Jeg har kjøpt verdens styggeste scalare :-( (side 3)
Postet 23.07.08 kl 11:25
Inaktiv bruker
det sjøner heler ikke jeg =
Postet 23.07.08 kl 11:27
2nelise[QUOTE=badat]Tilffelet ligner veldig godt med Frontosa, Løvehode og Flower Horn ... ciklider som har kraftfor som mat.
Hva er egentlig poenget med å gi fisk kraftfor? (animalsk fett og proteiner)
Fordi disse er en type ciklide med pukkelpanne. Flower Horn er et ekstrem tilfelle. Jo større pannen er jo høyere er fisken verdsatt. Fisken er veldig popular i Asia og America.
Ellers så gjelder det generell for både fisk og menneske: kraftig for gjør oss fettere. Menneske legger på seg i bredden men fisken vokser også i høyden.
Postet 23.07.08 kl 11:33
Han griner på nesen av flakfor og nekter å spise. Han virker litt sur faktisk. Krangler mye med en stor hann scalare jeg har fra før, men krangler med "fruen" også.
"fruen" har spist i dag. Hun er rund i kroppen, (feit) men har ikke pukkelpanne. Håper ting går seg til snart.
Vel, han får bare stå der å surmule til han godtar maten jeg gir.
"fruen" har spist i dag. Hun er rund i kroppen, (feit) men har ikke pukkelpanne. Håper ting går seg til snart.
Vel, han får bare stå der å surmule til han godtar maten jeg gir.
Postet 23.07.08 kl 12:14
Postet 23.07.08 kl 12:16
Markedet for deformerte fisk, enten det gjelder fasong eller farger er enormt stort. Som Bengt er inne på skjer dette i en stor skala bl a i Asia. Her får du papegøyciclider, ballong, utstående øyner, slørhale og finner, og fisk med flere finner av div arter, fargede fisk og genmanipulerte fisk.
Personlig liker jeg best naturlige fisk, og av scalare er det VF scalare eller altum som er mine favoritter.. Jeg personlig ville ikke ha kjøpt scalare i div avelsformer i det hele tatt fordi disse er for meg ikke spesielt vakre! De vekker derimot helt andre følelser hos meg enn beundring.
Men markedet for spesielle fisker, les deformerte fisk, er stort og stadig voksende. Jeg overraskes stadig over hvilke fisker som akvariebutikken får solgt!
På 70 tallet forsvant scalare nesten fullstendig fra akvariebutikkene, både pga av sykdom og deformasjoner av de fiskene som da var tilgjengelig. Nå er det for meg begynnende slike tendenser igjen. Markedet krever rimelige fisk og spesielle fisk. De fleste oppdretts scalare i butikkene er fisk av en kvalitet som mildt sagt er for meg meget dårlig. Dette gjelder selvfølgelig mange andre arter også, som f eks guppi, kardinalneon, gullfisk osv.
Jeg studerer bestandig de fiske jeg ønsker å kjøpe hvis jeg har en mulighet til dette. Av praktiske grunner er dette selvfølgelig ikke mulig når jeg bestiller fisk fra importører ol.
Har sett for mange fisk som for meg er deformert på en eller annen måte, defekte finner, rygger, gjeller, farger, kropps proporsjoner osv til at jeg ønsker å sette slike fisk i mine akvarier. Derimot har jeg sett og overvært personer som har kjøpt disse, enten fordi fiskens defekter har virket tiltrekkende, fått redusert pris eller fordi kundene har ønsket noe spesielt.
Skulle jeg ha startet en tråd med bilde av alle deformerte fisk som jeg har sett, ville det ha blitt veldig mange tråder.
For meg handler ikke denne tråden om at om det finnes deformerte fisk i handelen, men hvordan vi som akvarister kan hindre at det skapes et marked for disse fiskene. Den beste måten er da selvfølgelig å slutte kjøpe disse fisken i butikkene.
Når det gjelder spørsmålet om hvorfor det brukes oksehjerter, animalske proteiner, i discusfor er det vel diskutert i flere andre tråder her på akvaforum.
Så vidt jeg vet er det vel ikke noen som bevist bruker animalsk fett som fôr til fisker. De fleste mener vel at dette ikke hører hjemme i fiskefôr. Leser du artikkelen som Geir har skrevet om diskusfôr løfter han spesielt frem at alt animalsk fett fra oksehjertene må fjernes.
Når det gjelder forskjellene i hvor mye proteiner de forskjellige fisker skal ha er det vel en enorm variasjon. Det strekker seg fra nesten ingen ting til bare proteiner. Her må du lese hva de forskjellige mener om dette på den spesielle arten som du ønsker å vite mere om, gjerne i forum på nettet og bøker. Her vil du snart oppdage at informasjonen spriker meget. Det kan være direkte motstridene informasjon! Så må man til slutt sammenholde informasjonen og selv velge hva som du mener er det mest rette for deg og dine fisk.
Selger av den fisken som er omtalt her opptrer for meg meget realt. Han tilbyr seg å heve kjøpet.
Når det gjelder fisk som nekter å spise spesielle fortyper eller bare spiser en type for er vel et meget velkjente problem.
Utfordringen med å holde andre fisk sammen med discus er at risikoen for at andre fisk, deriblant scalare skal utkonkurrere discusene i matfatet. Har selv store discus sammen med "små" altum. Dette går foreløbig bra, men ser tendenser på at det ikke kommer til å gå like problemfritt i fremtiden. Altum'en er meget grådige sammenlignet med discus!
Personlig liker jeg best naturlige fisk, og av scalare er det VF scalare eller altum som er mine favoritter.. Jeg personlig ville ikke ha kjøpt scalare i div avelsformer i det hele tatt fordi disse er for meg ikke spesielt vakre! De vekker derimot helt andre følelser hos meg enn beundring.
Men markedet for spesielle fisker, les deformerte fisk, er stort og stadig voksende. Jeg overraskes stadig over hvilke fisker som akvariebutikken får solgt!
På 70 tallet forsvant scalare nesten fullstendig fra akvariebutikkene, både pga av sykdom og deformasjoner av de fiskene som da var tilgjengelig. Nå er det for meg begynnende slike tendenser igjen. Markedet krever rimelige fisk og spesielle fisk. De fleste oppdretts scalare i butikkene er fisk av en kvalitet som mildt sagt er for meg meget dårlig. Dette gjelder selvfølgelig mange andre arter også, som f eks guppi, kardinalneon, gullfisk osv.
Jeg studerer bestandig de fiske jeg ønsker å kjøpe hvis jeg har en mulighet til dette. Av praktiske grunner er dette selvfølgelig ikke mulig når jeg bestiller fisk fra importører ol.
Har sett for mange fisk som for meg er deformert på en eller annen måte, defekte finner, rygger, gjeller, farger, kropps proporsjoner osv til at jeg ønsker å sette slike fisk i mine akvarier. Derimot har jeg sett og overvært personer som har kjøpt disse, enten fordi fiskens defekter har virket tiltrekkende, fått redusert pris eller fordi kundene har ønsket noe spesielt.
Skulle jeg ha startet en tråd med bilde av alle deformerte fisk som jeg har sett, ville det ha blitt veldig mange tråder.
For meg handler ikke denne tråden om at om det finnes deformerte fisk i handelen, men hvordan vi som akvarister kan hindre at det skapes et marked for disse fiskene. Den beste måten er da selvfølgelig å slutte kjøpe disse fisken i butikkene.
Når det gjelder spørsmålet om hvorfor det brukes oksehjerter, animalske proteiner, i discusfor er det vel diskutert i flere andre tråder her på akvaforum.
Så vidt jeg vet er det vel ikke noen som bevist bruker animalsk fett som fôr til fisker. De fleste mener vel at dette ikke hører hjemme i fiskefôr. Leser du artikkelen som Geir har skrevet om diskusfôr løfter han spesielt frem at alt animalsk fett fra oksehjertene må fjernes.
Når det gjelder forskjellene i hvor mye proteiner de forskjellige fisker skal ha er det vel en enorm variasjon. Det strekker seg fra nesten ingen ting til bare proteiner. Her må du lese hva de forskjellige mener om dette på den spesielle arten som du ønsker å vite mere om, gjerne i forum på nettet og bøker. Her vil du snart oppdage at informasjonen spriker meget. Det kan være direkte motstridene informasjon! Så må man til slutt sammenholde informasjonen og selv velge hva som du mener er det mest rette for deg og dine fisk.
Selger av den fisken som er omtalt her opptrer for meg meget realt. Han tilbyr seg å heve kjøpet.
Når det gjelder fisk som nekter å spise spesielle fortyper eller bare spiser en type for er vel et meget velkjente problem.
Utfordringen med å holde andre fisk sammen med discus er at risikoen for at andre fisk, deriblant scalare skal utkonkurrere discusene i matfatet. Har selv store discus sammen med "små" altum. Dette går foreløbig bra, men ser tendenser på at det ikke kommer til å gå like problemfritt i fremtiden. Altum'en er meget grådige sammenlignet med discus!
Postet 23.07.08 kl 12:43
Endret: 23.07.08 kl 12:44
Postet 23.07.08 kl 12:54
Postet 23.07.08 kl 13:16
Postet 23.07.08 kl 13:22
Endret: 23.07.08 kl 13:24
Skjønner ikke hvorfor du ikke bare leverer fisken tilbake hvis du er så missfornøyd?
Selger tilbyr seg jo å ta den tilbake, å som Nils sier så er jo det veldig greit.
Realt.
Dersom du har som mål å drette Scalare er jo ikke dette en fisk du burde avle videre på uansett.
Det er jo veldig enkelt igrunn, lever den tilbake, eller lev videre med at du kjøpte denne noe deformerte fisken.
(Har faktisk sett verre Scalarer. Så for eksempel en Scalare som var fullstendig skeiv i ansiktet en gang. Så ut som om fisken hadde Downs Syndrome eller noe... Mye rart...)
Selger tilbyr seg jo å ta den tilbake, å som Nils sier så er jo det veldig greit.
Realt.
Dersom du har som mål å drette Scalare er jo ikke dette en fisk du burde avle videre på uansett.
Det er jo veldig enkelt igrunn, lever den tilbake, eller lev videre med at du kjøpte denne noe deformerte fisken.
(Har faktisk sett verre Scalarer. Så for eksempel en Scalare som var fullstendig skeiv i ansiktet en gang. Så ut som om fisken hadde Downs Syndrome eller noe... Mye rart...)
Postet 23.07.08 kl 14:44
mona oJeg ser i starten av tråden at trådstarter skriver at scalarene har gått i et diskus-kar.
Trygve LillefosseHva er problemet med å holde Discus og Scalare i samme kar?
Det finner du ved å lese litt svar rundt omkring her på AF. Nils er også inne på det samme.
Det er få fisk som har godt av det samme høyproteinfôret som diskus får. Resultatet på de andre fiskeartene er til tider fedme. Og fedme er aldri godt for noen, hverken folk, fisk eller dyr.
Dessuten, scalarer er ofte bærere av parasitter som de kan bringe med seg inn i discusflokken, selv om de ikke viser symptomer på det selv. De er ekstremt grådige i matfatet, og jeg kan faktisk godt forestille meg at de utkonkurrer discus der (som jeg har sett mod. Geir K. skrive før).
Discus bruker lenger tid på å pusle i seg maten, de liker f.eks. å beite i ro og fred. Med en gjeng grådige scalarer som bare knuffer seg vei til matfatet, antar jeg discusen bare får det som er igjen.... hvis det er noe, da.
Dette er et par av de mest åpenbare årsakene jeg kan se til at enkelte ikke anbefaler discus og scalarer sammen. Men det er sikkert mulig, dersom karet er stort nok og discusen er fullvoksen og ikke går på det spesielle fôret.
Postet 23.07.08 kl 15:04
Endret: 23.07.08 kl 15:09
mona oDiscus bruker lenger tid på å pusle i seg maten, de liker f.eks. å beite i ro og fred.
Vet ikke helt om jeg vil si det sånn. Discus er mest opptatt av å jage på hverandre, så ikke nabo'n får mer enn de selv. Derfor går det litt tregt i matfatet av og til. De glemmer å spise, fordi de jager hverandre. Jeg opplever dem forresten ikke så veldig trege i matfatet. Mine er kjapt på'n. De står på rad og rekke og logrer når jeg kommer med maten, og kaster seg over den med én gang. Men har altså denne manien med å jage hverandre, og glemmer hva de egentlig holdt på med. Så de er tregere enn mange andre, ja. Og sannsynligvis tregere enn kjappe (og litt mer fornuftige) scalarer.
Postet 23.07.08 kl 17:20
Endret: 23.07.08 kl 17:22
Inger AnneJeg opplever dem forresten ikke så veldig trege i matfatet. Mine er kjapt på'n. De står på rad og rekke og logrer når jeg kommer med maten, og kaster seg over den med én gang.
Det samme skjer hjemme hos meg.
Jeg holder Scalare og Discus i samme kar (Regner med at jeg må kaste ut Scalarene etterhvert som de vokser til) å Discusene er minst like kjappe å sultne som Scalarene.
Dette gjelder however bare de mindre Discusene.
Den største er langt roligere.
Så tror nok Discusene får det litt roligere lynnet etterhvert som de vokser til.
Å da er det klart det kan bli litt lite mat dersom raske Scalarer kaster seg over maten.
Når det er sagt har jeg bare hatt èn stor Discus. Å det er mulig han er så rolig som han er siden han er størst med god margin å ikke trenger å bekymre seg for de andre Discusene. Han ser dem ikke som noen trussel.
De andre tørr ikke yppe på den de heller. De vet det er å be om bank!
Jeg ser det likevel på sett og vis som en fordel å holde Scalare i samme akvarium som Discus.
Scalarene er jo ikke dumme. De lærer veldig fort hvor maten kommer osv, å Discusene ser og kopierer det Scalarene gjør.
F.eks kjøpte jeg noe spesial frossenfòr for Discus.
Dette gir jeg bare innimellom (som Mona sier så kan det bli litt kraftig kost for de andre fiskene i lengden) å ingen av Discusene viste interesse for det.
Men Scalarene bare måtte jo bortpå å se hva dette var for noe.
Å da Discusene så at Scalarene spiste, så begynte de å nippe litt i seg også.
Når det er sagt så er hverken Scalarene eller Discusene særlig begeistret for dette fòret. Å de foretrekker heller røde mygglarver, som de siste ukene har blitt "the motherlode" her på huset. Hver dag åpnes med Mygglarver.
Å det er spesielt den største Discusen glad for.
Postet 23.07.08 kl 18:09
Jeg fant han liggende på bunnen i morres, med buken opp. Avgått med døden. Sannsynligvis var han så feit at han fikk hjerteinfarkt i kranglinga med den andre store hannen. Det ble nok for mye for han. Han hadde ingen synlige skader på seg.
Veldig synd, nå får jeg ikke vite om det var mulig å slanke han, for det hadde faktisk vært temmelig interessant.
"Fruen" lever i beste velgående og virker happy og er blitt meget interessert i den store hannen og følger etter han hele tiden. Rart egentlig hvis de virkelig var et par?
Kanskje det dannes et nytt par her nå? Det ser nemlig slik ut. Spennende å se.
Veldig synd, nå får jeg ikke vite om det var mulig å slanke han, for det hadde faktisk vært temmelig interessant.
"Fruen" lever i beste velgående og virker happy og er blitt meget interessert i den store hannen og følger etter han hele tiden. Rart egentlig hvis de virkelig var et par?
Kanskje det dannes et nytt par her nå? Det ser nemlig slik ut. Spennende å se.
Postet 24.07.08 kl 11:05
Postet 24.07.08 kl 12:13
2nelise"Fruen" lever i beste velgående og virker happy og er blitt meget interessert i den store hannen og følger etter han hele tiden. Rart egentlig hvis de virkelig var et par?
Det er ikke rart i det hele tatt. De danner ikke akkurat par for livet da
Scalarer er overhodet ikke trofaste typer, de kan bytte partner når som helst.
Det at man kjøper et par, betyr ikke at de vil fortsette å være det i nytt miljø, spesielt ikke hvis det er andre potensielle partnere i det nye akvariet. Da er det store muligheter for at paret finner seg andre partnere istedet.
Å kjøpe leksgrupper eller avlspar av diverse fiskearter gir jo aldri noen garantier. Det er ikke gitt at det vil fortsette i nytt miljø.
Postet 24.07.08 kl 12:54
Mona
Sitat fra wikipedia:
Angelfish pairs form long-term relationships where each individual will protect the other from threats and potential suitors. Upon the death or removal of one of the mated pair, some breeders have experienced a total refusal of the other mate to pair up with any other angelfish; others have had more success with subsequent mates
Angelfish pairs form long-term relationships where each individual will protect the other from threats and potential suitors. Upon the death or removal of one of the mated pair, some breeders have experienced a total refusal of the other mate to pair up with any other angelfish; others have had more success with subsequent mates
Postet 24.07.08 kl 13:01
Her må jeg bare si det på godt norsk; det sitatet der er bare bullshit, 2nelise
Det har jeg aldri opplevd med mine scalarepar iallefall, jeg hadde nesten 20 voksne scalarer på det meste.
Scalarer danner par med den som til enhver tid er villig til å leke og legge egg Det er rett og slett innpodet i genene deres. Det viktigste av alt er å føre genene videre!
Hanner virker å være mer troløse enn hunner, særlig hvis deres vanlige partner har nettopp lagt egg (som de mistet) og hunnen derfor ikke har nye egg å legge på et par uker. Da bytter gjerne hannen partner om en ny, rognstinn hunn kommer forbi og byr seg frem Da er alle gamle løfter om kjærlighet glemt, og gamle-partneren kjeppjages.
Hunner kan også bytte villig vekk partner om de føler behov for å bli kvitt eggene der og da og favoritt-partneren er opptatt på annet hold for øyeblikket
PS!
Det kan kanskje være noen scalare-par som er mer trofaste enn andre, men det tror jeg er mere unntaket enn regelen. Absolutt!
Det har jeg aldri opplevd med mine scalarepar iallefall, jeg hadde nesten 20 voksne scalarer på det meste.
Scalarer danner par med den som til enhver tid er villig til å leke og legge egg Det er rett og slett innpodet i genene deres. Det viktigste av alt er å føre genene videre!
Hanner virker å være mer troløse enn hunner, særlig hvis deres vanlige partner har nettopp lagt egg (som de mistet) og hunnen derfor ikke har nye egg å legge på et par uker. Da bytter gjerne hannen partner om en ny, rognstinn hunn kommer forbi og byr seg frem Da er alle gamle løfter om kjærlighet glemt, og gamle-partneren kjeppjages.
Hunner kan også bytte villig vekk partner om de føler behov for å bli kvitt eggene der og da og favoritt-partneren er opptatt på annet hold for øyeblikket
PS!
Det kan kanskje være noen scalare-par som er mer trofaste enn andre, men det tror jeg er mere unntaket enn regelen. Absolutt!
Postet 24.07.08 kl 13:12
Endret: 24.07.08 kl 13:14
Postet 24.07.08 kl 13:22
Postet 24.07.08 kl 13:39