Spørsmål angående innkjøring her også! (side 3)

Jøpp, det høres ut som det er en slik rot jeg har. Jeg får gi beskjed til fattern om å ta med seg det han har av sageutstyr
Er rota så stor at du ikke får den oppi karet? Eller syns du den bere er for stor?

Det kan se veldig tøft ut med en stor rot, så får du den oppi karet ville jeg prøvd å se hvordan det blir
Hmm, nei den er jo egentlig av helt ypperlig størrelse. Har bare vært litt fram og tilbake om jeg vil ha den oppi der eller ikke.

Først tenkte jeg at jeg ikke ville ha det misfargete vannet, men så kom jeg på at jeg ikke har sett det såkalte fargevannet under lyset fra lysstoffrøret, og kanskje er det ikke så ille allikevel. Så skaffet jeg meg en kunstig trerot (i prosessen hvor jeg så for meg gusjegrønt vann), men kom til å tenke at den ekte egentlig er mye finere.. likevel, nå hadde jeg allerede punget ut med 250 kroner for den kunstige.

Så begynte jeg å lese at treverket ville senke pH, men etter at jeg fikk tatt en skikkelig pH-test (dråpetest), innser jeg at det ikke er noen fare om pH synker et par hakk. Deretter kom jeg på at det vokste noen små grønne prikker på roten (fra sist gang den var i vann), som jeg tenkte ville være dumt å få oppi det nye karet (noen idé om hva dette kan være forresten? Det så veldig ut som sopp..), men så kom det jo opp dette med at javabregnene ville ha rot å vokse på.

Hahaha, kompliserte greier, eller hva? Jeg tror jeg skal bytte mellomnavnet mitt til Vingle-Petter (evt. Vingle-Petra :P).
Men jeg tror jeg har kommet fram til at jeg vil ha den ordentlige rota oppi, og heller selge den kunstige.

Er det noe spesielt jeg burde tenke på før jeg legger den oppi karet, i forhold til vannverdier/akklimatisering? Burde jeg la rota ligge i ei bøtte med "gammelt" akvarievann (som jeg tar ved vannbytte) og trekke et døgn ellerno før den puttes oppi?

By the way; det ser ut til at den ene yngelen min har problemer med svømmeblæren sin. Den vingler veldig fram og tilbake, og er nesten oppned til tider, men svømmer likevel rundt med resten av gjengen. Er det noe håp for denne eller er det bare å avlive hvis jeg klarer å få tak i den?
Trenger ikke gjøre noe med rota, annet enn å skrubbe den hvis den er møkkete. De grønne flekkene er sikkert alger, som for lengst er døde.

Disse røttene farger bare av i starten, samme gjelder senking av ph, det er bare i starten mens de er fersk

Hva forer du yngelen med? Hvis de sluker flakfor for raskt, uten at det har rukket å trekke venn, kan de få luft i magen som gjør at de får svømmeproblemer
Så bra, jeg skylte den bare sånn at støv og løse fliser ble borte, og det ble kjempefint med den oppi karet! Og yngelen er i full gang med å utforske alle kriker og kroker. Fikk også en fancy stein til å ha oppi i bursdagsgave, og alt jeg "mangler" nå er en hule (tror jeg har lyst på en halv kokosnøtt) for fremtidige bunnfisk Da vil akvariet være perfekt. Slenger ved bilder av hvordan det ser ut nå. Heh, har enda ikke fått somlet meg til å legge på svart bakgrunn, men det kommer!

Jeg har TetraMin Mini Granules (Clean & Clear Water Formula, BioActive Formula) fra før som jeg fikk med da jeg kjøpte de voksne guppyene mine. Kornene er jo allerede små, men jeg knuser dem og smultrer dem opp til bittesmå smuler. Fôrer morgen og kveld (noen ganger tre, siden de er små og jeg tenker at de er i vekst), og ikke med altfor mye fôr av gangen.

Det er mulig den har vært kjempeglupsk (hadde en litt rund mage i går), for i dag klarer jeg ikke lenger å se den (den stakk seg jo mildt sagt ut fra resten av flokken.. stakkaren så jo helt tullete ut). Hvilket vil si at den sikkert har blitt normal igjen. Den var i hvertfall kjempepigg i går selv om den svømte skeivt, for det var umulig å få tak i den med håven.
Var jo ikke store rota det der da, den passet jo helt ypperlig
Hehe, du har rett i det Virket bare så innmari stor når jeg stod og holdt den i hendene, pluss at jeg tenkte at den og den kunstige ville ta opp altfor mye plass - men nå skal jeg jo legge ut en til slags-annonse på den kunstige trerota, så alt løste seg! Og nå blir javabregnene mine "fornøyde" også
Nitritt!
Vurderte å lage en ny tråd, men slo det fra meg da jeg innså at alt av informasjon om karet og fiskene generelt allerede står her; like greit å ha alt samlet

Jeg har for tiden økende nitritt.
Tidligere har den ligget på 0,025-0,05. På søndag var den 0,05, og jeg byttet cirka 15 liter. I går var den steget til nærmere 0,1 (en mellomting, men var nærmere 0,1 i fargenyansen), og byttet da 20 liter. Og verst av alt; i dag var den søren meg på 0,1-0,2! Med mer hint av rosa toner enn aprikosfarge. Byttet 20 liter vann, og tok en ny test med det samme som da viste rundt 0,05 igjen. Phew!

Er dette den berømmelige nitrittoppen? Vil den komme selv om jeg har fått kickstartet filteret mitt med filtergrums fra Lisbeth?

NH4 er forøvrig knallgul, som jeg tar som et tegn på 0 (da mindre enn 0,05 er lys gulgrønn). Ingen endring i pH som fortsatt ligger på rundt 7.5. Yngelen ser fortsatt ut til å trives, og vokser seg større og større

Har bestilt NO3-test, som burde komme i løpet av de neste dagene, for å få sjekket om hele nitrifikasjonssyklusen er ordentlig i gang.
Det kan godt være du har rett i din antagelse om en nitrittopp. Ettersom NH3/4 fortsatt er helt ok, tyder det på at første steg i nitrifikasjonsprosessen virker som den skal, men at neste steg henger noe etter. Det harmonerer med at de bakteriene som bryter ned ammoniakk til nitritt formerer seg mye raskere (om enn svært langsomt sammenlignet med de aller fleste andre bakterier) enn de bakteriene som bryter ned nitritt til nitrat. Vannbytter for å holde nitritt på et lavt nivå helt til du ser at den ikke øker fra den ene dagen til den andre. Hold fortsatt øye med den etter det.

Flott at du er våken og måler slik at du ikke styrer rett inn i katastrofen. Hold ut.

Takk, da holder jeg jevne bytter med en 15-20 liter tiden framover nå samtidig som jeg tester vannet.

Håper inderlig at det stabiliserer seg i løpet av uka, for heldige meg reiser på en ukes studieeksursjon til vestlandet nå på søndag. Har fått ei venninne til å passe fiskene med fôring og hun skal også sørge for vannbytte (har i utgangspunktet sagt at hun kan ta annenhver dag, men kanskje det må bli daglige.. får se hvordan nitrittverdiene utvikler seg). Hun virket til og med ivirig på disse fancy dråpetestene, så jeg får henne sikkert til å teste vannet også

Dessuten la jeg i ettertid merke til at flere av yngelen holdt seg i øvre vannsjikt før dagens vannbytte, mens etter så begynte de å bruke hele karet igjen. Jeg mistenker det kan ha hatt noe med nitritten å gjøre, så det er noe jeg skal nevne for fiskepasseren min

Jeg er ved godt mot i hvertfall! Det er jo spennende når man kan følge med ved hjelp av dråpetestene, og det er en lettelse å se at verdien faller når man tar vannbytte.
Tanken på å lykkes og å komme seg igjennom denne perioden, og forhåpentligvis med all yngelen i behold som vil vokse seg store og fine, er jo en fin premie!

PS; Vil det anbefales å slamsuge? Eller trenger filterbakteriene avfallet for å stimulere veksten? Det er jo bare 15 guppyunger som er en måned gamle, og de møkker jo ikke akkurat ned karet mitt.
Ikke slamsug nå. For det første er det som du sier lite å suge vekk, for det andre, og vitigere, bakterier fester seg i sanda på bunnen og du vil komme til å suge vekk en del av bakteriene også.

Pass på at ferievikaren ikke overforer, det har de en tendens til å gjøre. Når fiskene kommer fordi de skjønner (eller tror!) det er foring på gang, skal det godt gjøres for en utrenet å si nei...

Godt tur!
Ok, det var det jeg tenkte, så har latt være å slamsuge og vil holde meg til det fremover nå også.

Heheh, selv jeg har hatt problemer med å holde meg til lite fôring (har blitt veldig flink den siste uka) når disse "søte" småtassene svinser i overflaten og "ber om mat" Men jeg har gitt klar beskjed til henne, og til og med vist henne hvor lite de faktisk skal ha. Sa også i fra at selv om hun bare er innom en gang daglig, så skal de fortsatt ha minimal dose, for de kan heller gå løs på algene hvis de er skrubbsultne

Takker! Blir en spennende uke med kjøttkontroll og mattilsyn på vestlandets slakterier, med en herlig eksamen på fredagen :P
Nye spørsmål!
Tilbake fra kurs igjen! Og fiskebarnevakten min har gjort en god jobb med daglig fôring og vannbytte annenhver dag (15-20 liter). De tre foregående nitrittmålingene har vært supre, og ligget mellom 0.01 og 0.025.

Men!

Det har dukket opp andre snodige ting i akvariet mitt nå. Det ene er jeg ganske sikker på er cyanobakterier, og disse har laget smaragdgrønne flak inne i javamosen. Det er ikke store mengder, men samtidig er det ikke til å ta feil av. Ser kliss lik ut som cyanobakterier. Hva gjør jeg med dette? Leste at det skyltes for dårlig miljø, men jeg holder en knapp på den andre årsaken; "nylig oppstartet og dermed med ubalansert miljø".

Nummer to er noe som ser ut som langhåret mugg, som ligger på trerota, for det meste rundt røttene til javabregnene. Er lysegrå av farge, og ser ut som tynne bomullsfjon. Tanker?

Tredje tingen er at det ser ut som om det er et tynt, tynt opakt lag med noe i vannoverflaten. Er ganske tydelig når jeg ser det underfra og opp mot lysstoffrøret. Var der både før og etter vannbytte, men mindre etter.

Nitrattesten min har forøvrig også kommet, så da blir det en test på det i morgen!
Jeg kan ikke svare på dette med algene, men den hinnen er nok en proteinhinne, jeg har også det i et par kar og det blir mindre av den hvis du setter utblåset fra pumpa slik at den bryter overflaten.
Du kan også fjerne den med tørkepapir eller samle den opp med en kopp eller lignende
Okaj, takk Da skal jeg både øse litt vann i morgen og prøve å sette filterpumpa mi litt høyere (går nok ikke mer enn et par mm tror jeg..). Filterpumpa hadde løsnet og falt ned på bunnen, som fiskepasseren min sikkert ikke har lagt merke til, og det kan jo forklare hvorfor det var så mye mer av den hinna nå enn det jeg hadde sett tidligere.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap