Nybegynner - med gullfisk (side 3)

Inaktiv bruker
Ja, har fått mange svar og lest en del. Så jeg gjorde det med å , ta f.eks en gammel filter som var godt innkjørt med bra bakterier, så klemte jeg på den så puttet jeg vannet med bakteriene oppi akvariet så det har jeg gjort .

Imorgen skal jeg kjøpe litt fiske för å ta litt i akvariet så filteret får kjør seg litt inn. Men kan jeg ta 1-2ml salmiakk å helle oppi akvariet nå? Har alt jeg trenger med planter,grus,pumpe,kolbe,lampe og aquasafe. Mangler bare å vente til at filteret bli ferdig innkjørt, som kommer til å ta noen uker.

Tror jeg kan kjøpe (gh), (ph) og Nitritt test på Hero i Hamar kjekt å ha (gh) i tillegg.

Sånn som jeg forstår så kan jeg ta litt fiske för å ta i akvariet og litt salmiakk?
Du trenger ikke bruke fiskefôr om du bruker salmiakk
Hvis du tilsetter Salmi bør du ha en test for NH4 også ( ammoniakk). Salmi er ren ammoniakk, og må være helt borte før du setter fisker i akvariet.

Men hvis du har brukt filterslam fra et innkjørt filter, så trenger ikke filteret innkjøring, da har det jo fått de bakteriene som behøves, hvis overføringen var vellykket.

Det er forresten mye billigere å bestille fiskemat og vanntester i en nettbutikk.
Inaktiv bruker
Vi har alle vært nybegynnere, husker i begynnelsen tok jeg ikke innkjøring alvorlig heller! tenkte bare at det bare var noe oppskrytt vas som kun proffesjonelle fikk til, lol
Inaktiv bruker
Har tatt oppi 1-2ml salmi. så nå får jeg kjøpe meg Ph og Nitritt tester imorgen så får jeg vente med å ha oppi fisk til det har gått noen uker
Det kan være skummelt om du bare kjøper test for pH og nitritt. Nitritt vil du ikke kunne påvise før det er gått et par uker, kanskje tre. Om du da tror at karet er innkjørt om et par uker, vil du kunne få en stygg overraskelse, for karet ditt vil inneholde mye ammoniakk, spesielt ved høy pH.

Kjøp også et test for NH3/4 så kan du ha full kontroll på hele innkjøringsprosessen.
Inaktiv bruker
Jepp, skal vente i 4-5 uker... så jeg får kjøpt Ph og Nitritt og NH3/4 tester
Inaktiv bruker
Så fint at du innkjører det, fiskene vil takke deg
Jeg holder på å innkjøre et 115-liters, jeg vet hvordan det er å vente... veldig kjedelig.
Men det er enda kjedeligere å måtte bytte vann hver dag.
Inaktiv bruker
Bedre å vente enn å risikere fiksene for giftig vann osv...kan jo kjøpe litt planter og ph,nitritt og gh tester i mellom tiden Takk for hjelp folkens.!
Vil beklage om jeg virket litt krass i den forrige kommentaren min, men jeg tenker ikke bare at fisk er fisk, men hver fisk har sitt liv og den lever bare en gang og da burde den komme til optimale forhold Lykke til
Inaktiv bruker
Det går helt fint , det ble en misforståelse , men det går fint.

Jeg også lest mye på nette å da står det at man må ta innkjøring av filteret alvorlig for fisken sitt liv. Så nå får jeg bare vente.. Skal kjøpe litt flere planter og litt av hvert i mens jeg venter på at det skal bli innkjørt ordentlig.
Inaktiv bruker
,-300kr fikk den for 150,- Lenge siden jeg kjøpte den da , men jeg la ut bilde alikevel.
Inaktiv bruker
Er det noen som kan gi meg link på noen billige nettbutikker?
Inaktiv bruker
Dersom du skal ha planter bør du kjøpe på [URL=http://akvariekjellern.no/]akvariekjellern eller ebay
De har latterlig billige planter, i min lokale dyrebutikk koster en vanlig plante 79 kr.
på ebay kan en plante som de selger i dyrebutikken koste $2-4! (noen få kroner dyrere hos akvariekjellern)
her er andre:
webzoo akvasia
tropefisk osv
Aquamanias er min favoritt.
Akvariekjelleren har mye god omtale.
Webzo er også brukt av mange.

Edit:
Det var fint å lese at du vil utsette innkjøpet av fisk til filteret er ferdig innkjørt.
Hva slags filter er det du har startet innkjøring av? Jeg synes det ser litt lite ut til et 100 liters akvarium.

Er det et av disse filtrene du har?
Hvis du har et av de to nederste, kan det gå bra, men er det det midterste, er det i minste laget.
Inaktiv bruker
Det er Den Aqua El Fan Filter Plus Fan-1. Vet det er litt på grensen men, det er første gangen jeg har startet så det blir litt sånn ja...hu i butikken sa at det skal gå...
Inaktiv bruker
Det er bedre å ha for kraftig filtrering enn for dårlig.
Inaktiv bruker
Er det noe spesielt för til Neontetra? Kan noen gi meg link på Ph,Nitritt tester, Helst billig!. Tenke jeg skulle på Hero i morgen?. Så er det greit å ha en liten liste av det jeg skal ha.

Vis jeg får noen billige sider, så kan det hende jeg kjøper på nette!. Men da må jeg vite at det er riktig jeg skal ha å det er PH Tester, Nitritt Tester og Neontetra Fiske för!.
Se litt lengre opp, det er masse linker der til de billigste nettbutikkene..de har som regel dråpe-tester av det du vil ha. Neontetra spiser vel det meste av flakfor vil jeg tro, så det er bare å se etter en som er for "de fleste" i akvariet. (med mindre du finner en som er spesielt for tetra/neontetra e.l)
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap