Hjelp til slørhaler. (side 3)

Du skal høre på din kone.

Med akvarier er det litt motsatt av mye annet, jo større akvarie du har, jo enklere er det å få til og holde gode verdier for fiskene.

Det er selvsagt mere vann å bytte, men til det har man slange. og innsiden av glasset tar man fort med en klut eller vatt-dott.

Dersom dere vil ha fargerike og livlige fisk, bør dere ta en titt på Malawi. Men ikke kikk for mye på dem i butikken, for mange av dem ser ikke så fine ut før de er i et akvarie der de har det godt og de føler seg trygge. Dette er fisk som er greie å få til også for nybegynnere.

Det er selvsagt også mange fine og greie fisk som passer i vanlige selskapskar.

Dersom dere skal kjøpe brukt, er det mye bra å finne. Pass på at dere får med en lystopp som er i orden og passer til karet, og et bra utvendig filter/pumpe.
Husk også på å kikke godt etter riper på frontglasset. De ser du best om lyset kommer på skrått.

Vil nesten annbefale at dere "hiver dere rundt", for nå er "sesongen" på vei til å starte. På sommeren er det ganske rolig og folk er ikke så interessert i å kjøpe fisk og akvarier, man vil heller være ute og grille. Men når kveldene blir mørkere, stiger interessen for akvariet og dermed også bruktprisene.

Dersom dere vil ha litt andre fisk enn gullfisk, er det smart å ta en tur på den lokale akvarieklubben. De vet hvor det skal være storauksjon i nærheten nå til høsten. Da har dere litt tid til å fundere på hva dere er på jakt etter, og kanskje dere kan få alliert dere med noen som vet hvilke fisk som gjemmer seg bak de latinske navnene og forskremte grå fiskene som blir auksjonert bort.
En slik storauksjon kan også være et fint sted å selge slørhalen. Kanskje en gullfiskentusiast forbarmer seg over den?

22 literen kan dere ha til kirsebærreker som dere selvsagt kjøper på storauksjonen, eller til yngel

Da regner jeg med planene er klare, og at det bare er et spørsmål om når og hvordan.
Tusen takk for knallråd...

men så til 1000kr spørsmålet... Bør jeg kjøpe brukt, eller bør jeg bare kjøpe hele greia nytt???? hva må jeg i såfall regne av pris???

Om jeg bør kjøpe nytt, hvor bør jeg kjøpe dette???? er ikke så gira på å stappe mer penger i lomma på butikken som villedet meg da, selv om jeg ikke vil si jeg boikotter heller.... Bor i kristiansand, men har jo bil, og blåser lett noen mil om nødvendig...

ser jo her at prisen so forlanges på brukt, er svært varierende og....
Det er litt vanskelig å si. Selv regner jeg 10-15 kroner literen for et komplett bruktakvarie. Kan strekke meg opp til 20/literen om det er veldig pent/nytt.

På nye akvarier må du nok regne med å betale betydelig mer. Vil annta 60-80 kroner literen.

Ser ut til at de kuleste akvariene som er annonser her inne er i østfold for tiden.

Som dette - Kanskje litt stort, men veldig bra pris om det ikke er for mye riper i glasset
http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=54431

Eller han her http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=54431 som tydeligvis skal kvitte seg med endel. Han har et par veldig rimelige og nye Aquastabil (tenk mercedes) og sikkert et passende eheim filter. Men tror du må skaffe bord og lys utenom i så fall.

Her er et fint Aquastabil kar http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=53498 Kunne godt ha hatt litt mere lys, men ellers veldig bra ser det ut til.

Her er et hjemmelaget akvarie som ser ut til å være veldig bra http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=54194

osv. osv.

Skal du kjøpe nytt, kan det kanskje være like greit å ta en helgetur til danmark eller sverige.

Dersom ikke frakten er for høy, ser det komplette akvariet her veldig bra ut http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=Akvariekjellern&subgid=13&gid=3 (Du må ha filter/varmekolbe i tillegg)

Generellt - Synes aquastabil har de beste akvariene og Eheim de beste pumpene. Men det finnes mye bra av andre merker også. T5 er endel bedre enn T8 lys.

Ellers kan du jo følge med i annonsene som kommer i dagene fremmover.

*Kremt* Var noen bra akvarier som er litt mindre også, men de snakker vi ikke om.-D *host*
Trygve Lillefosse

en tur til danmark, er jo raskt herfra5km til ferga).... mener du prisene er såpass mye lavere der, at det er verd en vipptur ned for å handle????
Jeg vet at enkelte har spart endel på å kjøpe nye akvarium i Danmark. Vet desverre ikke hvor. Det er jo mange butikker der nede.

Du kan jo lage en ny tråd under butikker og produkter eller teknisk, og håpe at noen som har handlet akvarie i Danmark ser det og svarer på tråden.

Ville sammtidig holdt litt øye med annonsene, og kanskje lagt ut en "ønskes kjøpt" annonse.

Fant en interessant tråd.

De fleste akvarier går fint inn i en stasjonsvogn, men det blir jo bare plass til 2 eller max 3 personer i bilen da. Husk på det med tollfri kvote, mye av pengene spares der.
Hei

Har titta en del rundt i dag, og har funnet litt som frister, et Akvastabil Decor Cube 244 liter - med lystopp, bord, utv. filter og varmekolbe....

Tror kansje det er noe som kan være greit... Noen meninger????
Vegard Ulset
Hei Har titta en del rundt i dag, og har funnet litt som frister, et Akvastabil Decor Cube 244 liter - med lystopp, bord, utv. filter og varmekolbe.... Tror kansje det er noe som kan være greit... Noen meninger????

Pris?
Plussmedlem
Disse "cube"-karene er ikke så veldig praktiske. Det er lite bunnareal i forhold til høyden.
Hvis du kun skal ha slørhaler går det riktignok greit
Det er nok mest snakk om smak og behag.

Sjekket ut bilde av et slikt akvarie, og de ser jo veldig pene ut og tar ikke alverdens plass.
Lisbeth
[QUOTE=Vegard Ulset]Hei Har titta en del rundt i dag, og har funnet litt som frister, et Akvastabil Decor Cube 244 liter - med lystopp, bord, utv. filter og varmekolbe.... Tror kansje det er noe som kan være greit... Noen meninger????

Pris?

Det er evt helt nytt..
Trygve Lillefosse
Det er nok mest snakk om smak og behag. Sjekket ut bilde av et slikt akvarie, og de ser jo veldig pene ut og tar ikke alverdens plass.


var de rektangulære vi har sett på, var 1 m langt.... og det stemmer jo som en sier her, at det er litt mindre bunnareal, fordi de ikke bygger alskens ut fra veggen, var 42 cm, og høyden var 64 cm

Følte kansje mange vil ha så mye for de brukte i forhold til nypris....
Kjøper du nytt er jo allt i orden osv. Men med brukte får man gjerne med endel småplukk som ikke koster allverdens hver for seg, men fort blir en større sum tilsammen.

Pass bare på at dere får med et bra filter. Filteret er det som først og fremst vil avgjøre hvilke fisk dere kan ha.
Tusen takk for all hjelp tidligere her.... er kommet ut av tenkeboksen
Hei

Ja, nå har vi bestemt oss.... vi vil mere akvarie, og tilfeldig kom det et gratis 280 liters akvarie forbi oss her, som vi fikk i dag..... vi reingjør og styrer, så vi håper å kunne fylle med vann i løpet av morgendagen, eller Søndag.....

Vi regner med innkjøring i et par-tre uker før vi setter i fisk....

Alle råd mottas med takk her..... Far og sønn er topp motiverte her nå, og vi gleder oss..

det eneste vi må kjøpe, er ei ny pumpe, og regner med å handle den i morra..... Forslag???

det er med en eheim pumpe som gir 670 l/t, men det er en deffekt på den, og har fått opplysninger om at deler ikke er det enkleste, om man ikke importerer de selv fra tyskland.....

Er ei Fluval 305 ei grei pumpe i steden, eller hva bør jeg kjøpe????
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap