Ny og helt grønn (side 3)

Hei, har investert i ein 180L Juwel rio. Samboeren min er litt mindre begeistra og tenker meir på om det går å forsikre, hvis ikkje får karet stå ein plass der det er sluk i golvet. Har de erfaring med forsikring av kar? Har nett starta med innkøyringa. Vatnet har vel vore i ca 24 timar, men er framleis litt uklart. Kor mange dagar treng akvariet innkøyrast når det er brukt i frå før? Klør litt etter å kjøpe fisk, men veit det lønner seg å vente litt. Ser det har dukka opp nokre små sniglar med små sneglehus, brune/sandfarga, bør eg få fjerna desse?
Du har vel innboforsikring? Min innboforsikring dekker vannskader, også fra akvarium. Sjekk med ditt forsikringsselskap om du er usikker.


Det må innkjøres om det har vært brukt fra før ja, med mindre pumpen har vært i gang i vann hele tiden. Evt bare avslått noen timer, da kan det gå bra.

Kjøp deg en nitritt dråpetest, og sjekk vannet med jevne mellomrom. Du vil normalt få en nitritt topp etter noen uker, og når den er gått ned på 0 kan du tilsette fisk.

Om du ikke har tester tilgjengelig, så ville jeg ventet 4-5 uker med å tilsette fisk.
Skal sjekke innboforsikringa mi eg . Takk for godt svar
Uæææææ.....noen har kuppa tråden min! Neida, bare tulla.

I dag har jeg investert i 10 neontetra, litt sånn bare for å få litt liv i 72liter'n, mens jeg venter på at pumpa til storkaret skal komme i posten(ja, man må sette sin lit til postverket, når man bor utenfor allfarvei).

Neontetraene kom i en plastpose, som jeg la i akvariet mens jeg var ute å la bordkledning på garasjeveggen. Posen lå der i 4-5 timer før jeg slapp fiskene løs, er det for lite?
Måler vannverdier hver dag, men dum som jeg er, har jeg bare de stripstestene.(Dråpetester er bestilt og ventes iløpet av uka!)

Ph-> 6,4(stabil)
Kh->Varierer fra 0-6
Gh->1-5
NO3->25-50

Jeg har 3 Platy, 1 messingbarbe, 2 kampfisker, 1 sugemalle og 10 neontetra i karet. Platyen skulle vel hatt noe høyere Gh, hvordan får jeg øka den?
Ellers virker det som alt er såre vel.

Kommer tilbake med mer nøyaktige vannverdier når dråpetestene kommer. Fører dagbok over alt som skjer, så om jeg er i tvil om noe, er det bare å bla tilbake å se.
Inaktiv bruker
2 kampfisker? Går dette bra da?
Kampfiskene plager ikke platyene eller tetraene? :o
Synes den fiskesammensetningen din virket litt utrygg.
Kampfisk, platy og neontetra funker fint det.

Synes du har litt høyt nitrat nivå, burde ikke være særlig høyere enn 12.
En måte og bli kvitt det på er vannbytter, en annen er å sette inn hurtigvoksende planter.

Neontetra
messingbarbe
Ancistrus
Kampfisk
Platy

Les litt mer om de fiskene du har, for som du ser, krever nesten alle unntatt platy, surt vann.
Platy skal ha høye kh og gh verdier og ph over 7, mens de andre trives med lave gh og kh verdier og ph under 7. Litt krasj, barben din er også en stimfisk og du burde kanskje gi den bort til noen som har flere messingbarber den kan gå sammen med.
Regner med at du skal bruke 70literen kun til platy og at miksen du har nå bare er midlertidlig.
JRL
Hei, har investert i ein 180L Juwel rio. Samboeren min er litt mindre begeistra og tenker meir på om det går å forsikre, hvis ikkje får karet stå ein plass der det er sluk i golvet. Har de erfaring med forsikring av kar? Har nett starta med innkøyringa. Vatnet har vel vore i ca 24 timar, men er framleis litt uklart. Kor mange dagar treng akvariet innkøyrast når det er brukt i frå før? Klør litt etter å kjøpe fisk, men veit det lønner seg å vente litt. Ser det har dukka opp nokre små sniglar med små sneglehus, brune/sandfarga, bør eg få fjerna desse?


Det er ikke akvariet som trengs å køres inn, det er pumpa.
Akvariet kan være helt nytt det, så lenge pumpa har gått i et godt belastet akvarie og ikke har vært avslått over lang tid eller renset (skiftet filtermateriell osv) i det nærmeste tidsrom.

Selvfølgelig er det også en del bakterier i akvariet, men den delen som virkelig gjør arbeidet, den sitter i filteret og det er derfor det er utrolig viktig og ha stort nok filter og med det mener jeg ikke et filter med stor pumpekapasitet, men med stort filtervolum.

Hvis filteret også er nytt, da må det gå i rundt 4-5 uker, hvor du "mater" filteret slik at det dannes bakterier der som kan ta seg av fiskebæsjen.
Ved å måle nitritt vil du vite når filteret er "innkjørt", når du har hatt nitritt og dette igjen har gått bort, da vet du at filteret er klart.
Men begynn forsiktig og ikke sett inn alle fiskene dine på en gang lissom, bruk noen uker.

Snegler, hvilken type har du?

Akvarieskolen, anbefaler deg og lese de artiklene som ligger her.
Sitat EvilWoman: "Neontetraene kom i en plastpose, som jeg la i akvariet mens jeg var ute å la bordkledning på garasjeveggen. Posen lå der i 4-5 timer før jeg slapp fiskene løs, er det for lite?"

Snarere tvert imot! En annen og bedre metode er å ha fiskene med vann opp i en beholder som rommer 2-3 liter (og som enten er av glass eller hvis plast, ikke har hatt kontakt med vaskemidler). Så tar du litt og litt vann fra akvariet og heller opp i denne beholderen, en kopp av gangen f.eks. I løpet av en til to timer har du på denne måten akklimatisert fiskene dine. Nå heller du vannet gjennom en hov i ut en bøtte eller vasken og setter bare fiskene inn i akvariet. Nå unngår du å få med vann som kan inneholde stoffer du ikke vil ha i ditt kar, samtidig som fiskene blir langsomt tilvent ditt akvarievann. Ulempen er at du ikke kan kle garasjevegger samtidig .
Galemor: Ja, denne miksen er bare nå, mens jeg venter på at nypumpa til storkaret skal komme, sånn at jeg kan kjøre igang det. Vet at den messingbarben er en stimfisk, men jeg kjenner ingen andre som har akvarium. Så det eneste jeg kan komme på, er å kjøpe fler. Men siden det er milevis til nærmeste butikk som selger fisk, og jeg er på jobb på dagene, må han/hun dessverre vente. Den ser forresten en smule vanskapt ut i munnen. Ser ut som den har vært en runde på fiskekrok? Kanskje den hadde hatt det bedre på de evige grønne enger? Eller kanskje ikke grønne enger da, men det store fiskevannet.(vant med hester skjønner du)

530: Det tipset om å fylle vann gradvis fra akvariet for så å sette dem ut igjen med håv, var kjempebra. Bare synd at jeg i mine maniske perioder ikke greier å være så tålmodig. Derfor var det å legge posen i akvariet, så jeg kunne gjøre noe annet, det som fungerte best for mitt hode akkurat nå. Er bipolar, så det svinger endel, og tålmodighet er ikke det jeg har mest av. Håpet er jo at denne hobbyen skal roe meg litt ned.

Disse små neontetraene, er det fare for at de kan sprekke når de spiser?? Noen er fryktelig digre rundt magen. "Bulkete" på et vis. Ser for meg at de plutselig revner....

Og den kampfiskenhannen jeg har, må være pasifist! Maken til bedagelig skrue. Han liker den ene platyhunnen godt og svømmer side om side med henne. Ikke agressiv i det heletatt. Har jeg vært heldig, eller er det noe som feiler ham?

Ellers går livet i galehuset sin skjeve gang.
Jeg sliter med tålmodigheten selv jeg, kan være sååå tålmodig på en ting, også bare bytte om på noe annet.
Grunnen til at du skal tilvenne fiskene litt og litt med vann fra akvarie, er rett og slett for at vannet de kommer fra er anderledes enn det du har, og hvis de da bare blir sluppet uti. Så kan de faktisk dø av sjokk, kanskje ikke med engang, men iløpet av de nærmeste dagene også.

Grunnen til at posen skal ligge i akvarievannet enn stund er for å få samme temp som akvarievannet før man begynner å tilsette vann.
Alt dette er for å stresse fiskene minst mulig, slik at flest mulig takler overgangen.

Jo mere nøye man er med tilvenning av nye fisk, sjekke ut hvilke fisk som passer sammen osv, jo mindre trøbbel blir det senere.
Er man også flink til å passe på filteret og dens bakteriekultur, så blir det enda lettere
Vanntester og temperatur
Da har dråpetestene ankommet i posten, og jeg fresa hjem for å sjekke vannet.
Noe annet utslag på disse enn på strimmeltestene kan man si....

PH-> 7,5
KH-> 4
NO2-> 5
GH-> 4
NO4-> 0,1

Ser det er litt lite GH for platyene mine, og messingbarben, samt ørlite for mye for neontetraene. Men det får gå, det er bare midlertidig. Og jeg skal investere i alabastergips.
Ser det ellers greit ut?

Temperaturen er 27 grader, så den kan jeg vel senke litt. (kjøpte "febermål" også, så nå er alt greit)

Bestilt Fluval fx5 til storkaret, håper den kommer snart.

Tenkte å bruke vanlig sand fra fjæra i storkaret, blanda med litt biltemasand. Om man koker og skyller skulle vel det gå greit?

Fortsatt like facinert av fiskene, selv om jeg ikke greier å sitte stille lenge av gangen.
Min første døde fisk
Sto opp i dag morges til død fisk, min første. Det var en av mine nye neontetra. Den som var så tjukk. Jeg bruker å telle dem flere ganger om dagen, og i går kveld var alle i live. I morges fant jeg bare 9, ikke 10, som det skal være. Den ene lå inne i en pyntekrukke, død!

Jeg fiska den ut med en gang, og da oppdaget jeg at magen hadde revna! Urk, for en måte å dø på. Alt innvendig var borte. Kunne det ha vært pga overforing? De andre neontetraene har ikke den digre magen. Kunne det ha vært egg som "satt fast"?

Målte nitritt og den var 0,1. Skifta vann. Heldigvis var det ikke fiskedød pga sykdom, så de andre fiskene skal nok overleve.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap