"Truende" salgsannonser - en uting!? (side 3)

Enig med Mona når det gjelder annonsene. (Og enig med Kairo når det gjelder tigger-organisasjonene.)

Det hadde ikke skadd med en regel som sa at "Salgsannonser angående dyr skal ikke inneholde opplysninger om hva sjansene er for at dyret blir avlivet." Dette ville selvsagt ikke løst problemet i seg selv, men man ville i det minste hatt en skjellig grunn for å rapportere annonsen.
Inaktiv bruker
dette har vell blitt en gammal tråd nå, men alikevell så må jeg bare svare.
sånne annonser med trussler om at blir ikke selger kvitt fisakene ,så blir de avlivet, på den ene eller andre måten, det er noe jeg ikke syns noe om, det er rett og slett forkastelig at noen skriver sånt.
og nå noe ennå værre jeg opplevde av en selger i forige uke.
han skulle ha 2800kr for noen kar, noen med masse utstyr, andre bare tomme glass kar, men det er også to av karene som hadde fisk, alt dette måtte bort, det HASTET vist noe skikkelig dette her. Har ikke så mye penger for tiden, så jeg bøy 2400kr siden dette måtte bort så fort, er selv ikke så veldig glad for pruting hvis jeg har satt en pris, og sikkert ikke så veldig mange andre heller, men har som sakt dårlig råd, og dette måtte bort veldig fort, så tenkte jeg skulle prøve.
svaret jeg fikk tilbake sjokkerte meg, og skremte meg faktisk(at noen kan være sånn?) svaret: da dreper jeg heller fisken og knuser karene.
det var hele svaret jeg fikk tilbake, noen som har noen synspunkter rundt dette? jeg ble for min del veldig skuffa, og muligens sint, og kanskje litt lei meg, hvordan akn folk si noe sånt? om det ahster sånn med å bli kvitt noe, men å gå litt ned i pris går ikke?
Det finns nok av tullinger rundt om i verden. Hvis man absolutt vil drepe fiskene og knuse akvariene istedefor å selge dem litt billigere enn man har sagt, vel da får det være opp til dem.
Det er faktisk ikke ikke lov og ta livet av fisken din selv, da skal du om du skal gjøre det lovlig gå til veterinæren med den.
Er vel ikke så mange som gjør det når fisk avlives men vi vanlige borgere har ikke tillatelse til og avlive dyr selv.

Enda en grunn til og heller gi bort fisken istedet for og avlive den
når avliving av en hund kommer på 1800 kroner, tviler jeg på at det fins noen som gidder å gå til en veterinær for å avlive fisk... de hadde vel sett rart på deg, med mindre det var et digert beist du må omtrent skyte for å avlive..

det sagt, så syns jeg slik oppførsel (trusler o.l) er uhørt i hvilken som helst sammenheng. det går an å vise vanlig folkeskikk om ikke annet.
Strengt tatt kan loven om avliving av dyr tolkes dithen at man har lov dersom man vet hva man driver med ("kyndig person"), men hvem som skal kontrollere om enhver akvarist vet hva de driver med vet jeg ikke. Loven burde nok vært ordlagt litt annerledes.
Kampfisk
Enig med Mona når det gjelder annonsene. (Og enig med Kairo når det gjelder tigger-organisasjonene.)

Supert, da regner jeg med at du finner frem til www.kiva.org ganske snart.

Hvorfor man må tilegne personer karakteristika når man diskuterer et emne som dette blir for meg bare leit. Det betyr at jeg må inn å moderere og til slutt stenge tråden. Jeg kommer til å stenge tråden hvis jeg må inn i denne tråden og slette flere innlegg.

Ber dere alle følge retningslinjene.
Men kjære deg Geir. Ser at du har fjernet mitt innlegg fordi jeg ga en karakteristikk. Hvorfor i all verden kan vi ikke få lov å diskutere dette? Å true med å drepe fisken og knuse akvariene som et svar til en kjøper som bydde 2400,- istedet for 2800,- som vedkommende skulle ha. Hva skal en kalle det? Det får da være måte på galskap. Jeg er lei av å måtte bite meg i tunga titt og ofte fordi dere er så lynkjappe med å true med å stenge trådene og sletter innlegg. Er det et innlegg jeg kommenterer litt krast, så er Geir der med en gang og sier meg imot og sletter. Hvorfor skal folk som driver med og truer med dyreplageri beskyttes? Dette emnet ligger under "diverse" og her burde det være litt mer takhøyde.

La meg formulere det på en litt annen måte: Alle som har truende salgsannonser der de truer med å drepe fiskene hvis de ikke får den prisen de forlanger er kronidioter, uansett hvordan du snur og vender på det. Dere burde ikke tillate slike annonser og slette de og sende en advarsel til selger.
Egentlig er det bare tull av meg å prøve å få deg til å forstå at det er uakseptabelt å komme med slike uttalelser som du gjør.

Det at du synes at holdningen er forkastelig gir deg ingen rett til å beskrive personen som du gjør. Jeg vil ikke tillate det og vil moderere med hard hand.

Jeg forlanger at du forholder deg saklig til emner og skriver innlegg etter de retningslinjene som er satt for AF.

2nelise
Jeg er lei av å måtte bite meg i tunga titt og ofte fordi dere er så lynkjappe med å true med å stenge trådene og sletter innlegg. Er det et innlegg jeg kommenterer litt krast, så er Geir der med en gang og sier meg imot og sletter.

Dette er en påstand som faller på sin egen urimelighet. Du klarer ikke å komme med et eneste eksempel der jeg har moderert deg uten at jeg har dekning i retningslinjene. Det er bare å beklage at du føler det slik, men jeg har påtatt meg en jobb her på AF som jeg utfører etter beste evne.

Hvis du har noe å utsette på min moderering så foreslår jeg at du sender en klage til webmaster@akvaforum.no.

ai
Det er faktisk ikke ikke lov og ta livet av fisken din selv, da skal du om du skal gjøre det lovlig gå til veterinæren med den. :-) Er vel ikke så mange som gjør det når fisk avlives men vi vanlige borgere har ikke tillatelse til og avlive dyr selv. Enda en grunn til og heller gi bort fisken istedet for og avlive den :-)

Om en mann jobber på fiskebåt der han står og skjærer hodet av tusenvis av fisk, har han da ikke lov til å skjære hodet av en syk akvariefisk når han kommer hjem? Vanlige folk drar jo rundt og fisker i elver og vann/ sjø og kapper opp fisken på stedet. Kan man ikke gjøre det med en akvariefisk?
Men oppdrettsanlegg driver vel og bedøver fisken med co2 før slakting... Hmmm.

Synes det er forferdelig hvordan mange folk oppfører seg når det ikke passer dem å ha dyret/ fisken lenger. ("Hvis ikke du tar katten så må vi avlive den. Da er det din skyld at den må dø." ...) Alt for mange som ikke tar ansvar for egne problemer som de er skyld i selv. Da er det enklere å lesse det over på de bløthjertede... :P Med fisk er det enda lettere å kjøpe seg problemfisker f.eks. men om det blir krise så tar ofte butikker inn fisk. Man får da som regel ikke noe for den.

Ser heller ingen mening i å prøve å selge noe som du absolutt vil bli kvitt.
ikke meningen å spre eder og galle. Her måtte jeg selv "moderere" meg selv litt i frykt av å bli utestengt fra Akvaforum.

Jeg skal være mere forsiktig fra nå av, ønsker ikke å bli utestengt heller. Ikke tør jeg si min mening heller. Må nok "svelge en del kameler" fremover.

+ derimot... nope, ikke lenger av ene og alene slike situasjoner som dette.
Kan man ikke ta livet av sine egne fisker? :-O

Jeg fisker ofte i sjø og på fjellet. Men å gå til veterinæren før jeg tar livet av fiskene hadde vært for dumt. Nå har jeg fisket helt siden jeg var lita og føler at jeg klarer det bra nok Og når det gjelder avliving av akvariefisk så skjønner jeg at det er litt tricky til tider. Jeg selv har bare avlivet små fisker med kokt vann. Heldigvis har jeg sluppet å tatt store fisker enda

Trist å høre om han som ikke ville selge fisk og akvarium for 400 kr mindre. De er jo enormt dumt gjort av denne personen. Det er jo han som for svi, tjener ikke et rødt øre på knuste akvarium og død fisk. Sykt! Jeg selv tror kanskje han prøvde å skremme deg til å betale 2800lr for hele greia. At han ikke kommer til å gjøre det han truet med. Men at det er en måte å true deg til å betale full pris. Er noen slike teite folk ute på markedet som tror de er lure!

Men hjelper ikke å rapportere en annonse hvis moderatorene som har ansvaret mener at det ikke er imot retningslinjene da. Da har vell ikke de god nok grunn til å slette annonsen??
Tror retningslinjene for hvordan annonsene skal være bør bli endret og mer strenge!!
(ikke ment om moderatorene her på akvaforum, bare generellt liksom)!
Regner med at de fleste(også de som håndterer loven til vanlig) synes at det er greit at akvarister avliver fiskene sine selv. Dette synes jeg blir litt kverulering..

Ellers er jeg enig med moderator at selv om andre har en annen mening enn deg selv er det ikke noe vits i å kalle de diverse for det, selv om det kan være veldig fristende. Brukte å lese slike debattinnlegg av artikler i f.eks vg.no og dagbladet.no og etterhvert så gadd jeg ikke. Grunnen er at i nesten alle innlegg sto det noe om forbanna idiot, taper, tulling etc og lite annet. Debatten fremstår som en vits og kommentatorene virker useriøse(Nå har jeg aldri sagt at noen i denne tråden fremstår som useriøse).
Hvis man lar dette pågå for langt vil akvaforum også etter en tid fremstå som useriøst, og det vil være trist. Akvaforum er et viktig forum for akvarieinteresserte,og jeg er innom hver hver dag selv om jeg ikke kommenterer så ofte. Men hvis alle begynner å kalle hverandre idioter fordi de er uenige vil jeg komme til å se meg om etter et annet forum.

Regner med noen ikke alltid vet hvordan de fremstiller seg selv. De fleste vil tenke over saken og gjøre noe med det hvis de blir konfrontert med saken på en skikkelig måte uten å bli kalt det ene eller det andre. Hvis de blir møtt slik vil de fleste bli sinte og selv reagere med vonde ord. Må innrømme at jeg selv blir litt rødhodet i blant, men da er det greit med noen som tenker klart og som setter grenser slik at det ikke flyter rundt omkring.

Tilbake til saken vil jeg si at jeg heller ikke liker slike "truende" salgsannonser. Eier er selv ansvarlige for sine dyr, og det å frata seg selv ansvaret på den måten er en uting som trådstarter sier.
Om en mann jobber på fiskebåt der han står og skjærer hodet av tusenvis av fisk, har han da ikke lov til å skjære hodet av en syk akvariefisk når han kommer hjem?

Siden fiskere har opplæring/erfaring i å være fiskere og avlive fisk, vil de regnes som en 'kyndig person' og kyndige person har lov til å avlive dyr.

Folk flest vil ikke være kyndige nok til å kunne avlive sine egne kjæledyr, men siden hvemsomhelst kan stikke ned til sjøen og dra opp fisk og avlive dem fullt lovlig, regner jeg med akvariefisk går under samme regelen.
2nelise
ønsker ikke å bli utestengt heller. Ikke tør jeg si min mening heller.

Det er jo fullt mulig å hevde sine sterke menininger på en slik måte at andre ikke tar anstøt av det.
Personlig tror (vet) eg at Geir ikke er ute etter å kneble dine meninger, men hans oppgave er først og fremst å hindre at et konfliktfyllt forum oppstår.

Selv har eg funnet en god løsning på mine til dels "ekstreme" synspunkter: etter et innlegg som eg vet kan provosere, legger eg til: , etter min mening, eller: , synes eg. Utsagnet er fremdeles like sterkt, men det fremstår ikke som en sannhet, og vil dermed heller ikke provosere på samme måte.

Da ble det litt OT, men eg bare måtte...
Du har helt rett Donald, og det var et godt råd og overhodet ikke OT. Jeg er nordlending og noen ganger når vi blir provosert, så kommer vi med en kraftsalve som ikke er ment så bokstavelig som det er sagt. Nå er jo mesteparten av moderator teamet nordlendinger også, men jeg skjønner jo at de MÅ holde seriøsiteten oppe. Men at de burde moderere slike annonser, det synes jeg. Slike annonser provoserer mange og blir en provosert så blir det lett krangling og konflikter også. Jeg skal forsøke å besinne meg
Christian Nyland
dette har vell blitt en gammal tråd nå, men alikevell så må jeg bare svare.

Det er fremdeles et like aktuelt tema, selv om tråden er et par uker gammel
Det dukker stadig opp slike annonser, og jeg håper denne tråden har blitt lest av og fått slike selgere til å tenke seg om.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap