- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Hvordan kan det stoppes? pelsdyr (side 3)
Hvordan kan det stoppes? pelsdyr (side 3)
Børge JohannessenForholdene tror jeg vil forbli slik de er i dag sålenge mennesker kun tenker profitt. Samfunnet er basert på alt skal stige, hva som skjer med natur, fisk, dyr (altså de viktige tingene) er desverre ikke så nøye med. Sålenge vi tjener penger. Når det gjelder laks har vi mest sannsynelig ødelagt villbestanden, neste art som skal ødelegges er torsken.
Syns folk har feil innstilling. Penger er ikke alt vettu... Så du har forstått det du Børge. Vi ødelegger jo for oss selv.
Postet 29.11.08 kl 14:35
ShlushOg vit det at det er nok mange som ser ned på dere når dere rusler i gaten med den digre pelsen...
Det er greit å ha egne meninger og være uenig med andre. Men å se ned på andre mennesker fordi de ikke tenker likt som deg...tja, det ligner på regimer som jeg ikke er tilhenger av.
Mennesker er forskjellige. Det er ikke meningen at du må "skjønne vitsen" med alt hva andre driver med.
Jeg synes synd på verpehøns som sitter i små kasser for at mange skal få frokostegget sitt.
Men jeg ser da ikke ned på folk som ikke velger den "økologiske" varianten i butikken.
Sammenligningen med akvariefisk gikk på det å bare holde dyr som var matnyttige. Vi holder maaange dyr som ikke er matnyttige.
Går med lik rundt halsen? Jaha...skjønner du er veganer/vegetarianer. For da spiser du ikke "lik" heller?
Postet 29.11.08 kl 14:45
Tja, har forstått såpass at jeg ser det ikke er så mye igjen til fremtidige generasjoner som skal bo på denne jorda. De vil plages med forurensing, astma og andre sykdommer, sulte og ellers ha det veldig fint. For de har jo masse monopolpenger og verdiløse papiraksjer, og det er jo kun det som betyr noe? Og fin pels og gucci-veska på snei mens de hoster ut radioaktive partikler og bakterier. Vi ødelegger fremtiden for alle generasjoner, lurer hva de vil tenke om oss? Æ sjæmmes allerede bare med tanken...
I Tromsø er det nesten 70.000 innbyggere. Det selges over 50.000 akvariefisk pr.år. Det er nesten 1stk på hver. Når man vet hvor få av totalen som har akvarie må det være noen som kjøper både 10talls og 100talls fisk pr.år. Det kan kansje bevise at ingen er uskyldig i dette, på en eller annen måte bidrar vi alle sammen til undergangen av jordas dyr og ressurser.
Tror det er på tide å våkne, før det er for sent. Vi ligger langt etter skjema, men verden fokuserer kun penger, finanskrise, pirater, krig og terror. Vi mot dem. Hva blir neste? Alle mot alle? Trur vi alle må bli mer bevisst hva vi gjør. Bare se hvor mye søppel en nordmann klarer å produsere på 1 år? Dette går ikke stort lenger, og jo fortere "de som bestemmer" innser dette, jo bedre. Men så har ikke jeg alt for store forhåpninger "de" skal forandre seg så i mellomtiden starter jeg med meg selv. Det kan jeg ihvertfall gjøre noe med.
I Tromsø er det nesten 70.000 innbyggere. Det selges over 50.000 akvariefisk pr.år. Det er nesten 1stk på hver. Når man vet hvor få av totalen som har akvarie må det være noen som kjøper både 10talls og 100talls fisk pr.år. Det kan kansje bevise at ingen er uskyldig i dette, på en eller annen måte bidrar vi alle sammen til undergangen av jordas dyr og ressurser.
Tror det er på tide å våkne, før det er for sent. Vi ligger langt etter skjema, men verden fokuserer kun penger, finanskrise, pirater, krig og terror. Vi mot dem. Hva blir neste? Alle mot alle? Trur vi alle må bli mer bevisst hva vi gjør. Bare se hvor mye søppel en nordmann klarer å produsere på 1 år? Dette går ikke stort lenger, og jo fortere "de som bestemmer" innser dette, jo bedre. Men så har ikke jeg alt for store forhåpninger "de" skal forandre seg så i mellomtiden starter jeg med meg selv. Det kan jeg ihvertfall gjøre noe med.
Postet 29.11.08 kl 14:59
Inaktiv bruker
Shlush*jeg hadde nok ikke ødelagt kåpen til en person jeg hadde sett på gaten nei. Det er ikke rette måten å gå frem på. Men jeg ville nok ikke beundret personen heller... Og nå har det seg sånn at de driver jo ikke etter regelverket. Du kan ikke garantere at ingen dyr rømmer!
Hvorfor er det nødvedig med hat eller beundring?
Har du hørt om toleranse ovenfor andre menneskers valg her i livet?
Om noen ønsker å bruke pels eller et annet plagg er det helt i orden for meg.
De som driver etter lover og regler sørger for god dyrevelferd uansett hva de driver av produksjon.
Postet 29.11.08 kl 15:01
Endret: 29.11.08 kl 15:04
ShlushDette bil jeg si er et problem siden reven da formerer seg med den ville, som jeg sa tidligere er utrydningstruet??
Du skrev at revene på pelsfarmene er utrydningstruet.
Shlush...de stakkars utrydningstruede revene (og andre dyr) på pelsfarmene!
Begge deler er forsåvidt riktig ettersom den ville fjellreven og den enkelte rev i pelsdyrnæringen lever i en utrygg verden.
Oppdrettsreven formerer seg riktignok bedre i fangenskapet.
Rømt rev fra pelsdyrnæringen er en trussel mot den ville bestanden. Dessverre.
Pelsdyrnæringen er ikke viktig for meg. Men så lenge det er politisk flertall for dette så velger jeg å godta det.
Man trenger ikke å være enig, men flertallet bestemmer. Det kalles demokrati.
Postet 29.11.08 kl 15:06
Shlushtviler på at det blir noe særlig til suksess. Selv om det stod i avisen for en stund siden om en dame som laget ett eller annet av katt :-s Tror de blir lite positiv reaksjon.
Faktisk så er bruken av KATT- OG HUNDEPELS en suksess, men gjett om de klokelig holder det hemmelig?
Jeg så et fantastisk bra dokumentarprogram en gang om dette temaet. I østen har de både katter og hunder i bur, og bruker pelsen deres til å sy diverse kåper, pelskanter og lignende. F.eks. var det veldig populært med shäferpels, men det ble solgt som et eller annet de fant på, som ingen egentlig vet hvordan ser ut; "Sibirsk fjellulv" eller "Russisk tundra rev" og slike ting. Ting folk ikke forbinder med bur og oppdrett, men som noe vilt og vakkert.
Og det selger som hakka møkk. Folk har ingen anelse om at de "pryder" seg med husdyr som hunder og katter!!
Filmens produsenter filmet i hemmelighet med skjult kamera i store lagerskur der de oppbevarte dyrene i klynger i bur av tre eller metall. Gudene vet hvor mange katter de hadde stuet inn i et bur av tre, men burene var store og hadde åpning i taket. Når de så skulle slakte en katt, kom de gående over taket på buret med en lang snare (renneløkke) på en påle, åpnet luken i taket og fisket en katt opp etter halsen med repet. Den ble selvsagt nesten kvalt og kjempet noe vanvittig for å få puste. Det affiserte ikke folkene det minste, de bar den rundt i lokalet, katta hengende etter tauet og med tunga presset ut av munnen. Øynene bulte av presset. Stakkars, stakkars krek. Den ble kastet levende i en gryte kokende vann for at pelsen skulle være lettere å flå av dem.
Film-teamet hadde kjøpt en pelsjakke og tok den med ut på gaten i Europa. Så stoppet de folk på gata, og spurte hva de synes om pelsen og om den var fin. De fortalte at det var av et eller annet vilt ulvedyr fra et land langt borte, Sibir, Russland, fjell ditt og datt. Og alle menneskene de stoppet og spurte, godtok forklaringa på flekken, alle synes den pelsen var sååå fin og kunne tenkt seg den...
Du skulle SETT trynene på folk når de stod der og holdt i kåpen og beundret den, og film-teamet sa; "Det du holder i hendene er pels fra hunderasen SHÄFER"....
Alle holdt på å miste kåpen, den så plutselig ut til å gløde mellom hendene deres, fjesene fikk et uttrykk av kvalme og ingen, absolutt ingen, kunne lenger tenke seg å ha den på.
I østen er kjæledyr som hund- og kattepels brukt i stor stil, og innlemmes i klesplagg kamuflert som HELT andre ting. F.eks. som pels-innramming rundt en hette på en anorakk. Mange tror at det er rev eller ulv, men det er svært ofte hundepels som er brukt!
Det er rundt 20 år siden jeg brukte pels sist. Jeg er helt i mot det, og kunne ønske pelsdyrfarmene i Norge ble totalforbudt!!!
Postet 29.11.08 kl 15:15
Endret: 29.11.08 kl 15:21
Børge JohannessenDette går ikke stort lenger, og jo fortere "de som bestemmer" innser dette, jo bedre. Men så har ikke jeg alt for store forhåpninger "de" skal forandre seg så i mellomtiden starter jeg med meg selv. Det kan jeg ihvertfall gjøre noe med.
Meget god innstilling Det burde de fleste av oss starte med. Det er sikkert rom for forbedring hos oss alle sammen.
Mesteparten av fisken som selges i Tromsø er nok oppdrettsfisk.
Synes ikke du skal "sjæmmes" så mye over at det er mye fisk som dør i Ishavsbyen. Det er trist for fisken, men neppe noen undergang for de fleste fiskeartene.
Postet 29.11.08 kl 15:19
Postet 29.11.08 kl 15:27
Vil bare få oppklare en ting hvis det ble skrevet rotete i forrige innlegg:
Jeg skjemmes ikke av at vi kjøper fisk og putter i akvariet, jeg skjemmes over hvordan vi tar vare på jorda til fremtidige generasjoner.
Det er helheten som er viktig, fiskeeksempelet er bare en liten tråd i det "big picture". Det var mest for å illustrere at vi kan forbedre oss på mange områder vi kansje ikke tenker på vil utgjøre en forskjell som betyr noe. Tror vi må endre tenkemåte på mange områder for å få en forandring hvordan verden fungerer.
Leste det Mona skrev om hunder og østen, i østen spiser de hunder og andre husdyr vi forbinder med kjæledyr. Når husdyrene har fått litt kjøtt på kroppen blir de slaktet og spist. Man kan nesten lure hva mennesker er blitt til? Kansje et all-åtseletende-virus som spiser og ødelegger alt på sin vei? Som vi etterpå unnskylder på en eller annen såkalt logisk måte. Det er godtatt å spise okse, sau, kylling, fisk++ men ikke hest, hval, hund og katt. Hvem bestemmer dette? Hvem klarer å påvirke oss så mye at vi ikke ser helheten i dette? Hva er egentlig forskjellen å spise hunden king kontra kua dagros?
Ja Loomis, håper flere starter med seg selv. Hvis alle gjør det vil mye være gjort. Det var dagens oppfordring Ønsker alle en fortsatt fin helg.
Jeg skjemmes ikke av at vi kjøper fisk og putter i akvariet, jeg skjemmes over hvordan vi tar vare på jorda til fremtidige generasjoner.
Det er helheten som er viktig, fiskeeksempelet er bare en liten tråd i det "big picture". Det var mest for å illustrere at vi kan forbedre oss på mange områder vi kansje ikke tenker på vil utgjøre en forskjell som betyr noe. Tror vi må endre tenkemåte på mange områder for å få en forandring hvordan verden fungerer.
Leste det Mona skrev om hunder og østen, i østen spiser de hunder og andre husdyr vi forbinder med kjæledyr. Når husdyrene har fått litt kjøtt på kroppen blir de slaktet og spist. Man kan nesten lure hva mennesker er blitt til? Kansje et all-åtseletende-virus som spiser og ødelegger alt på sin vei? Som vi etterpå unnskylder på en eller annen såkalt logisk måte. Det er godtatt å spise okse, sau, kylling, fisk++ men ikke hest, hval, hund og katt. Hvem bestemmer dette? Hvem klarer å påvirke oss så mye at vi ikke ser helheten i dette? Hva er egentlig forskjellen å spise hunden king kontra kua dagros?
Ja Loomis, håper flere starter med seg selv. Hvis alle gjør det vil mye være gjort. Det var dagens oppfordring Ønsker alle en fortsatt fin helg.
Postet 29.11.08 kl 16:00
LoomisPelsdyrnæringen er ikke viktig for meg. Men så lenge det er politisk flertall for dette så velger jeg å godta det. Man trenger ikke å være enig, men flertallet bestemmer. Det kalles demokrati.
Politisk flertall ja, - resultatet av en folkeavstemning derimot....
Tror ikke "demokratiet" alltid er like reellt demokratisk når det kommer til stykket....
mona o[QUOTE=Shlush]tviler på at det blir noe særlig til suksess. Selv om det stod i avisen for en stund siden om en dame som laget ett eller annet av katt :-s Tror de blir lite positiv reaksjon.
Faktisk så er bruken av KATT- OG HUNDEPELS en suksess, men gjett om de klokelig holder det hemmelig?
Det er rundt 20 år siden jeg brukte pels sist. Jeg er helt i mot det, og kunne ønske pelsdyrfarmene i Norge ble totalforbudt!!!
Pelsdyrfarmer har jeg ikke noe til overs for, har selv besøkt farmer drevet på forskriftsmessig måte, men dyrene så ikke spesielt lykkelige ut.
Har sett dokumentaren Mona viser til, og har nå sluttet å kjøpe pels og lær for å ikke støtte oppunder unødvendig systematisert dyreplageri.
For at jeg ikke nå skal bli sett på som ei overhysterisk ikkekjøttspisende fjåse - ja jeg spiser kjøtt, og pels, skinn og lær er det helt uproblematisk for meg å bære - under forutsetning av at det dyret jeg spiser eller kler på meg har hatt et godt liv!
Jeg holder, og har holdt dyr for fornøyelse og nytte i mange år. De får godt stell og kos så lenge de lever, og den dagen bikkja blir for gammel, grisen skal bli ribbe, eller hesten min ødelegger beinet, går jeg ut og avliver dem.
Har for vane å skyte dem mens de står og spiser. Ergo får de dø uten å ha den fjerneste anelse om hva som kommer, og de slipper å lide.
Jeg føler derfor at jeg kan spise kjøtt, og bruke skinnet/huden med god samvittighet.
Egg kjøper jeg hos naboen, der hønene løper fritt rundt på gården.
Og ærlig talt ville jeg mye heller kledd på meg den gamle bikkja mi, som jeg vet har hatt et godt liv, enn "butikkpels" av uviss herkomst!
Føler meg priviligert som kan leve slik, og har full aksept for at andre hverken kan eller vil leve på samme vis.
God helg!
Postet 29.11.08 kl 16:34
Endret: 29.11.08 kl 16:44
Inaktiv bruker
Jeg synes ekstremt synd på burhønsa som sitter i små bur for at mange skal få frokostegget sitt.
jeg husker en gang å ha set et stort hønsehus og ja di hade bare hønene i bur jeg synes det er det verste dyreplageriet i verden og det verste var veld at di hade 4 høner i et lite bur og di kune heler ikke snus seg jeg håper på at det komer til å bli ulovelit å ha høner i små bur en dag =
jeg husker en gang å ha set et stort hønsehus og ja di hade bare hønene i bur jeg synes det er det verste dyreplageriet i verden og det verste var veld at di hade 4 høner i et lite bur og di kune heler ikke snus seg jeg håper på at det komer til å bli ulovelit å ha høner i små bur en dag =
Postet 29.11.08 kl 21:38
Det burde være bedre forhold for alle dyr. Jeg synes bare det er synd at dette ikke har skjedd enda, og at det tar nok en stund før det skjer også Dette gjelder alle dyr.. Vil se en ser en forbedring hos fjørdyrene, de får det bare bedre og bedre... Synes dette er viktig, selv om dyrene skal bli slaktet til slutt så synes jeg det er viktig at de får et verdig og godt liv frem til da...
*må bare unnskylde noen skrivemåter altså, men jo mer jeg setter meg inn i det jo mer irritert å sint blir jeg. Og det å skrive i sinne er ikke alltid så praktisk, det er ikke alt som blir tenkt gjennom før det blir svart på kvitt :p he heh... Det er vell slik hos flere. Men jeg er en dyrevenn, har alltid vært. Og da blir jeg litt småirrotert. Men slik er det jo bare
Jeg kan ikke tvinge folk til å være enige med meg med akkurat samme synspunkt. Men jeg har fullt lov til å se ned på de som går med pels. Jeg gjør ikke noe ut av det sånn sett, jeg går ikke bort å fornermer folk eller ødelegger pelsen deres forde, slik er jeg ikke! Det er jo ikke lov å det går jo mye utover meg hvis jeg hadde vært slik. Da hadde nok de fleste latt være å ta meg seriøst.
Jeg støtter ikke de dyrevernsaktivistene som slipper ut dyrene, da disse dyrene får det værre ute i det fri og sulter ihjel. Og dyrevernsaktivistene blir ikke tatt mer seriøst om de gjør herverk heller. Hvis de hadde lagt like mye energi i å få frem budskapet på skikkelig vis så hadde vi kanskje fått mer fremgang i dette også? Da de legger ganske mye energi i å ødelegge tydeligvis.
Leste sist i dag en på en måte trist nyhet, hvor noen dyrevernsaktivister hadde vært på ferde. Men dette gikk nok en gang utover dyrene mer enn de som eier de; Der noen skulle aksjonere akkurat mot hønsehold. Da de klarte på stenge luftanlegget. Og dermed kveltes 500 høner! (VG)
Jeg ønsker at folk skal få opp øynene av at folk gir ut info og får frem budskapet. Ikke via vold! Og dermed må staten bare gi blaffen altså, skjønner ikke hva de tenker på...
Derfor kjøper jeg egg bare av frittgående høns Men skjønner deg David g. Det er akkurat slik som du ser på dette, jeg ser på pelsdyrfarmene også. I begynnelsen var jeg imot det pga bilder og filmer, og ting jeg hadde hørt. Men var enda værre etter at jeg faktisk hadde vært på en pelsdyrfarm. Er helt forferdelig å se de stakkars dyrene i så små bur. Skal jo ikke være slik.
Får bare håpe folk og staten får vett inn i hode sitt etterhvert (mener ikke alle folk da seff)
*må bare unnskylde noen skrivemåter altså, men jo mer jeg setter meg inn i det jo mer irritert å sint blir jeg. Og det å skrive i sinne er ikke alltid så praktisk, det er ikke alt som blir tenkt gjennom før det blir svart på kvitt :p he heh... Det er vell slik hos flere. Men jeg er en dyrevenn, har alltid vært. Og da blir jeg litt småirrotert. Men slik er det jo bare
Jeg kan ikke tvinge folk til å være enige med meg med akkurat samme synspunkt. Men jeg har fullt lov til å se ned på de som går med pels. Jeg gjør ikke noe ut av det sånn sett, jeg går ikke bort å fornermer folk eller ødelegger pelsen deres forde, slik er jeg ikke! Det er jo ikke lov å det går jo mye utover meg hvis jeg hadde vært slik. Da hadde nok de fleste latt være å ta meg seriøst.
Jeg støtter ikke de dyrevernsaktivistene som slipper ut dyrene, da disse dyrene får det værre ute i det fri og sulter ihjel. Og dyrevernsaktivistene blir ikke tatt mer seriøst om de gjør herverk heller. Hvis de hadde lagt like mye energi i å få frem budskapet på skikkelig vis så hadde vi kanskje fått mer fremgang i dette også? Da de legger ganske mye energi i å ødelegge tydeligvis.
Leste sist i dag en på en måte trist nyhet, hvor noen dyrevernsaktivister hadde vært på ferde. Men dette gikk nok en gang utover dyrene mer enn de som eier de; Der noen skulle aksjonere akkurat mot hønsehold. Da de klarte på stenge luftanlegget. Og dermed kveltes 500 høner! (VG)
Jeg ønsker at folk skal få opp øynene av at folk gir ut info og får frem budskapet. Ikke via vold! Og dermed må staten bare gi blaffen altså, skjønner ikke hva de tenker på...
Derfor kjøper jeg egg bare av frittgående høns Men skjønner deg David g. Det er akkurat slik som du ser på dette, jeg ser på pelsdyrfarmene også. I begynnelsen var jeg imot det pga bilder og filmer, og ting jeg hadde hørt. Men var enda værre etter at jeg faktisk hadde vært på en pelsdyrfarm. Er helt forferdelig å se de stakkars dyrene i så små bur. Skal jo ikke være slik.
Får bare håpe folk og staten får vett inn i hode sitt etterhvert (mener ikke alle folk da seff)
Postet 29.11.08 kl 23:32
Er helt enig her. Men jeg er faktisk bekymret over at populariteten av sjeldne fisker kan ødelegge de naturlige forekomstene til enkelte arter.Børge JohannessenVil bare få oppklare en ting hvis det ble skrevet rotete i forrige innlegg: Jeg skjemmes ikke av at vi kjøper fisk og putter i akvariet, jeg skjemmes over hvordan vi tar vare på jorda til fremtidige generasjoner. Det er helheten som er viktig, fiskeeksempelet er bare en liten tråd i det "big picture".
Børge JohannessenLeste det Mona skrev om hunder og østen, i østen spiser de hunder og andre husdyr vi forbinder med kjæledyr. Når husdyrene har fått litt kjøtt på kroppen blir de slaktet og spist. Man kan nesten lure hva mennesker er blitt til?
I noen land har man så mye fattigdom at til og med mennesker blir behandlet "som dyr". Her i vest har vi så t\stor overflod at vi kan behandle dyra våre som om de var våre egne unger. Jeg tror at ekstrem fattigdom gjør noe med folk. Man blir mye mer kynisk. Tenk, det er jo noen som selger ungene sine fordi de ikke klarer å skaffe mat til dem. Hadde det vært så ille med oss, så hadde jeg jaggu knærta en sjefer med bare nevene for å kunne gi mat til ungen min. -Ikke at det er en reell problemstilling, men bare for å sette ting i riktig perspektiv.
Postet 30.11.08 kl 00:06
ShlushDerfor kjøper jeg egg bare av frittgående høns ;) Men skjønner deg David g. Det er akkurat slik som du ser på dette, jeg ser på pelsdyrfarmene også. I begynnelsen var jeg imot det pga bilder og filmer, og ting jeg hadde hørt. Men var enda værre etter at jeg faktisk hadde vært på en pelsdyrfarm. Er helt forferdelig å se de stakkars dyrene i så små bur. Skal jo ikke være slik. Får bare håpe folk og staten får vett inn i hode sitt etterhvert :) (mener ikke alle folk da seff)
Frittgående betyr bare at de er i digre løsdrift-anlegg, ikke at de går fritt ute. Det er ikke bedre for hønene i slike anlegg. Mange blir trampet eller hakket ihel. Dersom høna sitt sosiale liv involverer mer enn ca 50 høner, så vil ikke hønene/kyllingene klare å forholde seg til rang og hakkelov. Mange vil derfor hakke løs på alle de ser.
I et bur med fire høner, så er det ikke lange joggeturer de klarer å foreta, akkurat, men det er ikke lov å holde dem i så trange bur at de ikke kan snu seg. Der jeg gikk på skole slapp de ut fire gamle høner på tunet, bare for å studere dem i det fri, og om de endret seg i forhold til adferd/egglegging etc. Selv om de var helt fri, så gikk de fire sammen i en klump hele tiden.
Postet 30.11.08 kl 00:18
Myrheksa[QUOTE=Loomis] Pelsdyrnæringen er ikke viktig for meg. Men så lenge det er politisk flertall for dette så velger jeg å godta det. Man trenger ikke å være enig, men flertallet bestemmer. Det kalles demokrati.
Politisk flertall ja, - resultatet av en folkeavstemning derimot....
Tror ikke "demokratiet" alltid er like reellt demokratisk når det kommer til stykket....
Nei, det er mulig. Men det er slik systemet fungerer.
Men jeg er glad for at vi ikke skal ha folkeavstemming for alt mulig. Det holder med de fylkes-, kommune- og stortingsvalgene vi har. Folk gidder knapt å reise seg fra sofaen ved disse valgene.
Et valg om pelsdyrnæring eller ikke tror jeg neppe hadde fått store "oppmøteprosenten"
Postet 30.11.08 kl 19:55
Postet 30.11.08 kl 20:11
Aggi[QUOTE=Shlush] Derfor kjøper jeg egg bare av frittgående høns ;) Men skjønner deg David g. Det er akkurat slik som du ser på dette, jeg ser på pelsdyrfarmene også. I begynnelsen var jeg imot det pga bilder og filmer, og ting jeg hadde hørt. Men var enda værre etter at jeg faktisk hadde vært på en pelsdyrfarm. Er helt forferdelig å se de stakkars dyrene i så små bur. Skal jo ikke være slik. Får bare håpe folk og staten får vett inn i hode sitt etterhvert :) (mener ikke alle folk da seff)
Frittgående betyr bare at de er i digre løsdrift-anlegg, ikke at de går fritt ute. Det er ikke bedre for hønene i slike anlegg. Mange blir trampet eller hakket ihel. Dersom høna sitt sosiale liv involverer mer enn ca 50 høner, så vil ikke hønene/kyllingene klare å forholde seg til rang og hakkelov. Mange vil derfor hakke løs på alle de ser.
I et bur med fire høner, så er det ikke lange joggeturer de klarer å foreta, akkurat, men det er ikke lov å holde dem i så trange bur at de ikke kan snu seg. Der jeg gikk på skole slapp de ut fire gamle høner på tunet, bare for å studere dem i det fri, og om de endret seg i forhold til adferd/egglegging etc. Selv om de var helt fri, så gikk de fire sammen i en klump hele tiden.
Da var det bare å starte med egne høner da. Det at de gikk sammen i klomp forklarer jo litt det også. Er jo ikke naturlig for høner. En nabo av meg har høner, og disse har ganske stor tumleplass og en utegård Tror det er slik høns trives best.
Postet 01.12.08 kl 10:48
ShlushDa var det bare å starte med egne høner da. Det at de gikk sammen i klomp forklarer jo litt det også. Er jo ikke naturlig for høner. En nabo av meg har høner, og disse har ganske stor tumleplass og en utegård ;)Tror det er slik høns trives best.
Ja, høner i et tradisjonellt hønsehus med utegård er nok det beste for hønene. Det er mange småbruk som fremdeles driver på den måten, og som selger egg, så man er ikke nødt å kjøpe seg høne for å få egg..
Postet 01.12.08 kl 10:52
Postet 01.12.08 kl 10:58
Postet 01.12.08 kl 11:38