Greit å kaste fisker i do? (side 3)

Hammer... Knust fisk er død fisk...

Poenget med den oljen, er jo at de skal bli bedøvd, slik at de ligger stille når en kapper av hodet.
Sissimor
Hammer... Knust fisk er død fisk...




Kan også brukes på andre individer Sissimor, hehe
En død fisk bør legges i komposten, ikke i søpla, og ikke i toalettet.

Halvdød fisk blir ikke frisk av å bli plassert i toalettet, så det blir også feil.

Å bli kokt levende må være ganske plagsomt. Bedre å plutselig miste hjernen. Ergo ville jeg stukket en kniv kjapt gjennom hodet på fisken.
Når jeg avliver fisk (mindre fisker) så klipper jeg av dem hode med ei klotang (sånn for å klippe kattenegler). Da glir ikke fisken i saksa og hode er av på et blunk. Større fisker er det nok bedre å slå i hode og knekke nakken/skjære av hode.

Uff, dette med å avlive fisk høres helt forferdelig ut..

Tuppemor, jeg er helt nybegynner, og pga for høy nitrit i karet mitt døde 1 av 6 guppyer etter bare 1 times tid, og jeg gjorde det samme som du,kasta den døde fisken i do... Logga meg inn her og fortalte hva som hadde skjedd og fikk da raskt svar at død fisk = i søpla..

Ok, fikk litt dårlig samvitighet, så når resten døde etter ca 3 timer fiska jeg dem opp og kasta de i søpla..

Men skulle jeg, noe jeg sikkert kommer til å gjøre, måtte avlive en syk fisk vet jeg nesten ikke hvilken metode jeg vil bruke, får jo vondt i magen bare tanken på å legge den i kokende vann, eller klippe hode av den...
Dette er ikke noe som har vært i mine tanker når jeg startet, men som naturlig hører med til fiskehold...
Så klarte jeg å bomme på navnet ditt da, ikke meningen Tuppelure he he
Moralpreken
Tropiske fisk er importert til Norge, og det er hver enkelts akvarists ansvar å hindre at døde OG levende fisk, dyr og planter sprer smitte til norsk natur. Fiskene, med deres fremmede bakterieflora og spesielle sykdommer, (som er hovedgrunnen til avlivning),kan i verste fall gi store skader i norske vassdrag.
Oppstår det uønskede arter eller sykdommer i naturen, og det kan linkes til akvarihobbyen kommer temaet importforbud kjapt opp til diskusjon - med iverksetting som ytterste konsekvens.

Vær også klar over at noen planter, f.eks vanlig vasspest, er forbudt ved lov å spre i Norge.

Som en ekstraopplysning kan jeg fortelle at om man setter ut Bikirer (en fisk) i et tjern, formerer den så kraftig at den kan utrydde andre fiskearter der.

Nifst, eller hva..?
Vi bør vise forsiktighet. Ikke skyll fisk ned i do, putt den i restavfallet, og den sendes til forbrenning.


Det har gått tusenvis av kilo med fisk i dassene så langt en husker akvariehobbyen har eksistert og slik vil det fortsette med i det uendelige. Ikke alle akvarister er medlem av en klubb, et forum eller er knyttet til akvastikken på andre måter. Bare en bitte bitte liten promille av oss er det.

Så langt meg bekjent er dette så langt ikke rapportert som noe problem på den ene eller andre måten. Akkurat det med bikirer har jeg faktisk ikke store troen på. Hadde disse formert seg så lett som det du skal ha det til, så hadde folk drettet disse i større antall enn hva som gjøres i hjemme karene sine.

Har 20 kar med Apistogramma og når jeg har måtte avlive, noe som kun har skjedd meg en gang, har det gått i kokende vann og fisken i restavfallet.

Men som akvarist igjennom mange år har jeg tidligere kastet noen ti talls fisk i dass jeg også, uten å ha dårlig samvittighet av den grunn....


Nina3.
Jeg synes jeg du overdriver en smule med moralprekenen din. Her var det snakk om å kaste død fisk i do og ikke utsetting av levende fisk i vann og vassdrag. Selvfølgelig er det forkastelig å gjøre.

LOFFA
.....Men som akvarist igjennom mange år har jeg tidligere kastet noen ti talls fisk i dass jeg også, uten å ha dårlig samvittighet av den grunn....

Enig med deg LOFFA!

Bare fisken er død først, og ikke er for stor for avløpet kan jeg ikke se noe problemer med å kaste død fisk i do. (Selv kaster jeg død fisk i restavfallet, putter den i ovnen eller graver den ned i hagen.) Det vi selv kvitter oss med ved toalettbesøk er langt fra fritt for bakterier det heller. Vi lever i en verden med åpne grenser og stor reisevirksomhet og dessuten er reglene for kloakkutslipp og behandlingen av kloakk blitt mye strengere med årene.....

Her er en artikkel som viser hvor alvorlig det kan være.

Og husk at denne moralprekenen jeg har skrevet ovenfor ; er skrevet som et "worst case scenario".
Det at det har blitt, og fortsatt blir dumpet akvarieavfall i do og natur, betyr ikke at andre behøver å gjøre det samme Kanskje vi utgjør en liten forskjell likevel? Og at dommedagsprofetien min får ti andre også til å tenke seg om?
Det var ikke meningen å hudflette noen, eller gi noen dårlig samvittighet for at fisk er skylt ned i do. Gjort er gjort og spist er spist. Jeg har også i uvitenhet latt fisk havne i septiken. Kanskje enda verre det.

UiB-Magasinet 2/95
--------------------------------------------------------------------------------

Importert prydfisk trugar norsk villfauna
- Importert prydfisk i norske hage- og parkdammar er truleg den viktigaste vegen for spreiing av nye skadeorganismer i norske vatn og vassdrag, seier forskar Arne Levsen. Internasjonal prydfiskhandel er fullstendig friteken frå kontroll, og gjer det særs vanskeleg å hindre spreiing av smitte.
Av ASBJØRN LEIRVÅG


(68kb)


Noreg importerer årleg store mengder akvariefisk og andre kaldtvass-artar til utandørs i hage- og parkdammar. Fisken er friteken frå forbodet mot import av levande organismer fordi han er meint å haldast i lukka vatnsystem. Mykje tyder likevel på at importert prydfisk er ei undervurdert smittekjelde for sjukdommar i villfaunaen.


- Den antatt viktigaste spreiingsvegen for smitteberande organismer er knytt til prydfiskhald i hage- og parkdammar. Desse er opne vatnsystem fordi fugl og rovdyr i dei fleste tilfellene har fri tilgang til dammane. Dei kan derfor bidra til spreiing av både planter, dyr og parasittar. I tilfelle der dammen er bunden direkte saman med vassdrag eller avløpsrøyr til andre vasskjelder, utgjer rømming ei viss fare for det akvatiske miljøet, seier forskar Arne Levsen ved Zoologisk institutt ved Universitetet i Bergen (bildet til høyre). Han er førebels den einaste i fagmiljøet i Noreg som har gripe tak problema omkring import av prydfisk.


- Hos importert prydfisk har me funne ei rekkje parasittar som kan tenkjast å bli introdusert til den norske akvatiske villfaunaen. Døme her er ulike haptormark, bendelmark og krepsdyr.


I ei fersk undersøking gjort for Landbruksdepartementet har Levsen funne urovekkjande funn. Over 40 ulike infektive organismar er påvist på nyimportert prydfisk og karper.




Øydelegg fiskefaunaen

I dag har oppdrettsnæringa strenge krav til utslepp og forureining, men det finst ingen spesielle krav til zoobutikkar og andre som sel importert prydfisk.

- Både daud fisk og fleire tonn med transportvatn frå fjerne strøk vert årleg sleppt rett ut i kloakken. Sjølv om reinseanlegg kan redusere risikoen for spreiing, er det ikkje tvil om at dette utgjer ei viktig smittekjelde.

I tillegg kjem all akvariefisken som eigarane av akvaria set ut i vatn og vassdrag for å bli kvitt fisken på ein enkel måte. Det viser seg at fisken har ei utruleg evne til å tilpasse seg dei lokale tilhøva.

- I Genesaretsjøen og Jordanelva i Israel er det til dømes oppdaga pirajafisk, ein art som til vanleg berre finst i Sør-Amerika, seier Arne Levsen. - Lokale fiskarar fekk piraja i garna, og dette skapte frykt mellom folk som badar i innsjøen. Dette syner at vi må ta problemet på alvor, fordi framande arter kan vere med på å øydeleggje den naturlege fiskefaunaen i innsjøar og tilstøytande elvar.




Gullfisk med virus
- Vi har for tida prioritert dei sju mest selde prydfiskslaga, og får desse direkte importert frå Singapore. For å gje sikker påvising av eincella parasittar og monogene gjellemark, held me fisken levande før disseksjonen i åtskilte kammer.

Gullfisk er på verdsbasis ein av dei mest populære og utbreidde prydfiskartane, men óg ein kjend vert for parasittar. I Noreg er gullfisk-varianten "slørhale" ein av dei mest etterspurde akvariefiskeslaga. Både i Storbritannia, Sentral-Europa og Nord-Amerika syner dokumenterte funn at både gullfisk og karpe har introdusert parasittar som har gjort skade på oppdretts- og frittlevande fiskeslag.

- Storbritannia har klimatisk og geografisk like tilhøve som oss. I Noreg nyttar styresmaktene føre-var-prinsippet i naturforvaltninga, og det tilseier at me bør ta problema på alvor, seier Levsen.




Stort svinn
Mesteparten av prydfisken blir importert frå Søraust-Asia. Resten kjem frå Sør-Amerika, Sentral-Europa og Afrika. Eit av hovudproblema i akvariebransjen er at mykje fisk går tapt fordi intensive driftstilhøve fremjer både oppblomstring og spreiing av infektive organismer.


- Tidlegare, då dei internasjonale transporttilhøva ikkje var så raske som i dag, fekk ein ei naturleg lengre karantenetid. No gjer flyforsending at fisken er framme seinast eit døgn etter at han vart pakka i produsentlandet. For å spare fraktkostnader, kan det stå opptil 60 fisk per liter vatn. Dette gjev samstundes auka fare for spreiing av smitte, og svinnet er stort på enkelte forsendingar.




Ukjent opphav
Arne Levsen stiller seg undrande til at sjukdommar hos importert akvariefisk til no ikkje har vore prioritert. Innan norsk oppdrettsnæring vert det jamt påvist nye skadeorganismer, og han meiner det er ein tankevekkjar at ein enda ikkje veit kor desse stammar frå.


- Det er kjent at gullfisk og koi-karper kan vere infisert av til dømes virus som er årsak til fiskesjukdommar som er klassifisert som gruppe A-sjukdommar i Noreg. Det vil seie at påviste forekomstar med ein gong må meldast til næraste veterinærstyresmakt for å setje i gong strakstiltak.


Innan lakseoppdrettsnæringa har bakteriesjukdommen furunkulose skapt store problem dei seinare åra. Ei atypisk form av sjukdommen er òg kjend frå mange ulike prydfiskslag.




Regelendringar
Forbodet mot import av levande akvatisk organisme byggjer på kunnskapen om at flytting av levande fisk er den viktigaste kjelda til innføring og spreiing av sjukdomsframkallande organismar. Eit velkjent døme er lakseparasitten Gyrodactylus salaris som vart påvist i norske elvar på midten av 70-talet.


- Det er nødvendig å undersøkje fiskeslaga i minst eit år for å kunne registrere skadeorganismar som har sesongvis førekomst. Spesifikk påvising av virus og bakteriar er i tillegg så tid- og ressurskrevjande at vi ikkje har hatt høve til å prioritere dette arbeidet. Håpet er breiast mogleg å dokumentere funn som kan danne grunnlag for styresmaktene sitt arbeid med revisjon av gjeldande regelverk. Innskjerpa importkontroll vil imidlertid bli så kostbart at det neppe er økonomisk forsvarleg, seier Levsen.




Felles reglar
Tyskland er Europas leiande importør av akvariefisk, og er derfor retningsgjevande for den europeiske utviklinga. EU legg truleg opp til felles reglar for import og omsetjing av levande fisk. Her vil Tyskland si haldning óg vere avgjerande for Noreg. Gjennom EØS-avtalen er vi forplikta til å ha felles regelverk for import av levande dyr.


- Parasittologisk faggruppe ved Zoologisk institutt ved Universitetet i Bergen er i gang med å byggje opp eit kompetansemiljø for sjukdommar hos importert prydfisk. Det bør vere mogleg å få til eit forskingssamarbeid om sjukdomskontroll av akvariefisk under produksjon og sal.


I Malaysia er ein i ferd med å satse sterkare på prydfiskoppdrett. Det vil óg seie ei sterkare satsing på sjukdomskontroll under produksjonen. Ein eigen karantenestasjon for akvariefisk er nyleg etablert, og to andre er på planleggingsstadiet. Dette er eit signal om at smitteproblema er i ferd med å bli tatt på alvor.




Mykje ugjort
- Noreg har under FN-samarbeidet forplikta seg til å følgje opp vedtaka som vart gjort under Rio-konferansen i 1992. Dette inneber at vi mellom anna skal ta vare på artsmangfaldet i villfaunaen. Ukontrollert omsetjing av levande organismer er ein trussel mot dette.


Levsen ønskjer likevel ikkje å gjere folk som driv med akvarie som hobby til syndebukkar. Til det er grunnlaget for snevert og kunnskapen for låg. Universitetet i Bergen satsar i dag mykje på fiskebiologi. Levsen meiner at dette også bør omfatte forsking på prydfisk.


- Dette er ei stor internasjonal næring, og eit spennande fagfelt fordi mykje framleis er ugjort. I laboratoriesamanheng er prydfisk óg betre egna til studiar enn til dømes laks.

Dette ble så mye å lese at jeg stoppet ved første avsnitt. Dvs når jeg leste at det omhandlet hage og park damfisk. Skal du få folk til å gidde å lese, må du ta ut det du mener er fakta om saken som det diskuteres, sløyfe alt det andre våset
Nina3
Som en ekstraopplysning kan jeg fortelle at om man setter ut Bikirer (en fisk) i et tjern, formerer den så kraftig at den kan utrydde andre fiskearter der.


Her er jeg helt på linje med LOFFA sin definisjon av påstandene dine Nina3!

Hvor i allverden har du dette fra? Å få Bikier til å formere seg (I det hele tatt overleve) i et Norsk tjern måtte vel kunne betegnes som en biologisk sensasjon! De fleste fisker som betegnes som Bikier og som holdes i akvarium, krever en vanntemp. på mellom 26 og 28 gr. I Norske "tjern" ligger vanntemperaturen vinterstid ned mot 0 gr.

Dersom du ikke har andre kilder til å dokumentere dine påstander med, enn "maratonn" - innlegget ditt ovenfor, vil jeg våge å påstå at dette i aller høyeste grad er udokumentert skremselspropaganda, og bare vås!

- Tore -

Ja, Leif, den er lang, men jeg kan jo ikke plukke ut bare det jeg liker for å tilbakevise at innlegget mitt er bare tull.

Hvis du ikke hadde stoppet å lese etter første avsnitt, hadde du sett at artikkelen også handler om akvariefisk "til innebruk" og nedskylling i do. Og videre at fisker har en utrolig evne til å tilpasse seg en fauna de normalt ikke hører hjemme i.

Jeg leste ingenting i denne artikkelen, hentet fra "Universitetet i Bergen-magasinet" som jeg oppfattet som vås, men nøktern og grei opplysning.
Hobbyakvarister blir verken hengt eller pisket

Men du skjønte poenget mitt med "worst case scenario?"
beklager at jeg sier dette, men dere må jo skynde dere å jage bort alle hobbyfiskerne som står å trekker fiskene med krok i kjeften langs elva og vann rundtom i norges land.

får å ikke snakke om fiskepinnene du kjøper fra findus som har svømt i sin egen skit og døde fisk.. i en tank uten vann i flere timer før de avlives på en ganske human måte eller?

tror ikke akvariefisken din hadde valgt å være hos deg uanz hvis den fikk velge frihet i dennes naturlige miljø eller et utstillingsrom i stua... å ''redde'' en fisk fra akvariebutikken siden det er så synd i dem som noen sier er også bare tull, mere fisk som kjøpes = mere fisk som sendes = mere fisk som dør under frakt så på en måte er vi skyld i fiskedød.

skyll den fisken ned i do, det er renseannleg som tar seg av bakterier og annet skit før kloakvannet kommer ut i miljøet.
avlive den før du gjør det kan jo være greit, så sover du kanskje litt bedre

sikkert mange som blir sint på meg nå, men men..
Jeg tok feil type fisk
Mountain, Loffa, og Tove H., jeg tok feil av to fiskeslag. Den fisken jeg sikter til er:

OREOCHROMIS MOSSAMBICUS Sjekk den!

Jeg trodde det var en type Bikir, men jeg tok feil, og det beklager jeg. Veldig dumt at jeg svertet Bikiren på denne måten.

Videre er det sånn:
Hvis UNIVERSITETET I BERGEN skriver "udokumentert skremselspropaganda" som er bare "vås", i sitt offisielle magasin, så JA, da gjør jeg det også.
Hvis AKVAFORUM skriver faktafeil i fiskebasen, JA, da gjør jeg det også.



Jeg synes det er galt å spylle levende fisk i doen. Men når fisken er avlivet først, da synes jeg det går greit. Tror ikke det er noen stor risiko.
Oppsummering
Dette tar jo helt av Tuppelura90 tenkte jeg skulle opsummere litt kanskje lett å miste den røde tråden her

Det er enighet på forum om at å kaste fisk i do ikke er greit. Det optimale er å kaste den døde fisken i komposten eller i biologisk avfall om du bor i en kommune med kildesortering. Om det ikke lar seg gjennomføre har en ulike handlingsvalg med ulike etiske aspekter og potensielle konsekvenser (noen så dramatiske som mulig forbud mot import av tropiske fisker om alt som kan gå galt går galt). Du finner sikkert en god løsning ut fra rådene du har fått.

Neste punkt er hvordan avlive fisk som lider. Her har forumet gitt ulike råd med mye mening. Alt fra stump vold mot hoderegion, til skålding i kokende vann, nedkjøling, bedøving med påfølgende stump vold mot/avkapping av hode. Fritt valg på øverste hylle.
På sjøen brukes ulike måter å avlive større fisk feks Bløgging; Kutte halspulsåren kan kombineres med påfølgende nakkeknekk. Hurtig og effektivt. Strømkar: Et vannkar med strøm som avliver fisken kjapt. En annen variant, lasterom fyllt med vann og tonnevis med is slik at fisken dør av nedkjøling forholdsvis kjapt.( De som påstod at fiskere avliver fiskene inhumant er litt på viddene, litt sånn som tråden din
Hva en finner mest etisk og praktisk for deg, finner du sikkert ut av.

Håper dette var en grei oppsummering for å svare på spørsmålet ditt

regner med du sikter til meg nesevåg. prøver bare få fram et poeng...
at folk på et helt forum skal rakke ned på at en kar som skyller en fisk i do så tror jeg du burde se ut viduet ka som skjer dær
Forstår ikke hvorfor folk absolutt må kaste fisken i do? Må vel være mer naturlig å kaste de i kompost eller restavfall, eller pleier dere å kaste matrester i do også? Og da mener jeg de som ikke er fordøyd...

Bare folk husker å ta livet av fisken først så...
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Sæther
Reklame for plussmedlemskap