Fiskesammensetning-scalare og slørhale? (side 3)

Oi... sjekket profilen din, Tenyrafar...

Du har altså en kampfisk i 3 liter vann, og 11 venusfisk i 10 liter? :o

Det må jeg si.. blir litt stum her altså. 11 venusfisk i like mye vann som vi bruker når vi vasker golvet.

Og jeg som hadde 10 stykk i en 54 liter og tenkte at der ble det fullt!

Kampfisk i 3 liter er ikke så mye bedre akkurat. To halvannen liters brusflasker er det fisken får å svømme, bo, spise og gå på do i.
Det med at kamfisk i naturen lever i små pytter er dessverre en hardnakket myte. I og med at kampfisk i naturen kan ha et revir som kan sammenlignes med 500 liter så sier det seg selv at disse er vant til å ha større plass å bevege seg på. Noe mindre enn 30 liter synes jeg ikke disse fiskene bør ha. De skal jo få lov til å bevege seg, utforske ting og leve, ikke bare overleve.

Jeg tror faktisk den beste måten å få snudd trenden med å holde både gullfisk og kampfisk i små beholdere er å si fra når det er nødvendig. De fleste holder jo ikke disse fiskene på denne måten fordi de er ondskapsfulle, de er rett og slett feilinformert. Det samme gjelder fisker som er avlet fram med defekter. De som ikke har satt seg inn i det kan jo ikke vite slikt.

Så la vær å kjøpe fisker med defekter, men ta vare på de som er kjøpt i vanvare og informer der temaet dukker opp enten det er et bilde av en gullfiskbolle i avisen eller en nabo som har kampfisk i vase.

Det aller beste ville jo vært å få dyrebutikkene til å slutte å selge slike fisk og gi riktig informasjon, men der står nok profitten i sentrum og selv de ansatte som vet bedre blir presset ovenfra til å holde munn.

Tror mange flere vil bli mer ops på det hvis alle dyrebutikker informerte kundene sine riktig
les også gjerne beskrivelsene jeg har skrevet på de når dere samtidig tar dere tid til å kommentere alt annet.
edit: synes faktisk det er rart dere klarte å unngå å lese planene mine og samtidig få med hvor store beholdere de står i.

Jeg setter heller fisken i en beholder der han svømmer rundt aktivt hele tiden og diller med reiret sitt enn i en beholder der den legger seg på bunnen. (som var 10 literen.) Kampfisk har forøvrig labyrint organ så de har nok en eller annen gang utviklet seg til å overleve(om ikke trives) i små beholdere. Men nå var dette egentlig ikke en kampfisktråd.
Labyrintorganet ble utviklet som en tilpasning til vann med lite oppløst oksygen. De områdene som den lever i naturlig er vann med lite sirkulasjon og utskifting. I tillegg veldig tett plantevekst, særlig i overflaten, noe som også fører til mindre utveksling av oksygen. Det har altså ikke noe med størrelsen på dammen å gjøre.

Bygging av skumreir har mer med sirkulasjonen av vannet å gjøre enn med trivsel. Det er også vanlig at kampfisk blir daffe om vannkvaliteten er dårlig, for eksempel om filteret ikke er innkjørt.
Såg ikke noe spesielle planer angående din kampfisk jeg. Trenger ikke å gå inn på karene dine når vi er på profilen din.

Men det vil nok ta litt tid før kampfisken tilpasser seg større akvarium hvis den har vært i et lite et ganske så lenge.


"Kampfisk har forøvrig labyrint organ så de har nok en eller annen gang utviklet seg til å overleve(om ikke trives) i små beholdere."

Ja ja, utviklet til å overleve, men er ikke du interessert i at den skal trives 100%? Syntes ikke denne setningen forandret synet akkurat...

Du klarer å leve i et klesskap du også går helt greit de hvis du får levert mat og vann. Men ville du virkelig trivdes der inne? Men du overlever jo, så det gjør vell det til å være greit da?

Angående venusfiskene dine så står det at du har et kar på lur. Hvorfor bare på lur? Sett det opp, nyt det å se fiskene dine få stooor plass Så kjøper du et større til kampfisken. Så bruker du vasen til... Skal vi se, VASE. Putt blomster nedi. Eller noen reker og snegler...

Husk. Kampfisk ---> lite sikulasjon
Det eneste jeg lurte på når jeg leste på karene var hvorfor venusene ikke har fått 160 literen allerede :p

Og kampfisken fått 10 literen. Den er jo faktisk over 3 ganger så bra som vasen Selv om den også er for liten synes jeg. Kampfisken vil nok trives bedre jo mer plass den får, ikke uvanlig at fisk er stille og rolig i begynnelse, slik Astrid sier.
ElinH
Det eneste jeg lurte på når jeg leste på karene var hvorfor venusene ikke har fått 160 literen allerede :p Og kampfisken fått 10 literen. Den er jo faktisk over 3 ganger så bra som vasen ;-) Selv om den også er for liten synes jeg. Kampfisken vil nok trives bedre jo mer plass den får, ikke uvanlig at fisk er stille og rolig i begynnelse, slik Astrid sier.


Signerer
jeg vet ikke hvor jeg skrev at jeg ikke ville at fisken skulle trives, ihvertfall ikke der jeg skrev at den ble flyttet tilbake pga at den mistrivdes, 160literen er jeg iferd med å sette opp, og siden jeg har venusfisk og ikke loreto tetra som jeg trodde så blir de sannsyneligvis flytta over, selv om de er fargerike og ser ut til å trives, så blir de dobbelt så stor som planlagt, og da prøver jeg nok kampfisken i 10literen igjen siden jeg har forandra en del ting som jeg ikke gidder å gå inn på detalj i da dette egentlig var en post om scalare og slørhale.

Ikke automatisk anta det værste om folk.
Tenyrafar
Kampfisk har forøvrig labyrint organ så de har nok en eller annen gang utviklet seg til å overleve(om ikke trives) i små beholdere.


Her var det jeg forstod det slik. Siden du selv puttet den tilbake i en mindre vase...

men men, putt den i 10 literen, kast 3 literen slik at den ikke kan dette tilbake til denne!
Shlush
[QUOTE=Tenyrafar]Kampfisk har forøvrig labyrint organ så de har nok en eller annen gang utviklet seg til å overleve(om ikke trives) i små beholdere.


Her var det jeg forstod det slik. Siden du selv puttet den tilbake i en mindre vase...

men men, putt den i 10 literen, kast 3 literen slik at den ikke kan dette tilbake til denne!

huff, du bare må ha et siste, irettesettende ord du.


edit: ser du har eplesnegler (og platyer) i samme akvarium som scalare og neontetra, jeg kunne sikkert hengt meg opp i å lure på om neontetraene var der som mat for scalarene :P, men det jeg lurer på er om det faktisk går bra å ha eplesnegler i samme akvarium som fisker som skal ha noe surere vann? Har veldig lyst på eplesnegler selv men forstod det sånn at de skulle ha noe hardere og mer alkalisk vann? Og jeg skal ha kardinaltetra i det akvariumet.
Kampfisk har forøvrig labyrint organ så de har nok en eller annen gang utviklet seg til å overleve(om ikke trives) i små beholdere.


Den logikken der skjønte jeg ikke. Pga labyrintorganet kan de puste luft fra overflaten, og kan dermed overleve i svært okygenfattig vann, men det har jo ikke nødvendigvis noen som helst forbindelse med å leve i små pytter? De kommer opprinnelig fra sumper, og de kan jeg tenke meg er ganske oksygenfattige, men det er ikke dermed sagt at de er små.

Labyrintorgan betyr heller ikke at de tåler ammoniakk/nitritt bedre enn andre fisker, noe som også ser ut til å være en vanlig myte.

Er kaldtvannsfisk, som passer i et stort uoppvarmet akvarie eller ute i en dam.


At gullfisk er en kaldtvannsfisk er en myte. Den trives like bra i 35 grader som i 10 grader, og alt imellom. I opprinnelseslandet kommer den fra store dammer som til tider når nesten 40 grader. Jeg har selv gullfisker i en dam som holder 30 grader minst halvparten av året, og de yngler og vokser og trives. Da jeg puttet dem i et kar inne for å behandle for hvitprikk kom tempen opp i 35 grader, og de plagdes ikke i det hele tatt. Helt normal oppførsel.
Blondie84
Er enig i det, det er jo sånn det fungerer. Men vil det virkelig hjelpe om jeg ikke skulle kjøpe de? Føler liksom det ikke har noen hensikt, noen vil alltid komme til å kjøpe de uansett.


Hvis du lar være, blir det ihvertfall én færre som kjøper dem.

Det er også hensiktsmessig å levere inn mis-avlet fisk til akvariebutikken. Hvis noen kjøper fisken som du har levert inn, betyr de at de kjøper én færre av andre misavlede fisk. Og det betyr at det blir produsert én færre misavlet fisk i fremtiden, fordi etterspørselen etter ny fisk er én fisk mindre.

Produksjon og etterspørsel. Dette faller vel inn under begrepet markedsøkonomi, vil jeg tro.
Myte
Når noen kan få seg til å skrive at det er en myte at gullfisk er en kaldtvannsfisk da lurer jeg virkelig. Ja den er utrolig hardfør. Tåler nok høyere temperatur enn de fleste andre fisker. Og den tåler også kaldere vann enn omtrent samtlige fisker på jorda. Faktisk tåler den kaldere vann enn Røye!! Tror også den kan trives i vann på over 25 grader, men det betyr ikke at den er en tropisk fisk fordet!
Den kommer fra områder med både sommer og vinter. Og den gyter på våren. Og den passer ikke som akvariefisk hvis du ikke har et STORT akvarie. Den kan bli over 40 cm stor, og jeg vil si at det ikke hører noe sted hjemme og ha de i en 100L
men du kan no godt ha bare slørhaler med da. men etter mine erfaringer så er det ikke lurt og sette slørhaler med andr fisk ikke en gang gullfisk går la med kan gå med litt mindre fisk som f.eks guppy, platy ol....
eh.? du forvekslet ikke hvitprikk me hannens parringsleik vell? joda gulfisk trives i kaldere med om så e har hatt i rundt 5-4 grader med..
er det noen tips til rengjøreng i planteakvarium


takk for svar
Jeg har da aldri påstått at gullfisk er en tropisk fisk. Det eneste jeg sier er at det er en myte at den er ren kaldtvannsfisk som ikke vil trives i varmt vann.

En ren kaldtvannsfisk kan ikke leve i tropiske temperaturer, enten fordi den vil mistrives eller dø.

Gullfisker er det som kalles "eurythermal".

Enig
i at den kan trives i et vidt spekter av temperaturer ja at den trives i 35 grader tror jeg er tvilsomt, om den trives på 10 grader vet jeg heller ikke, men det er for den naturlig med temperaturer ned mot null og opp mot 25 grader. I tempererte strøk som er opprinnelsestedet er det sjelden med temp på over 25 grader selv i små innsjøer.
Det at en fisk er veldig aktiv behøver nødvendigvis ikke bety at den trives. Når temperaturen kommer over 30 grader vil stoffskiftet gå på høygir, og fisken vil føle seg sulten hele tiden. At den fyker rundt og leter etter mat betyr ikke nødvendigvis at den har det best. I naturen er de fleste karpefisk ganske bedaglige.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap