Hva er vitsen med denne tjenesten på akvaforum? (side 3)

Lisbeth
Meget bra forslag 530! Og takk for svar fra moderator :)

Helt enig! Det hadde vært noe, det.

Som "lett øvet" vet jeg at det nå, etter snart to år med feilkjøp og andre artigheter fortsatt er sammensetninger i karene som ikke akkurat er etter boka. Om et års tid har vi forhåpentlig fått ryddet opp etter alle nybegynnerfeilene ;o)
elwaro
Skandale at de legger ut en slik liste om den ikke kan benyttes.
Sterk påstand!
Det står da tydelig "Andre har fisken sammen med". For meg betyr det akkurat det det står, altså ikke at noe som helst anbefales.

At denne funksjonen er totalt unyttig er en helt annen sak.
Janne
[QUOTE=elwaro]Skandale at de legger ut en slik liste om den ikke kan benyttes.
Sterk påstand!
Det står da tydelig "Andre har fisken sammen med". For meg betyr det akkurat det det står, altså ikke at noe som helst anbefales.

Så dette er en sterk påstand? Når du samtidig leser at mange følger dette? Ja,da så.
Geir Kristiansen
Det å lage en slik liste mest mulig korrekt er rett og slett ikke gjennomførbart da dette vil være skikkelig ressurskrevende.

Tenker du på at det ville bli mye arbeid med å lage logikken, eller høy belastning på serveren? Det siste kan nok ordnes med å legge pregenererte data i en midlertidig tabell som oppdateres en gang i uken/måneden.
Plussmedlem
elwaro
[QUOTE=Janne][QUOTE=elwaro]Skandale at de legger ut en slik liste om den ikke kan benyttes.
Sterk påstand!

Så dette er en sterk påstand? Når du samtidig leser at mange følger dette? Ja,da så.

Tror noen burde slå opp ordet "skandale" i fremmedordboka..

Hadde funksjonen hett "Fisken passer sammen med" kunne man kalt det skandale slik den er nå, men det heter den faktisk ikke. Den heter "Andre har fisken sammen med" og det står ingenting om at artene passer sammen, at man kan følge listen ved fiskesammensetning eller at den viser hva som er riktig.
Jada, forvirrende for de som er helt ferske, men det er lov å gjøre litt egen research og lese litt om de forskjellige artene selv også...
milo
[QUOTE=elwaro][QUOTE=Janne][QUOTE=elwaro]Skandale at de legger ut en slik liste om den ikke kan benyttes.
Sterk påstand!

Tror noen burde slå opp ordet "skandale" i fremmedordboka..

Hadde funksjonen hett "Fisken passer sammen med" kunne man kalt det skandale slik den er nå, men det heter den faktisk ikke. Den heter "Andre har fisken sammen med" og det står ingenting om at artene passer sammen, at man kan følge listen ved fiskesammensetning eller at den viser hva som er riktig.
Jada, forvirrende for de som er helt ferske, men det er lov å gjøre litt egen research og lese litt om de forskjellige artene selv også...
Så spørs det hva hensikten er med funksjonen om den ikke er for å virke veilledende. Blir tåpelig å avvise at dette er villedende når det er nettopp det den gjør. Så får man bare akseptere at "ekspertene" her inne har en annen oppfatning
Plussmedlem
Takk for gode innspel, men eg har fylgjande kommentar:
Funksjonen har levd i 6 år, og NO er dette blitt eit problem?

Eg er samd i at det er eit problem når ein slår opp ein kaldvannsfisk som notorisk blir halde i varmt vatn, slik gullfisk er offer for, men på generell basis gjev det eit greit innblikk i kva slags fisk folk held saman i akvarier.

Det er som sagt tidlegare i tråden ingen tilråding. Det er berre informasjon. Det er for øvrig logikk som ligg i at på lista er det dei fiskane som ein finn i flest kar saman med ein viss art som kjem øverst.

Det er mogleg vi kan kommunisere betre at dette ikkje er ei tilråding av akvarievener, men informasjon om kva andre har fisken saman med. Eg skal sjå på det.

Det er også ein god ide å berre visa fisk frå kar der det er medlemer som har vore registrert meir enn x antall år. Eg skal teste det også ut.
Det kan godt hende at funksjonen har vært et problem i 6 år, men først nå havnet i fokus. Jeg vet ikke. Har medlemsmassen, eller tilstrømningen av nybegynnere, økt noe de siste 6 årene?

Uansett vil det nok hjelpe masse å endre teksten "Akvarievenner" til "Vanlige kombinasjoner" eller noe sånt, og ha en disclaimer-tekst øverst: "Disse artene er registrert i samme akvarium som XXXX. Dette betyr ikke nødvendigvis at fiskene passer sammen. Det er ditt ansvar å sørge for at fiskene dine tåler vannverdiene du har i akvariet, og hverandre."

To tekniske kommentarer til løsningene du nevner:

En bruker som registrerte fisk i 2005 og ble inaktiv i 2006 (fordi alle fiskene døde?) bør heller ikke være med. Om du kan filtrere på antall aktive år (hvordan aner jeg ikke), vil det kanskje gi en god effekt.

Og så gjerne ha en terskel på at det må være minst X antall forskjellige akvarister som har samme kombinasjon av fisk, dette for å filtrere ut "tulle-akvarier" som noen har lagt inn. Denne funksjonaliteten er jo tydeligvis delvis implementert allerede. Kutter du ut de nederste 20-30% av lista, er det nok i boks. (Hvis du ikke har gjort det allerede.)
Plussmedlem
Kampfisk
Det kan godt hende at funksjonen har vært et problem i 6 år, men først nå havnet i fokus. Jeg vet ikke. Har medlemsmassen, eller tilstrømningen av nybegynnere, økt noe de siste 6 årene?

Det er vel bare å se på hvordan det er i forumet nå, så skjønner man at ting har endret seg mye kun de siste månedene. Dette da med tanke på NYBEGYNNERE (Ikke nybegynnere som vi alltid har) og tildels også troll, vil jeg våge og påstå.

Plussmedlem
Holger Lockertsen
Takk for gode innspel, men eg har fylgjande kommentar: Funksjonen har levd i 6 år, og NO er dette blitt eit problem? ;)

Den funksjonen har da blitt kommentert flere ganger gjennom årene
Spesielt i Nybegynnerforumet hvor man ofte har lest: Jamen...Det stod jo at de gikk sammen...osv

Tidligere så lå vel funksjonen kun i venstre marg "Andre har fisken sammen med..."
Husker ikke helt når "sheet"'en "Akvarievenner" dukket opp, men den har ikke vært der i så lang tid.
Er de ikke bare å fjerne headingen "Akvarievenner" da? Som jeg har skrevet tidligere: Venner går sammen. En fisk som spiser en annen kan ikke kategoriseres som en venn av den som ble spist...
Plussmedlem
Janne

Det betyr det for deg, ja. Men du er langt fra noen nybegynner

Tenker at vi lar webmaster se på saken så blir det nok ordning på en eller annen måte.

Desverre er det slik når noe skal genereres maskinelt så er man avhengig av at det finnes inndata som er gode nok for å få et skikkelig godt svar.

Tanken til 530 er ikke dum, den må bare rafineres litt med tanke på hvordan data skal samles inn. Spørsmålet blir hvor komplisert denne funksjonen kommer til å bli for å få tatt unna det meste av "grumset".
Det kan vel lett ordnes ved at man skriver en kommentar bak:

Andre har fisken sammen med....., vær oppmerksom på at dette ikke betyr at de alltid passer sammen.

Eller noe i den duren.
Her er bare en ide fra løse luften, hvis vi fjerner dette med "akvarievenner" og skal finne på noe nytt, hva med å ha en fane hvor folk kan huke av for fisk som går overens (samme system som når man registrerer fisk i akvariene osv) - slik at om man går inn på neontetra for eks, så står det en liste over fisk andre har hatt sammen med denne, som har gått bra.

det kunne jo vært en slags "dugnad" hvor alle som har lyst, kan klikke på fiske-artene vi har registrert, og deretter huke av for hvilke andre fiske-arter disse går sammen med. Da vil jo i teorien de mest vanligste fiskene bli registrert allerede tidlig i fasen, da det er visse vanlige fisk som går igjen. Om alle som har lyst, sørger for de artene de har registert (og utover dette om de har lyst til det også) - så er det jo en god del som blir registert som passende sammen rimelig fort.
Plussmedlem
Grapejuice
Her er bare en ide fra løse luften, hvis vi fjerner dette med "akvarievenner" og skal finne på noe nytt, hva med å ha en fane hvor folk kan huke av for fisk som går overens (samme system som når man registrerer fisk i akvariene osv) - slik at om man går inn på neontetra for eks, så står det en liste over fisk andre har hatt sammen med denne, som har gått bra.

Problemet er at fisk som går sammen hos meg ikke nødvendigvis går sammen hos deg... Dermed kan man få samme problemet om igjen.
Dessuten.. Er det ikke et slikt system som ER i dag da... Sånn omtrent...
Tenkte bare ettersom folk kansje ønsket at man skulle begynne på nytt med listen, og hvor folk registrerte det som fungerte, kanskje man må ha "avstemming" av noe slag nesten, eller at man legger opp et forslag, for eks noen registerer en slags tetra og noe coryer, så avhuker man om disse går fint sammen - så ligger det inne til godkjenning for at kanskje et gjeng som har tatt på seg arbeidet, godkjenner dette og mener det stemmer (eller ikke)

altså for min del er det ikke nøye,men om man skulle lage noe system av det så er jo dette bare et forslag. slik det er nå så er det jo basert på hva folk har i karene sammen, uavhengig av om det er drevne folk eller nybegynnere som har fisk sammen.

så får man ta til høyde for at det ikke alltid går like bra, men at det i listen er en OK blanding i teori med tanke på typisk lynne og krav om vannverdi
Plussmedlem
Takk for mange gode innspel. Det er dessverre ikkje alt som er like gjennomførbart.

Vi har no gjort to grep:

Eg har lagt ut ein tekst som forklarer at dette ikkje er ei anbefaling, men informasjon om kva andre har fisk saman med.

Eg har også gjort det slik at to artar må vera registrert i meir enn eitt akvarium saman for at dei skal dukke opp på kvarandre sine profilar.

Lista har alltid vore sortert slik at det er dei som er registrert saman oftast som visast først.

Da har funksjonen fått en kraftig oppgradering slik at den nå skal være lett å forholde seg til.
Geir Kristiansen
Da har funksjonen fått en kraftig oppgradering slik at den nå skal være lett å forholde seg til.

Takk, kjempeflott

Kan det være en ide å gjøre det samme med "Finn akvarier med denne fisken" ?

Eksempel Haimalle, ingen av karene som er registrert med denne fisken er store nok. Her kan man som nybegynner lett misforstå og tro at 110L er ok feks..

(joda, en er registrert med 900L, men det er jo faktisk ikke stort nok det heller)
Plussmedlem
Lisbeth
Kan det være en ide å gjøre det samme med "Finn akvarier med denne fisken" ?

Eg synst ikkje det. Den funksjonen har ikkje som mål å gje informasjon om kva akvarium som passar, men er ein måte å oppdage andre medlemsakvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap