Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 3)

nåååå, så nusselige!
Jeg ser nå hvorfor jeg egentlig hadde tenkt å ha apisto en gang i løped av året som har gått
Og det er ikke for sent Maren

I dag var det egglegging hos sjokoladeciklidene, den har vært etterlengtet.
Endelig har jeg knekt koden for å kunne forutsi når de leker: Når det er mest mulig upassende for meg.
Nå er det masse alger i hele karet etter at varmekolben greide å varme vannet til 35 grader. Det måtte selvfølgelig skje rett etter at jeg hadde gjødslet plantene skikkelig. Ser ut som mange av dem har begynt å smelte ned og de som ikke har gjort det er dekt med "hår". Det blir vel noe vanskelig med alvorlige vannbytter nå, får satse på å minke lyset noe og sette inn mer planter. Jeg har til og med satt inn andemat, så fortvilt er jeg!

OK får håpe på det beste og satse på hyppige små vannbytter.
Nå må algeproblemet bekjempes i 300 literen så i dag har jeg klipt bort
en haug infiserte blader og klipt ned noen planter til rota.
Satte inn noen nye planter etterpå, men de var så små at scalarene ikke ble apesielt imponert.
Andematen ser ut til å være i ferd med å dekke overflaten, så da bør det være håp om at den skal fjerne eventuelle forurensinger og næringsoverskudd.
Satte ned lyset til 9 timer, håper det hjelper.
Det har også kommet alger på glasset til 100 literen, får ta tak i dette før det blir like ille som i det andre karet.
Nå blir det foringsstopp inntil videre for alle utenom yngel.

Skal sette ut reker i alle kar, ser ut som det er vanskelig å skaffe indiske kloreker lokalt så jeg må muligens bestille fra den nye nettbutikken.
Så blir det kirsebærreker i de to små karene i dag + mere planter.
Snegler er også en mulighet om dette ikke gir hurtig bedring.
Ser ikke ut som det er noen krise å kjøre uten varmekolbe, tempen ligger på ca 24 grader og fiskene har begynt å komme fram fra bakken nå.
Må vell likevel kjøpe ny kolbe og efhi pro for å sette inn i filteret.

Jeg ser at scalarene har vokst skikkelig, håper å få de i lek i løpet av vinteren.
Sjokoladeciklidene vifter egg til den store gullmedaljen, de begynte å slåss etter at jeg forstyrret oppi karet, men vi får håpe at det gir seg og at de kommer inn i rutinen igjen.
I dag så jeg at fru Wangenflecken samlet opp ynglene i munnen og transporterte de til hula mens jeg skiftet vann og at hun kom ut med dem og brukte munnen til å føre dem til mosen. Jeg satte inn fire moseballer xxl i karet og tror det skal gi gode beite muligheter for alle innbyggerene samt litt mer skjerming.
Har heldigvis ikke noe algeproblem i noen av karene mine. Har mange snegler og reker i alle kar. I 63 literen beiter kinesiske algeeterne samt flying fox ned det meste. I 180 literen er det ancitruser og ottoer som samarbeider. Og som sagt reker og snegler.

Bank i bordet at jeg skal slippe unna. Har også mange planter.

Har du flere bilder av ciklidene dine?

Espen
Algene er nok bare en uheldig kombinasjon, det ordner seg.

Sjokoladeeggene har ikke klekt enda, så det var ikke så mye å se der.
Har et par bilder av fru Wangens barn:

1. microormfyllte maver
2. enstøing som må være en storebror?
Microorm
1. microormfyllte maver.
Fikk en startkultur i posten på dette for noen dager siden. Lurer litt på hvordan man lager en backup kultur som kan stå månedsvis i kjøleskapet?
Har du noen gode råd?

Tøff han storebror. Hvordan er de mot andre fisker i karet?
Jeg har aldri prøvd å sette ormen i kjøleskapet (grunnet husfreden), etter det som jeg har lest kan den settes i en tett boks i kjøleskap og vil der utvikle seg sakte og holde seg i månedsvis. Jeg mener å ha lest at den kan fryses også. Det virker logisk da det er en jordnematode som finnes i naturen i Norge. Jeg har ikke prøvd noen av disse metodene selv.
Jeg setter alltid flere kulturer og bruker gjær eller sukker for å drive de i forskjellig tempo. Jeg har også gitt bort noen kulturer slik at det bør være mulig å skaffe en ny startkultur om noe skulle skje

Det er en dansk nettside (som jeg ikke fant) som selger og har mye bra info + at det er en artikkel av MonaO og ElinH som tar for seg noe av dette (den fant jeg heller ikke nå).
Kulturen blir ofte noe bløt etterhvert og da bruker jeg tørt brød oppi, det fungerer kjempebra.
Mikroorm er visstnok god til å ta opp i seg stoffer fra vekstmediet (les gugga) den drettes i, derfor bruker mange: babygrøt, tran og eller flytende vitaminer.
Håper det var til hjelp.

Storebror holder seg for seg selv og de andre tre har en liten stim. Han er ikke store tertitten enda, pygme coryene er betydelig større enn så lenge, så det er ikke så mye ugagn han får stelt i stand om han hadde villet! hehe.
Krise krise krise
Ser ut som alle eggene til sjokoladeciklidene har tenkt å bli hvite, ser ikke mugne ut, så jeg er usikker på om de var befruktet. De har alltid vært det før så det skulle vært rart om de ikke var det nå også.
Mistenker at det er de h******s algene som forpester vannet, eller at jeg tok de på "fersken" sånn at far ble så forstyrret at han bomma eller fikk prestasjonsangst. Det som er påfallende er at de hvite eggene ikke er fjernet, dette er de vanligvis nøye med.
Se bildeserie som viser den triste utviklingen (
Det kan også rett og slett være at eggene ikke har tålt vanntemperatur på bare 22`C. Ser ingen antydning til wigglere

Tiltak satt inn mot alger:
Foringsstopp (hvertfall nesten).
redusering av lys til 9 timer.
innsetting av flere planter, mer er underveis.
innsetting av andemat, gulrotgress og pistia som flyteplanter, mer underveis for her skal hele overflaten dekkes før vi gir oss.
Planlagt innkjøp av indiske kloreker.
Satt inn reker i alle andre kar som forebyggende tiltak samt hard rasjonering på foret.
Vurderer til og med snegler nå.
Kjøpt inn ny varmekolbe.
Kjøpt inn prodac zeolite (jalla versjonen av efhi substrat pro) da det nok er for mye blåfilter og bioballer i filtermassen! Jeg trengte bare å lese om at det kunne bli ett problem og så ble det det.

Dette innebærer også litt ombygging av mitt DIY colafilter så den også får litt "prozac".

Takk for mikroormkulturen. Små og store slafser i vei med heftig appetitt! Flotte kar du har, fikk sansen for kar med lite fisk. Det blir en stoisk ro og andektighet over karene...
Når er forresten møtet i akvarieklubben i morgen? Jeg finner det ikke på nettsiden. Er det på Brundalen barneskole?

microorm gjør susen, regner med å få fram litt forskjellige typer levende for etterhvert.
Meitemark anbefales til litt større fisk, du har vel god tilgang på kompostjord?

Endel arter trenger litt plass rundt seg for å vise all atferden den har å by på.
Alle karene jeg hadde nå er planlagt med tanke på noe "familieforøkelser". Yngelpleie og hvordan fisken utvikler seg synes jeg er utrolig spennende å følge med på.

Møtet begynner klokka 1900 på Brundalen barneskole
Vi sees hilsen Ola.
Black ghost og pilnebb-ålene digger meitemark her. Jeg har prøvd til coryene, men samme hvor fint jeg kutter dem opp (grisete), blir det bare til "sutting" på godisene.

Teller på knappene her om jeg skal bestille opp ti viltfangede CORYDORAS CAUDIMACULATUS. Dyre, men pene...

eller pygmeer og apistogramma? Hmmm...
Ladekloef, her to gode huskeregler i akvaristikken: "når du er i tvil kjøp apistogramma" og "det er ikke for mye fisk, bare for få kar" får du til dette vil det gå bra

Jeg har også dårlig erfaring med oppdelt meitemark, jeg har vurdert å bruke det i en forblanding til frossenfor.

Algene er på forsiktig tilbakemarsj og ancistrusene begynner å gjøre jobben sin etter at matingen har blitt drastisk nedskjært.
Det er intressant at noen plantearter virker immune mot alger og andre smelter ned.
Andematen virker helt uberørt og vokser og trives, faktisk tror jeg det er den jeg kommer til å gi æren om ett par dager når dette er over. Må nok lese Walstad boka en gang til eller ti.

Satte inn varmekolbe og la inn nytt substrat i filteret i dag, bytta to av fire kurver. Klemte ut det som var av gugge fra svampene jeg tok ut, og det var ikke mye så jeg mistenker at forrige rens var litt i overkant grundig.

Noen få sjokoladeciklide egg ser friske ut men det er ikke tegn til wiggling så det er lite håp nå tror jeg. Så mugg på noen av de døde også.

Har skaffet meg en haug planter i dag som skal fordeles ut i morgen.
Scalarene virker tilfreds med hornbladene som ligger i overflaten, det er to klare par som har territorie under hver sin klase nå. Det ironiske er at territoriene beveger seg så det blir stadige grensetvister.

Fru Wangens barn har begynt å virre rundt i hele karet og ved det minste tegn til trøbbel kommer de pilene til mor. Herr Wangen knep jeg ett øyeblikk i å vise interesse for avkommet, lurer litt på om det var fars eller sultfølelser i bildet der?

Algeproblemet er borte i 300 literen. De algene som er igjen nå gjør bare at det ser naturlig of friskt ut.
Takk til MarenB for flyteplanter

Det hadde vært spennende å finne ut hvor hurtig en innkjøring kan gjøres om hele overflaten er dekt med planter..........
Gulrotgresset har virket å være immun mot denne typen alger og nå setter de fart i veksten ser jeg, det kan virke som de blir veksthemmet (kanskje bruker de kreftene på å sende ut algegift?) men uangrepet i bladverket.

Sjokoladeciklidene virker litt merkelige, kanskje noen egg har overlevd? Hvis ikke tror jeg de har de funnet en ny rot å legg eeggene på etter at jeg har satt inn nye beplantede røtter.

Må bare legg einn noen skrytebilder av Herr Bitaeniata i all sin prakt.
Først et par bilder hvor han mønstrer en reke og ett hvor han bare viser seg fram for kameraet, antakelig vil han det skal brukes i en kontakt annonse?
Noen bilder av fru Wangen med barn.
I dag så jeg at det er godt over ti stykker!
Jeg synes de vokser hemningsløst sakte så det er greit å ta bilder som jeg kan datere og seg bakover, og det er ikke lenge siden de klekte egentlig.

Det første bildet viser mor med deler av svermen under foring og det andre viser yngelen etter at mor har beordret de i "dekk stilling" like etterpå (se på sanda i forgrunnen) de trykker akkurat som ryper mens jeg fikler med kameraet.

Tilslutt et bilde av en herlig tjukkas som nok har fått sin rettferdige del av microormen
Ikke noe frafall hos fru Wangens barn og de vokser godt.
Ser også at de eldre søsknene har vokst godt med ubegrenset tilgang på mikroorm og hyppige vannbytter. Bare pygmecorryene begynner å legge egg der nå, jeg håper å få til å flytte de over i en 100 liter rundt juletider, der bør det bli plass til en stor stim. Mulig jeg kjøper noen flere for å få til oppdrett, så forresten en som så skikkelig god og rund ut i dag.

Legger ved noen bilder som viser tilveksten hoe fru Wangens barn.
Så til dagens store overraskelse...........trommesolo!............ Frittsvømmende sjokoladeyngel!
Idag svømte det en sverm på ca 20 yngel rundt den ene sjokoladeciklide hua. Dette må være de som klekte etter den mislykte egglegginga sist. Klekkedato blir da cirka 28.10 noe som stemmer med utseendet.
De ser skikkelig tynne ut og jeg så ikke noen antydning til innhold i mavesekken. Ga de umiddelbart microorm og yngeltørrfor i blanding, så ikke tydelig økning i bukstørrelsen rett etterpå. Mulig den er der nå eller at de trenger noe tid til å lære å jakte. Det blir mye orm på de i dagene framover for å unngå forurensing i karet. Morsomt nok er de allerede betydelig lenger ann apistoyngelen som nok er mere stutt tjukke.

Pappaen blokkerte en yngel som var ute på turne med å vende siden til yngelen, gjorde ingen tegn til å plukke den opp med munnen. Mor kom like etterpå og plukket den opp med munnen og spyttet den akkurat der jeg hadde plassert mikroorm like før.

Tar med noen bilder, men man må helt klart ha en livlig fantasi for å se ygelen på de
Så artig! Grattis så mye! Håper de vil få gode microorm-mager nå!
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap