Røde mygglarver uegnet til noen av disse fiskene? (side 3)

biXen
Det allergenet er likevel ekstremt sjeldent. Det blir som om vi skulle anbefale at ingen tok paracet, fordi en av 1000 kan reagere på det. DET er sånt man gjør i USA. Ikke slå deg selv i hodet med en hammer, ikke tre plastposen over hodet ditt. Men det har jo ikke med amerikanere å gjøre, men rettsvesenet. Sikkert det dere har prøvd å komme frem til i 20 innlegg nå ;)

Allergenet er vel ikke mer sjelden enn selve mygglarvene, det er jo i mygglarvene.

Ei som jobber på Tropehagen zoo her i Tønsberg fortalte meg (jeg skulle kjøpe artemia) at ei ungjente som jobber som ekstrahjelp der ikke kan fòre fiskene med røde mygglarver fordi hun ble så dårlig av det. De syntes det var utrolig rart. Da jeg fortalte henne hva jeg hadde lest så ble hun litt forbauset. Det hadde hun aldri hørt om før. Men ungjenta som jobber der fikk allergiske reaksjoner og gikk alltid på yttersiden av butikken hvis de begynte med mygglarvene.

Jeg vet ikke, eneste jeg kan si som jeg har sagt flere ganger her: Det var et velment råd, ikke for å starte krangel.
2nelise
[QUOTE=biXen]Det allergenet er likevel ekstremt sjeldent. Det blir som om vi skulle anbefale at ingen tok paracet, fordi en av 1000 kan reagere på det. DET er sånt man gjør i USA. Ikke slå deg selv i hodet med en hammer, ikke tre plastposen over hodet ditt. Men det har jo ikke med amerikanere å gjøre, men rettsvesenet. Sikkert det dere har prøvd å komme frem til i 20 innlegg nå ;)

Allergenet er vel ikke mer sjelden enn selve mygglarvene, det er jo i mygglarvene.

Ei som jobber på Tropehagen zoo her i Tønsberg fortalte meg (jeg skulle kjøpe artemia) at ei ungjente som jobber som ekstrahjelp der ikke kan fòre fiskene med røde mygglarver fordi hun ble så dårlig av det. De syntes det var utrolig rart. Da jeg fortalte henne hva jeg hadde lest så ble hun litt forbauset. Det hadde hun aldri hørt om før. Men ungjenta som jobber der fikk allergiske reaksjoner og gikk alltid på yttersiden av butikken hvis de begynte med mygglarvene.

Jeg vet ikke, eneste jeg kan si som jeg har sagt flere ganger her: Det var et velment råd, ikke for å starte krangel.

Tror heller denne jenta blei dårlig av å se larvene for å si det sånn. For at hun skal bli eksponert av dette allergenet så må det jo være i lufta, og så lenge disse myggisene er frosne skjer ikke dette.
Tom Kristiansen
Tror heller denne jenta blei dårlig av å se larvene for å si det sånn. For at hun skal bli eksponert av dette allergenet så må det jo være i lufta, og så lenge disse myggisene er frosne skjer ikke dette.

heh, ja, det er jo ingen hemmelighet at dette er litt kvalmt!
Allergiske reaksjoner er uansett det jeg forbinner med kløe, rennende øyne, tett nese og eksem...

men det er vel forskjellige reaksjoner.

hva slags reaksjoner fikk jenta da?
kløe eller kvalme?
Tom Kristiansen

Veldig morsomt Tom. Jenta var blitt syk av å ta i mygglarvene.

Første og eneste gang jeg har kjøpt røde mygglarver var på Krizoo. Der fikk jeg faktisk beskjed om å være forsiktig. Det var der de fortalte meg om at hvis jeg hadde sår på hendene så måtte ikke såret komme i kontakt med myggisene fordi det kunne forårsake en kraftig betennelse og jeg kunne bli veldig syk - ikke dø av det men veldig syk.

Klart jeg da fikk respekt for røde mygglarver. Og ergo så begynte jeg å lese om disse.
Ciklide
heh, ja, det er jo ingen hemmelighet at dette er litt kvalmt! Allergiske reaksjoner er uansett det jeg forbinner med kløe, rennende øyne, tett nese og eksem... men det er vel forskjellige reaksjoner. hva slags reaksjoner fikk jenta da? kløe eller kvalme?

Det spurte jeg ikke om der og da, men tok en tlf. dit nå. Jenta hadde fått vablende utslett på hendene. Hun jeg snakket med nå sa at de nå alltid ber folk være forsiktig, bruke engangshansker e.l. Og at barn aldri må ta i røde mygglarver.
2nelise

Skreiv feil, mente selvsagt allergien er sjelden ikke allergenet. Det er derfor de anbefaler at folk med allergier er forsiktige, men man kan også være allergisensitiv uten å ha kjente allergier, derfor er man aldri sikker. Men at den er sjelden er likefullt så, sikkert like mange som er allergisk mot melk som mygglarver. Derfor blir det litt vel mye fokus i min mening.

Men ja, når man først får denne allergien så er den såpass kraftig at man kan reagere om man går inn i en butikk hvor de har fora med røde mygglarver for et kvarter siden. Så det er ikke til å kimse av Det er mer det hvor mange som kan få den som jeg vil roe ned litt.
biXen
[QUOTE=2nelise] Allergenet er vel ikke mer sjelden enn selve mygglarvene, det er jo i mygglarvene.

Skreiv feil, mente selvsagt allergien er sjelden ikke allergenet. Det er derfor de anbefaler at folk med allergier er forsiktige, men man kan også være allergisensitiv uten å ha kjente allergier, derfor er man aldri sikker. Men at den er sjelden er likefullt så, sikkert like mange som er allergisk mot melk som mygglarver. Derfor blir det litt vel mye fokus i min mening.

Men ja, når man først får denne allergien så er den såpass kraftig at man kan reagere om man går inn i en butikk hvor de har fora med røde mygglarver for et kvarter siden. Så det er ikke til å kimse av Det er mer det hvor mange som kan få den som jeg vil roe ned litt.

Joda biXen sant nok. Men er det så galt av meg å be folk være litt forsiktig? Er det ikke en grei forhåndregel å bruke engangshansker (esker fås kjøpt på apotek) evt. pinsett e.l. Og dette gjelder jo spesielt de som aldri har vært i befatning med røde mygglarver før.

De som har tatt i disse med fingrene mange ganger er jo ikke allergisk og da er det ingen problem så lenge en vasker fingrene godt etterpå.

Og desverre så er det noen ganger slik at hvis du først har fått en allergisk reaksjon på noe, så kan reaksjonen bli kraftigere neste gang. Og da synes jeg at det kan være lurt å ta forhåndsregler.

Og som hun på Tropehagen sa til meg nå: Barn skal aldri ta i røde mygglarver.
2nelise
Joda biXen sant nok. Men er det så galt av meg å be folk være litt forsiktig?

Nei, det gjør jeg selv også. Ser ingen grunn til å ta i noe som helst fiskemat med hendene personlig.
biXen
[QUOTE=2nelise] Joda biXen sant nok. Men er det så galt av meg å be folk være litt forsiktig?

Nei, det gjør jeg selv også. Ser ingen grunn til å ta i noe som helst fiskemat med hendene personlig.

Helt greit å være forsiktig, men man trenger jo ikke "blåse det opp" heller.
juvel
Men hvilke fisker er det som ikke tåler/bør få røde mygglarver da ? mener å ha hørt noe om sommerfuglciklide, gjelder det i så fall den bolivianske også ?

Mine sommerfuglciklider spiser røde mygglarver (finafisken) og elsker dem. Ingen problemer med døde sommerfuglciklider her i gården (til tross for at jeg hadde massiv fiskedød for noen uker siden.)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap