Vil ha corydoras, men ikke sand:s (side 3)

Wargtass
[QUOTE=Henriette Kirkeby]Når jeg slamsugde sanden jeg hadde, havnet jo masse sand i bøtta/avløp, og det er jo ikke noe serlig... tips til det?

Du kan f.eks lage ei "sandfelle".
Jeg selv bruker en isboks. Når jeg bytter vann, bruker jeg en lang slange som går fra akvariene og oppi badekaret. Enden av slangen legger jeg oppi isboksen, og evt. sand følger med vannet jeg bytter ut blir liggende oppi isboksen, mens vannet renner ut av den. Så er det bare å ha sanda tilbake i akvariet. Fin og grei måte som fungerer veldig fint her hos meg.

Tømmer du vannet over i bøtter, så kan du f.eks bruke et litermål som du henger over bøtta, lar enden av slangen ligge oppi litermålet, og la vannet renne ut av litermålet i et hull du har borret litt under kanten av litermålet, for å unngå vannsøl utover gulvet. Eller en annen beholder som du på et eller annet vis klarer å henge på kanten av bøtta.
Det skal sies at jeg ikke har prøvd sistnevnte idee, den bare dukket opp mens jeg skrev her, så det gis ingen garantier for denne

Denne var jo kjempesmart! Tror kanskje jeg prøver det ut.
når jeg satte opp min 180 liter i går så var utganspunktet corydoras så da ble det så klart sand,, det har jeg og i mine to mindre kar da jeg er forelsket i corydorasene .-)) jeg slamsuger men kniper litt igjen på slangen slik at det blir mindre trykk,går fint det lykke til .-)
Thesauras slamfelle redder også overmodige reker, nysgjerrige Ancistrusbarn, eventyrlysne Coryer og annet man gjerne vil beholde fra den visse død i vinterkulda. Legger slangen ut og via en 30-liers bøtte, den rekker ikke å fryse før det værste er over...
Linda W
Thesauras slamfelle redder også overmodige reker, nysgjerrige Ancistrusbarn, eventyrlysne Coryer og annet man gjerne vil beholde fra den visse død i vinterkulda. Legger slangen ut og via en 30-liers bøtte, den rekker ikke å fryse før det værste er over...

Hah, må lage en slik!
530
Faren her er at de som vet mest, ikke lenger vil utsette seg for usaklig kritikk og overlater arenaen til andre. Det vil AF tape på som forum for kunnskapsutveksling.
Dette har skjedd for lenge siden. Kanskje det skyldes laber aktivitet i det ordinære forumet?! Få interessante tråder og lite engasjement i slike gjør at mange svært dyktige akvarister går lei av forum.

StineMari aka cara79
Svaret står jo i fiskebasen. Om du vil gi fiskene rette levevilkår, så gi de sand.

Ikke bestandig det stemmer. Her er en film som viser Corydoras i et slamaktig substrat. En annen film viser at de går på [URL=http://www.youtube.com/watch?v=6JCZA-4CQH8&feature=player_embedded#!]steinbunn.
[/URL] Denne bunnen er min favoritt
Corydoras kan jo gå på grus? Bare ikke alle typer grus.. Nå er jeg ingen coryekspert what so ever, men mener at den minste typen av elvegrus skulle fungere helt finfint, den er helt avrundet..Grus med skarpe kanter derimot, er fy fy! Sand er nok det beste uansett, men den minste elvegrusen er også ok..

Fine filmer Janne
Inaktiv bruker
Nei, jeg er ikke helt nybegynner heller men jeg har ikke holdt på med det i mange år heller. Se på bildet, ser den syk ut ?Eller ikke får mat ? Spør du meg..nei
Inaktiv bruker
Charlotte Ødegaard
Nei, jeg er ikke helt nybegynner heller men jeg har ikke holdt på med det i mange år heller. Se på bildet, ser den syk ut ?Eller ikke får mat ? Spør du meg..nei :)

Hva har ancistrus med cory og gjøre? :p
Beklager altså, men det bildet der av "coryen" din gjorde ikke at jeg fikk mere tillit til at du vet helt hva du snakker om...
Charlotte Ødegaard
Nei, jeg er ikke helt nybegynner heller men jeg har ikke holdt på med det i mange år heller. Se på bildet, ser den syk ut ?Eller ikke får mat ? Spør du meg..nei :)

Nei, den ser ikke syk og sulten ut, men den ser ikke ut som en corydoras heller
Inaktiv bruker
Spock
[QUOTE=Charlotte Ødegaard]Nei, jeg er ikke helt nybegynner heller men jeg har ikke holdt på med det i mange år heller. Se på bildet, ser den syk ut ?Eller ikke får mat ? Spør du meg..nei :)

OPS ! Det er feil bilde

Inaktiv bruker
Charlotte Ødegaard
[QUOTE=Spock][QUOTE=Charlotte Ødegaard]Nei, jeg er ikke helt nybegynner heller men jeg har ikke holdt på med det i mange år heller. Se på bildet, ser den syk ut ?Eller ikke får mat ? Spør du meg..nei :)

OPS ! Det er feil bilde

heheh, fort gjort. ^^
Nei, coryen din ser bra ut Bartene i behold også;P Grusen din er jo ikke skarp
Om damen vil ha cory på grus så er det bedre og veilede i forhold til hvilken grus som det faktisk går an og bruke med corydoras, istedenfor og hardnakka pushe på sand..Nå ser det jo ut som trådstarted går for sand da, så da er vel diskusjonen over.
StineMari aka cara79

enig med deg,, er fiskenes vel som er viktig for meg så hos meg etter en begynner feil er kun sand, for corydoras og sommerfugl ciklidene mine ser jeg jo elsker sanden. morsomt å se sommerfuglene mine sile sand og spytte det ut )
Jeg byttet fra skarp lys grus til myk elvesand i dag. Og det gjorde jeg kun fordi jeg har store planer om å skaffe meg noen "bartefisker" (cory)...
Fikk tips om å hente sand i Tanaelva, så det gjorde vi og jeg kan med handa på hjerte si at når jeg en gang får et større akvarium så henter jeg mer sand der. Både mollyene og sverddragene min "spiser" sand og spytter ut igjen.

Og nå hører jeg at Visaen min roper etter å bli brukt til innkjøp av en liten stim med coryer...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap