Tror du fisk lager lyder vi ikke kan høre? (side 3)

Søren, hvorfor blir det sånn som over av og til. Jeg passer på å ha Quote foran og bak innlegget jeg skal sitere, legger mitt innlegg etter, men likevel kommer av og til mitt innlegg inni det jeg siterer...
Lro
[QUOTE] Fant denne på youtube.com om [URLBLOCK1], men det er vel lyder den lager under matsøk.

Stilig! (har alltid hatt sansen for elefantfisk)

Elefantfisken er jo blind, så den gjør vel det samme som flaggermusa når den skal finne mat.
Du fjernet en tag da du redigerte. Fikset det for deg. Dersom du vil se hva du gjorde feil, så kan du trykke "siter" på bådeinnlegget med feil, og det som jeg rettet, uten å poste, selvfølgelig. Sammenligner du, så vil du se det...
Aggi
[QUOTE=Lro][QUOTE] Fant denne på youtube.com om [URLBLOCK1], men det er vel lyder den lager under matsøk.

Stilig! (har alltid hatt sansen for elefantfisk)

Elefantfisken er jo blind, så den gjør vel det samme som flaggermusa når den skal finne mat.
Du fjernet en tag da du redigerte. Fikset det for deg. Dersom du vil se hva du gjorde feil, så kan du trykke "siter" på bådeinnlegget med feil, og det som jeg rettet, uten å poste, selvfølgelig. Sammenligner du, så vil du se det...

Aha! Ja for det er når jeg fjerner noe av teksten at jeg tydeligvis fjerner for mye... Takk!
Den største forskjellen som avgjør hvilken type lyd vi oppfatter, kontra fisk, er at høreorganene (også kalt ører..) er konstruert ganske like, men har forskjellig trykkutveksling i forhold til omgivelsene. Fisk har vann i hele øret, det har ikke vi. Vi har derimot litt vann i ørene, og lever i luft, og utnytter derfor en litt anderledes teknkk på å tolke lyd/lydbølger. Fisk har respetorer på nesten hele kroppen, de fanger opp bl.a lydbølger, men de har også ører. Mulig man "må ha det", for å få et retningsbegrep på lyd? Trykket fra en dynamittladning svimeslår dem vel bl.a fordi de får en sanseoverload. Om de ikke er så nær den at de dør, eller fysisk slått i svime, da.. Vi mennesker kan, som regel, ikke oppfatte fiskers lyder når vi svømmer rundt, vi hadde hørt ganske mye om vi fikk ut all luft vi drar med oss i (mellom-) ørene. (Men det tror jeg kan gjøre rimelig vondt, anbefaler ikke å prøve..). Noen lyder er selvfølgelig også på frekvenser vi ikke er istand til å ta inn. Vi mennesker har egentlig rimelig dårlig hørsel. Enkelte dykkere utligner trykk i ørene ganske greitt, kanskje det er de samme som kan høre lydene i havet? Det må være en opplevelse i seg selv..

Jo, fiskene lager lyd, f.eks torsk kommuniserer vha av bl.a lyder, egentlig ganske likt oss, selv om det vel ikke akkurat er forsket så langt på det at det kalles "språk", enda. De har visstnok egne reportoarer for kurtise og mat, i alle fall Noen som kjenner seg igjen?? Vi kommunisere jo gjerne mer gjennom kroppsspråk, fakter og lukt, enn hva vi gjerne liker å innrømme . Vi er ganske primitive vesener, vi også.. Og flokkdyr, med flokkdyrsinstinkter delvis i behold, og i alle fall mer enn vi gjerne er oppmerksomme på selv.
Som fiskerifagstudent ved Norges Fiskeriøgskule i Tromsø, har vi lært ein del om komunikasjon mellom fisk Det er langt fra stilt i havet! Fisk komunisere ved kjelp av kropsspråk, farge, lukt og lyd. Lyd lager den ved hjelp av svømmeblæra blant anna, men fisk som mangler svømmeblære som feks makrell, hai, havmus ol. bruker andre metoder. Det samme gjeld og for bunnlevande fisk som flyndre der svømmeblæra er tilbakedanna. Vist der er noken som virkelig vil lære om fisk og komunikasjon vil eg annbafale ein mail til professor Malcolm Jobling ved NFH. Den mannen lever for fisk i alle varianter, og kan svare på dei mest finurlige spørsmål ein måtte haHan er ein av verdast mest siterte personer på sitt område og ein opplevelse å ha som foreleser.

mail: malcolm.jobling@nfh.uit.no
Til dere som er interessert i dette emnet vil jeg anbefale en bok som heter
Fiskenes ukjente liv.
Jeg har lest den og det sto bl.a. om et forsøk hvor flere koi-fisk (tror jeg det var) skulle dytte på en knapp og få matbit, hver gang den fikk høre klassisk musikk. En eller to av dem ble så flink at de kunne skille mellom klassisk og
annen type musikk, selv om forskerne fjernet de mest typiske frekvensene.
Det så ut som en interessant bok Jeg handler helst fra nettopp den nettbutikken, Haugen bok, siden de har gratis frakt uansett antall bøker
Dette står i bokomtalen:

"Forlagets omtale:

Hva tenker og føler fisken med? Er den lille fiskehjernen nok til å drive mentale prosesser? De siste forskningsresul­tatene viser at teorien om at fisk er uten bevissthet og tenkeevne ikke holder vann. Derimot viser det seg at fisk er nært i slekt med mennesker. Det er nemlig i "fiskehjernen", tidligere ofte omtalt som "gamlehjernen", den hjernen som fisken har felles med pattedyrene, at både tanker, følelser, bevegelser og initiativ opp­står. Hvilke følger får det for fangstfolk, for dyrevernere, hobbyfiskere og fiskegourmeter at fisk er i stand til å føle smerte, nysgjerrighet, angst og glede? Og hva betyr det for akvarieeiere at gull­fisken faktisk er i stand til å gjenkjenne både avanserte lydmønstre og visuelle inntrykk? Bergljot Børresen (f. 1936) er veterinær og forfatter. Hun har bl.a. undervist ved Norges veterinær­høgskole og vært sensor ved Universitetet for miljø- og biovitenskap. Hun har skrevet en rekke bøker og artikler om dyrs og menneskers adferd og samspill, og om husdyrbrukets betydning for etikk, økonomi, handel, økologi, folkehelse og kulturhistorie. Levert av © DnBB AS"
Jeg tenker visst stadig på akkurat dette temaet som jeg tar opp i første innlegget Kom nettopp til å tenke på det igjen, og da kom jeg på at jeg hadde skrevet innlegget i denne tråden for en stund siden.

Noen nye hoder som ikke har sett tråden før, og som har lyst å spekulere litt på dette? Noen som kanskje har vært vitne til atferd hos fiskene som kan tyde på at de gir fra seg lyd i visse situasjoner?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap