgelig å ta bildet av det, men kan kan tenke seg ca. 100L med god gammel tykk møkk. Skal prøve å huske å ta noen bilder neste gang jeg tømmer den.

Legger med noen nye bilder av fiskene, de har vokst veldig bra og blitt veldig tamme. De oppdager med en gang jeg kommer ut på terrassen, så begynner de å svømme fram og tilbake for å gjøre seg til og tigge litt mat.
Det har gått med 20L med tørr for til de store fiskene siden jeg fikk de.
Kjempeflott dam du har. Ville hatt en slik jeg og. Skal prøve å mase meg til å få lov til å lage en på ca 1000 liter. Men er det ikke slik at vannet fryser ikke under den og den dybden? eller i hvertfall blir ikke kaldere en 4 grader tror jeg. For da er jo vannet tyngst.
Skikkelig fine feite Koi du har der!
Hvor store i cm er de ca nå?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap