Hvordan løser dere problemet med alle stikkontaktene? (side 3)

Herregud, det kan da ikke stemme...
Hvis en lege med familie, hjemme en dag fastslår at "Ok, eldstemann er blitt forkjøla" så må han først gi seg selv et tilbud på denne "konsultasjonen" og så betale til seg selv, føre det opp i papirene, og skatte av det....

Det er ingen ved sine fulle fem som følger den "regelen", hvis det virkelig er slik.
mona o
Herregud, det kan da ikke stemme... Hvis en lege med familie, hjemme en dag fastslår at "Ok, eldstemann er blitt forkjøla" så må han først gi seg selv et tilbud på denne "konsultasjonen" og så betale til seg selv, føre det opp i papirene, og skatte av det.... Det er ingen ved sine fulle fem som følger den "regelen", hvis det virkelig er slik.


Det er det umulig å holde kontroll på uansett, så reglene omfatter sikkert ikke leger/kokker/massører OSV

Men når det begynner å bli summer over 5000,- kan skattekontoret sikkert få øynene på det...

Jeg vet om en murer som tok seg fri fra jobb og murte grunnmur til huset sitt, og gikk ned i inntekt de månedene han murte, og fikk en regnskapssjekk, og måtte betale 70.000,- i skatt...

Og om folk er i sine fulle 5 når de følger denne "regelen" er de vel... det foregår myyye svart arbeid rundt om...
Jeg har også slik skøyteledning. Men kobler ikke flere sammen. Kun en mellom veggen og akvariet
Hvor stor kapasitet på kretsen?
Hei!

Nytt problem....


Har nå en reol på 6x63 liter, et lite kar på 43 og et på 185 liter. Har to padder med 10 uttak på hver til reolen, en padde på 6 uttak til 185 literen og 43 literen. Ingen padder er koblet i andre padder, men rett i stikkontak.

Det jeg lurer på er om jeg kan sette inn et 540 liters akvarium? Lurer på hvor stor kapasiet krestsen har? Hvordan finner jeg det ut? (ingen i familien som kan noe eletrisk). Har en ledig stikkontakt, men lurer på om kresten vil tåle det.
Magnus Nødland
Hei! Nytt problem.... Har nå en reol på 6x63 liter, et lite kar på 43 og et på 185 liter. Har to padder med 10 uttak på hver til reolen, en padde på 6 uttak til 185 literen og 43 literen. Ingen padder er koblet i andre padder, men rett i stikkontak. Det jeg lurer på er om jeg kan sette inn et 540 liters akvarium? Lurer på hvor stor kapasiet krestsen har? Hvordan finner jeg det ut? (ingen i familien som kan noe eletrisk). Har en ledig stikkontakt, men lurer på om kresten vil tåle det.




Hei Magnus ;- =)
Som regel står det en oversikt i sikringskapet over kursene du innehar i huset/leiligheten. Der kan du se hvor stor kursen er og hvilke rom den kursen har innbefattet. Har ikke peiling på hvor mange Watt en sikring tåler, men antar noen andre kan svare deg på det
Hvis jeg husker riktig, er 16ampere kurser vanligst. Det vil si at du teoretisk kan pushe ut ca 3.6kw.
Kan ikke tenke meg til akvariumene dine drar såpass med strøm (?)
Ronny-André
Hvis jeg husker riktig, er 16ampere kurser vanligst. Det vil si at du teoretisk kan pushe ut ca 3.6kw. Kan ikke tenke meg til akvariumene dine drar såpass med strøm (?)


De bruker nok ikke så mye strømm nei...

Men jeg har bare to dobble stikkontakter på rommet. Har koblet en ene siden av reolen på en, den andre delen av reolen på en og 185 liters karet på en.

Da har jeg et uttak igjen. Kan jeg bruke det (til 540 liter)? eller tar det for mye strøm kun fra en stikkontakt? Har jo rett over 25 uttak (3 padder) som er i bruk, som kommer fra to dobble stikkontakter. Kan jeg sette inn en padde med 4 uttak til, eller bør jeg la være?
Det farligste er når kablene ligger rundt i ring.. Kan oppstå branner av det. Er så lenge siden jeg har lest om dette, men tror det var noe med at kablene fikk en spole-effekt, slik at det ble magnetfelt som bare ble varmere og varmere.. Så, hvis man har kabelrot - så er det mye bedre at kablene krysses 90grader, enn i ring.

"Paddene" tar vanligvis 3.6kw de også.

Men, altså.. Det jeg syns er værst, er at du har såpass mange "padder" i samme rom som det er såpass mye vann (og fukt?)!

Ring elektrikern.. Det kan plutselig være den billigste løsningen, hvis uhellet plutselig er ute..

Redigert:
Strøm har du garantert nok av.. Men skaff flere stikkontakter. Mye, mye tryggere..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap