Siande's akvarieeventyr (side 3)

Noen måtte jo selvsagt gå galt med ferieforingen Midt i uka her fikk jeg en forskrekket melding "Oi, jeg så ikke maten du hadde satt fram, så jeg gav dem litt fra en av boksene i skapet. Det var noe mer enn det du hadde lagt fram altså.... kommer fiskene til å dø?" En stor teskje flakfor. Om ikke sebrafiskene var kristne før så ble de det da, å svømme i mat midt i påskeuka var vel fest. Skal ikek se bort fra at det var nok flakfor til at noe rakk å synke ned til ålene, ny opplevelse for dem også tenker jeg.
Når jeg kom hjem var det snegleboom av en annen dimensjon, og tett med alger på glasset (som var gullende rent når jeg dro) og litt oppå sanda. Ja, ja.

Fikk tatt et solid vannbytte i går, vasket glasset og rotet opp i sanda for å få luftet den. Siden det var ferie og jeg hadde god tid renset jeg også opp i javabregnene som bor på den ene rota mi, de har fått vokse i fred siden jul tror jeg, og har tatt helt av. Når jeg var ferdig var det mer bregne i søpla enn på rota, og jeg synes fortsatt det er mye på rota. Men men, bregnen er pen, og ålene liker både rota og planten, so who cares?

Jeg plukket også bort noen blader valisneria som hadde fått synlige tuster med penselalger. Jeg begynner å bli lei den algen, den var på noen planter jeg fikk med akvariet og siden har det alltid vært en liten antydning av den på de saktevoksende plantene. Bare noen yderst små tuster, men gud så irriterende.
Jeg er så glad i gubben min! Her gikk jeg og mumlet litt om at det var trist at jeg mistet den ottoen for en tid siden, og egentlig vil jeg gjerne ha enda flere. Men siden økonomien er trangere som fy for tiden så jeg har slått det fra meg. Og så kommer han hjem med 3 ottoer han har kjøpt til meg! Hvem har den snilleste mannen i verden? Meg!
Ottoer er akutt søte Nå nettopp hadde jeg alle 7 hengende på et lite hjørne av glasset, rett not sofaen. Det var så pent at jeg viste nesten ikke hva jeg skulle gjøre, hoppe etter kameraet eller bare nyte synet så lenge det varte. Og rett nok, før jeg viste ordet av det så var det bare to igjen på glasset og resten virret inn i plantene for å mumse mer alger. Søte nurkene
Noen bilder fra før påske. En temmelig fornøyd otto, og en enda mer fornøyd kuhlii som fant malletabletten
Når jeg tok bildene over var det en av kuhlii-ålene som var uvanlig rolig, like foran glasset. Ikke bare fikk jeg tatt masse bilder, men jeg rakk også å lage opp til flere filmsnuffer mens den gomlet på maten.

<embed src="http://www.youtube.com/v/l_XHWvJ0_Uc&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Den kuhliien var flott! Ser så frisk og fin ut! Jeg har nylig skaffet meg 7stk selv, men har ikke gitt de malletabletter enda, så det skal jeg jaggumeg gi de nå!

Mistet du forresten noen ottoer når du kjøpte de? Jeg kjøpte 8stk, men kun 1 lever i dag. Mulig det var et dårlig parti de hadde på TAM, men de er jo også kjent for høy dødelighet pga vanskeligheten for å ta til seg føde....
Den jeg har nå har jeg hatt i et halvt års tid, men det ser ikke ut til å plage den at det ikke er ei stor gruppe der. Skulle gjerne ha utvidet selv, men mistet litt guts når alle de andre døde. Jeg får ta det med tiden, men den jeg har er svært aktiv og...tykk! Har jo 240liter for seg selv sammen med rekene når det kommer til alger
Jeg må bare kommentere sebraen jeg, er det en fra kullet mitt? Den har isåfall blitt veldig stor og flott
Takk for skryt Jeg er glad i de kuhliiene mine, har 8 stykker. De spiser mer eller mindre alt som havner på bunnen og ligger i ro lenge nok til at de finner det. Akkurat de tablettene der støver mye, men fiskene liker dem så godt, så det blir til at de får en bit eller to like før jeg skifter vann.

Jeg mistet en otto for en tid siden, av fem. Men den forsvant bare, samme dag som to sebrafisker, så jeg er rett og slett litt usikker på hva som kan ha skjedd. men en venninne av meg kjøpte nettopp 6 stykker, og hun mistet 3 i løpet av bare noen dager. Hun hadde endel ottoer fra før, og alle vanntestene var helt fine. heldigvis får man ny fisk hos TAM hvis vannet er bra og det ikke har gått mer enn 8 dager. Men 50% frafall er ganske uggent

Marita: Joda, en av dine det der Det er en av to hunner, hannene er enda større, men særdeles kjekke og slanke karer. Og den litt rare med knekk på ryggen lever også i beste velgående. Men det er bare 5 igjen Om du ser litt bakover tråden så ser du at jeg har mistet noe fisk. Men for en tid siden medisinerte jeg med esha 2000, og siden har det ikke røket en eneste fisk, så hva det enn var så er det borte nå, heldigvis.
Bra dødsfallene stoppet i hvertfall=)

Så den med knekk lever enda altså? Jeg aner fremdeles ikke hvorfor den har det, jeg holder egentlig en knapp på da det ble nitrittopphopning i karet mitt, men du kan jo bare ta den ut av avl dersom du en gang får lyst til å drette dem, i fall det er noe genetisk. Dersom den lever i beste velgående og ikke sliter, så har det jo ikke noe å si at den har en skjønnhetsfeil=)
Hehe, er en merkelig liten fisk ja. Men han spiser og svømmer rundt uten antydninger til å ha forstått at den er ulik resten, så jeg tror den har det temmelig bra. Er omtrent like stor som resten også om man tenker seg at man brettet den ut til riktig vinkel. Jeg tror du ser den virre litt rundt over kuhliien på filmen.
Hehe, der var den ja. Det ser nesten ut som om den har hatt for god fart mot akvarieglasset en gang:P
Maretard
Hehe, der var den ja. Det ser nesten ut som om den har hatt for god fart mot akvarieglasset en gang:P

Kanskje den var vill og gal som yngel
Skal ikke se bort i fra det, nei
Jaaaa! Endelig! I morgen får jeg killiene jeg har mumlet om så lenge Pene pene fiskene som jeg så i en bok og siden har jeg lett og styrt rundt for å få fatt i dem. Men nå har aquamania dem inne (i riktig antall og kjønn), og min pendlende venn tar bussen, så nå går det endelig i boks. Gud, hvor jeg gleder meg!
siande
Jaaaa! Endelig! I morgen får jeg [URLBLOCK1] jeg har mumlet om så lenge:)

Men nei, det gikk ikke som planlgt denne gangen heller. *sukk* Ja, ja, nye sjanser om 14 dager når min pendlende venn skal hjem fra oslo til trondheim enda en gang, forhåpentligvis med buss eller tog da også.
Jeg hadde en runde med kameraet i dag, jeg hadde jo både vasket av alger på innsiden og vannflekker på utsiden av glasset, så nå måtte det jo bli pene bilder. Men det var vist flekker på linsen også, så det ble ikke helt superb akkurat. Men litt er det jo

Første bildet er hele akvariet, med skap og det hele.
Det i midten viser litt mer hva som er i, plantene har grodd til ganske godt, men jeg er liksom ikke helt fornøyd, det er noe som mangler (i tilleggtil at det er lite fisk). Lurer på om jeg skal finne meg en halvhøy plante med litt rødskjær eller noe slikt for å sette inn foran valisneriaen. Jeg er ikke hel sikker, så det blir vel mer tenking.
Siste bildet er utsikten fra sofaen, på kvelden pleier nesten alle ålene å vrimle rundt der, og jeg slipper ned malletabletter på den siden slik at sebrafiskene ikke kommer til så enkelt (ellers ville de spist rubb og rake før noen andre fikk smakt på).
Noen bilder til:

Forst er det to bilder av Valisneriaskogen og Hygrofiliaskogen.
Og eneste fiskebildet som ble i nærheten av OK: en litt forskremt Otto rett etter vannskifte. Vanligvis pleier de ikke å klemme slik med finnene.
Iiiik! Pumpa mi sluker ottoer!

Her kom jeg hjem for å spise lunsj, og skulle slippe nedi litt mat til fiskene, og så en otto sitte sugd fast i pumpeinnsuget. Jeg har en skjelden gang funnet død fisk der (min grusomme kinesiske algespiser bl.a.), jeg har trodd det var fordi den suger til seg kadaveret om det ligger for nærme. Men nå er jeg langt fra sikker, for når jeg stakk ned klypa for å ta opp ottoen så viftet den forskremt med halen... og når jeg stoppet pumpa og gav den et forsiktig puff for å komme løs så svømte den forskrekket avgårde! Stakkar fisken.

Den så temmelig livlig ut (å sitte fast i en pumpe er vel noe som kan få adrenalinet i gang hos de fleste), og jeg ser ingen noen sår eller annet, men øyet på siden som var mot pumpen er litt større enn det andre øyet. Jeg får holde et øye med den og se om det går fint, er ikke så mye mer jeg kan gjøre akkurat nå tror jeg.

Men den pumpen må få et nytt innsug fort som svint. Hele pumpen og filteret er det som fulgte med karet når jeg kjøpte det brukt. Det er en stor filterboks i lokket på akvariet, som opprinnelig hadde en pumpe festet i samme høyde (over vannet) og slange ned for å suge inn vann. Men når den gikk heden erstattet forrige eier den med en Eheim powerhead som suger 1000l/t. Problemet er at den ikke passer øverst, siden Eheims powerhead suger vannet gjennom en tynn liten slisse på selve pumpeboksen uten mulighet til å sette på noen slange, så nå går det slange ned fra filterboksen til powerheaden. Mye vann som suges inn på et veldig lite område, og siden det ofte gror litt alger på pumpen kan jeg tenke meg at algespiserne tenker nam nam, mat, og plutselig kommer de for nærme innsuget og setter seg fast *grøsse*

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å gjøre den mer fiskesikker. Økonomien er på bånn, så noe annen pumpe kommer ikke til å skje (jeg skal gjerne ha mat de neste ukene). Og jeg har vanskelig for å se hvordan jeg skal klare å feste noe utenpå innsuget for å spre trykket mer, en svamp mistenker jeg kommer til å tetne til særdeles raskt og den vil vel neppe spre suget, heller enn å gjøre det tyngre for pumpen å suge...
Noen gode ideer?
Du kan forsøke å træ en nylonstrømpe over innsuget og feste med gummistrikk?
Hm, jo, jeg tenkte litt på det, men fisken forsvinner ikke inn, den bare suges fast siden det er så lite område. En nylonstrømpe vilikke fordele trykket noe, bare hindre ting å suges inn i pumpen, og det er ikke problemet.

Det ligger ann til at jeg kutter meg en liten bit av et av de to filtermatte-stykkene som ligger i filterboksen og stripser rundt hele powerheaden. Litt som en mild variant av denne men med mindre svamp rundt og fortsatt filterboksen over.

Har ikek råd til å drive å kjøpe noen ekstra filtermatte, er så vidt jeg har råd til stripsene. Men det er veldig god filtering nå, den ekstra matta er ikke nødvendig. Og i linken over bruker de vist bare matten rundt powerheaden som filtering, så det eneste jeg gjør er å flytte deler av min fra filterboksen og rundt innsuget istedet. Håper jeg. Blir nok å følge ekstra grundig med på vannverdiene etter vi har lekt oss med strips.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Solem
Reklame for plussmedlemskap