Dykke etter planter (side 3)

Jeg kjenner noen som hadde det før.
Nå har de bygd ut dammen og har Koi i den istedet.
Vet ikke om Stingsilda var ulovlig da. Mulig det er en lov som har kommet nå i nyere tid?
Det er noen år siden han jeg kjenner hadde dem i dam.
David Gabrielsen
jeg tror faktisk at man kan ha trepiget stingsil i en hagedam=:-D

desverre er det så ulovlig man kan få det i norge. i sverige er alt lettere siden man får holde all salags fisk i dam.
Inaktiv bruker
det burde vert lov siden det bor faktisk trepiget stingsil i norge fra fåra jeg synes det er rart=

uan set så tror jeg at di fiskene som har blit ulovelig når det gjeler dam kan holes i akvarium=
I dam er det kun lov å holde gullfisk og koi. Dette gjelder selvsagt ikke akvarium (så lenge akvariet ikke står utendørs, for da dukker den samme smittefaren opp). Denne loven kom i 2005 så vidt jeg kan huske.
Inaktiv bruker
jeg hvet hvarfal om et vann i nerheten av der jeg bor som det sikert kune hat nyte av en tropisk syktom=
Inaktiv bruker
det er rart at trepigged stingsild ikke kan has i dam, siden den allerede lever i norge fra før...hva kan liksom norsk trepigget stingsild gjøre mot norsk fauna?
Inaktiv bruker
jeg er enig=
Det er vel faren for at de skal spre seg til andre steder der den ikke finnes fra før. Og da ødelegge balansen der, si at den kommer seg over til en salamander dam og dermed spiser salamander eggene eller yngelene, de er jo som kjent truet fra før. Det som ikke skjer naturlig får ikke skje, etter hva jeg har forstått. Men hvorfor vi får holde koi og gullfisk er da meg en tanke. Kanskje fordi de er lettere å se ved fanging??
Inaktiv bruker
ja det er også rart.. hvis vi ikke får holde norsk fisk i norsk fauna, hvorfor får vi da holde koi og gullfisk der?? hehe kanskje noen snart bør skrive om i de norske lover:P
Vel da håper jeg de legger til istedet for å trekke fra, for da ender det vel opp med at amfibier er det eneste en kan holde i dam i norge. Og da bare de som flytter inn av seg selv.
Nei en skulle hatt lov til o holde fisk som var i vannene rundt der en bodde, har selv hatt abbor i dammen, men det var før jeg ble medlem her og fant ut at det er forbudt. (de døde iløpet av vinteren)
Inaktiv bruker
jeg tror nepe at trepiget stingsil kan spise eggene til salamanderen den er jo bare 2 til 4 cm stingsilen =

og jeg hvet om et vann som det er mange salamandere i og i det vannet er det faktisk gullfisk i og det er ikke noen tein på at saløamanderen har død for de =
Nei der er vel koien verre tenker jeg. Men en abbor hadde nok tatt de, så det er vel noe av grunnen. Men at det finnes voksne salamandere betyr ikke at yngelen vokser opp og det vil bety at stammen i det vannet blir borte.
Inaktiv bruker
det samme med ørekyt, de er kanskje små, men de gomler jo i seg ørret yngel og egg da, å de er problemfisk som beiter ned ørret ved å spise yngelen...
Ja derfor får vi da altså ikke lov til å holde de i dam, for hva om de kommer seg ut og til steder de ikke finnes og dermed setter det vannet fullstendig på huet.
Inaktiv bruker
jeg kjønner.. men koi er jo også flinke til å snu ting på huet da...
Men om en da bor si 100 til 200 meter fra nærmeste vann og henter fisken derfra. da vil jo fisken bare komme tilbake ditt igjen, er vel annerledes om en henter fisk langt vekk og tar med hjem og så kommer de seg ut i et vann de da ikke hører til, med sykdommer og de andre problemene det kan medføre.
Inaktiv bruker
ja men når froskene vokser opp så burde salamanderen det å og i det vannet er det mase vannplanter og gjeme plaser =
Ja ja, vel så lenge loven sier det ikke er lov er det ikke det, selv om det er synd og skam.
Men hvis man er interesert går det jo ann å holde i akvarier da
Inaktiv bruker
jeg er enig med deg om at gullfisk ikke burde vere utig et salamanderdam men det er noen som har hat di og blit lei av di og slupet di uti jeg synes selv at di som gjore det burde få ris på rompa =
Ja enig med deg der, vi får hente bjørkeriset og dra på jakt etter gullfisk utslippere. Sett fisken i karet, kan vi kalle oss.
He he ser det for meg, to gale akvarister masjerer rundt samtlige dammer på jakt etter noen som prøver sette sin gule fisk fri.

Nei opplysning er nok det beste ja. Det at oxo de enkleste akvariefiskholderne har mulighet til å være medlem i en klubb uten og føle seg fullstendig utenfor. Men nå er vi så på bærtur innenfor denne tråden at jeg tror vi må hente oss tilbake litt.

I Akersvannet er det masse alger om noen har lyst til å dykke etter det :P Giftige blågrønnalger til og med.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap