Malawi - trenger masse råd og tips! (side 3)

Hei Fiske-Linn!

Ser ut som du får god hjelp fra Trygve, da. Vil du se andre malawi-kar kan du jo nøste litt på profilene til dem du vet har malawier. For eks. jeg. Eller Shiramor eller Akvafil eller andre du finner på malawi-forumet. Vi har alle masse andre malawi-kar blant favorittene våre. Så er det bare å nøste..... Kos deg! Det har jeg gjort.
Plussmedlem
Fiske-Linn
Jeg bytter vann samtidig som pumpen demonteres og skylles, ca 1 gang i mnd.

Jeg kan ikke se at noen har kommentert dette.
Du bør nok skifte vann oftere enn dette. Én gang i uka er anbefalt. Spesielt hvis du sliter med høye nitratverdier og brunalger.
Hvor lenge står lyset på?
Har du dråpetester tilgjengelig for bl.a. nitrat?
Hvor mye vann har du skiftet ved hvert vannbytte?
Loomis
[QUOTE=Fiske-Linn]Jeg bytter vann samtidig som pumpen demonteres og skylles, ca 1 gang i mnd.

Jeg kan ikke se at noen har kommentert dette.
Du bør nok skifte vann oftere enn dette. Én gang i uka er anbefalt. Spesielt hvis du sliter med høye nitratverdier og brunalger.
Hvor lenge står lyset på?
Har du dråpetester tilgjengelig for bl.a. nitrat?
Hvor mye vann har du skiftet ved hvert vannbytte?

Nå har jeg til nå hatt svært få fisk i tanken, det må taes med i betraktningen.
Jeg kommer til å bytte vann mye oftere nå som jeg har flere fisk i.
Har ikke slitt med nitrat såvidt jeg vet, alger derimot har vært et problem.
Jeg har dråpetester-sett for å teste for bla. nitritt, men dette har ikke vært gjort på en stund. Nå har jeg imidlertid byttet så godt som alt i karet, byttet sand og vann. Lot være å skylle filter for å bevare bakteriekulturen, og tok vare på det vannet jeg klarte å ha i bøtter og kar, men har ikke nøyaktige tall på hvor mye i L.

Har timer på lyset, går på ca. kl. 10 om morgenen og av kl. 10 om kvelden.
Ved hvert bytte har jeg skiftet ca. halvparten av vannet. Men kan tenke meg at det er bedre å bytte ca. 1/3 litt oftere, vil satse på å bytte en gang hver annen uke, er det OK, tror du?

Nå har jeg 23 fisk i karet, hvorav 17 er Cichlider. Det blir i følge mitt regnestykke 17L per fisk, det burde vel være bra. Må jeg likevel bytte vann 1 gang i uken da, mener du?
Plussmedlem
Hvis du ikke har målt nitratverdier så kan du nok ha hatt høye verdier.
Høye nitratverdier gir gjerne alger.
Du bør også kutte ned på lysmengden. I alle fall ned til 10 timer. Kjøp deg et koblingsur hvis du ikke har det.
Jeg ville nok tatt vannskiftet hver uke, men det kan kanskje fungere med annenhver uke. Hvis du kjøper deg dråpetester så har du kontroll på verdiene.
Loomis
Hvis du ikke har målt nitratverdier så kan du nok ha hatt høye verdier. Høye nitratverdier gir gjerne alger. Du bør også kutte ned på lysmengden. I alle fall ned til 10 timer. Kjøp deg et koblingsur hvis du ikke har det. Jeg ville nok tatt vannskiftet hver uke, men det kan kanskje fungere med annenhver uke. Hvis du kjøper deg dråpetester så har du kontroll på verdiene.


Jeg har allerede dråpetester og koblingsur, som jeg skrev. Kan ta en måling av nitritt for å sjekke, men vil ikke tro det isåfall er så mye igjen av det nå lengre, som jeg har byttet så mye vann.

Plussmedlem
Nitrat, ikke nitritt.

Så ikke at du hadde skrevet "timer".
Lystiden bør i alle fall ned.
Her kommer en del før og etter bilder.
Og, ja, jeg VET det så j*** ut før, er helt klar over det. Men nå har jeg fått ny lyst og driv, og nå gjør jeg alt jeg kan for at fiskene skal ha det godt i karet mitt

FØR:
[External Image]
[External Image]
[External Image]
(så grusomt ut!)
[External Image]

ETTER:
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap