Grått vann i akvariummet- jeg trenger hjelp!! (side 3)

skal se om jeg får slengt inn et bilde etterhvert... kan godt hende at det ikke er gibbiceps, men når jeg leste det så så det så kjent ut... kunne nesten høre mannen i butikken si at han skulle hente noen gibbiceps til meg..:p
Hvis de vokser veldig fort og kommer opp i mot og over 15cm på et års tid er det enten Gibbiceps eller Pleco, Ancistrus blir maks ca 15cm og det tar lang tid før de kommer i nærheten av det.
nå har jeg lest litt mer om disse algespiserne... blir mer og mer sikker på at jeg har tre gibbiceps.. Ancistrusen har sånne utvekster på nesen, hvertfall hannen får det når de blir kjønnsmodne. Mine tre har ikke noe som helst antydning til dette, og det hadde ingen av de andre i karet jeg fikk dem av heller. Dessuten står det at gibbicesps er nattdyr og at de arbeider om natten og som regel bare henger under en rot, på en plante eller inni en hule om dagen.. i starten på denne tråden skrev jeg at jeg syntes at mine algespisere var så slappe.. at de bare hang der og at jeg aldri så dem arbeide, ergo- virker mer og mer som at jeg har en gibbiceps. Kjæresten min har også akvarium og de har en Ancistrus- mine algespisere ser ikke ut som den i det hele tatt. Har nå hatt algespiserne mine i noen måneder, har ikke sett noe forskjell annet enn at de har blitt større.... Står også at Ancistrus er svært arbeidsomme hele tiden og at de alltid ser etter alger som de kan spise og skrape av. Burde jeg kanskje anskaffe meg en eller 2 slike? Må dessuten knerte mine om de blir for store... ellers tør jeg ikke stikke handa oppi, synes de er så ekle.. hihi
Nja, du behøver ikke knerte dem om de blir for store - du kan sikkert få levert dem inn på en dyrebutikk eller gitt bort/solgt dem - hender det er noen som vil ha store Gibbiceps/Pleco, f.eks i kar med store agressive ciklider er det de eneste algespiserene som fungerer for mange.
men da høres det vel mest sannsynlig ut at jeg har gibbiceps og ikke Ancistrus?
Kanskje, men de kan være ganske like - du vet det sikkert hvis de vokser veldig fort og spesielt når de passerer 15cm
wææ, gruer meg i såfall til de blir så store... synes at de er så ekle.. :p hvor lang tid tror du det tar før de blir 10-15 cm store? de er kanskje 5-6 nå..
Ang. bæring av vann
Jeg har min 220 liter på loftet. Hageslangen gikk greit. Koblet til vannkrana i kjelleren. Når du skal ha vannet ut av akvariet kobler du til slangen, åpner vannet til det slutter å boble i akvariet.- Altså til slangen er full av vann. Så kobler du fra i kjelleren, og vannet renner ut selv..... Ikke noe særlig søl i trappa.

Ser du på bildene av min 220 liter på profilen min er de tatt fire dager etter at jeg hadde vann og biltemasand oppi. Litt uklart. Det er det fortsatt, men det kommer seg. Biltemasanden var merket for akvariebruk.

Og ja, mørkt kar hjelper på alger, men du må gjøre noe med årsaken.
Ida Marie Braathen
wææ, gruer meg i såfall til de blir så store... synes at de er så ekle.. :p hvor lang tid tror du det tar før de blir 10-15 cm store? de er kanskje 5-6 nå..


De passerer fort den lengden på et år.

Ulvster
Kanskje, men de kan være ganske like - du vet det sikkert hvis de vokser veldig fort og spesielt når de passerer 15cm ;-)


At ancistrus sp. og gibbi er ganske like er en drøy påstand. Bortsett fra at begge har sugekopp til munn, man skal vere temmelig fersk og svaksynt hvis man ikke klarer å skille dem utifra bilder. Ikke har dem samme grunnfarge en gang. Ancistrusen har kvitt på sporen, noe ikke gibbien har. Gibbien har et stort seil av en ryggfinne, noe ancictrusen ikke har. Dem har ikke samme fasong på hodepartiet en gang.

Det er riktig at det er mange sugekoppmaller som er svært vanskelig å skille, men ancistrus og gibbi er ikke av desse. Når Ida Marie mener hun har identifisert dem som gibbi, så tror jeg hun har rett. Med tanke på at mange nybegynnere blir påprakket desse til stadighet, også taler for riktig identifikasjon.

Joda, men som du sier for en nybegynner, eller diverse dyrebutikker for den saks skyld, er det ikke lett å skille dem, men det er vanligvis Pleco som blir forvekslet med Ancistrus - samme problem da Pleco blir like svær.
Hakke
[QUOTE=Ulvster]Kanskje, men de kan være ganske like - du vet det sikkert hvis de vokser veldig fort og spesielt når de passerer 15cm ;-)


At ancistrus sp. og gibbi er ganske like er en drøy påstand. Bortsett fra at begge har sugekopp til munn, man skal vere temmelig fersk og svaksynt hvis man ikke klarer å skille dem utifra bilder. Ikke har dem samme grunnfarge en gang. Ancistrusen har kvitt på sporen, noe ikke gibbien har. Gibbien har et stort seil av en ryggfinne, noe ancictrusen ikke har. Dem har ikke samme fasong på hodepartiet en gang.

Det er riktig at det er mange sugekoppmaller som er svært vanskelig å skille, men ancistrus og gibbi er ikke av desse. Når Ida Marie mener hun har identifisert dem som gibbi, så tror jeg hun har rett. Med tanke på at mange nybegynnere blir påprakket desse til stadighet, også taler for riktig identifikasjon.



Tusen takk Hakke! Nå ble jeg litt stolt, føler at jeg har riktig pga beskrivelsene jeg har lest / bildene jeg har sett. Tar det ett år eller mer før de blir så store? Hvilket fòr kan dere anbefale til dem? spiser de også agurker, erter og slikt?
Jeg må nevne at det finnes et utall varianter av opdrettsvarianten av Ancistrus, så jeg ville ikke vært så skråsikker.. men men

Alle disse artene spiser stort sett det samme, alger og grøntfor, de liker agurk, erter, salat osv, så det er lurt å gi dem litt grønt en gang i blant - også malletabletter som f.eks JBL Plecomin.
Hvor gamle er fiskene forresten?
Ok. Jeg har noe mat til dem, men jeg synes at de forurenser mer enn hva de hjelper... De løser seg opp og blir liggende som grønn gugge i grusen og det virker ikke som algespiserne spiser det i det hele tatt. Puttet oppi en agurkbit i går, men den fløyt jo bare rundt i overflaten? Så jeg tok og satte den ned i et hull i rota....Jeg vet egentlig ikke helt hvor gamle de er. de har vært hos meg i et par måneder nå, de har vokst litt på den tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap