Lettere forvirret veteran! (side 3)

Halla!

Da har jeg endelig fått hvilt meg ut litt etter den strabasiøse bussturen til Gøteborg som vi hadde i går lørdag

Så her kommer det et lite reiseforedrag fra meg

Det var egentlig den årlige buss turen med Drammen akvarieklubb som stod på tapeten denne morgenen. Dessverre ble denne veldig amputert med mye frafall på grunn av sykdom og andre årsaker. Det ble derfor bestemt å ta den 10 seteren til Roar fra Drammen akvarieklubb i stedet.

I utgangspunktet var vi vel en 7-10 stykker på denne bussen, men ble kun 5 stykker denne gangen. Passet jo i grunnen bra det for da fikk vi mere tid og mindre mas på de forskjellige butikkene vi skulle besøke i Gøteborg.

Turdeltakerlisten ble derfor slik: Roar, Gro og Magne fra Drammen akvarieklubb samt undertegnede og Anne fra Vestfoldsia.

Måtte jo stå tidlig opp for å gjøre meg klar til å plukke opp Anne "aka" Galemor nede i Melsomvik i Stokke. Det var jo meningen at vi skulle ta turen med Sandefjord/Strømstad fergen klokka 8, men siden vi ikke fikk plass på denne så ble det Bastø ferga over til "are sia" fjorden der de andre fra Drammen kom og plukket oss opp ved fergeleiet.

Blide og fornøyde satte vi kursen mot Sverige

Første stopp på turen vår var på en bensinstasjon langs veien for å fylle drivstoff og hive innpå en svensk ”hotdog” før vi reiste til den første butikken.

Det var hos Gøran på Ciklidhuset i Lerum, rett utenfor byen. Her var det temmelig skralt med saltvann så jeg endte ikke opp med så mye annet enn et par flotte, men svinedyre eremittkrepser fra Fiippinene med orangestripede bein til 95,- spenn stykket

Anne derimot fikk med seg masse røde grade A krystallreker herfra samt 2 svarte.
Neste stopp var Herkules Zoo i Gøteborg. Her var det også saltvann å se, men utbudet var enda skralere her enn i Lerum

Dette var siste saltbutikken vi skulle innom denne dagen.

Tror jeg må ta inn et par sendinger fra TMC eller DeJong Marinelife i det nærmeste her

Ble ikke til noe handling her annet enn at jeg kjøpte 5 sebrasnegler til Anne og 4 Gullbarber til Gerd, mammaen hennes. (Hu hadde bare 2 fra før i akvariet sitt). Sjøl sikla jeg litt på noen flotte reker, men valgte å la de være igjen.

Neste stopp ifølge Gps`n var Trop. Akvariefisk import, som skulle ligge ca 9 minutter unna. Vel, en lang bilkø i sentrum av gøteborg satte jo en stopper for den tiden. Vi kom nå fram ca 20 minutter etter det igjen da. Ble ikke så mye handling her heller i grunnen. Han hadde jo noen flott Gullhalvnebber som jeg hadde lyst på da. Men så var det jo en annen dyrebutikk rett rundt hjørnet som hadde Reptiler og amfibier som vi bare måtte inn å kikke på.

Denne het Gøteborg Zoologiska. Når vi skulle tilbake til minibussen så glemte jeg jo helt disse nebbene og vi farta videre uten de.

Roar på sin side overrasket noe voldsomt med å kjøpe et par Dverg gurami, å han som kun har saltvann i hus da gitt

Men han falt vel for fristelsen, siden disse var utrolig fargerike og flotte. Hsn skulle sette de midlertidig i reolen til Drammen akvarieklubb mens han satte i gang et lite akvarium til de.

Siste stopp for denne turen var til Kent og Nols Ciklidhobby i Nol, rett utenfor gøteborg.

Her hadde jeg sirkla meg inn på noen flotte Sundadanio axelrodi. De het tidligere Rasbora axelrodi eller Axelrods rasbora. Disse har blitt klasset om da de hører mer inn under danio slekten. Vel uansett disse små flotte blåskimrende danioene måtte jo bare bli med meg hjem, samt et par firefotede padlereker (les galemors kodenavn på klofrosker).

Fikk dessverre ikke de Rasbora kubotai Sp Thailand som jeg også var ute etter. Man kan jo ikke få både i pose og sekk.

Anne fikk røsket med seg ei LED lampe og noen flere flotte Grade A reker , og noen Rasbora brigittae, samt et par av disse padlerekene hun også

Nå var det på tide å sette nesa hjemover igjen. Vi hadde jo også tenkt oss innom Nordby kjøpesenter, da vi ikke fikk til noen handel på strømstad ferga som vi måtte stå over på denne turen.

På veien nordover så måtte vi bare stoppe for å få i oss litt middag. Det ble da et värdshus ved E-6, rett utenfor Uddevalla. Her satt vi og spiste og koste oss med benfri kotelett og fløtegratinerte poteter, en stund før ferden fortsatte. Smart som jeg var så hadde jeg jo bestilt med grønnpeppersaus til, mens anne ikke turde å prøve det. Var for sterkt mente hun. Det endte opp med at hu trøkte kotelettbitene sine oppi min saus for å smake flere ganger

Etterpå koste vi oss med litt dessert og vi satt der som de reneste turtelduene og delte maten ifølge Gro

Vel framme ved Nordby, så ble det handlet litt mat og annet på Maxi-Mat. Anne og jeg klarte jo ikke å dy oss, så vi endte opp på godisbutiken like ved.
Klarte heldigvis å roe meg ned, mens annemor gikk litt mer bananas i hyllene

Vel framme i Moss, så rakk vi jo selvsagt ikke den halv 8 ferga som vi siktet oss inn på. Men vi kom da med neste som gikk kvart over 8 isteden. Heldigvis var venteommet oppvarmet, mens vi ventet på ferga over fjorden igjen.

Vel framme i Horten ble vi møtt av en kamerat av meg som hentet oss til bilen min som var parkert i et kjøpesenter like ved fergeleiet. Han hadde bestilt noe kaffe som han ville hente pronte (trur han var tom for kaffe hjemme eller noe). Så da slapp vi å drasse et stykke med alle poser og bager.

Hjemom så var det kun å sette maten i kjøleskap og fryser og fiskene i posen oppi akvariene til temperering.

Hadde jo håpet at anne ville overnatte her i horten, siden vi var jo litt trøtte og slitne etter turen. Men vi reiste nå til Melsomvik allikevel da. Dura inn til hu mor med de nye fiskene hennes og parkerte de til temperering i karret. Deretter bar det opp i garasjen til annemor med resten av fiskene og padlerekene

Ble jo sittende en stund her mens hu tempererte fiskene sine og pratet litt før jeg satte kursen hjem mot horten igjen i elleve tiden. Blei jo rimelig seint allikevel da jeg hadde en liten jobb med mine fisker her hjemme

Alt i alt en kjempekoselig tur vi hadde denne dagen.

Mvh JRR
Halla Jan Rune

Ser ut som dere har hatt en artig tur. I saltvanns sammenheng er du kanskje vant med dårlig utvalg i butikkene? Var prisene lavere i traktene dere var, på det dere generelt kjøpte?

Du la vel ikke merke til noen priser på Apistogramma?

LOFFA
Halla Leif!

Turen var knall den. Synd flere ikke ville eller orket å være med på den. Må si de gikk glipp av en hygglig tur.

Er jo vant med dårlig utvalg i butikkene til tider, men ikke så dårlig utvalg da
Tror vi bomma litt på noen sendinger på denne turen.

Prisene lå vel noe under vanlig her hjemme, mens andre ting igjen virket litt dyrere. F.eks kirsebærreker får jeg på Krizoo til kr 25,- per stykk uten rabatt, mens de i Sverige lå på rundt 39-45 kr stykk.

Hvis du ser an selskapet jeg hadde med meg så var vel apistogramma ikke akkurat det jeg kikket mest på, for å si det sånn

Mvh JRR
Halla!

Kanskje oppdatere litt siden turen på lørdag.

Har mista tre av de små danioene på et par dager her nå. Vet ikke hva det var med de. Men de som er igjen ser ut til å klare seg bra.

Padlerekene ser ut til å trives bra de og. Måtte plukke opp den ene padlereka fra kammeret bak i akvariet igår, men den ser ikke ut til å ha tatt skade av å sitte baki der i et par dager

Skal ta ned dette akvariet og gjøre det om litt før jeg setter det opp igjen.
Karpene trives greit i kjelleren, men lengter nok ut i dammen ganske snart.

Det blir en liten ombygging i reolene i kjelleren til mottak av saltvannsendinger framover. Trenger også et karantene annlegg, så da blir det litt jobb nede i vår.

Mvh JRR
Halla!

Lite som har blitt skrivi i det siste på tråden min

Har jo vært både høyt og lavt i det siste her. Mye som skjer.

Akvariene går jo sin vante gang de og alt er bare velstand igrunn
Litt rot er det jo på badet da jeg driver å produserer RO vann (reverse osmose) til den store gullmedalje. Trenger å lage opp noen hundre liter renset vann til noen prosjekter her.

Var på familiemiddag i Melsomvik på søndag for å feire "galemors" mammas 59 årsdag. Gikk jo bra det og med hele tjukke slekta samlet

Var jo igrunnen dette damforedraget vi skulle jobbe litt med også da, men det ble det ikke så mye gjordt med denne dagen. Men vi fikk jo gjordt noe da

Storkoste meg iallefall denne kvelden.

Mandagen var desto mer roligere, med litt rydding i skaper og skuffer i leiligheten her. Fikk jo jobba litt med noen batterier på jobben også

Idag var jeg atter en gang på besøk hos galemor i Melsomvik, for å jobbe litt med hagedamforedraget mitt. Denne gangen tror jeg jammen vi klarte å få det ferdig. Vi skal jo til Grenland i morgen for å holde hagedamforedrag på akvarieklubben der

Dagen startet med at jeg hentet Anne på travbanen der hun jobber litt ekstra i stallen nå i påsken. Deretter dro vi til Melsomvik for å gjøre litt nytte for oss med foredraget. Vi fikk jo jobbet en stund, men så måtte vi jo bare ha litt mat også. Det ble til at Anne og jeg kokkelerte litt på kjøkkenet og vartet opp med en deilig kyllingmiddag til oss og mor og far

Tror jammen de satte pris på det iniativet, for de var iallefall mette og fornøyde etterpå

Etter middagen fikk vi satt oss ned på kjøkkenet med en kopp kakao og pratet litt om løst og fast. Det vil si, jeg satt litt lenger med annes foreldre og pratet litt, mens hun holdt på med pc`n
Så satt vi oss ned og jobbet videre med foredraget.

Litt senere på kvelden plumpa vi oss ned foran annes pc for å se en film. Det ble jo igjen ganske seint før jeg satte nesa hjemover mot Horten igjen da

Må jo si at jeg storkoser meg veldig i denne jentas selskap

Mvh JRR
Virker som om du og "galemor" haar travle dager ja

Fridager betyr ikke at man blir sittende på rompa.

Foredraget er bedre, men jeg føler at det kan bli mye bedre enn dette også.

Igår så jeg faktisk den ene padlereka igjen, aner ikke hvor den gjemmer seg til vanlig, men igår var den da der. o.O

Bajas, katten til mor som har adoptert meg er helt vill etter krabbetabeletter. Har en boks stående fra jeg hadde masse reker og krabber en gang i tiden. Så når jeg forer fiskene hopper han opp og svinser rundt og maujer for han vil også ha sånn deilig mat da vettu.

Så er det å riste på boksen med krabbetabelettene, da blir han helt myk i blikket og går rundt seg selv.
Gir han to tabeletter, vet ikke hvor bra det er for han å spise det, men to om dagen burde vel gå greit?

Hei Sølvi!

Det er ikke såå travle dager da

Vi jobber jo med noe vi begge brenner for, nemlig akvariehobbyen
At vi har det hyggelig i hverandres selskap er jo en bonus

Anne! Lover deg at du får frie tøyler med foredragene. Alt blir jo gjerne mye bedre med flere kritiske øyne

Flott at padlereka du har igjen lever Har begge mine i live her, men så har jeg jo senka vannstanden i det karret betraktelig da

Tror nok ikke bajasen tar skade av de krabbe tablettene. Er jo dyrefor og inneholder vel egentlig ingen skadelige stoffer. sjøl har jeg jo testa algetabletter for maller

Mvh JRR
Halla!

På tide å oppdatere litt igjen da

Igår var jeg en tur nede i Porsgrunn for å holde hagedamforedrag for Grenland Akvarieklubb. Det var jo det foredraget jeg og galemor har jobbet med i det siste.

Selvsagt skulle hun være med ned til Porsgrunn, så jeg måtte jo bare svinge innom Melsomvik for å plukke hu opp

Kunne vel kansje ha øvet litt mer på det, men det var dessverre ikke tid til det denne kvelden. Det gikk jo sånn någenlunde greit å gjennomføre det da. Vi så jo en del forbedringspotensiale på det

Så vi får nok sette oss ned å gå igjennom foredraget med litt mer kritiske øyne og gjøre noen endringer.

Idag blir det iallefall litt akvariegjøremål her på meg. Må rense filteret nede hos karpene, da vannet er blitt litt grumsete. Trodde det damfilteret jeg hadde kjøpt var annpasset til en større dam enn de 3200 literne nede i vinterbassenget.

Tappet det kraftig ned og startet oppfyllingen sakte igår ettermiddag. Glemte jo helt å slå av vannet før jeg dro igår, men det rant heldigvis ikke over kanten når jeg kom hjem seint igår kveld fra Porsgrunn

Mvh JRR
Jan Rune Røed
Halla! På tide å oppdatere litt igjen da :-) Igår var jeg en tur nede i Porsgrunn for å holde hagedamforedrag for Grenland Akvarieklubb. Det var jo det foredraget jeg og galemor har jobbet med i det siste. Selvsagt skulle hun være med ned til Porsgrunn, så jeg måtte jo bare svinge innom Melsomvik for å plukke hu opp :-) Kunne vel kansje ha øvet litt mer på det, men det var dessverre ikke tid til det denne kvelden. Det gikk jo sånn någenlunde greit å gjennomføre det da. Vi så jo en del forbedringspotensiale på det :-) Så vi får nok sette oss ned å gå igjennom foredraget med litt mer kritiske øyne og gjøre noen endringer. Idag blir det iallefall litt akvariegjøremål her på meg. Må rense filteret nede hos karpene, da vannet er blitt litt grumsete. Trodde det damfilteret jeg hadde kjøpt var annpasset til en større dam enn de 3200 literne nede i vinterbassenget. Tappet det kraftig ned og startet oppfyllingen sakte igår ettermiddag. Glemte jo helt å slå av vannet før jeg dro igår, men det rant heldigvis ikke over kanten når jeg kom hjem seint igår kveld fra Porsgrunn :-) Mvh JRR

Tydelig at du er lettere forvirret ja. ;D
Typisk deg å reise fra en dam som du holder på å fylle. :P
Hadde jeg ikke venta besøk nord fra i går , så hadde jeg også kommet til Porsgrunn.
Angående trykkfilter, så står det i div fora at dem ikke tåler store belastninger med koi. Desuten så er det oppgitt for stor kapasitet en hva som går. Men dette vet sikkert du også J R. men det er sikkert mye bedre en hva du hadde.

Tropex har omdøpt sine trykkfilter og justert kraftig ned på hva dem er egnet til.
Nei du skulle hatt bed filter
Men ser NorKoi har en tønnefilter løsning med pumpe, dette koster i underkant av 1300. Kanskje det hadde hvert noe i en kjellerdam, skal se på det i helgen. Om jeg graver dammen i år, så vil jeg trenge et filter til i en periode, det til dammen får gått seg til og jeg får satt ut fisk.
Tydelig at du er lettere forvirret ja. ;D
Typisk deg å reise fra en dam som du holder på å fylle. :P

Har ikke sagt noe annet nei

Ikke første gangen jeg glemmer sånt heller. Da har det blitt litt vått nede ja

Bengt!

Tok høyde for at det ble stor belastning på filteret og valgte den aller største modellen de hadde på det filteret. Burde kanskje hatt et forfilter på det før det går i bøtta, eller noe sånt?

Det er heldigvis snart damsessong ute og da skal de ut i hagen igjen

Mvh JRR
Ja forfilter burde jeg sjøl også tenke på, det er mulig å serie koble en sieve (tror det er riktig navn) med bed filteret. Skal vist fungere veldig bra. Men koster sikker en del, så blir nok ikke prioritert med det første.
Ang vann påfylling, så er første jeg gjør å stille inn en alarm på en time etter vann påfylling start
Bengt M
Ja forfilter burde jeg sjøl også tenke på, det er mulig å serie koble en sieve (tror det er riktig navn) med bed filteret. Skal vist fungere veldig bra. Men koster sikker en del, så blir nok ikke prioritert med det første. Ang vann påfylling, så er første jeg gjør å stille inn en alarm på en time etter vann påfylling start :-)

Bengt!

Litt vanskelig når du er på tur med galemor til Grenland med alarm da vøtt

Men heldigvis er vannet ikke på full sprut når jeg etterfyller

Mvh JRR
Ja det har jo gått ganske bra hit til ))
Hallais Jan Rune

Liker tonen i denne tråden din. Lett, luftig og med masse humor. Akkurat som det seg hør og bør. Mhht foredraget om hagedam er det greit at du hele tiden finner forbedringer og legger frem et topp innslag hos oss den 12.april i Drammen.

Hagedam er vel ikke akkurat det som er min store lidenskap, men hvem sier at en ikke skal ha et åpent sinn for nye ting. Akvarister som har vært her sier at hagen på baksiden av huset ville være en ypperlig plass for et "basseng".

Men så lenge det er en småtting i huset får han bruke den som boltreplass for fotball etc, enn så lenge. Du får ta deg en tur innom her i Hof når du er i nærheten. Bor helt ned mot Re grensa retning Andebu. Om du er lokalkjent Jan Rune heter det Vassås her.

Du er på lik linje som alle andre hjertelig velkommen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap