Marens akvarieverden (side 3)

Jeg begynte å tenke på gjødsel igjen. Lurer på hvor ofte man bør gjødsle. Jeg har vært på TAM og sett på de typene du stikker rett ned i sanden, men har ikke nok penger akkurat nå etter at jeg fikk fisker. Det ble en del uforutsette utgifter da det ikke gikk helt som planlagt

Jeg kjøpte en brukt innkjørt pumpe av PG i dag i tillegg til 2 varmekolber og vasspest. Fikk 2 eplesnegler også, så nå har jeg fått opp øynene for disse vesene! Lurt salgstriks å sende med dem
Jeg har jo tenkt på disse asiatiske jegersneglene for å få tatt pest-sneglene. Kom inn på tanken at jeg kan ha de et annet kar i "rensningsprosessen" med jegersneglene og putte de tilbake senere... Jeg ser jo at det veldig mange som er hekta på snegler på forumet.
Jeg har alltid syntes de bare er slimete og ekkel! Men ser jo at de er pene i akvarium, bare jeg slipper å ta på de Jeg har ikke satt meg inn i dette vesenet, hvilken funksjon de har (om de har noen) bortsett fra utseende? Tenker å søke litt i forumet etterpå Ødelegger forresten pest-sneglene plantene?

Jeg har fått bestilt planter til 33Litern no. Blir lave vallisneria, gulrotgress, og noen ukjente. Vasspest fikk jeg mye av i dag og pistia som jeg fikk av Tante Astrid har jeg veeeldig mye av, for de har "formert" seg! Så om det er noen som vil ha pistia så er det bare å ta kontakt (gratis selvfølgelig!). Jeg har også javamose som jeg har tatt fra 110Litern og skal ha oppi 33Litern (ikke til salgs).

Jeg fikk også løvet jeg har bestilt i dag. Jeg har aldri brukt/hatt det før, så jeg er vet ikke helt hvordan jeg går frem her. Regner med at de skal skylles før jeg tar de i karet. 2 av bladene heter catappa. Reker og fisk er visst gale etter disse, så jeg får vel spare de litt Men løv skal jo være veldig bra for å få fram disse gode bakteriene, og for øyeblikket har jeg 3 pumper i karet (2 ferdiginnkjørt, PG sin og RENA filteret) Tetra tec 1200 må nok stå sammen med de i 4 uker til.

Fiskene ser ut til å være i god form heldigvis! Den lille tynne som jeg har vært veldig bekymret for tror jeg kanskje er en hann og jeg husker rett. De er jo alle er individer, så det kan jo hende at denne fisken liker å være litt mer i ro enn de andre som til tider ser ut til å ha ADHD (misforstå meg rett, ikke ment for å si noe negativt om ADHD!) og svømmer rundt i karet som noen tullinger!
Jeg tror ikke det er stress-svømming de driver med heller heller (men jeg kan helt sikkert ta feil) og de svømmer ikke noe nevneverdig opp og ned langs glasset
Det er ganske vanskelig med matinga av fiskene da de har så liten munn. Jeg har ikke så lyst til å ta sjangsen på å mate de med mye mygglarver heller ved tanke på ammoniakk... De som ikke blir spist råtner jo da det ikke er andre fisk der som spiser på grusen.

Tante Astrid
Ja, det så bedre ut :) Var litt bekymret over det ti-tallet ;)


Bare bra d sier i fra! Det er litt kronglete enda med prøvene, men begynner å komme inni det nå Det ble slik stress-testing i går så det ble litt surr kan man vell si! Det er venskelig å lære seg alle prøvereslutatene utenat også, da tenker jeg på hva skal de være på og ha om de er feile...
Da er det bra at noen andre har gjort hjemmeleksa og kan stille spørsmålstegn!
Nye tester tatt kl 23/23.30
viser:
-PH 7,5
-NO3- mellom 0 og 12,5 (det har sikkert vært litt forskjellig skrvet resultat her, men den ligger litt i mellom noe og jeg tror det 7/8 en plass..)
-NO2- under 0,3mg/L
-GH 5
-kH 5
-NH3+NO4 0mg/l

samme resultat som i morges. Dette var før det siste vannbyttet.

Har tenkt litt... Ildtetraene mine er jo svært aktive bortsett fra den éne! Kan det ha noe å gjøre med luftbobler, luftstrøm osv? De ble jo i første omgang helt ville da det kom luftbobler, derfor stilte jeg den inn med disse boblene. Det var kanskje feil? Jeg har stilt vannet mye mer stille nå. Men hvor kommer egentlig disse fiskene fra? Hvilket miljø, spes ved tanke på vannstrømmen?
Men en annen ting som er sikkert er at de stimer ikke akkurat kjempemye sammen.. De har et samhold ja, men er ikke avhengig av hverandre.

ei som synes det blir litt vel mye fisk for tiden....

[External Image]
Bilder av sneglene og litt fisk innimellom

[External Image]
snegle og fisk

[External Image]
snegle

[External Image]
akvariet nå...
Så bra at fiskedøden har stoppet
De verdiene ser jo helt fine ut. Ang stimfisk: de stimer når de føler seg truet. "Safety in numbers". Sålenge de føler seg trygge i karet så er det jo ikke noen grunn til å holde sammen. Men putter du inn en predator, så skal du se at de finner sammen igjen, ganske så kjapt.
Profilen til ildtetra finner du her. Der står det litt om lokasjon, vannverdier,trivselsforhold, etc.
Det er jo bra om de føler seg trygge Da ble jeg glad! Rødfargen har vel litt å si også for trivsel og helse? De får litt mer farge for hver dag. Er fortsatt litt bekymret for den lille, litt lys... Vet ikke helt om han spiser? Tenker å ha en fastedag i dag da jeg tror jeg forer dem for mye.
Det er venskelig å vite hvor mye jeg skal gi dem, men de spiser ikke opp flakforet i løped av noen minutter og da får de Vel for mye?

Jeg er som tidligere nevnt flere ganger at jeg er redd for amoniakk, derfor dette med foring. Men jeg lurer på om sneglene fungerer litt som "renholdere" på bunnen? Jeg har veldig lyst på flere snegler i alle fall! De gjør akvariet litt mer fint for mange er jo utrolig vakre! Men pest-sneglene kan jeg være foruten!
Jeg synes det er greit å legge ut vannverdiene her, så har jeg dem samlet samtidig som andre kan komme inn om det er noe galt m verdiene som jeg overser..

Prøver tatt kl. 21.15 (før vannskifte)
PH 7,5
GH 5
KH 5
NO-2 under 0,3mg/L
NO-3 mellom 0 og 12,5 men noe nermer 12,5 enn tidligere.
NH3 og NH4+ 0mg/l

samme vann-verdier i morgest
Høres veldig stabilt og fint ut

Har du sjekket hva verdiene er i kranvannet ditt? Bør stå over natten før du tester. Grunnen til at jeg spør er for å finne ut om den forholdsvis høye ph/kh/gh-verdien er slik fra vannverkets side eller om det er ting i karet som øker den.

Veldig viktig å finne ut av når du etterhvert vil prøve å senke ph. Om det er ting i karet som øker den igjen så vil det oppstå en jo-jo-virkning som faktisk er mer skadelig for fiskene enn stabile verdier litt utenfor det anbefalte.

Er det samme verdier i kranvannet, etter at det har stått et døgn, som det er i akvariet, så er det ingen problemer med å få senket de. Dette kan for eksempel gjøres med eikebarkekstrakt eller lignende produkt.

Regner med at du ikke skal starte med slikt på en stund, men er du som meg så vil du gjerne vite sånt så snart som mulig

Det er forresten veldig viktig når man driver å endrer verdier at doseringen prøves ut i bøtter på forhånd og at endringene skjer over lang tid.

Som sagt så synes jeg det høres ut som ting har stabilisert seg hos deg nå
Beklager! Krana har jeg helt glemt! Skal gjøre det i morgen. Kanskje jeg kan ta det via dusjen, eller må det være fra den krana jeg bruker til akvariet på kjøkkenet? Rart at jeg glemte dette:/

Men jeg er veldig glad for at verdiene ser stabil ut! Jeg regner med at om de holder seg så tar jeg meg en tur til TAM kanskje fredag eller lørdag. Men etter forrige handel prøver jeg å være veldig forsiktig. Jeg tror jeg må finne ut av disse verdiene først.

På TAM har de forresten ikke solgt en eneste ildtetra etter at jeg var der. Tror ikke folk vil ha bleike stimfisk De hadde en liten farge i dag, men den er svak. Det passer jo meg bra at de blir der. Det er faktisk 2 uker siden de fikk de inn, så om det er sykdom i flokken kan det jo kanskje komme frem før de kommer i mitt kar

Jeg har (selvfølgelig) studert gjengen i karet mitt en del. Tror jeg begynner å se hvordan de skal oppføre seg om alt er ok.
Det er 3 hunner og 2 hanner om jeg har rett. Den ene hannen har jeg vært bekymret for hele tiden....Navnet er Skybert og han er veldig liten, litt mer redd enn de andre og jeg har ikke observert at han har spist noe. Men han har blitt litt orange og de siste dagene har han vært i alle sjiktene og en del sammen med de andre i gjengen, men han er en enstøing! Kan jo hende han har en slik personlighet eller at han er syk. Ellers så ser de andre friske ut

Jeg hadde dårlig tid på TAM og hadde tenkt å se på mørk sand. Det er jo bedre for ildtetraen og de får bedre farge. Men jeg skal gjøre det i forhold til den andre sanden vet jeg ikke. Heller ikke hva jeg skal gjøre med fiskene. Det som sikkert lønner seg er å gjøre dette før jeg skal ha nye fisker i alle fall!

De to eplesneglene jeg fikk av PG driver virkelig og prøver å formere seg! De har lagt slør over alt i akvariet det siste døgnet. Temperaturen har vært litt for høyt, så jeg vet ikke om det kan ha noen innvirkning? Men jeg ønsker ikke flere snegler akkurat nå, spesielt om de er så aktive til å reprodusere seg selv
Men jeg syne blå og lilla eplesnegler høres veldig fine ut, så det frister (har annongse på Rubrikk)!

33Literen har jeg hatt stående i ei lita uke nå men har enda ikke fått noe alger. Jeg lot pumpa stå i 110L i litt over ei uke før oppsettet, så den har jo kommet litt lengere i prosessen.
Jeg har jo tenkt å bruke dette karet som karantenekar og etterhver, forhåpentligvis, yngel og oppvekst

Men jeg må ha noen boende der fast for å holde karet i gang. Er det noen fisker som kan anbefales spesielt? Tenkte litt på Coryer. Ancistrus passer ikke da de er store både i størrelse og i kjeften De vil jo trivdes veldig godt i karet med all yngelen!
Jeg vet lite om cory, men så det var noen dvergvarianter. Jeg vil tro at det blir for lite plass for dem der. De skal jo også være i grupper på min 5. Otto regner jeg med går fint, men det hadde vært artig med noe annet også!

Corydoras er jo elsket av så mange, så jeg er så nysgjerrig på denne type fisk! Hva er så speiselt med den tro? Det kan jo hende jeg får opp øynene en dag jeg har flere større kar...
Vil da tro det er samme vannet i dusjen som andre steder i huset så du kan helt sikkert ta prøven derfra.

Selv om den sanden du kjøper er mørk så kan du bli lurt. Kjøpte selv mørk grus første gangen siden den da umulig kunne være kalkholdig. Den viste seg likevel å påvirke verdiene og senere oppdaget jeg at den var farget og inneholdt mye kalk. Den beste måten å teste om sanden påvirker verdiene er å la vann fra kranen stå over natten, test den og tilfør en god mengde sand. La den stå opptil en uke og mål så verdiene igjen. Det skal da være lett å se om den påvirker vannet. En anne ting du bør være obs på når du kjøper sand på dyrebutikk er at mye av den er knust stein som gir skarp sand som ikke egner seg for fisk som siler den gjennom gjellene slik som for eksempel kakaduene gjør.

En enkel måte å fjerne sand du allerede har i karet er å bruke en hevert og suge ut sanden sammen med vannet. Vannet tømmes tilbake igjen. Det aller beste er å la fiskene stå i en tildekket bøtte eller lignende når man driver med dette.

Siden du har tenkt å ha 33 literen til karantene så er kanskje det enkleste bare å putte noen snegler oppi der. Mater du sneglene så holdes filteret i gang. De kan heller ikke smittes av fiskesykdommer og om du behøver å medisinere er de lette å ha gående i en bøtte vann så lenge. 33 liter er egentlig litt lite til å ha fisk i permanent synes jeg og uansett må jo de flyttes når du skal inn med fisk som skal holdes i karantene.
Tørrfisk
De to eplesneglene jeg fikk av PG driver virkelig og prøver å formere seg! De har lagt slør over alt i akvariet det siste døgnet


Eplesnegler legger egg over vannstanden. Ofte i lysarmaturet. Så hvis du har "slør" i hele karet så er det ikke eplene
tender
[QUOTE=Tørrfisk]De to eplesneglene jeg fikk av PG driver virkelig og prøver å formere seg! De har lagt slør over alt i akvariet det siste døgnet


Eplesnegler legger egg over vannstanden. Ofte i lysarmaturet. Så hvis du har "slør" i hele karet så er det ikke eplene

uuuups! Hva kan det være? Var litt i utgangen på pumpa (røret) den dagen jeg oppdaget det.
Det sier litt om min kunnskap
Tror jeg må lese litt og kjøpe meg noen!
Har du snegler i karetne dine, tender? Nå når jeg vet at jeg ikke kan klandre sneglene er jeg litt mer optimistisk på å skaffe flere Har tenkt litt på blå og lilla. Jeg ble fortalt at de ikke formerer seg så fort, så jeg må si jeg ble skikkelig overrasket da jeg så alt "sløret" i dag! Her går det litt fort i svingene tenkte jeg!
Vannverdier fra krana (dusjen)
Nå har jegj latt dusjen stå et døgn uten bruk og resultatene er
PH 7,5-8(!)
GH 6
KH 5

Dette viser vel at verdiene kommer fra krana. Jeg er litt lettet over at det er mulig årsaken til verdiene samtidig som at det hadde vært greit om jeg kunne ha tatt bort noe fra akvariet og fått gode verdier da...

Vannprøvene ble tatt av det første vannet som kom ut.
Da er det ihvertfall ingen problemer med å få senket ph-verdien Eikebarkekstrakt er det beste til dette, men den har det vært litt vanskelig å få tak i denne siste tiden. Det går fint an å bruke ph/kh minus også og den får du antagelig tak i over alt. Sørg for å teste ut i en bøtte hvor mye du behøver for å få den verdien du er ute etter og senk verdiene forsiktig i bøttene du fyller på ved vannbyttene slik at du over tid får den dit du vil ha den. Doseringsprøyter fra apoteket er fint til slikt bruk.

Antagelig bør du ikke senke til mer enn rundt 7 til å begynne med slik at de fiskene du kjøper inn etterhvert ikke får store vanskeligheter med å tilpasse seg endringen fra butikken (som antagelig har samme kranvann som deg) til akvariet ditt. Du kan heller senke den lenger ned når alle fiskene er på plass. Vær også nøye med å akklimatisere fiskene fra butikken til akvariet. Bruk lang tid, gjerne flere timer med delvis tilføring av akvarievann slik at de ikke får problemer med akkurat den delen av flyttingen.

Siden det ikke er noe i karet som øker ph/kh så ville jeg ikke brydd meg med å skifte ut sanden. Du har såpass mye planter at tetraene uansett finner skyggefulle områder så jeg tror ikke det har så mye å si når det gjelder fargene. Da spiller nok heller vannverdier og fôr en større rolle.
Synes dette med å tilsette ting i vannet er litt skummelt:/ Er fryktelig redd for å gjøre feil, så det med gjødning var faktisk ganske store greier...
Er det lurt å begynne med slike ting før alle fiskene er på plass?

Kjøper du eikebarkekstrakt på en spesiell plass siden den er så vanskelig å få tak i? Har egentlig ikke lyst til å spørre om dette, men må nesten se meg nødt... Er det dyrt for slike ting? Jeg er ganske ribba om dagen, og trygda kommer ikke før 20. Har bursdag på søndag, så mulig det kommer noe der, ikke vet jeg.. De fleste rundt meg har fått med seg at jeg liker (levende) fisk!

Det fõret jeg bruker er røde mygglarver og vanlig flakför "JBL Novo Bel". Det er det jeg har fått til hittil... Vet jo at mange klekker o.l., men det høres også litt skummelt ut. Du gjør jo det (tante Astrid)? Tror jeg må søke opp litt mer info om det!
Jeg förer 2 ganger om dagen, men tror ikke jeg overfõrer.

Jeg hadde et stort øyeblikk i stad da Skybert spsite litt av den ene larva! Kan jeg ha rett i at det er vanskelig for fiskene å spise mygglarvene da de er litt store? Jeg ser jo at mange spiser litt og litt av noen larver, mens andre sluker ganske store biter. Er det noen triks for å få larvene mindre? Har svært store problemer med å få hakket av larver fra plata også, men det finnes kanskje noe triks der også?

avklimatiseringen vil nok bli nøye gjenomført neste gang! Jeg håper virkelig at de overlever denne gangen!
Jeg håper de andre fiskene vil sette pris på å få flere venner! Jeg studerer stadig fargen på fiskene, men synes de er for bleike enda...

33Litern (som egentlig var 40) har jeg fått byttet ut med en 62L Jeg benyttet anledningen til å heve kjøpet på 33L da den var litt lekk øverst Etter litt om og men endte jeg da opp med dette karet siden det var snakk om 200kr i tillegg til de 400 fra 32(40)Litern
Det nye karet ligner mer på 110Litern, men har buede hjørner i fronten. Jeg har både pumpe,varmekolbe og kabinett fra før, så da ble det ikke så dyrt. Måtte ha mer sand da, og valgte denne gangen Rådasand 0,4-0,8 mm. Jeg vet jo ikke hva som kommer oppi etter hvert, så da tok jeg en såppass fin sand at de fleste fisker kan leve i det. Måtte samtidig kjøpe torvplater for å ha under sanda slik at plantene skal trives Spørsmålet er vel egentlig om jeg har kjøpt nok av de...
Dette karet vil da kansje erstatte det andre som karantene/oppvekst og yngel.
Jeg har fått satt på svart bakgrunn i kveld og tenker å skylde gjennom karet. Torvet skal stå et døgn før bruk, så det blir stående tomt ei lita stund. Jeg får platner i posten i morgen eller overmorgen, så jeg håper på å ha det klart da
Vannverdier ca kl 21.00..
PH 7,5
KH 4 (obs! litt lavere enn før)
GH6
NO3- Mellom 0-12,5 (kanskje 8)
NO-2 mindre enn 0,3
NH3 og NH4+ 0

Jeg lurer på om jeg fortsatt bør ta prøver av alle verdiene hver dag eller om noen kan utelates? Jeg vet ikke hvordan det pleier å gjøres..?
Jeg tenker å prøve å få målt springvannet igjen så snart det lar seg gjøres. Bare for å være sikker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap