- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Pangio kuhlii - kuhlii-ål (side 3)
Pangio kuhlii - kuhlii-ål (side 3)
ElinH[QUOTE=FishFace] Dessuten har jeg funnet bilde på google.. Er det noe ulovlig i det?
Når du skriver en post her på AF står det med rød tekst over der du laster opp bilder:
"Husk at du må ha opphavsrett til bildene du laster opp, og/eller tillatelse fra fotograf/modeller"
Så ja, det er ikke lov å plukke andres bilder og legge de ved posten din slik du har gjort. Å linke til bildet er lov, derimot.
Det er jo ett fett!?
Postet 05.03.09 kl 19:40
Postet 05.03.09 kl 19:44
Postet 05.03.09 kl 19:45
Postet 05.03.09 kl 19:48
Har noen av der kuhlii-filtrerne folket en liten filmsnutt el.l av dette? Jeg ser også ofte at de graver i sanden så spruten står, på jakt etter mat, men at de filtrerer sand gjennom gjellene har jeg aldri sett. Har heller ikke sett dette beskrevet om arten noe annet sted.
Sier selvsagt ikke at dere tar feil, så jeg ønsker å se dette selv
Sier selvsagt ikke at dere tar feil, så jeg ønsker å se dette selv
Postet 05.03.09 kl 19:58
Postet 05.03.09 kl 20:00
Postet 05.03.09 kl 20:01
Postet 05.03.09 kl 20:03
Postet 05.03.09 kl 20:06
Postet 05.03.09 kl 20:07
Dessverre ikke noe eget fiskerom her Vi planlegger å bygge på til sommeren, og dersom det skjer - DA blir det fiskerom, på samme størrelse som Mona sitt
Jeg har... uhm... 11 akvarier gående nå, og en 20 liter stående tom.
En 20 liter med rekeyngel, sju 54-litere og tre 110-litere er karene jeg har nå
Jeg har... uhm... 11 akvarier gående nå, og en 20 liter stående tom.
En 20 liter med rekeyngel, sju 54-litere og tre 110-litere er karene jeg har nå
Postet 05.03.09 kl 20:10
Postet 05.03.09 kl 20:12
Postet 05.03.09 kl 20:12
Nå om dagen bytter jeg rundt 700 liter vann hver eneste uke (jeg har mange yngel...), alt byttes via 10 liters bøtter og hevert effekt. Jeg bruker 10 liters bøtter, og en slange med hevert effekt og tapper vannet ut. Vannet tømmes rett i do, og fylles opp med vann fra dunker på badet og tilbake i karet.
Dunkene på badet rommer 110 liter tilsammen, og fylles opp hver kveld. En luftpumpe med luftesteiner sørger for at vannet blir luftet ut i løpet av natten. Dessuten blir vannet temperert
Dunkene på badet rommer 110 liter tilsammen, og fylles opp hver kveld. En luftpumpe med luftesteiner sørger for at vannet blir luftet ut i løpet av natten. Dessuten blir vannet temperert
Postet 05.03.09 kl 20:17
Postet 05.03.09 kl 20:22
Isteden for å gå 70 turer med bøtta, er det mulig å gå bare 4 ganger fram og tilbake pr. akvarium med denne hendige saken..
Jeg ble overrasket over hvor enkelt det var å skifte vann med denne, brukte under 10min. på å bytte 40% vann i 180l. min. kan slamsuge når jeg vil det også!
Jeg ble overrasket over hvor enkelt det var å skifte vann med denne, brukte under 10min. på å bytte 40% vann i 180l. min. kan slamsuge når jeg vil det også!
Postet 05.03.09 kl 20:22
Akvariene er spredd over 2 etasjer, så automatisk vannbytte er ikke aktuelt med akvariene så spredd
Har sett på den der in&out saken, men jeg liker den ikke, dessverre.
1. jeg vil mellomlagre vannet jeg bytter over natta
2. det går nok vann her om jeg ikke må tømme lik mengde rett i sluket bare for å få suge-effekten, egentlig
Jeg er notorisk lat, så de 70 turene opp og ned trappa har jeg egentlig bare godt av
Grunnen til at det er så ekstremt med vannbytter nå, er fordi coryene mine hadde en eggsplosjon i høst, og jeg plukket egg til jeg så stjerner. Nå har jeg hundrevis av yngel, som går trangere enn jeg liker, så jeg må kompensere med masse vannbytter.
Jeg bytter faktisk 210 liter vann per uke i en 54 liter 30 liter hver dag i det karet, men så har jeg over 100 coryyngel der også.
Har sett på den der in&out saken, men jeg liker den ikke, dessverre.
1. jeg vil mellomlagre vannet jeg bytter over natta
2. det går nok vann her om jeg ikke må tømme lik mengde rett i sluket bare for å få suge-effekten, egentlig
Jeg er notorisk lat, så de 70 turene opp og ned trappa har jeg egentlig bare godt av
Grunnen til at det er så ekstremt med vannbytter nå, er fordi coryene mine hadde en eggsplosjon i høst, og jeg plukket egg til jeg så stjerner. Nå har jeg hundrevis av yngel, som går trangere enn jeg liker, så jeg må kompensere med masse vannbytter.
Jeg bytter faktisk 210 liter vann per uke i en 54 liter 30 liter hver dag i det karet, men så har jeg over 100 coryyngel der også.
Postet 05.03.09 kl 20:26
Ligger en film av kuhlii som siler sand på youtube
Postet 06.03.09 kl 00:12
Tante AstridLigger en film av [URLBLOCK1] på youtube :)
Tusen takk for linken, Tante Astrid! Man ser jo vitterlig at sanden spruter ut av gjellene. Jeg har aldri hverken sett på mine egne Kuhlii, eller lest at dette er standard oppførsel hos arten. Alltid gøy når man lærer noe nytt
Jeg har postet et spm på Loaches om dette er artsbetinget eller mere individuell oppførsel. Etter å ha lest om alle dere andres erfaringer, heller jeg mot at det er artstypisk.
Postet 06.03.09 kl 01:48
tender[QUOTE=ElinH]Mine kuhlii siler sand gjennom gjellene hele tiden de :-) Men når de begynte med det aner jeg ikke ;-)
He-he... kanskje de er smittet av Coryene dine Tror dog ikke det er så veldig artstypisk.
Det syns jeg høres rart ut? Mine 15 kuhlii siler sand hele tiden, det er liksom det de bedriver dagen med, svømmer ikke langt uten å sette i gang å sile igjen. De siler mye mere enn coryene mine gjør. (kuhliiene går ikke sammen med coryene, de bor alene) I kuhliikaret bruker jeg den aller fineste rådasanda -chinchillasand som de kaller det. Kanskje sanda må være veldig fin for at kuhliiene skal klare å sile den?
Edit: jeg så først nå alle som svarte at kuhliiene siler sand. Alle har vel ikke så fin (lietn kornstørelse) sand som meg så da trekker jeg det spørsmålet tilbake
Postet 06.03.09 kl 12:40
Endret: 06.03.09 kl 12:47