Robin`s Mini-WaterWorld :) (side 3)

Oppløsningen på fargekartet er avhengig av kjemikaliene/testmetoden. Når det gjelder ammoniakk- og nitritt-test, er JBL langt bedre. Det er egentlig de eneste jeg vil si du trenger å bytte ut.
Ground zero...
Jaja, dette var dagen da alt gikk åt skogen. Min datter på 3 studerte meg i går da jeg gjorde ren den lille tanken som fiskene mine var i, skrapet glasset, "støvsugde" sanden osv... "Hva gjør du pappa?" "Jeg vasker akvariet"... Vel noen skjønner sikkert hva som er skjedd, hun har vert så snill å tømmt Lano såpe oppi tanken i dag, så det er bare å tømme å starte på nytt.
Vel det eneste positive i det at nå får jeg planlegge litt bedre, dekorere, planter osv. Samt at jeg har god tid nå på ny salmi innkjøring. Kansje fisk oppi til jul nå da
Hun ville jo egentlig være snill å hjelpe til men, huff da så uflaks.
Godt det ikke var et ferdig innkjørt karr med fisk i.

Lykke til videre.
Da er tanken min stått på gjennom skylling, bunnlaget er kastet i søppla. All dekorasjon er vasket grundig i rent vann og kokt. Satser på at all spor av Lano hånd-skum er ute av karet mitt nå.
Byttet bunnlag fra dekor stein, til en blanding mellom Rådasand 0,8-1,3mm og Easycare subtrate 1-4mm. Jeg la også ett lag på 2kg med plantenæring helt i bunn i bak kant der jeg har plantet. Gikk også til innkjøp av en luft pumpe for jeg synset det er fint med litt bobler. Lystid er 4 timer i døgnet.
Men jeg kom på ett spørsmål som de jeg snakket med hos Midtun Zoo ikke kunne svare på, så da håper jeg jeg kan få ett svar her, SilverShaded har jo meget god peiling på det meste

Måtte jo også bytte filter, og i Juwel tankene så er det jo ett aktivt Nitrat filter, dette inneholder noe brun guffe midt i filteret. Vil dette ha noen innvirkning på en salmi innkjøring? For utfra guiden her på siden synest jeg ikke mitt første forsøk på salmi innkjøring var helt i sammsvar med guiden, selv om jeg ble beroliget av Silver at alt var etter planen. Så jeg vil jo tro at det filteret vil bidra til å holde Nitrat nivået nede under innkjøring?
Et nitrat-filter er et kjemisk flter, noe jeg ikke er særlig begeistret for å ha i karet under normal drift. Det må skiftes ofte, ellers vil det forurense...så dette er en pengemaskin for Juwel, som alle slike kjemiske proprietære filterinnsatser.. Hvis man ikke kan holde nitrat på et fornuftig nivå uten slikt, er det noe feil med rutinene som brukes for vedlikehold/vannbytte/slamsuging. Sett heller inn en ekstra blåsvamp ! Samme gjelder forøvrig for karbonfilter.
Ja oki, så da kan jeg for eksempel ha en fin og en grov blåfilter sats? Og du mente jeg skulle droppe kullfilteret og? For jeg synest det er litt intresangt hva Juwel tilbyr i filtre kontra de andre, for eksempel Eheim. Juwel har mange forskjellige kassetter en kan sitte inn i satsen også med diverse aktive innhold. Er nok sikkert bare en penge maskin ja.
Ja, legg til en blåsvamp av den finheten du ikke har.

Juwel er veldig flinke til å lage pengemaskiner, ja...mye ved at de leverer dette som "standard" i enhetene sine. Folk tror det må være sånn, og bruker derfor hele tiden penger på dette. Kjemiske filtre må jo kastes etter en viss tids bruk. Vi har også dette med Juwel's helt egne lengder på armaturer og lysrør.

Kjemiske filtre (nitrat- , fosfat- og karbon-filtre) kan man ha i bakhånd til en eventuell krisesituasjon. Karbonfilteret kan være fint å ha hvis man brått har uønskede kjemikalier i vannet, som f.eks. rester etter medisinering. Så må det kastes etterpå. Eheim tilbyr også kjemiske spesialfilter, men oppmuntrer det ikke som standard i enhetene....heldigvis. God filtrering bør man kunne oppnå ved å bruke "uslitelige" filtermedier. Hvis ikke bør man vurdere et bedre filter....jeg syns det er tvilsomt å bruke innvendig filtrering i de største Juwel-karene. Den eneste medie-enheten som skal og må byttes regelmessig er fleece-filteret (finfilteret), da det lett mister form og fasong ved skylling. Dette gjelder både inn- og ut-vendige filtre.

Understreker at dette er min mening...siden spørsmålet var addressert til meg





Men hva er dine tanker om at det nitrat filteret vil eventuellt påvirke vannverdiene mine negativt/posetivt under salmi innkjøringen?
Tror ikke nitratfilteret vil påvirke innkjøringen i noen særlig stor grad.

Leste for moro skyld Juwel's utsagn om Nitrax-svampen, og reagerte på dette : "Having removed the nitrates, which is the nutrient for the algae, they will starve or not even start to develop of. This in turn will enhance the vitality of fish and plants."
For det første er det ikke riktig å si at det er nitrat som forårsaker alger...noen alger oppstår pga. mangel på nitrat. For det andre er det feil å si at plantene blir sunnere uten nitrat...tvert imot, plantene kan vanskelig leve uten noe nitrat i karet, da dette er en hovedkomponent i den gjødsel de trenger.
Det er litt intresangt og morsomt hvor "lett" Juwel karene utgir seg for å være. Egentlig ville jeg ikke ha en Juwel tank, men prislappen på de er såpass rimelig at jeg falt for fristelsen. Om det blir en ny tank på sikt så blir det i 250liter ++ klassen og ett helt annet system. Virker egentlig som om Juwel er en form for lureri, der for meg fremstår som easy mode der en bare fyller med vann og plumper oppi fisk (slik som jeg selv gjorde)
Nei, det syns jeg ikke er riktig å si. Akvariene har brukbar kvalitet og er enkle på den måten at "alt er inkludert". Å kjøpe akvarium og "plumpe oppi fisk" er ikke noe som er spesielt for Juwel...det skjer med alle, men særlig med dem som kjøper "ferdige pakker". Juwel er bare smarte når det gjelder å tjene penger..
Ok, en liten oppdatering. Fant ut at jeg ikke ville komme med daglige oppdateringer, sikkert ikke like hyggelig lesing for alle som det er for meg å utføre det

Som sagt er det blitt tatt ett totalt vannbytte, og gjennomskylling av tanken etter min datters hjelpsomme hånd til rengjøring av tanken

19.11-15
Total vannbytte, med bytte av bunnlag.
Vannverdier av kran vann etter det er kommet i tanken:
KH=1`
GH=1`
PH=6,5
No2= mindre enn 0,3mg/l
Co2=11mg/l
No3=1,0mg/l
NH3 & 4=0mg7l

Tilsatt salmi etter kalkulatoren som finnes her på nettsiden. Regnet meg da ut for 150liter tank ettersom jeg trekker fra 30 liter på steiner, bunnlag planter og div dekor. 6,66ml salmi tilsettes.

NH3 & 4= 4mg/l (testen min viser enten 3 eller 5, men fargen er mørkere enn 3 og lysere enn 5)

20.11-15
KH=2`
GH=2`
PH=7,5
No2= Mindre enn 0,3mg/l
Co2=2,0mg/l
NO3=1,0mg/l
NH3 & 4=4,0mg/l

21.11-15
KH=2`
GH=2`
PH=7,5
No2= Mindre enn 0,3mg/l
Co2=2mg/l
NO3=1mg/l
NH3 & 4= 3,0mg/l
Her er NH3 og 4 gått ned noe, men siden jeg synest Tetra sin test er meget vanskelig å lese og det ikke finnes 4mg/l på testen sammen med mitt litt fargesvake syn så velger jeg å la dette være som det er.

22.11-15
KH=2`
GH=2`
PH=7,5
No2= 0,3mg/l
Co2=2,0mg/l
No3=1,0mg/l
NH3 & 4=3,0mg/l

23.11-15
KH=3`
GH=3`
PH=7,5
No2=0,8mg/l
Co2=3,0mg/l
No3=1,0mg/l
NH3 & 4=3,0mg/l

24.11-2015
KH=3`
GH=3`
PH=7,5
No2=1,6mg/l
Co2=3,0mg/l
No3=1,0mg/l
NH3 & 4=1,5 mg/l

Nå begynner det å skje saker i tanken
Tilsetter 4,44ml salmiakk

20minutter etter salmi tilsetting:
NH3 & 4= ca 4,0mg/l
Måtte bare ta ett bilde av kampfisken min, flotte farger på den Samt en annen krabat som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Har skaffet meg en 35liters tank og som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med. Samt at jeg er i forhandlinger om en 450 liter som jeg skal sette bort på lager. Kan være en dag at jeg får plass til den, men det blir ikke nå. Skal konsentrere med om 180èn og få den opp å gå.
Fint, det der med nye tanker I dobbelt betydning
Må bare si at jeg angrer ikke ett sekund på at jeg tok denne hobbyen ett hakk opp. Har alltid tenkt at dette er lett, og det er bare å plumpe fisker oppi en bolle eller en tank. Som regel går det greit, noe fiskedød men så går det fint. Men etter jeg søkte hjelp her inne har lærnings kurven gått drastisk opp, og hobbyen er nådd en ny høyde som kan være farlig. Og det er denne litersyken som folk skriver om her inne. Da min kjære ble gjort oppmerksom på at jeg er i forhandlinger om en 450liters tank ble hun ikke særlig fornøyd, selv om jeg prøver å berolige henne at den kommer ikke inn i denne leiligheten da jeg selv ser at det ikke er plass til den. Vi er allerede i diskusjoner på hvor juletreèt skal stå i år siden jeg har tatt plassen vi bruker å ha til 180literen samt at jeg har stappet den nye lille tanken inn i veggseksjonen. Nå krever hun at jeg kvitter meg med noe, så da får den 70literen jeg har lagret bøte med livet. Jeg tar ikke sjangsen å selge den, da den har vert i bakken, og en bit av topphjørnet er knust. Vil ikke være ansvarlig om den skulle sprekke når den er fyllt opp. Da må hun være fornøyde vel? Neida, så da forsvinner den minste 20liters tanken som også har fått en plass i veggseksjonen. Hun ble litt mer happy da, så kan hun få tilbake hylleplass til krims-krams. Forholdet lever videre. Og forhåpentlig vis blir jeg eier av en 450liter som er klar den dagen vi kjøper større bo-plass Skummel hobby dette, når en blir så hektet pga forståelse og mestring for fiskens helse og velvære at en bare vil gjøre ting større
Hehe, kjenner meg igjen Du kan jo prøve å foreslå et aquascapet juletre oppi 180en, men jeg tar ikke ansvar for konsekvensene
Mitt syn på dette med erfaring/mestring er at man må vise at man mestrer, før man tar helt av. Akvaristikk er ikke et fag man kan "mestre" utifra kun lesing, man må erfare, og kunne sette lærdommen om i praksis. Så i første runde bør man heller tenke "gjøre ting bedre" enn å tenke "gjøre ting større" Man blir aldri utlært...jeg har holdt på i snart 40 år og lærer stadig noe nytt !
Ja er enig der SilverShaded. Derfor jeg konsentrerer med om det jeg har foreløpig, men når en har muligheten til å gjøre ett kupp på en meget større tank så må jeg prøve å slå til
Jada...ser den ! Dette var bare et innlegg i "filosofi-debatten" rundt litersyke. Det hender desverre alt for ofte at folk "tar helt av" og brått finner ut at hobbyen er blitt et ork...det kommer alltid noen smeller som kan gjøre at ting ikke er så morsomt lenger også. Bedre å ta seg godt av "litt mindre" enn å forsømme "alt for mye".
PS.: For alle med småbarn : det er nesten uimotståelig for en 2-3-4-åring å putte ting i akvariet, uansett om man formaner aldri så mye ! Og mange har opplevd at party-gjester gjør det samme, fiskene må jo ha en dram...
Uæ, snakk om å slå kald sprit i årene/tanken! Heldigvis viser storesøster på 4 gode takter og vokste nok på ansvaret med å få lov å gi en skje for om dagen uten å måtte spørre først. Men så har jeg forklart en del da, får se om det huskes når lillesøster blir større.

Er vel ikke sjanse for å hilse på på akvarieklubbmøtet i kveld, my Lord? Litt spent på hva som venter meg der...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap