Prinsesse av burundi sammen med fisk som ikke er tangyanika - hva bør jeg tenke på? (side 3)

Takk Rody, setter pris på ditt innlegg.

Ja, det er vanskelig å stille spm her inne (som på mange forum). Man må først ha alt sitt på det tørre, der "det tørre" er et felles oppslagsverk som flertallet støtter seg mot.

Trenden er litt slik at man ikke skal gjøre noen feil i forkant, alt skal være grundig undersøkt.

Jeg leser følgende i en bok om prinsesser: "lever ved klippekysten ned til 15 meters dybde" Det første som slo meg da, var at dette hører man ingenting om. Er absolutt INGEN som sier: "holder du prinsesser i et akvarium på 60 cm høyde?? Er du klar over at de krever 15 meter????"

Nei, slikt er visstnok ikke så nøye å nevne, for det er noe vi akvarister ikke kan oppfylle.

Jeg ser at mange holder denne arten (og andre tilsvarende) i selskapskar, kan ikke si at jeg ser så mange tråder med "hjelp, mine prinsesser dør", slik som "hjelp, mine sommerfuglciklider dør"......

Denne tråden har enda ikke svart så mye på det jeg lurer på.
Er det f.eks noe fór de ikke tåler? Noe de ikke bør spise?
Jeg har ikke greie på Prinsesser. Prøver å lære meg til med Malawi'er, og ser at det kan se ut som om de har litt ulike vaner i matveien.

I fiskebasen står det at prinsessene er kjøttetende, altetende og at de spiser tørrfor. Det blir omtrent som Monas info på pH-verdier. Takk for hjelpen.

Tror nok at du må henvende deg til dem som holder og avler prinsesser og høre hva de forer med. Men du får nok mange ulike svar da også. Så da gjenstår litt "forskning" på egenhånd. (Håper du har en akademisk bakgrunn... )
Rody
Jeg har ikke greie på Prinsesser. Prøver å lære meg til med Malawi'er, og ser at det kan se ut som om de har litt ulike vaner i matveien. I fiskebasen står det at prinsessene er kjøttetende, altetende og at de spiser tørrfor. Det blir omtrent som Monas info på pH-verdier. Takk for hjelpen. Tror nok at du må henvende deg til dem som holder og avler prinsesser og høre hva de forer med. Men du får nok mange ulike svar da også. Så da gjenstår litt "forskning" på egenhånd. (Håper du har en akademisk bakgrunn... :-))

Hehe, eller akvademisk...
og fortrinnsvis autodidakt. Den teller mer enn doktorgrad, tror jeg...
julnil
Denne tråden har enda ikke svart så mye på det jeg lurer på.

Høyst sannsynlig fordi de fleste ikke har erfaring med dette og ikke kan gi deg et entydig svar. Du velger å holde fisk under helt feil vannverdier. Da er det ikke så rart om du får veldig få tips om hvordan dette kan fungere
Jovial
[QUOTE=julnil]Denne tråden har enda ikke svart så mye på det jeg lurer på.

Høyst sannsynlig fordi de fleste ikke har erfaring med dette og ikke kan gi deg et entydig svar. Du velger å holde fisk under helt feil vannverdier. Da er det ikke så rart om du får veldig få tips om hvordan dette kan fungere

Har det noe med fór å gjøre? Er det også et spm man ikke kan svare på, om man kun holder dem sammen med andre tilsvarende fisk?
julnil
[QUOTE=Jovial][QUOTE=julnil]Denne tråden har enda ikke svart så mye på det jeg lurer på.

Har det noe med fór å gjøre? Er det også et spm man ikke kan svare på, om man kun holder dem sammen med andre tilsvarende fisk?

Vannverdier har selvsagt intet med fòr å gjøre. Fòr har med fiskens fordøyelsessystem å gjøre.

Jeg antar du kommer til å stille spørsmål i denne tråden frem til du får det svaret du egentlig ønsker. Melder meg derfor ut. Lykke til med fiskene dine

Ja, jeg vet, jeg er SKIKKELIG vanskelig som lurer på dette med fór til disse, da jeg har lest at mye planteholding fór ikke er bra (algetabletter), dog finner jeg ikke frem til hvor jeg leste dette.

Men jeg ser jo at å spørre om noe slikt i denne tråden er helt horribelt, siden det ikke stemmer det grann med spm i første innlegg...

Jovial
Vannverdier har selvsagt intet med fòr å gjøre. Fòr har med fiskens fordøyelsessystem å gjøre.
Selvfølgelig er en sammenheng mellom fôr, foringsrutiner, vannverdier, fiskens kondisjon og stressnivået til fisken.

Hvis du lurer på det er jo bare se på apetitten til en fisk som holdes i rett vannkvalitet og habitat, kontra en stresset fisk. Eller spør en fluefisker om vanntemperaturen, fargen på vannet osv har betydning for hva fisken spiser?
Fiskens appetitt henger selvsagt sammen med vannverdier og påfølgende trivsel. Men fòret i seg selv påvirker ikke vannverdiene ved riktig dosering og oppfølging av karet. Derimot kan selve fòret være skadelig for endel arter.
Nei, er ikke enig her. Vannkvaliteten påvirker fiskenes evne til å ta opp ulike fôremner. Du kan f eks ikke ukritisk bruke samme fôret til oppfôring av parr, smolt og laks i saltvann. Fôr sammensetning er også avhenging av temperatur osv. Fiskens evne til å fordøye fôret er også avhengig av ulike vannparameter.

For den vanlige hobbyakvarist betyr dette selvfølge ikke spesielt mye, da de aller fleste akvariefisk dør lenge før de egentlig burde dette pga bl a feile vannverdier, fôr og stress osv.

Men, fisken må derfor kunne takle endringer i vannmiljø. Dette gjør den på flere måter: adferdsendring, habituering (mental tilvenning), akklimatisering og regulering av stoffskiftet. En fisk som opplever at miljøet endres kan endre adferd slik at den blir bedre i stand til å takle de nye betingelsene, som
å redusere aktivitetsnivået eller minske fôropptaket ved lite oksygen i vannet. På denne måten reduserer den sitt eget oksygenbehov.

I naturen kan fisken flykte til andre lokasjoner (adferdsendring), mens i akvariet har da fisken ikke denne muligheten. Adferdsendring er hurtige og har relativt lav kostnad for fisken.

Hvis fiskenn takler miljøendringer på denne måten, er hyppigheten av endringene av mindre betydning for fiskens overlevelse, vekst og velferd.

Habituering, akklimatisering og regulering av stoffskiftet er tregere responser. Habituering er en mental tilvenning til de nye forholdene. Dette gjør ikke fisken mer fysiologisk tilpasset, men reduserer stressnivå
og energi brukt på å forsøke å finne et bedre sted å være.

Akklimatisering er en fysiologisk endring som skjer i fisken for å gjøre den mer tilpasset de nye miljøbetingelsene. Eksempler på dette er at
gjellebuene endrer overflate for å få et mer tilpasset oksygenopptak og at det skjer en endring i blodsammensetning for å få en mer effektiv oksygenomsetning under de rådende miljøbetingelsene. Og, ja dette forklar hvorfor det nok ikke er så stor hensikt å bruke det vi kaller for "akklimatisering" av akvariefisk i 10 -15 minutter før du slipper den ut av posen.

Mere kan leses [URL=http://www.nofima.no/filearchive/produksjon-og-giftighet-av-ammoniakk-hos-fisk_1.doc.]her[/URL] for eksempel, og det finnes mye om dette for de som ønsker å lese mere.
I følge boka til Ad Konnings skal man aldri holde fisk fra Tanganyika i lavere PH en 8.2. Den kan sikkert tilvennes lavere PH, men hvorfor prøve. Fiskene har det ikke optimalt. Sjangsen for sykdommer øker ikke bare for fisken som holdes i feil vannverdier, men hos karets andre innbyggere.
Som akvarister har vi et ansvar. Fiskene vi holder skal ikke bare overleve, de skal leve.
Men hva da, med fisk som har blitt drettet i generasjoner i noe som kanskje er feil vannverdi? Har de tilpasset seg? Eller er det bare hos forhandlere de går i feil vannverdi? for så å få rette verdier når de kommer til nye eiere? Veit at de fleste dyrebutikkene i Trondheim kjører samme vann i alle karene, unntatt saltvann.
Nå skal jeg ikke påstå at oppdretterne kjører feil verdi på vannet sitt, men OM de gjør det, har da disse fiskene tilpasset seg? Evolusjon tar gjerne lang tid, men det kan jo tenkes at fisk som ser ut til å trives i vannet de har, faktisk gjør det? Kan det tenkes at fiskens evne til å oppta oksygen osv og alle andre allerede nevnte ting som angår ph har endret seg til fordel for de "nye" vannverdiene den må leve i?

Og nei, jeg er ingen tilhenger av å systematisk gi fisk feil verdier og levekår, bare nysgjerrig. (Alle vi som holder fisk innenfor glassvegger er vel allerede skyldige i å gi de feil levekår på en måte,men nok om det)
Wargtass
Men hva da, med fisk som har blitt drettet i generasjoner i noe som kanskje er feil vannverdi? Har de tilpasset seg? Eller er det bare hos forhandlere de går i feil vannverdi? for så å få rette verdier når de kommer til nye eiere? Veit at de fleste dyrebutikkene i Trondheim kjører samme vann i alle karene, unntatt saltvann. Nå skal jeg ikke påstå at oppdretterne kjører feil verdi på vannet sitt, men OM de gjør det, har da disse fiskene tilpasset seg? Evolusjon tar gjerne lang tid, men det kan jo tenkes at fisk som ser ut til å trives i vannet de har, faktisk gjør det? Kan det tenkes at fiskens evne til å oppta oksygen osv og alle andre allerede nevnte ting som angår ph har endret seg til fordel for de "nye" vannverdiene den må leve i? Og nei, jeg er ingen tilhenger av å systematisk gi fisk feil verdier og levekår, bare nysgjerrig. (Alle vi som holder fisk innenfor glassvegger er vel allerede skyldige i å gi de feil levekår på en måte,men nok om det)

Fisk kan tilpasse seg andre verdier og ja de går ofte i feil verdier i butikkene. Har ikke hørt om noen som har drettet fisk i flere generasjoner i feil vannverdier så vet ikke om fisken da ville foretrukket feil verdier. Syns i utgangspunktet det er feil å prøve. Det viktigste uanset er å holde stabile verdier. Fisk som har levd i feil vannverdier kan dø hvis de blir flyttet til et kar med riktige verdier.
Skywalker
Har ikke hørt om noen som har drettet fisk i flere generasjoner i feil vannverdier
"Golden" (Malawi), i hvert fall.

Og slikt skjer nok til tider, for hva er egentlig begrepet "feil vannverdier"? Tanganyikaciklider kan ikke drettes i pH8,1, siden de bør holdes i minst pH8,2, i følge en anerkjent kilde?
Donald
[QUOTE=Skywalker]Har ikke hørt om noen som har drettet fisk i flere generasjoner i feil vannverdier
"Golden" (Malawi), i hvert fall.

Og slikt skjer nok til tider, for hva er egentlig begrepet "feil vannverdier"? Tanganyikaciklider kan ikke drettes i pH8,1, siden de bør holdes i minst pH8,2, i følge en anerkjent kilde?

Ja er sant det Donald. Bare nysjerrig på om du vet om Golden som er drettet i annerledes vannkvalitet er noe friskere/sterkere eller svakere en golden drettet i Malawi vann?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap