Discusene mine (side 3)

Ingebjørg
[QUOTE=biXen]Det er en myte.

myte eller ei
tørr ikkje ta sjangsen på at de dør

+ at det står i fiskebasen at de ikkje skal ha det

Hehe, det er greit nok det, det er jo ditt valg. Men dør gjør de ganske fort uansett. Det er det som sprer myten med at det har noe med mygglarver å gjøre.

Står mye rart i fiskebasen, inkludert ting jeg har skrevet. Må ikke tro på alt du leser

Personlig gir jeg mine bolivianere røde myggiser pga. måten de oppfører seg på når de får det. Det er litt som meg og Cola, jeg vet det er usunt, men heller usunn med Cola en gang i blandt enn sunn uten :P
nei, nettopp, skal ikkje tro på alt ein leser :p
Inaktiv bruker
jeg tror heler at det er høy ph som kverker sommerfugelciklidene ikke di røde myglarvene
Så enig, myte at disse ikkme tåler rødemyggiser, mater selv mi ne med det og har gjordt det i snart et år.

Men man velger selv.

Dette er også en av grunnene til at diskuser bør gå i artskarr, eller ihvertfall sammen rolige fisker som spiser det samme som de.

Hadde sommerfugler sammen mine diskuser, det er slik jeg vet at de tåler røde myggiser, det VAR et av hovedforet som ble brukt flere ganger om dagen.
biXen
Personlig gir jeg mine bolivianere røde myggiser pga. måten de oppfører seg på når de får det. Det er litt som meg og Cola, jeg vet det er usunt, men heller usunn med Cola en gang i blandt enn sunn uten :P

Hæ? Går folk ut fra at røde mygglarver er usunt ? Hvorfor det?
Skjønner ikke helt det der. Går folk automatisk ut fra at det som fiskene viser er godt, bare være usunt for dem...fordi det er godt? Fordi det er sånn med godteri, iskrem og sukkerholdig brus er for mennesker?

Det må vel i så fall være enda en mygglarve-myte.

Jeg er ganske sikker på at det typiske flakfôret folk driver og gir til fiskene sine, inneholder langt mindre næring etterhvert enn mygglarver gjør. Spesielt hos de folka som oppbevarer fôrboksene oppå det varme lysarmaturet til akvariet... farvel, vitaminer!
...den med å ikke sette forbokser oppå lysarmaturet burde jo nesten stå på den lure tips tråden som var ett eller annet sted, for det er vel en av de vanligste stedene folk setter ifra seg foret. :P

Til de som diskuterer diskus, om dere vil vite hva som er naturlig for diskusene så er det vel bare å sette seg inn i elveområdene de kommer ifra? Med tanke på at de søramerikanske elvene gjennomgår en årlig "flom" (antar den påvirker elvene dskus hører hjemme i også) så er det vel ikke urimelig å anta at temperaturen svinger noen grader, som igjen er med på å trigge atferd som f.eks forplanting?
Og det er vel heller ikke urimelig å anta at en akvarist kan gi fisker kunstige vannkvaliteter/temperatur etc som kan være mer optimale enn hva de får i naturen.
-Jeg hadde satt veldig mye pris på noen grader ekstra disse dager. :P

Fint om noen som vet mer enn mine antagelser kan kommentere dette selvsagt

Ellers så håper jeg du får til diskusene dine Ingebjørg, og om du finner ut at det blir for vanskelig å holde dem så skal det sikkert ikke være umulig å omplassere dem.
mona o
Hæ? Går folk ut fra at røde mygglarver er [I]usunt[/I] ? Hvorfor det? Skjønner ikke helt det der. Går folk automatisk ut fra at det som fiskene viser er godt, bare [I]må[/I] være usunt for dem...fordi det er godt? Fordi det er sånn med godteri, iskrem og sukkerholdig brus er for mennesker? Det må vel i så fall være enda en mygglarve-myte.

Hehe, nei jeg sikta vel mer til at noen mener de dør av dem, med andre ord usunt pga. bakteriene som kommer med dem. Ikke at de er usunne innholdsmessig
Ingebjørg
[QUOTE=biXen]Det er en myte.

myte eller ei
tørr ikkje ta sjangsen på at de dør

+ at det står i fiskebasen at de ikkje skal ha det
Det er greit om du ikke tørr men er enig i Bixen i at det er myte.
Jeg har Sommerfuglciklider sammen med mine Discuser å de har fått mygglarver i år å dag nå.
Å blir bare feitere å friskere av det.
Mange andre brukere her inne har en teori om at Sommerfuglcikliden er en "svak" fisk i utgangspunktet, og at ved "uforklarlig død" blir det ofte lagt skyld på mygglarvene.
Jeg er i grunn enig i denne teorien.
Mange svake individer der ute etter årevis med avl.
Men du gjør selvfølgelig som du vil.
Mat
Hei!
Det kan gå opp til en uke før de spiser.
Slik er Discus, må venne seg til nye omgivelser.
Vent noen dager før du gir de mat, så du ikke forurenser vannet.
Lykke til
HDCCM
Hei! Det kan gå opp til en uke før de spiser. Slik er Discus, må venne seg til nye omgivelser. Vent noen dager før du gir de mat, så du ikke forurenser vannet. Lykke til

Får håpe de er begynt å spise no

Ps tråden er nesten ett år gammel
He he
He he den var god
Lønner seg å lese dato før man svarer, men er mann ivrig så er mann ivrig
Lever de?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap