Oppstart av planteakkvarium.! trenger masse råd. (side 3)

Hvis jeg nå skulle driste meg på å prøve med CO2..hadde egentlig ikke tenkt det, synes det ser litt avansert ut..hva er lettest å starte med? Skal ikke pøve meg på noe diy ihvertfall.. ^^
Og helst noe "lekkasje-sikkert". skal lage filter bak bakgrunn pga at jeg er litt paranoid i forhold til lekkasje..
Dette blir knallbra.! Dette blir ditt første?
Vanvittigt førstekar i såffal. Hvor bestilte du dette?
Eg har brukt diy co2 i et par dager nå.. Og det fungerer kjempefint, vannfilter hjelper på mot søl. Anbefalles av meg i vertfall.!

Et skikkelig co2 sett kommer vel på et par tusen tipper eg.
Skulle vel forresten bli 3X54 watt i min lys-topp da.
Og joda, det med hurtigvoksende planter var jeg klar over. Ble bare litt bekymra når jeg leste det med algevekst i fht T5.

Og hvis det har noe betydning så vil det jo ikke bli 325 liter på en måte, bakgrunnen kommer jo til å stjele en del liter og det har sikkert betydning for beregning av watt/liter
Da har jeg 3x18 med reflektor i 70-literen. Synd at to av dem er blå marine-glo. Vekstlyset ser også litt muggent ut. Til akvariebtuikken!

Liten video av reaktoren her (eller har jeg postet den før?)
Vegar og Iselin
Dette blir knallbra.! Dette blir ditt første? Vanvittigt førstekar i såffal. Hvor bestilte du dette?


HeHe, jo takk jeg håper det blir knallbra
Har store ambisjoner ihvertfall, fått hyra inn fattern til å hjelpe meg.
Men nei, har hatt en 110-liter som mitt første siden oktober. Men
litersyken kom først, og nå har jeg bodd på AF siden da for å gjøre research til mitt neste for å unngå alle tabbene jeg gjorde med mitt første..som at det var alt for lite etc..til mine "behov" da.. hehe

Blir selvlaget bakgrunn i isopor, med filter bak. Med noen ambisiøse ideer som vi håper vi får til, skal prøve å ta bilder og mekke en tråd om fremgangen..den forhåpentlige fremgangen Hvis noen skulle være interessert da, for det er jo mange tråder om slikt, men jeg har lest stort sett alle og fikk masse ideer og inspirasjon og håper jeg kan bidra med litt av det samme til andre

Hvis det skjærer seg fullstendig så graver jeg meg ned.. ^^
Jeg skiftet vann, satte ny sats, gjødslet og plantet om litt i dag og gjorde deretter ca det samme (-CO2 og gjødsel) i den andre 70-literen min som står i det samme rommet. Det som er litt rart er at plantene i CO2-karet formelig svetter bobler nå, ja det nesten fosser av dem mens i den andre 70-literen ser alt helt normalt ut.

Hva er det som skjer?
Ser ut som det begynner å vokse litt i karet ditt ja, etter bare en uke

jeg var en tur innom kilden senter i dag og kjøpte litt fisk og utstyr.
Spurte han som jobbet der om gjødsel og kom hjem med credo jerntilskud og credo total akvariegjødning. Han sa eg skulle komme innom en dag det var litt roligere der så skulle ha lære meg litt om et annet gjødnings prinsipp. Husker ikke helt hva det het, men man måtte blande forskjellige stoffer. Er dette kanskje det samme som Ei.? Mener han kallte det noe annet?
Vegar og Iselin
Ser ut som det begynner å vokse litt i karet ditt ja, etter bare en uke :) jeg var en tur innom kilden senter i dag og kjøpte litt fisk og utstyr. Spurte han som jobbet der om gjødsel og kom hjem med credo jerntilskud og credo total akvariegjødning. Han sa eg skulle komme innom en dag det var litt roligere der så skulle ha lære meg litt om et annet gjødnings prinsipp. Husker ikke helt hva det het, men man måtte blande forskjellige stoffer. Er dette kanskje det samme som Ei.? Mener han kallte det noe annet?


Han sa nok PMDD som er den opprinnelige varianten av makrogjødsel.
Man doserte KNO3 for nitrat og K2SO4 for kalium, i senere tid også fosfat i form av KH2PO4.
Når man benytter Estimative Index trengs ikke K2SO4 da det er mye kalium i KNO3 og KH2PO4.
Tja kanskje. Jeg kjøpte mitt PMDD hos Frank Angell her på forumet. Han har ikke annonse nå (tror jeg) men du kan sikkert fyre av en mail og høre når han skal lage mer. Jeg har ikke blandet ut mitt enda da jeg ennå har butikkstoff liggende.

Jeg føler jeg restartet akvariet i dag da jeg gjorde en hel del endringer så det blir på en måte dag 0 igjen for de nye plantene i de minste. Skal prøve å måle nitrat hver dag nå fremover for å estmiere hvor mye gjødning jeg må tilsette. Akvariebutikken var stengt da jeg kom så nye lys får vente til mandag eller så.

Men det ser virkelig ut til å virke dette
Helge
Jeg skiftet vann, satte ny sats, gjødslet og plantet om litt i dag og gjorde deretter ca det samme (-CO2 og gjødsel) i den andre 70-literen min som står i det samme rommet. Det som er litt rart er at plantene i CO2-karet formelig svetter bobler nå, ja det nesten fosser av dem mens i den andre 70-literen ser alt helt normalt ut. Hva er det som skjer?


Vannet i springen inneholder mye oksygen og CO2, da går ofte oksygen utav løsning fordi det blir supermettet sammens med planter i full fotosyntese.

Dette kan ofte være plagsomt når man planter om da noen arter som "Cuba" får stor oppdrift og slipper taket i substratet.
Jeg pleier derfor å gjøre vannskiftene lengst mulig i tid vekk fra lysperioden.
Hva fordelen med Ei kontra Pmdd og vice verca? Er dette fryktelig mye å sette seg inn i.? Er gjødselen eg har fått tak i grei nok frem til eg har fått satt meg inn i dette med makrogjødsling.?

Kjøpte og en potte med cuba i dag. Den boblet med det samme eg fikk satt den oppi.! Knallgøyt.
EI er metoden for akvarister som ikke gidder å måle vannparametre, man sikrer ett overskudd av alle næringstoffer og unngår opphopning ved ett stort ukentlig vannbytte.
Høres egentlig ut som noe for meg.!! Ikke det at eg vil gjøre det enklest mulig, men har ikke helt satt meg inn i hvordan ting henger sammen. Er det denne metoden du bruker jan ove?
Det er denne metoden jeg bruker ja, du får svar på alt du trenger å vite om denne her
Denne linken er heller ikke så verst
Leste tråden Estimative Index ala Tom Barr her på forumet og skjønte my mer om hva dette gikk i. Hvordan går det med fiskene i karet når du bytter så mye vann så ofte? Har du noe erfaringer eller dropper du å ha fisk i plantekar?
Skal absolutt prøve på dette når eg er tom for gjødsel. Dette virker som en billig og enkel måte å gjødsle på. Hvor lenge varer ca 500g av KNO3 og KH2PO4?
Tja, fisker elsker vannbytte kanskje mer enn plantene så de koser seg..
Scalarene legger egg hver 14 dag etter bytte så det er jo litt slitsomt.
Eneste jeg kan si om fiskevalg er å muligens unngå nervøse ciklider, de liker ikke omplanting og trimming så godt.
Ja og selvfølgelig velge maller med omhu da mange av disse er glad i grøntfòr.
Siamesiske algeetere er uforenlig med enkelte arter som har veldig tynne blad slik som Rotala walichii og Eriocaulon Setaceum.
Ok. blir en stund frem til eg skal ha fisk i det. Har lest litt rundt om det men har ikke bestemt meg for noen ting ennå..

Blir artig å se om cubaen vil, med det dårlige lyset eg har.
Vegar og Iselin
Skal absolutt prøve på dette når eg er tom for gjødsel. Dette virker som en billig og enkel måte å gjødsle på. Hvor lenge varer ca 500g av KNO3 og KH2PO4?

500g KNO3 varer i over ett år i 300literen, 100g KH2PO4 like lenge.
Du trenger også mikronæring, jeg har handlet tørrvare fra aquaessentials, 250g er nok til røffly 8 liter stamløsning tilsvarende TPN...
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap