- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Dagens fugl (side 3)
Dagens fugl (side 3)
Postet 21.11.08 kl 10:05
Så lenge det handler om fugler, er det vel ikke så veldig OT. Jeg leste om dette i dagtidlig og det er jo bekymringsverdig at det ikke finns noen kartlegging og systematisk registrering av smitteutbrudd i Norge.
Med 600 mm linse og telekonverter så tar jeg bildene mine fra en relativt lang avstand, så det medfører ingen risiko. Men foreldre bør kanskje være litt obs. hvis ungene tar med syke fugler hjem.
Jon
Med 600 mm linse og telekonverter så tar jeg bildene mine fra en relativt lang avstand, så det medfører ingen risiko. Men foreldre bør kanskje være litt obs. hvis ungene tar med syke fugler hjem.
Jon
Postet 21.11.08 kl 10:22
Postet 21.11.08 kl 10:28
Postet 21.11.08 kl 10:34
Postet 21.11.08 kl 10:43
Grågås
Ble mange innlegg uten fuglebilder. For å bøte på det kommer det noen bilder av grågåsa. Dette er en sommergjest, den har forlengst tatt til vett og flydd sørover, et fåtall overvintrer dog på Sør-Vestlandet. Den er utbredt over hele kongeriket, men stort sett langs kysten. Grågåsa er en stor fugl,75-90 cm. grå og brunspraglet, med gulrødt nebb med hvit spiss. Den hvite hekken er også et godt kjennetegn. Grågåsa er også stamfaren til tamgåsa.
Jon
Jon
Postet 21.11.08 kl 11:04
Postet 21.11.08 kl 11:37
Endret: 21.11.08 kl 11:38
Postet 22.11.08 kl 10:06
Ina KristiansenAkkurat kommet hjem fra ferie i Orlando, Florida, og her er et par av de fuglene jeg fikk tatt bilde av: Bilde 1: Sølvhegre (tror jeg den heter) [IMG]http://i349.photobucket.com/albums/q393/devy79/fugl.jpg[/IMG] Bilde 2: Flotte blå papegøyer [IMG]http://i349.photobucket.com/albums/q393/devy79/fugl1.jpg[/IMG] Bilde 3: National symbolet til USA [IMG]http://i349.photobucket.com/albums/q393/devy79/fugl2.jpg[/IMG]
For noen utrolig flotte fugler.
Postet 22.11.08 kl 10:29
Postet 07.12.08 kl 20:57
Postet 08.12.08 kl 11:17
Dem er underveis,Ken, Men det har vært så dårlig lys den siste uka at jeg må bruke så lang lukkertid at bildene blir uskarpe, mere enn vanlig. Men jeg skal love at det kommer bilder i morgen. Jada,jeg vet at jeg kan forhøye ISOen på kameraet, men da blir jo bildene mere kornete. Det er jo typisk at i går, med perfekte lysforhold, så var jeg på middag hos den ene datteren min. Hvis dere skal forhåndbestille fuglebilder til i morgen, så er valget mellom gulspurv og dompapp .
Jon
Jon
Postet 08.12.08 kl 15:19
Postet 08.12.08 kl 21:28
Jeg kan jo bidra med en art fra varmere og mer lyssterke omgivelser i mens.
På mine reiser i Amazonasdelen av Peru, ser jeg masse fugl.
En av de mest vanlige, som finnes fåtallig nesten overalt, er denne gule fluesnapperen.
Latinsk navn er Myiozetetes similis, engelsk navn er Social Flycatcher, og den er, uvisst av hvilken grunn, gitt det norske navnet Haciendatyrann.
På mine reiser i Amazonasdelen av Peru, ser jeg masse fugl.
En av de mest vanlige, som finnes fåtallig nesten overalt, er denne gule fluesnapperen.
Latinsk navn er Myiozetetes similis, engelsk navn er Social Flycatcher, og den er, uvisst av hvilken grunn, gitt det norske navnet Haciendatyrann.
Postet 08.12.08 kl 21:37
Dompap
Dagens fugl er en fugl som i alle fall jeg føler litt slektskap til innimellom, nemlig dompapen . Dompapen på fuglenek er jo også julekortmotiv nr. 1 i Norge.
Den er bare litt større enn gråspurven, men er mye rundere enn denne. Typisk er den svarte hodekalotten, det svarte nebbet, den svarte stjerten og den hvite gumpen. Gumpen synes tydelig når dompapen flyr opp. Hannen kjennes ved sin røde buk og hunnen ved sin gråbrune buk.
Jeg har valgt bevisst å fokusere på hunnen, for 99,9% av alle dompapbilder er av hannen. Dere ser forsåvitt hannen på det nederste bilde som jeg tok ut av kjøkkenvinduet for å vise litt av fuglelivet på foringsplassen. Dompapen er forøvrig knyttet til skogsområder over hele landet. Ved foringsplassen går det i hovedsak på solsikkefrø.
Jon
Den er bare litt større enn gråspurven, men er mye rundere enn denne. Typisk er den svarte hodekalotten, det svarte nebbet, den svarte stjerten og den hvite gumpen. Gumpen synes tydelig når dompapen flyr opp. Hannen kjennes ved sin røde buk og hunnen ved sin gråbrune buk.
Jeg har valgt bevisst å fokusere på hunnen, for 99,9% av alle dompapbilder er av hannen. Dere ser forsåvitt hannen på det nederste bilde som jeg tok ut av kjøkkenvinduet for å vise litt av fuglelivet på foringsplassen. Dompapen er forøvrig knyttet til skogsområder over hele landet. Ved foringsplassen går det i hovedsak på solsikkefrø.
Jon
Postet 09.12.08 kl 10:25
Endret: 09.12.08 kl 10:35
Gråspurv
Her har jeg vært nødt til å jukse, jeg måtte hente ned et bilde som ikke er mitt, forøvrig helt lovlig. Dette har sin årsak i at jeg tydeligvis ikke greier å ta bilde av denne kjente og kjære fuglen. Årsaken er at den er i kraftig tilbakegang over hele Europa, i Storbritannia er det så ille at den har kommet på den nasjonale rødlisten over truede arter. I Norge er situasjonen noe mere uklar, men den er på klar tilbakegang her også. Man er ikke helt sikker på årsaken, men det spekuleres i om omleggingen av jordbruket er en av synderne. I de 3 årene jeg har bodd i Rakkestad har jeg observert den bare en håndfull ganger, da går den på bakken og plukker solsikkefrø. I de fleste tilfellene dere mener dere har sett en gråspurv er det nok en pilfink dere har sett. Den er gråspurvens nærmeste slektning, og er altså en spurvefugl tross finkenavnet.
Gråspurven er 15 cm, og hannen kjennes på sitt gråe og brune hode, svarte strupe og mørkegrå underside. Hunnen er mer anonymt farget i gråbrunt. Den er utbredt over hele landet i tilknyning til bebyggelse.
Jon
Gråspurven er 15 cm, og hannen kjennes på sitt gråe og brune hode, svarte strupe og mørkegrå underside. Hunnen er mer anonymt farget i gråbrunt. Den er utbredt over hele landet i tilknyning til bebyggelse.
Jon
Postet 13.12.08 kl 10:28
Endret: 13.12.08 kl 10:44
Stokkand
Dette er, ikke uventet kanskje, den mest tallrikeste og utbredte av grasendene våres. Det er vel nesten unødvendig å nevne spesielle kjennetegn på denne fuglen. Hannen er jo lett gjennkjennelig i sin praktfulle drakt med glinsende svartgrønt hode, gult nebb, hvit halsring, kastanjebrunt bryst og svarte stjertfjær som er opprullet mot spissen. I sommerdrakt libner hannen på hunnen og er brunspraglet med blått på vingen. Den er utbredt over hele landet, men er mest tallrik i lavlandet. Jeg har ennå ikke sett en stokkand ved foringsplassen min, den spiser gras, blader, krepsdyr, insekter meitemark, snegler o.l. Bildene er forøvrig tatt i ettermiddag ved Akerselva, ved Bjølsen Valsemølle. Jeg så forøvrig ingen spurver i Oslo heller i dag.
Jon
Jon
Postet 15.12.08 kl 23:15
Kan jeg delta også? ) Jeg elsker å ta bilder og skal kjøpe meg nytt kamera neste sommer. Har nikon kamera, men begynner å bli noen år nå. Fugler er det morsomste å ta bilder av (samtidig som jeg eksler å ta macrobilder) )
dette er da en Gråtrost som sitter og vokter over reiret sitt
Og her er skrikerungene til en kjøttmeis )
Det er mye gråspurv på Aure hvertfall
dette er da en Gråtrost som sitter og vokter over reiret sitt
Og her er skrikerungene til en kjøttmeis )
Det er mye gråspurv på Aure hvertfall
Postet 15.12.08 kl 23:26
Endret: 15.12.08 kl 23:28
Postet 16.12.08 kl 00:04
Endret: 16.12.08 kl 00:11
Tyrkerdue
Som jeg lovte i innlegg nr.25 i denne tråden så kommer tyrkerdua. Endelig, jeg måtte ta bildene ut av kjøkkenvinduet, da gjemmestedet mitt, bilen er på verksted. Dette er absolutt ingen linselus, så hadde jeg gått ut så hadde jeg skremt dem for resten av dagen.
Som tidligere nevn er tyrkerdua en relativt nylig ankommet gjest til Norge, først observert i Norge i 1949 og første hekking i 1952. Den er mindre enn bydua, 32 cm. slankere og mer lang stjert. Sandfarget med smalt svart nakkebånd.
Den var utbredt i Sør-norge og Nordland og mer spredt i Troms. I den senere tid har den gått kraftig tilbake i Norge, og er nå forsvunnet fra de nordligste landsdeler. Ved foringsplassen spiser den utelukkende solsikkefrø som jeg kaster på bakken.
Jon
Som tidligere nevn er tyrkerdua en relativt nylig ankommet gjest til Norge, først observert i Norge i 1949 og første hekking i 1952. Den er mindre enn bydua, 32 cm. slankere og mer lang stjert. Sandfarget med smalt svart nakkebånd.
Den var utbredt i Sør-norge og Nordland og mer spredt i Troms. I den senere tid har den gått kraftig tilbake i Norge, og er nå forsvunnet fra de nordligste landsdeler. Ved foringsplassen spiser den utelukkende solsikkefrø som jeg kaster på bakken.
Jon
Postet 17.12.08 kl 12:12
Endret: 17.12.08 kl 12:21