Overhørt i akvariebutikken (side 3)

Når man vet hvordan syklusen fungerer så vet man at det kommer stoffer som gjør at fisken blir svekket og i verste fall dør, hvor mye spørs på belastning, vannmengde og mye annet.

Ignorer gjerne anbefalingene, men ikke lat som du ikke setter fiskene i unødig fare, for det gjør du. Å sette inn fisk før syklusen er ferdig er i beste fall en kalkulert risiko. Det er derfor anbefalingene er som de er.
Da jeg kjørte igang det første karet, hadde jeg fisk i allerede dag 2. Men bare noen få stykker.Disse gikk alene 2-3 uker får jeg gradvis økte mengden fisk.Hos meg fungerte dette veldig bra,ingen store økninger av nitrit kom.
Og disse fiskene trivdes og ynglet ofte.
biXen
Når man vet hvordan syklusen fungerer så vet man at det kommer stoffer som gjør at fisken blir svekket og i verste fall dør, hvor mye spørs på belastning, vannmengde og mye annet. Ignorer gjerne anbefalingene, men ikke lat som du ikke setter fiskene i unødig fare, for det gjør du. Å sette inn fisk før syklusen er ferdig er i beste fall en kalkulert risiko. Det er derfor anbefalingene er som de er.


Joda jeg er med på den. i de 7 karene vi har hatt har vi ikke ventet i 4 uker. Ikke 1 gang har det gått gale.

Og det er faktisk også en meget dyktig og ærfaren akvarist som også mener at man ikke trenger og vente i 4 uker. Man kan seff ikke fylle karet med fisk men begynne med noen og latt de gå en stund.

om dette gjør meg til en dårlig fiskeeier så får det bare være. Jeg har mine meninger og ærfaringer akkurat som alle dere andre. Selv om flertallet mener at man bør vente så lenge så mener jeg noe annet.
Lene84
skal jo også sies at vi har brukt filtergugge fra innkjørte filtre, og det i seg selv hjelper på.


Det er jo hele forskjellen da.... :p Da trenger du selvfølgelig ikke vente de ukene! Prøv å se forskjellen i det vi snakker om.

Vi snakker om folk som ikke har noe filtergugge å hente, og starter med et gullende rent filter rett fra pakningen.

mona o
[QUOTE=Lene84]skal jo også sies at vi har brukt filtergugge fra innkjørte filtre, og det i seg selv hjelper på.


Det er jo hele forskjellen da.... :p Da trenger du selvfølgelig ikke vente de ukene! Prøv å se forskjellen i det vi snakker om.

Vi snakker om folk som ikke har noe filtergugge å hente, og starter med et gullende rent filter rett fra pakningen.



skulle kanskje skrevet at vi har langt ifra brukt filtergugge hver gang :p
Lene84
skulle kanskje skrevet at vi har langt ifra brukt filtergugge hver gang :p


Tja, jeg synes nå fremdeles ikke det er noe å skryte av, og la fiskene få oppleve det kjøret der. Du skriver at dere måler og styrer, og når nitritten kommer så bytter dere vann osv. Synes ærlig talt fiskene skal få slippe å oppleve den påkjenningen overhodet. Det hadde kostet dere sååå lite å unngå det helt (f.eks. være konsekvente og kickstarte ALLE filterne på alle nye oppsett, ikke bare til noen heldige utvalgte...hvorfor gjør dere ikke det??)

Jeg kickstarter filtere stadig vekk, og det fungerer glimrende. Ingen nitritt, fisk oppi dagen etter oppstart, og den dagen er bare for å vente på at vannet skal klarne først. Men jeg putter ikke fisk i et kar som har et flunkende nytt filter rett fra pakka, uten noen filtergørr fra innkjørte filtere!
mona o
[QUOTE=Lene84]skulle kanskje skrevet at vi har langt ifra brukt filtergugge hver gang :p


Tja, jeg synes nå fremdeles ikke det er noe å skryte av, og la fiskene få oppleve det kjøret der. Du skriver at dere måler og styrer, og når nitritten kommer så bytter dere vann osv. Synes ærlig talt fiskene skal få slippe å oppleve den påkjenningen overhodet. Det hadde kostet dere sååå lite å unngå det helt (f.eks. være konsekvente og kickstarte ALLE filterne på alle nye oppsett, ikke bare til noen heldige utvalgte...hvorfor gjør dere ikke det??)

Jeg kickstarter filtere stadig vekk, og det fungerer glimrende. Ingen nitritt, fisk oppi dagen etter oppstart, og den dagen er bare for å vente på at vannet skal klarne først. Men jeg putter ikke fisk i et kar som har et flunkende nytt filter rett fra pakka, uten noen filtergørr fra innkjørte filtere!

Kjære søte snille mona o. Jeg er ikke ute etter og skryte over noe som helst i det hele tatt. De 3 første karene gjorde vi det ikke med. som mangen andre var vi uerfaren og tenkte ikke over at vi kunne bruke gugge fra innkjørte filtre.

I karene i ettertid har vi ALLTID gjort det. Og nitritt etter oppstart har vi hatt i ett kar og det var det karet som ble kjørt inn lengst
saffen
Har hatt fisk som vi har puttet oppi karet timer etter at vi har fyllt vann i karet. og gjort dette på mange kar. aldri vært ett eneste problem i det hele tatt, så vet no ikke helt med denne 4 ukers regelen jeg da. jeg e de konklusjonen min/våres er og begynne litt forsiktig da seff. og heller øke gradvis og følg godt med verdiene. så kan no de som vil for meg sitte og se på ett tomt kar i 4 uker om de vil. må jo være grise kjedlig det da. sikkert mange her som også har lyst og henge meg no. men da får dere bare gjøre det da.


Det meste går greit når man tar det litt forsiktig.

Har man endel vann pr fisk og god filtrering, går det raskere å få et stabilt kar enn om man skal ha så mange fisk som akvariet kan "tåle" så raskt som mulig.

Selv liker jeg best å putte yngel i akvariet til å begynne med. De produserer lite avfall og skadestoffene blir tynnet godt ut inntil bakteriene har kommet ordentlig igang.

Nitriten er farligere for fiskene når det er høy PH. Til gjengjeld liker bakteriene som står for arbeidet seg bedre i ganske høy PH (rundt 8). Det kan gjerne forklare mye, siden dere har rift-kar. Bakterienes stoffskifte følger temperaturen, så jo varmere det er, jo raskere tar de unna skadelige stoffer, og jo raskere formerer de seg.

Trygve Lillefosse
[Nitriten er farligere for fiskene når det er høy PH.


Interessant. Dette var jeg ikke klar over. Trodde det primært gjaldt ammonium/ammoniakk. Kan du forklare litt mer inngående?
Lene84
om dette gjør meg til en dårlig fiskeeier så får det bare være. Jeg har mine meninger og ærfaringer akkurat som alle dere andre. Selv om flertallet mener at man bør vente så lenge så mener jeg noe annet.


Det var ikke min intensjon å si det, som sagt, noen ganger vet man ikke bedre, noen ganger tar man en kalkulert risiko. Hvis du vet hvordan det virker blir det det siste.

Jeg har tatt den risikoen selv, skulle ha fisk jeg fikk tilsendt i nytt kar ganske kjapt, bomba da karet for å få kraftig nitritt og filteret i gang, hadde så oppi fisken ganske fort og målte heftig i ettertid uten å få nitritt. Men kan jeg garantere det aldri var noe der som gjorde fisken vondt, nope
tender
[QUOTE=Trygve Lillefosse][Nitriten er farligere for fiskene når det er høy PH.


Interessant. Dette var jeg ikke klar over. Trodde det primært gjaldt ammonium/ammoniakk. Kan du forklare litt mer inngående?

Beklager.

Var tydeligvis litt for sent da jeg skrev det innlegget. Skulle selvsagt være snakk om ammoniakk.
Lene84
[QUOTE=mona o][QUOTE=Lene84]skulle kanskje skrevet at vi har langt ifra brukt filtergugge hver gang :p


Tja, jeg synes nå fremdeles ikke det er noe å skryte av, og la fiskene få oppleve det kjøret der. Du skriver at dere måler og styrer, og når nitritten kommer så bytter dere vann osv. Synes ærlig talt fiskene skal få slippe å oppleve den påkjenningen overhodet. Det hadde kostet dere sååå lite å unngå det helt (f.eks. være konsekvente og kickstarte ALLE filterne på alle nye oppsett, ikke bare til noen heldige utvalgte...hvorfor gjør dere ikke det??)

Jeg kickstarter filtere stadig vekk, og det fungerer glimrende. Ingen nitritt, fisk oppi dagen etter oppstart, og den dagen er bare for å vente på at vannet skal klarne først. Men jeg putter ikke fisk i et kar som har et flunkende nytt filter rett fra pakka, uten noen filtergørr fra innkjørte filtere!

Kjære søte snille mona o. Jeg er ikke ute etter og skryte over noe som helst i det hele tatt. De 3 første karene gjorde vi det ikke med. som mangen andre var vi uerfaren og tenkte ikke over at vi kunne bruke gugge fra innkjørte filtre.

I karene i ettertid har vi ALLTID gjort det. Og nitritt etter oppstart har vi hatt i ett kar og det var det karet som ble kjørt inn lengst

Men tingen er, det er forskjell på hva fiskene tåler og hva fiskene liker. På samme måte som om du sikkert tåler å løpe naken ute i snøen en time, er det ikke sikkert du liker det
He heh.. Tror ikke det er så mange som liker å springe naken rundt i snøen :P Hvis de sier det, så velger jeg å ikke tro på dem.

Å dermed, tror ikke fiskene liker nitritten noe særlig.

Jeg har alltid hatt innkjøring i karene mine. Brukte filtergugge på 110 literen, men likevell ventet jeg 2 uker før første fisken kom nedi :p Hadde ikke helt troen på at guggen skulle gjøre susen :p:p he heh...

Men da må jeg si at første gangen så hadde jeg ikke innkjøring pga råd fra butikken om å ha nedi noen innkjøringsfisk. Men disse ble raskt flyttet over i annet kar må jeg si ;p he heh...

Så tilbake til diskusjonen:
Jeg vil heller at butikken skal informere meg og i verstefall nekte meg kjøp hvis jeg ikke hører på hva dem sier. Da slipper jeg å lære på den tunge måten :p Å fiskene slipper unødig påkjenning. Men nå er ikke dette akkurat tilfellet Bruker som regel å høre på hva de sier, med mindre de faktisk gir meg feil-info.

Fikk nermest slengt i tryne av den ansatte at krabbe var ulovlig da jeg var der og spurte høflig om de kunne bestille til meg, og de hadde muligheten. Da ble jeg litt snurt må jeg si :p Men nå har jeg kontaktet annen dyrebutikk som mer enn gjerne hjelper )

Synes de i dyrebutikken skal være hjelpsommme, og informere kundene så mye som mulig. Å ikke presse på kundene all slags unødvendig dritt da :p Og samtidig burde de få lov til å være litt "strenge" hvis kunden rett og slett overhører hva den ansatte sier
biXen
[QUOTE=Lene84]om dette gjør meg til en dårlig fiskeeier så får det bare være. Jeg har mine meninger og ærfaringer akkurat som alle dere andre. Selv om flertallet mener at man bør vente så lenge så mener jeg noe annet.


Det var ikke min intensjon å si det, som sagt, noen ganger vet man ikke bedre, noen ganger tar man en kalkulert risiko. Hvis du vet hvordan det virker blir det det siste.

Jeg har tatt den risikoen selv, skulle ha fisk jeg fikk tilsendt i nytt kar ganske kjapt, bomba da karet for å få kraftig nitritt og filteret i gang, hadde så oppi fisken ganske fort og målte heftig i ettertid uten å få nitritt. Men kan jeg garantere det aldri var noe der som gjorde fisken vondt, nope

Nei man kan aldri vite så det er greit Er jo igrunnen enig med dere da, men er fremdeles de som mener at selv om man kick starter det så må det stå en god stund. er vel heller det jeg er veldig uenig i da.

Som jeg skrev til mona så er det ikke mangen karene vi har fått fisk oppi bare timer etter, men vi har gjort det og det gikk fint de gangene. Men at man tar en risk på fiskens bekostning er det ingen tvil om i det hele tatt.
Men tingen er, det er forskjell på hva fiskene tåler og hva fiskene liker. På samme måte som om du sikkert tåler å løpe naken ute i snøen en time, er det ikke sikkert du liker det

He he du sier noe der gitt Joda er jo med på den da
Shlush
Fikk nermest slengt i tryne av den ansatte at krabbe var ulovlig da jeg var der og spurte høflig om de kunne bestille til meg, og de hadde muligheten. Da ble jeg litt snurt må jeg si :p Men nå har jeg kontaktet annen dyrebutikk som mer enn gjerne hjelper :)) Synes de i dyrebutikken skal være hjelpsommme, og informere kundene så mye som mulig. Å ikke presse på kundene all slags unødvendig dritt da :p Og samtidig burde de få lov til å være litt "strenge" hvis kunden rett og slett overhører hva den ansatte sier ;)


Det er faktisk ulovlig å importere ferskvanns krabbe og kreps! Noen butikker tar sjansen å gjøre det men forsatt er loven ikke endret.
kreps er ulovlig ja, men krabbe er ikke det
Plussmedlem
Dunc
Det er faktisk ulovlig å importere ferskvanns krabbe og kreps! Noen butikker tar sjansen å gjøre det men forsatt er loven ikke endret.


Er ikke sikker på hvilken lov du sikter til, men les gjerne denne tråden som Shlush startet.
Loomis
[QUOTE=Dunc]Det er faktisk ulovlig å importere ferskvanns krabbe og kreps! Noen butikker tar sjansen å gjøre det men forsatt er loven ikke endret.


Er ikke sikker på hvilken lov du sikter til, men les gjerne denne tråden som Shlush startet.
Trenger ikke å lese flere tråd her. Ta info'en fra mattilsynet.
Snakker med dem.
DE sier det ulovlig om det stå akkurat den arts navn i skrift eller ikke.
...Da får du komme med litt mer konkret info enn som så..."Snakker med dem"...Hadde en prest her som påsto han snakket med Gud, tok han omtrent like seriøst...
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias H
Reklame for plussmedlemskap