- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvor viktig er det,egentlig? (side 3)
Hvor viktig er det,egentlig? (side 3)
Inaktiv bruker

Artig tråd dere Men, skal man hjelpe noen som er utvitende er det nok fryktelig dumt å angripe, for da vil man straks forsvare seg og fornekte at man gjør noe galt. Det ville vært mye hyggeligere her på akvaforumet dersom folk kunne oppføre seg en smule mer vennligsinnet. Selv har jeg den mest aggressive cikliden, men det ville ikke fall emeg inn å angripe folk bare fordi de lider av uvitenhet. Gi oss heller kunnskap, vi som er nybegynnere og som ikke aner noe om fisk. Da jeg fik akvariet trodde jeg faktisk at fisker bare trengte en skvett vann... og at de hadde det bra. Og, ikke angrip folk fordi de tror dette, og ikke vet om nitritt og pH verdier og ditt og datt...
Jeg vil spørre følgende: Kan man skifte vann for ofte? Jeg bekymrer meg faktisk såpass mye om mine fiskers ve og vel at jeg både slamsuger og skifter vann i ett sett
Og jeg har fortsatt akvariet stående på kjøkkenbenken, etter 5 måneder, slik at det er lettvint å både skifte vann og slamsuge og søle uten at det gjør noe. Planen var å flytte akvariet til stuen, men det har jeg innsett, blir for mye jobb når jeg skal skifte vann, slamsuge, og styre med rensing av pumpa osv. Og siden jeg nettopp kjøpte ny pumpe så må jo den innkjøres også. . . . Nok igjen noen nervepirrende uker med frykt for nitritt som holder meg våken om nettene:P Det første jeg gjør når jeg våkner om morgenen er å løpe bort til akvariet for å sjekke at fiskene har det bra. Og da står de der og venter på mat hele gjengen, 2 voksne og 60 småyngel, 160 par øyne som stirrer på meg og forventer at jeg straks kommer med micromark før jeg engang har fått kledd på meg
Dum som jeg var lyttet jeg til dere her i forumet som mente at det å kickstarte pumpa skulle være så bra. Men, jeg som ennå ikke hadde hatt nitritt siden oppstart av mitt akvarium fikk faktisk nitritt for første gang og alle fiskene så ut til å nesten stryke med der de hang i vannskropen og gispet etter luft eller noe i den dur. Men, gudskelov, jeg følger med på dem hver time og passer på å sjekke at alt er bra hele tiden. Nå må jeg jo bare smøre meg med masse tålmodighet til filteret er innkjørt i 4 uker, og bytte vann og styre og stelle. . . .
Egentlig skjønner jeg ikke at noen har tid til å ha mer enn et`akvarium altså!
Jeg vil spørre følgende: Kan man skifte vann for ofte? Jeg bekymrer meg faktisk såpass mye om mine fiskers ve og vel at jeg både slamsuger og skifter vann i ett sett
Og jeg har fortsatt akvariet stående på kjøkkenbenken, etter 5 måneder, slik at det er lettvint å både skifte vann og slamsuge og søle uten at det gjør noe. Planen var å flytte akvariet til stuen, men det har jeg innsett, blir for mye jobb når jeg skal skifte vann, slamsuge, og styre med rensing av pumpa osv. Og siden jeg nettopp kjøpte ny pumpe så må jo den innkjøres også. . . . Nok igjen noen nervepirrende uker med frykt for nitritt som holder meg våken om nettene:P Det første jeg gjør når jeg våkner om morgenen er å løpe bort til akvariet for å sjekke at fiskene har det bra. Og da står de der og venter på mat hele gjengen, 2 voksne og 60 småyngel, 160 par øyne som stirrer på meg og forventer at jeg straks kommer med micromark før jeg engang har fått kledd på meg
Dum som jeg var lyttet jeg til dere her i forumet som mente at det å kickstarte pumpa skulle være så bra. Men, jeg som ennå ikke hadde hatt nitritt siden oppstart av mitt akvarium fikk faktisk nitritt for første gang og alle fiskene så ut til å nesten stryke med der de hang i vannskropen og gispet etter luft eller noe i den dur. Men, gudskelov, jeg følger med på dem hver time og passer på å sjekke at alt er bra hele tiden. Nå må jeg jo bare smøre meg med masse tålmodighet til filteret er innkjørt i 4 uker, og bytte vann og styre og stelle. . . .
Egentlig skjønner jeg ikke at noen har tid til å ha mer enn et`akvarium altså!
Postet 10.04.10 kl 23:04
så nitritt og nitratt er 2 villt forskjellige ting? å herre,er det rart man er forvirra..hva er viktigst å teste?Maddy[QUOTE=siande]Pris varierer vel fra butikk til butikk, som oftest billigst om du kjøper på nett. Nitritt burde være 0. Nitrat er den største grunnen til at vi bytter vann, høye verdier der er skadlig over tid. Nitratverdier under 20 er greit.
Begge disse tingen er egentlig bare varianter av samme sak - ammoniakk.
Ammoniakk er en nitrogenforbindelse og i et akvarie med innkjørt filter blir det brutt ned til nitritt marginalt mindre giftig. Så blir det brutt ned igjen til nitrat som blir naturlig plantegjødning. Nitrat er også giftig, men i mye mindre grad enn de to andre, og fiskene tåler at det er en del nitrater i vannet.
Postet 10.04.10 kl 23:05
Postet 10.04.10 kl 23:07
så nitritt og nitratt er 2 villt forskjellige ting? å herre,er det rart man er forvirra..hva er viktigst å teste?Viktor[QUOTE=Maddy][QUOTE=siande]Pris varierer vel fra butikk til butikk, som oftest billigst om du kjøper på nett. Nitritt burde være 0. Nitrat er den største grunnen til at vi bytter vann, høye verdier der er skadlig over tid. Nitratverdier under 20 er greit.
Begge disse tingen er egentlig bare varianter av samme sak - ammoniakk.
Ammoniakk er en nitrogenforbindelse og i et akvarie med innkjørt filter blir det brutt ned til nitritt marginalt mindre giftig. Så blir det brutt ned igjen til nitrat som blir naturlig plantegjødning. Nitrat er også giftig, men i mye mindre grad enn de to andre, og fiskene tåler at det er en del nitrater i vannet. ok...da kjøper jeg NITRITT test da..hva med PH? er den livsviktig? der er det jo også forskjell på fisken...
Postet 10.04.10 kl 23:08
Postet 10.04.10 kl 23:10
Stikker frem hodet jeg, så får dere hugge det av hvis dere vil Er ikke dreven selv, men hvis dråpetestene virker vanskelige og du kun har tenkt å skaffe en test kan det kanskje være greit å starte med strimmeltester? Disse er langt mindre nøyaktige, men da får du en indikasjon på tilstanden iallefall, så kan du jo ta kontakt med en dyrebutikk dersom du er usikker på resultatene. De vil vanligvis teste vannet ditt for deg hvis du spør også.
Postet 10.04.10 kl 23:16
Problemet med strips er nettopp at de bare gir en indikasjon. Og spesielt når det gjelder nitritt, er ikke indikasjon godt nok.
Dråpetester er billigst på nett, og JBL er den jeg synes er enklest å håndtere og avlese, Maddy. Kortfattet og enkel bruksanvisning. Bor du i kjøreavstand fra Kløfta, slipper du portoen dersom du bestiller og henter her
Dråpetester er billigst på nett, og JBL er den jeg synes er enklest å håndtere og avlese, Maddy. Kortfattet og enkel bruksanvisning. Bor du i kjøreavstand fra Kløfta, slipper du portoen dersom du bestiller og henter her
Postet 10.04.10 kl 23:22
Endret: 10.04.10 kl 23:23
takk for link=) er det noen andre tester jeg liksom MÅ ha,som er livsviktige?SGSProblemet med strips er nettopp at de bare gir en indikasjon. Og spesielt når det gjelder nitritt, er ikke indikasjon godt nok. Dråpetester er billigst på nett, og JBL er den jeg synes er enklest å håndtere og avlese, Maddy. Kortfattet og enkel bruksanvisning. Bor du i kjøreavstand fra Kløfta, slipper du portoen dersom du bestiller og henter her [URLBLOCK1]
Postet 10.04.10 kl 23:27
Postet 10.04.10 kl 23:32
Jeg synes dråpetester er kjempegøy, og det gir meg en veldig god kontroll på hvordan tilstanden er i akvariet. Jeg tester ph, nitrat og nitritt før vannskifte, og så sjekker jeg nitritt daglig i ei uke etter at jeg har satt inn ny fisk, for å sjekke at filterbakteriene takler den økte belastningen.
I tillegg har jeg gh-test, fordi jeg en stund tenkte at jeg skulle øke gh noe for å sette inn snegler. Og jeg har amoniakk-test som jeg brukte ved oppstart av akvariene, for å se at syklusen kom i gang.
Men dersom du bare skal kjøpe noen, ville jeg si ph, nitrat og nitritt. Resten kan du sjekke innimellom på dyrebutikken
I tillegg har jeg gh-test, fordi jeg en stund tenkte at jeg skulle øke gh noe for å sette inn snegler. Og jeg har amoniakk-test som jeg brukte ved oppstart av akvariene, for å se at syklusen kom i gang.
Men dersom du bare skal kjøpe noen, ville jeg si ph, nitrat og nitritt. Resten kan du sjekke innimellom på dyrebutikken
Postet 10.04.10 kl 23:33
Maddyskulle faktisk veldig ønske at en avd ere med peiling kunne reise hjem til nybegynnere som meg:)) hehe...hjelpe til med det meste første gang,og lære bort hvordan det skal være,og hvordan man gjør ting! så alle nybegynnere hadde fått en kick-start fra dag 1! hehe=)) en som ikke kjefter,men hjelper:p
Hehe. Har tenkt tanken mange ganger selv, men er overrasket over hvor godt jeg har klart meg tross alt!;D
Lykke til!
Postet 10.04.10 kl 23:43
Her er et testsett fra JBL som inneholder det viktigste til å begynne med. Og når det går tomt, er det refiller å få kjøpt til en adskillig billigere penge...
Postet 11.04.10 kl 00:04
Maddyhvis jeg hadde vært ett troll så hadde jeg nok ikke hatt så mange innlegg som jeg har,og lagt ut ting på kjøp og salg osv;) og ikke hadde jeg vært så nerd å trollet på ett fiske-forum heller egentlig:p
men ikke pokker om du får kjøpe noe lekspar med Sommerfuglciklider ifra meg FØR du har kontroll på vannbytterutinene dine! ;D
Postet 11.04.10 kl 00:10
Endret: 11.04.10 kl 00:11
Spørsmålene du starter tråden med, Maddy, er helt greie. Enkelte vanntester er, etter min mening, helt nødvendige.
Når det gjelder vannbytter er det ingen som kan svare deg utfra de opplysningene du gir om ditt fiskehold...
Mona kommer med et godt svar; hvor ofte og hvor mye vann man bør bytte avhenger av så mange ting (også filteret).
Dersom noen ber deg bytte 30% i uka, kan du bare spandere en haiketur på dem. Kanskje du bør bytte 60% i uka, eller 20% hver tredje uke?
Her kommer blant annet vanntester inn
Når det gjelder vannbytter er det ingen som kan svare deg utfra de opplysningene du gir om ditt fiskehold...
Mona kommer med et godt svar; hvor ofte og hvor mye vann man bør bytte avhenger av så mange ting (også filteret).
Dersom noen ber deg bytte 30% i uka, kan du bare spandere en haiketur på dem. Kanskje du bør bytte 60% i uka, eller 20% hver tredje uke?
Her kommer blant annet vanntester inn
Postet 11.04.10 kl 00:45
TrudeHellDet holder vel at du [URLBLOCK1]?
Sitater fra artikkelen:
"I ditt akvarium er det bare en mulighet til å bli kvitt avfallstoffene, nemlig vannskifte."
Eg håper eg rakk å levere avbestillingen på Eheim 2080 tidsnok. En powerhead er jo mye billigere.
"Jeg vil anbefale at man bytter minimum 25 % av vannet hver 14. dag."
Da vet vi det...
Postet 11.04.10 kl 01:32
Eivindr_No[QUOTE=Maddy]hvis jeg hadde vært ett troll så hadde jeg nok ikke hatt så mange innlegg som jeg har,og lagt ut ting på kjøp og salg osv;) og ikke hadde jeg vært så nerd å trollet på ett fiske-forum heller egentlig:p
men ikke pokker om du får kjøpe noe lekspar med Sommerfuglciklider ifra meg FØR du har kontroll på vannbytterutinene dine! ;D okay.....*himle med øynene*..er jo meg det skulle gå utover d:p kan fint greie å kjøpe de selv jeg men har ikke bestemt meg for det enda da,har palettciklide.lekspar nå så...
Postet 11.04.10 kl 10:12
Eivindr_No[QUOTE=Maddy]hvis jeg hadde vært ett troll så hadde jeg nok ikke hatt så mange innlegg som jeg har,og lagt ut ting på kjøp og salg osv;) og ikke hadde jeg vært så nerd å trollet på ett fiske-forum heller egentlig:p
men ikke pokker om du får kjøpe noe lekspar med Sommerfuglciklider ifra meg FØR du har kontroll på vannbytterutinene dine! ;D
Denne syns jeg du kunne spart deg for og heller tilbudt deg å hjelpe, ho har jo spurt om "hjemmehjelp". Så kjøper hun de testene som trengs og noen er snille å hjelper henne, desverre så blir det litt langt for meg
Mvh VT
Postet 11.04.10 kl 16:58
Inaktiv bruker

Hei, har et spørsmå. I mitt akvarie fordamper ganske mye vann, så jeg må fylle på omtrent en bøtte med vann (10 l) i uka. Tror det er rundt 40-50 liter vann i akvariet. Er det godt nok å bare fylle på med vannet, eller blir alle de giftige stoffene liggende igjen mens vannet fordamper?
Har foresten sverd-drager, en sommerfuglfisk, en ancistrus og en tøff liten skapning jeg kjøpte i sverige i karet:P
Har foresten sverd-drager, en sommerfuglfisk, en ancistrus og en tøff liten skapning jeg kjøpte i sverige i karet:P
Postet 11.04.10 kl 19:02