Pluto-mitt første akvarium (side 3)

da kan det være en sånn likevel da, bare at den ikke har fått skjegg enda )
kulemathias
perlene-de carierer veldig i størrelse. Fra som et lite punktum, til kanskje 3-4 mm i diameter

Men beveger de på seg -hopper? Da er det vannlopper. Ikke farlig, fiskene spiser dem visstnok.
nei-de ligger bare på glasset og i vannoverflata??
Hmm, da har jeg ingen anelse om hva det kan være..
kan det komme av kalksteinen jeg satte inn (for sneglenes del) idag?
på bunnen av 60literskaret er det et hvitaktig "belegg" over bunnen også.

Ikke si at det er mer trøbbel i vente her nå????
He he, det klarte jeg også gjøre en gang for sneglenes skyld.. men ikke særlig lurt. Den avgir alt for mye kalk på en gang syns jeg. Du har ingen kontroll på hvor mye som slippes ut i vannet. Ancistrus og kuhlii blir nok ikke så veldig glade for dette siden de liker å gå i litt surt vann, kalk gjør det motsatte. Test vannet ditt og se hva verdiene ligger på.
-og ja, det er nok kalkskjellet som avgir disse hvite prikkene
Hjeeeeelp!!!!!
nå er det fullt av hvite prikker på javamosen i rekekaret......
Har du testet vannet?? hva ligger verdiene på etter at du puttet oppi skjellet?
Var ikke veldig ille. hadde en ph på 7,2, så det er jop nærmest nøytralt.
Byttet da, så jeg har den stø.rste stenen i rekekaret, og den minste i selskapskaret, og da sank verdiene litt, nok til at kuhliene skal trives ihvertfall.

Nå er vi mer sur over ancistrusen som døde.
Vi pleier alltid å la de være i karet i posen en times tid, før vi slipper dem ut i vannet.
Og siden de andre fiskene trives, skulle det ikke være noen grunn til at ancistrusen skulle dø. Men hva vet vel vi......?

Vi blir ikke å handle mer på City syd, men andre må bare gjøre det.
Vi foretrekker å handle på Lade. Ikke dyrenes verden, men den andre dyrebutikken der.
De har bra utvalg både på fisk, planter og utstyr, og de har ikke masse død fisk i karene sine heller.

Skal ta noen bilder av karene, og få dem lagt ut. Synes karene er blitt fine nå, og fiskene ser ut til å trives. Vi skal til Levanger å hente et par ancistrus idag-det blir kos.

Så lenge fiskene trives er vi fornøyd!
på søndag var vi hos hildrum76, og kjøpte 3 ancistruser hos henne.
Vil bare si at det var kjempehyggelig, og vi ble lenge ; ))
Kjempefine kar, og hærlige fisker. Og hærlige folk!

Nå har vi fått kjøpt dråpetestsett.
Fikk det med 60% avslag på prisen-jippiiiii!!!

har testet vannverdiene, og ser at de er fine, bortsett fra en ting;
phèn i 61-literen er på 7,2
Hvordan får vi senket den til 7,0?
Siden det fort er mer trøblete for både fiskene og deg om du hele tiden skal drive å justere verdiene så synes jeg du bare skal la det være som det er. Dette er så lite at selv om fiskene helst vil ha ph på 7 så spiller det nok ikke så stor rolle om verdien er litt utenom det anbefalte så lenge den holder seg stabil.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap