- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Jeg vil skafe meg sebrapleko, noen spørsmål om vannkvalitet (side 3)
Jeg vil skafe meg sebrapleko, noen spørsmål om vannkvalitet (side 3)
David Gabrielsenjeg har hat en del vanskelige fisk før=:-D
Jeg synes ikke du skal skryte av det...Det er ikke noe godt tegn at du sier du har hatt vanskelige fisker.... (og at du ikke lenger har dem).
Når denne vanskelige fisken dør, betyr det jo at du faktisk ikke mestret å holde de vanskelige fiskene. Å si at man har hatt noe betyr jo ikke at man lykkes med dem.... (med mindre de ble solgt, og det er grunnen til at man ikke har en art av vanskelige fisk lenger).
Hadde du hatt "vanskelige fisker" i flere år og de hadde overlevd uten dødsfall blant fisken, ja da hadde det vært noe annet.
Postet 28.05.08 kl 18:35
Endret: 28.05.08 kl 18:37
Hei David.
En Sebrapleco er i utgangspunktet ikke vannskeligere enn andre Hypancistrus. Det man derimot skal tenke grundig gjennom er ansvaret det følger med og ha en slik fisk. Går det galt med disse er fall høyden ganske så stor, siden de koster mange penger.
Dette er en fisk som nå stort sett er tilgjengelig fra oppdrett. Jeg ser nesten på det som om man skaffer seg en Sebrapleca er det din plikt og sørge for optimale forhold, slik at de når kjønnsmoden alder og man kan starte avl på de. Hypancistrus generelt trenger rent vann, dvs at du må bytte vann annen hver dag. De trenger god filtrering av vannet, da trenger du et stort utvendig filter. Som nevnt liker de strøm, ikke i form av volt men sirkulasjon av vannet. Skaffer du deg ungfisk, tar det ca 3 år og fore de opp til voksne fisk.
3 år er ganske lenge å vente. Spesielt med tanke på at dette er en veldig sky malle, så opplevelsen av og se på de, er nermest fraverende. Og egentlig David, så finnes det mange andre maller som er vel så spennende og ikke minst mindre sky. Jeg har 15 stk av disse som jeg har hatt i 1,5 år nå. Jeg har enda ikke sett de spise en eneste gang på denne tiden, de ligger under røttene sine og inni hulene. Det jeg derimot gleder meg til er enda 1,5 år med masse arbeid, til de en vakker dag blir kjønnsmodne og jeg kan starte med å få de i lek.
Om jeg kan få annbefale deg en annen Hypancistrus, som er både billigere og ikke minst mindre sky. L-136 er en flott malle som er mye framme, så snart det kommer mat er de der. De er ganske enkle å få i lek også. Kjøper du ungfisk tar det sin tid dette også. Det tar generelt 2-3 år for alle maller og bli voksen. Kjøper du denne eller noen andre vil de gi deg masse erfaring på veien. Det er nå en gang slik at man kan lese seg til en masse informasjon, men noen ting må man bare erfare, denne mallen vil gi deg god øvelse, slik at du står bedre rustet til og kunne holde dyrere fisk, ved en senere anledning.
Dette er mitt råd til deg.
En Sebrapleco er i utgangspunktet ikke vannskeligere enn andre Hypancistrus. Det man derimot skal tenke grundig gjennom er ansvaret det følger med og ha en slik fisk. Går det galt med disse er fall høyden ganske så stor, siden de koster mange penger.
Dette er en fisk som nå stort sett er tilgjengelig fra oppdrett. Jeg ser nesten på det som om man skaffer seg en Sebrapleca er det din plikt og sørge for optimale forhold, slik at de når kjønnsmoden alder og man kan starte avl på de. Hypancistrus generelt trenger rent vann, dvs at du må bytte vann annen hver dag. De trenger god filtrering av vannet, da trenger du et stort utvendig filter. Som nevnt liker de strøm, ikke i form av volt men sirkulasjon av vannet. Skaffer du deg ungfisk, tar det ca 3 år og fore de opp til voksne fisk.
3 år er ganske lenge å vente. Spesielt med tanke på at dette er en veldig sky malle, så opplevelsen av og se på de, er nermest fraverende. Og egentlig David, så finnes det mange andre maller som er vel så spennende og ikke minst mindre sky. Jeg har 15 stk av disse som jeg har hatt i 1,5 år nå. Jeg har enda ikke sett de spise en eneste gang på denne tiden, de ligger under røttene sine og inni hulene. Det jeg derimot gleder meg til er enda 1,5 år med masse arbeid, til de en vakker dag blir kjønnsmodne og jeg kan starte med å få de i lek.
Om jeg kan få annbefale deg en annen Hypancistrus, som er både billigere og ikke minst mindre sky. L-136 er en flott malle som er mye framme, så snart det kommer mat er de der. De er ganske enkle å få i lek også. Kjøper du ungfisk tar det sin tid dette også. Det tar generelt 2-3 år for alle maller og bli voksen. Kjøper du denne eller noen andre vil de gi deg masse erfaring på veien. Det er nå en gang slik at man kan lese seg til en masse informasjon, men noen ting må man bare erfare, denne mallen vil gi deg god øvelse, slik at du står bedre rustet til og kunne holde dyrere fisk, ved en senere anledning.
Dette er mitt råd til deg.
Postet 28.05.08 kl 19:38
Inaktiv bruker

jeg sa nei for det var ikke sjefen og jeg veder på at sjefen hade sakt nei og det er ikke en riktig mand som er sjefen i den dyrebutikken han piner 2 diskus med å sete dem i små akvarium som kansje er bare fra 15 til 20 liter når jeg ser sånt nå jeg nesten grine det er jo reine dyrepageriet og han ha git blafen i å ha planter i akvariumet til diskusene hun som fore slo sommerjobb i den dyrebutikken er helt enig med meg at diskusene ikke burde gå i det akvariumet stakars fisk å bli mishandlet på den måten det skule ikke vert lovelig.
ander vanskelige fisk jeg har hat er.
..........................................................
bleck gohst har hat
grendmalle har hat
diskus har hat
kysegurami har hat
keisertetre vf har hat
ander vanskelige fisk jeg har hat er.
..........................................................
bleck gohst har hat
grendmalle har hat
diskus har hat
kysegurami har hat
keisertetre vf har hat
Postet 28.05.08 kl 20:53
Inaktiv bruker

mona o[QUOTE=David Gabrielsen]jeg har hat en del vanskelige fisk før=:-D
Jeg synes ikke du skal skryte av det...Det er ikke noe godt tegn at du sier du har hatt vanskelige fisker.... (og at du ikke lenger har dem).
Når denne vanskelige fisken dør, betyr det jo at du faktisk ikke mestret å holde de vanskelige fiskene. Å si at man har hatt noe betyr jo ikke at man lykkes med dem.... (med mindre de ble solgt, og det er grunnen til at man ikke har en art av vanskelige fisk lenger).
Hadde du hatt "vanskelige fisker" i flere år og de hadde overlevd uten dødsfall blant fisken, ja da hadde det vært noe annet.
jeg skrite ikke jeg bare sier i fra=
Postet 28.05.08 kl 20:54
David Gabrielsenjeg sa nei for det var ikke sjefen og jeg veder på at sjefen hade sakt nei og det er ikke en riktig mand som er sjefen i den dyrebutikken han piner 2 diskus med å sete dem i små akvarium som kansje er bare fra 15 til 20 liter når jeg ser sånt nå jeg nesten grine det er jo reine dyrepageriet og han ha git blafen i å ha planter i akvariumet til diskusene hun som fore slo sommerjobb i den dyrebutikken er helt enig med meg at diskusene ikke burde gå i det akvariumet stakars fisk å bli mishandlet på den måten det skule ikke vert lovelig. ander vanskelige fisk jeg har hat er. .......................................................... bleck gohst har hat grendmalle har hat diskus har hat kysegurami har hat keisertetre vf har hat
Fikk du alle til og overleve lenge også?? Eller døde de??
Postet 28.05.08 kl 21:15
Heh, ikke frekt ment men, Jeg mener å huske at du ikke hadde Discusene så lenge.
Jeg husker at du førte en tråd om det her inne på AF. Da hadde du vel ett par stk som fòr ivei.
Hvor lenge hadde du de andre fiskene?
Det er klart, det er jo bare du å prøve ut Sebrapleco.
Men hvis jeg var deg så ville jeg ha ventet litt.
Jeg husker at du førte en tråd om det her inne på AF. Da hadde du vel ett par stk som fòr ivei.
Hvor lenge hadde du de andre fiskene?
Det er klart, det er jo bare du å prøve ut Sebrapleco.
Men hvis jeg var deg så ville jeg ha ventet litt.
Postet 28.05.08 kl 21:20
Endret: 28.05.08 kl 21:32
Så stanser vi litt opp da jeg føler dere har begynt på et spor som ikke gagner til noen nytte. Trådstarter har fått de formaninger som er nødvendig for å fatte en selvstendig besluttning.
Vil anbefale trådstarter å lese Bengt sin post nøye da jeg mener at det summerer pent opp. Jeg har 11 gående i et 180 liters kar og jeg har samme erfaring som Bengt.
Postet 28.05.08 kl 21:20
Inaktiv bruker

hei Geir den sjønte jeg ikke?
Postet 28.05.08 kl 21:22
Inaktiv bruker

Lissi87[QUOTE=David Gabrielsen]jeg sa nei for det var ikke sjefen og jeg veder på at sjefen hade sakt nei og det er ikke en riktig mand som er sjefen i den dyrebutikken han piner 2 diskus med å sete dem i små akvarium som kansje er bare fra 15 til 20 liter når jeg ser sånt nå jeg nesten grine det er jo reine dyrepageriet og han ha git blafen i å ha planter i akvariumet til diskusene hun som fore slo sommerjobb i den dyrebutikken er helt enig med meg at diskusene ikke burde gå i det akvariumet stakars fisk å bli mishandlet på den måten det skule ikke vert lovelig. ander vanskelige fisk jeg har hat er. .......................................................... bleck gohst har hat grendmalle har hat diskus har hat kysegurami har hat keisertetre vf har hat
Fikk du alle til og overleve lenge også?? Eller døde de??
nei di lever ikke lenge men di svømme oppi det store havet i himelen og der har di det got og er sikert sune nå=
Postet 28.05.08 kl 21:25
David Gabrielsenhei Geir den sjønte jeg ikke?
Det han mente er at dersom du leser tråd nummer 42 som Bengt har skrevet så har du fått svar på det du spurte om i tråd nummer 1 og i andre trådene.
Postet 28.05.08 kl 21:38
Endret: 28.05.08 kl 21:41
Inaktiv bruker

ja det har jeg takk for alle svarene jeg har fåt =
Postet 29.05.08 kl 21:34
Vil bare si at jeg har en gruppe på 8 stk som går i en 160 l med veldig god gjennomstrømning. Er ikke helt enig i noe av det som blir skrevet i posten til Bengt. Jeg bytter overhode ikke vann hver 2 dag. Det har jeg rett og slett ikke tid til. Det er ikke alltid at de får mat hver dag heller men jeg har uansett 2 små yngel svømmende hos meg nå.
Var til og med på ferie i 2 uker hvor en slektning var innom og foret hver 2-3 dag uten vannbytter og zebraene mine inklusive de 2 ynglene har det bare bra.
Har heller ingen større problem med å se flesteparten av de når jeg titter inn for å ta en "vareopptelling". Jeg ser at de gyver løs på tabimin tablettene jeg forer de med og jeg har opptil flere ganger sett de gå løs på pestsneglene som går i karet (har kun pestsnegler for "tilleggsfor"). Har overhode ikke stelt noe mer med zebraene enn de andre akvariene jeg har bortsett når jeg skulle prøve å få de i lek.
Man må heller ikke på død og liv har veldig kraftig støm i akvariet. Det er nesten viktigere at man har god oksygen metning i vannet.
Bare mine erfaringer. Men det har ihvertfall ført til 2 yngel.
Når det er sagt så vil jeg derimot si meg enig i det mange allerede har nevnt her tidligere og det er at jeg ikke tror du er klar for å gå løs på en slik type fisk riktig ennå. Som sagt så blir det veldig dyrt hvis du mister noen. Tro meg når jeg sier det. Jeg vet, for jeg har da mistet noen eksemplarer oppigjennom årerene.
Var til og med på ferie i 2 uker hvor en slektning var innom og foret hver 2-3 dag uten vannbytter og zebraene mine inklusive de 2 ynglene har det bare bra.
Har heller ingen større problem med å se flesteparten av de når jeg titter inn for å ta en "vareopptelling". Jeg ser at de gyver løs på tabimin tablettene jeg forer de med og jeg har opptil flere ganger sett de gå løs på pestsneglene som går i karet (har kun pestsnegler for "tilleggsfor"). Har overhode ikke stelt noe mer med zebraene enn de andre akvariene jeg har bortsett når jeg skulle prøve å få de i lek.
Man må heller ikke på død og liv har veldig kraftig støm i akvariet. Det er nesten viktigere at man har god oksygen metning i vannet.
Bare mine erfaringer. Men det har ihvertfall ført til 2 yngel.
Når det er sagt så vil jeg derimot si meg enig i det mange allerede har nevnt her tidligere og det er at jeg ikke tror du er klar for å gå løs på en slik type fisk riktig ennå. Som sagt så blir det veldig dyrt hvis du mister noen. Tro meg når jeg sier det. Jeg vet, for jeg har da mistet noen eksemplarer oppigjennom årerene.
Postet 04.06.08 kl 01:34
Inaktiv bruker

det er jo det jeg lerer av og feile jeg gjør det kansje feil den førstegangen men andre gangen sjer det ikke =
Postet 04.06.08 kl 12:16