Arez fiskesuppe og andre marine rariteter. (side 3)

Det har vært litt omkalfatrering i heimen. 60 literen med apisto og scalareyngel fikk flytte til kjelleren. Holdt på å bli gal av boblingen fra luftfilteret på soverommet. Apistoynglene har flyttet til nabobygda og scalareyngelen har flyttet til 325 literen og siden har ingen sett den. Håper den har funnet ett bra gjemmested.

60 literen som ble flyttet til kjelleren har nå fått nye beboere. Det går 6 Laetacara dorsigera VF og 10 Corydoras panda der.

Har også kjøpt ett 112 liters saltvannsakvarium med 80l sump som skal bli oppdrettskar for ymse fisk hvis jeg får egg. Karet er gjort i stand fyllt opp og innkjørt så nå er det bare å kjøre i gang ved anledning.

Det ble også ett 250 liters akvarium innkjøpt, men jeg besinnet meg og fjernadopterte det til min mor slik at hun kan bytte ut 128 literen som hun har gående (med mine fjernadopterte fisker). Hun har tre Pterophyllum leopoldi der som kan tenke seg litt mer plass. Skulle forøvrig hatt en par tre leopoldier til så hvis noen har noe til overs så ta kontakt.

Bilde 1: Småpandaene har akkurat blitt introdusert.
Bilde 2: Laetacara dorsigera VF.
Bilde 3: Mer dorsigera VF.

Så ble det ancistruser med hjem også.
Litt sånn på impuls så har det blitt med 10 stk. L144 og 7 stk. Super Rot yngel hjem. De gule (10 stk) får boltre seg i 112 literen med sump, mens Super Rot ynglene går sammen med C. panda og Laetacara dorsigeraene. Burde egentlig ikke, men det ble sånn lell.
Settes på fremforing og håper på lek og yngel etterhvert. For små til at jeg kan se kjønnsfordeling ennå men med såpass mange bør det blir av begge kjønn.

Long time, no see
Gått en stund siden siste innlegg.

Siden 60 literen ble tømt for Apistogramma yngel har den blitt flyttet til kjelleren og startet på nytt. Nå går det 10 Corydoras panda der, sammen med noen Ancistrus super rot og seks viltfangede Laetacara dorsigera. Disse var 3 cm når jeg hentet dem. Nå er de rundt 5 og har begynt å farge. De blir slående vakre når de har farger på syns jeg. Kan ikke vente til jeg får se de i lekdrakt.

Perleguramiynglene vokser jevnt og trutt. De største fra første kullet nærmer seg 5 cm mens de fra senere kull er en del mindre.

112 literen som er leks/oppvekstkar går med yngel av L144, corydoras sterbai og Manacapuru red back yngel. I tillegg så ligger det en klase med L201 i tumbler da Geophagusene fylte ner hula med sand slik at hannen som lå og viftet evakuerte og ga opp hele prosjektet. Eggene falt ut når jeg gravde frem og tømte hula for sand. Tenkte da at det er bedre å prøve utruging i tumbler i stedet for at de skulle gå i gapet på Geoene.

Geophagusene ja. De ble kjøpt på impuls når vi i Hamar og Omegn akvarieklubb dro på klubbtur til Moss.

Ett par sto til salgs som Geophagus sp. Syns de var staselige så de fikk bli med hjem.
Der ble de dryppet inn og sluppet løs i stuekaret.
Nysgjerrig på hva slags Geo jeg har fått tak i slengte jeg ut noen bilder og følere på diverse steder. Nordiska Ciklidselskapets kunnskapsrike medlemmer var til stor hjelp med identifiseringen. Etter alle solemerker er det Geophagus sp. Rio Bravo som jeg har fått tak i. Så da slår meg til ro med at det er det det er.

Dagen etter var ikke akvariet til å kjenne igjen. Alle planter som ikke var revet opp, var blitt fylt ned, og vannet var så grumsete at man nesten ikke så fiskene der.

Dette har trigget alle andre fiskene til lek for dagen etter var det orgier over alt. L201, Sterbaiene og scalarene lekte alle samtidig. Helt vannvittig gøy å se på.

Det ble også med en skikkelig gubbe av en L200 hi fin. Baryancistrus demantoides. Fullvoksen og praktfull fisk syns jeg. Samboeren som oppdaget den da den satt på ruten rett ved hodet hennes i stresslessen, skrek at det var det styggeste hun noensinne hadde sett.

Koien går i 1000 liters dunken og vokser greit. Spiser som krøtter og driter tilsvarende. Greit med betonggulv og sluk når man skifter vann på de.

Har også kjøpt et par Golden severum, Heros severus som har fått ett 128 liters kar til disposisjon. De har lekt ved ett par anledninger så jeg håper at de kommer i gang med lek hos meg også. Egentlig er jeg ikke fan av fremavlede fisketyper, men disse var så fine at jeg falt for fristelsen og kjøpte de. Så lenge de ikke har rare fasonger og finner får jeg leve med at de ikke er fargeekte.
Veldig koselig og hyggelig fisk som kommer frem til glasset og hilser når jeg kommer inn i rommet.

Bilde 1: Geophagus sp Rio Bravo med stor sannsynlighet.
Bilde 2: Baryancistrus demantoides
Bilde 3: L201 kaviar med redback yngel surrende i bakgrunnen.

Wow! Skal si deg det skjer veldig mye hos deg. Moro lese og følge med her Ser du ikke bor så langt unna så venter spent på yngel ;D
Ja, vi bor nok i samme distrikt ja. Er veldig spent på L201 eggene. Vet jo ikke hvor lenge de har ligget uten å bli viftet, men sålangt ser det lovende ut. De har ikke mugnet i tumbleren så jeg lever i håpet ennå. Du ser da ut til å få frem en del smått selv så det er ikke bare på nordsiden av Trysilvegen det er aktivitet. Det er moro. En dag kanskje vi treffes og kan utveksle litt erfaringer og muligens noen fisker.
Her var det fart i sakene, topp Arez
arez
Ja, vi bor nok i samme distrikt ja. Er veldig spent på L201 eggene. Vet jo ikke hvor lenge de har ligget uten å bli viftet, men sålangt ser det lovende ut. De har ikke mugnet i tumbleren så jeg lever i håpet ennå. Du ser da ut til å få frem en del smått selv så det er ikke bare på nordsiden av Trysilvegen det er aktivitet. Det er moro. En dag kanskje vi treffes og kan utveksle litt erfaringer og muligens noen fisker. :)

Jo takk. Det hadde vært veldig hyggelig. Har også dam her hvis jeg ikke har nevnt det? Prøver få til litt forskjellig her, får bare se hvordan det går Skjønner du er med i akvarieklubben?
L201 eggene klarte seg ikke. De måtte jeg spyle ned i fredags. Ja er med i klubben. Artig gjeng med mye kunnskap. Hagedam er gøy. Min er ikke ferdig ennå selv om jeg fikk fylt opp med vann. Mangler filtrering og en "bekk" som skal konstrueres. Det blir full fart i hagen når våren kommer.
Laetacara dorsigera vf.
Nå har de lagt egg. 48 timer siden eggene ble lagt. Bør være wrigglers i morgen en gang. Veldig spent på hvordan dette utvikler seg.
Foreldrene gjør en kjempejobb så langt. De vifter egg og overvåker ytre revirparameter på tur. Ser ut som de snakker sammen når de bytter oppgave.
Fantastisk artig fisk selv om det ikke er noe "spesielt" ved den.
Fantastisk lekdrakt har de også.
Ps. Bildet ligger på skakke så det anbefales at hodet legger på venstre skulder.
Bilde 1: Mor og egg.
Tusler og går
Har flyttet om fisk og møblert om kar. Etter en 14 dagers tur til Kenya kom jeg hjem til fiskene mine igjen. Dorsigeraene hadde noen få yngel igjen som dessverre var borte dagen etter hjemkomst. De jeg så hadde vokst en del, men jeg regner med at de andre dorsigeraene forsynte seg litt av stimen så til slutt ble de borte. Severumene har flyttet inn i 325 literen da planen om å la de leke i 128 literen gikk til h***te. Hannen ble plutselig konebanker så jeg måtte separere de slik at hunnen kom seg igjen. Nå går begge i 325literen og Corydoras sterbaiene har flyttet inn i 128 literen der de la egg to dager etter innflyttingsfesten. Skal teste å la eggene være i fred og se om det funker. Hvis ikke så blir det tumbler neste gang de limer opp egg. Ble ett besøk på LOAK auksjonen på søndag også. Skulle som vanlig ikke ha noe, men det ble med en L200 Hi Fin og en gruppe med 6 stk. Corydoras reticulatus med hjem igjen. Disse skal i 325 literen når karantenetiden er over.

Redback ynglene vokser fint på artemia og mikroorm så det funker fjell.
Perlegurami ynglene vokser også fint så de må jeg prøve å få blitt kvitt. De største er en 5 cm nå og de fra det siste kullet har passert 2 cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap