Mini-fiskebolle benyttet i senkveld i sotsji (side 3)
Loomis[QUOTE=Tante Astrid]Kanskje ikke så rart at det gis horrible råd fra dyrebutikkenes side heller når det gjelder glassboller til fisk. Dette er Norges zoohandleres bransjeforenings råd vedrørende hold av fisk i bolle.
Dette rådet finner du ikke lenger på NZB sin nettside. Her er det Dyrenett.no som ikke er oppdatert.
NZB anbefaler dette: Startpakker for nybegynnere tar ofte utgangspunkt i akvarier på 60 liter. Dette er absolutt minimum av hva som kan anbefales for en nybegynner. Kjøp gjerne et akvarium på 2-300 liter hvis plassen tillater det.
Fint at NZB har endret info, men søker man på gullfiskbolle er det dyrenetts versjon som kommer opp og det ser jo veldig tilforlatelig og troverdig ut for den som er ny
Postet 13.02.14 kl 15:58
Postet 13.02.14 kl 16:45
LimbeckDet er en ting jeg ikke forstår. Om dere synes så synd på de fiskene.... Hvorfor har dere fisker selv?
De omtalte fiskene synes eg overhodet ikke synd på. Dette ligger godt under mitt alarmnivå, særlig siden det er en midlertidig situasjon.
Grunnen til at eg er akvarist er ren og skjær egoisme. Eg vil ha akvariefisker, og fiskene er ikke i stand til å nekte meg. Det er altså ikke for å gjøre en god gjerning eg holder dem i fangenskap.
Postet 13.02.14 kl 17:31
Postet 13.02.14 kl 17:34
Det er likevel noe heeelt annet å leke med fisker på denne måten Limbeck! Det å flytte denne fisken att og fram mellom bolle - akvarium daglig gjøres jo av vokse "fornuftige" mennesker bare for moro skyld(!), og har ingenting med å tilfredsstille fiskens behov å gjøre. Når vi holder fisk i akvarier gjør vi det jo på en måte som skal tilfredsstille fiskens behov så godt som mulig (i hvert fall gjør jeg det, og det gjør vel de fleste her inne forhåpentligvis(?) Dette handler jo om respekt og empati for andre levende vesener, og jeg synes overhodet ikke det er riktig å fange inn fisk og flytte dem 2 ganger daglig. Du sier jo selv at dette er stort stress for fisken! Ingen seriøs akvarist ville vel drive med dette?
Hva slags svar hadde dere gitt en nybegynner som stilte et slikt spørsmål her på forumet; "Jeg har 12 gullfisker i et 60 l akvarium og jeg planlegger å ha med meg gullfiskene mine på jobben min på SFO hver dag. Det er en vikarjobb så jeg skal bare ha den i 14 dager. Dette er fordi ungene synes det er så morsomt å se på dem. Når jeg kommer hjem putter jeg dem i det stoore akvariet mitt på 60 liter igjen. Dette er vel ok for fiskene ikke sant?" Hva ville dere ha svart vedkommende??
Hva slags svar hadde dere gitt en nybegynner som stilte et slikt spørsmål her på forumet; "Jeg har 12 gullfisker i et 60 l akvarium og jeg planlegger å ha med meg gullfiskene mine på jobben min på SFO hver dag. Det er en vikarjobb så jeg skal bare ha den i 14 dager. Dette er fordi ungene synes det er så morsomt å se på dem. Når jeg kommer hjem putter jeg dem i det stoore akvariet mitt på 60 liter igjen. Dette er vel ok for fiskene ikke sant?" Hva ville dere ha svart vedkommende??
Postet 14.02.14 kl 00:03
Kampfisk
Er det noen som kun holder ti stk 5 cm bettaer i en 500L? Ja for det er hva du sier/skriver kamfisk. Eller kanskje du sikter til en 720L som også er 200 cm.
Er enda dummere enn hva jeg er i så fall da. Ja det sies at det er dumt kun å holde et apisto par i en 160L slik jeg gjør i noen tilfeller. Jeg er for at fisk ikke bare skal ha god plass, men også de vannverdier som er beregnet for dem. Akkurat hva som skjer i TV2 akkurat nå sjokkerer ikke meg ettersom jeg har vært akvarist i så mange år og sett så mye rart. Jeg handler heller lite eller ingen fisk i butikk, hverken på kjøpe sentre eller andre butikker. Når kunden nermest uannsett kunnskap kan mer enn de bak disken er vel ikke det så vanskelig å forstå.
Er ikke mye på AF lenger, men trenger jeg meg en god latter, leter jeg gjerne etter en tråd som denne å lese. Akkurat i kveld har jeg trukket på smilebåndet mye, for det er mange rare, gode, dumme og artige innlegg her =)
Postet 14.02.14 kl 00:34
TriesoDet er likevel noe heeelt annet å leke med fisker på denne måten
Jeg vet ikke om du kjører etter prinsippet om at alle gode ting er 3 ? Men nå har du i alle dine innlegg fortalt oss om hva du mener om denne "lekingen". Innleggene dine er stort sett en oppramsing om leking med fisk, stress, dårlig innflytelse og med lite nye momenter.
Jeg tror vi nå har fått med oss dine synspunkter!
- Tore -
Postet 14.02.14 kl 01:03
LOFFAEr ikke mye på AF lenger, men trenger jeg meg en god latter, leter jeg gjerne etter en tråd som denne å lese. Akkurat i kveld har jeg trukket på smilebåndet mye, for det er mange rare, gode, dumme og artige innlegg her =)
Å jeg synest nå du fremdeles "slenger " innom, LOFFA.
Jeg må nok være enig i denne karakteristikken din. I slike tråder har det vel lett for å ta litt av. Mange tar nok seg selv og innleggene sine litt vel høytidelig.
Men kanskje slike tråder har en misjon, med både alvor og litt munterasjon?
- Tore -
Postet 14.02.14 kl 01:22
Jeg synes slike tråder er flotte, godt å tenkt litt gjennom sine egne etiske valg og også se andres standpunkt. Når det gjelder bollen på tv så er det først og fremst signaleffekten ovenfor de som er nybegynnere som bekymrer meg, de fleste som har drevet med akvarier en stund har nok lært både på godt og ondt hva som er forsvarlig eller ikke
Postet 14.02.14 kl 10:28
De få gangene jeg "slenger" innom er stort sett i min egen tråd Mountain. Når en driver flere apisto grupper på FB er det greit med et avbrekk og kunne skrive litt Norsk i forumet her.
Som Tante Astrid sier godt å tenkt litt gjennom sine egne etiske valg og også se andres standpunkt. Jeg selv mener etisk sett at mine fisker får det beste stell jeg kan gi dem. Men mulig kanskje andre ville gjort ting anderledes enn hva jeg gjør.
Kunnskap og erfaring er noe som er viktig hva angår hva som er etisk, og vil variere fra person til person.
Jeg tror Donald er inne på noe ganske vesentlig når han sier at vi er noen egoister hva gjelder å holde fisk. Ville ikke de alle fleste fisk ha det bedre ute i naturen enn i våre kar?
Hva angår mine apistogramma ville de ikke bli fult så gamle i naturen som i karene men sånn ellers....
Som Tante Astrid sier godt å tenkt litt gjennom sine egne etiske valg og også se andres standpunkt. Jeg selv mener etisk sett at mine fisker får det beste stell jeg kan gi dem. Men mulig kanskje andre ville gjort ting anderledes enn hva jeg gjør.
Kunnskap og erfaring er noe som er viktig hva angår hva som er etisk, og vil variere fra person til person.
Jeg tror Donald er inne på noe ganske vesentlig når han sier at vi er noen egoister hva gjelder å holde fisk. Ville ikke de alle fleste fisk ha det bedre ute i naturen enn i våre kar?
Hva angår mine apistogramma ville de ikke bli fult så gamle i naturen som i karene men sånn ellers....
Postet 14.02.14 kl 10:56
At dyr har det bedre i naturen er en temmelig vanlig tanke men vi vet det jo ikke. Å si noe sikkert om hvordan fisk har det er veldig vanskelig siden de er så forskjellige fra oss selv. Jeg tror ikke svaret er svart/hvitt eller ja/nei. Det er mere komplisert enn det.
De fleste av oss prøver å følge det vi finner av info om fisken, men det er ikke noe tvil i mitt tilfelle om at grunn nummer 1 til å ha akvarie er egoistisk. De er her for å underholde meg.
De fleste av oss prøver å følge det vi finner av info om fisken, men det er ikke noe tvil i mitt tilfelle om at grunn nummer 1 til å ha akvarie er egoistisk. De er her for å underholde meg.
Postet 14.02.14 kl 12:15
Postet 15.02.14 kl 20:59
Postet 16.02.14 kl 01:13
Postet 25.02.14 kl 23:32
Postet 26.02.14 kl 00:34
Postet 26.02.14 kl 11:27