Tante Astrid´s undervannsverden (side 30)

Hei Astrid lenge siden jeg skrev noe på sidene dine . Det er virkelige flotte bilder du har tatt, har selv vært på akvariet i Bergen men dog uten kamera husker den aldri .Var en tur til Sverige og da tok jeg i en grønn mamba , var ikke høy i hatten men den var for mett til å tenke på meg som mat der og da .Du spurte meg for en stund siden om det er meg som kjøpte pumpa hos deg og det er det og den er ikke så ofte i bruk for den bråker litt slik mange andre luftpumper gjør men funker gjør den.
Tante Astrid
Nederst et litt dårlig bilde av en havnål (tror jeg den heter). [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12140_080714173918_3.jpg[/IMG]


På Smøla kaller vi slike for "Nebbsild" (Eller "Næbbsillj som det uttales! ;D )
Men vil tro dette bare er ett navn stort sett vi Smølaværingene bruker.
Har hatt mange tørka Næbbsilj av forskjellig størrelse hengende oppunder taket hjemme.
Pappa fikk ofte slike i garnet å tok dem noen ganger med hjem.
Var litt stilig å se på at den snudde seg med vinden dersom det kom en liten trekk inn i rommet.
Å så var jo kattene så glade i dem også da!...

Jeg ble forresten litt nyskjerrig, er det flere som kaller havnål for nebbsild?
Eller er det bare Smølaværingene?
Det er godt mulig "nebbsild" egentlig er en helt annen skapning Smølaværingene har stjålet navnet til!

(Vi har vel ry for å være litt spesielle på Smøla. På flere punkt. Ettersom lærerne stengte oss ute i friminuttene fikk blant annet enorme mengder frisk luft og ett naturlig forhold til koldbrann... Det er det kanskje ikke alle kidsa i Olso som kan skryte på seg.)
Hei, Sheila, koslig at du stikker innom! Fint at pumpen fungerer, men som du sier så bråker den en del på full guffe. Orker ikke å ha noen luftpumper gående for tiden så jeg klekker til og med artemia uten pumpe

Det finnes en fisk som kalles for Nebbsild, Ciklide, nemlig Horngjel. Mulig dere smølværinger kaller nålefisken også for nebbsild. Som du sier så er dere litt spesielle dere som bor der ute i havgapet

Nålefisken er forresten en nær slektning av havhesten fikk jeg opplyst her inne.

Det spørs om det med utestegning i friminutt er et fenomen i hele fylket. Ihvertfall var det sånn på Averøya der jeg vokste opp. Jeg hadde langt hår og etter svømmetime så måtte jeg være forsiktig på vinteren. Håret kunne faktisk fryse sammen i strimler og om man var uheldig så gikk det faktisk an å knekke en slik bunt. Kunne bli merkelige hårfrisyrer ut av slike uhell
Tante Astrid
Håret kunne faktisk fryse sammen i strimler og om man var uheldig så gikk det faktisk an å knekke en slik bunt. Kunne bli merkelige hårfrisyrer ut av slike uhell ;)

Hah! Da skal du teste å gå helt nydusjet ut av håndballhallen i nesten 30 minus under Østersund-cup. Og, ja, vi gikk fra hallen(e) til overnattingsstedet, hvis jeg husker riktig.
Ja, vi er et gjennombarket folkeferd
Og er man ikke det så blir man det ihvertfall etter en oppvekst under slike forhold!

Håper dere ihvertfall rakk å kle dere etter dusjen eller misforstod jeg og dere var både nydusjet og lettkledt? I såfall står det virkelig respekt av den bragden ;D
Neida, vi kledde oss faktisk sånn noenlunde fornuftig. Men vi gikk ut med vått hår. I hvert fall gjorde jeg det. Jeg hater hårfønere, og kan tenke meg at jeg ikke en gang hadde tenkt på å ta med en da vi reiste dit.
Jeg brukte og bruker heller ikke hårføner. Ekle dingser som gir flyvehår. Dessuten fikk jeg noen karameller av den gamle som foreldrene mine hadde og jeg har vel aldri helt kommet over den skrekken.

Så at du og Aggi avtalte akvarie-tur i Bergen. Kan jeg få foreslå at det neste år settes en dato på sommeren hvor AF-medlemmer oppfordres til å møte opp for en rundtur i akvariet i Bergen med etterfølgende kafè-besøk? Det kunne vært morsomt det!
Tante Astrid
Så at du og Aggi avtalte akvarie-tur i Bergen. Kan jeg få foreslå at det neste år settes en dato på sommeren hvor AF-medlemmer oppfordres til å møte opp for en rundtur i akvariet i Bergen med etterfølgende kafè-besøk? Det kunne vært morsomt det! :)


God ide!
G&T
[QUOTE=Tante Astrid] Så at du og Aggi avtalte akvarie-tur i Bergen. Kan jeg få foreslå at det neste år settes en dato på sommeren hvor AF-medlemmer oppfordres til å møte opp for en rundtur i akvariet i Bergen med etterfølgende kafè-besøk? Det kunne vært morsomt det! :)


God ide!

Møter opp jeg hvis det klaffer ihvertfall!
Ciklide
[QUOTE=G&T][QUOTE=Tante Astrid] Så at du og Aggi avtalte akvarie-tur i Bergen. Kan jeg få foreslå at det neste år settes en dato på sommeren hvor AF-medlemmer oppfordres til å møte opp for en rundtur i akvariet i Bergen med etterfølgende kafè-besøk? Det kunne vært morsomt det! :)


God ide!

Møter opp jeg hvis det klaffer ihvertfall!

Hadde vært kos det! Og alle måtte gå med en rose i jakken for at vi skulle kjenne hverandre igjen
Jeg blir også med, dersom det er mulig for meg. Men det er litt langt fram å planlegge til neste sommer, så jeg vet ikke hvilken vei livet kan ha funnet på å ta innen den tid. Jeg tror jeg må ta én Bergens-tur av gangen. ;-D
Rose?

Fisk!

Jeg har t-skjorte med "my hobby is kinda fishy"...fra akvaristsjappa...
finnest sikkert mange med fiskesmykker? God tid til å se etter et, eller lage et...

gjør seg vel ikke med ei hyse i knapphullet...
Da stiller jeg i min "akvariejenter er våtere" t-skjorte
Ingen som sier vi ikke kan ta flere turer til Akvariet (vi som bor i Bergen skal svinge innom når som helst).
For min del så må det bli neste år siden jeg nettopp har vært der. Lover å hinte om det på vårparten neste år
G&T
finnest sikkert mange med fiskesmykker?

Det har jeg! Bruker det nesten hele tiden
Laget av glass...

[External Image]
Jeg har mange fiskesmykker. Jeg samler på ting med fiskeform, så da blir det smykker også.
Tør ikke begynne å samle på noe mer. Har en tendens til å bli litt hekta og ende opp med mer enn jeg både har plass og råd til

Det ser forresten ut til at jeg har fått det mirakelet jeg har bedt om. Da jeg kom fra Bergen så oppdaget jeg jo at den ene parva-mallen min var veldig oppblåst og pustet ekstremt hurtig. Den har stort sett gjemt seg under den største roten og jeg har ikke fått sett skikkelig på den. Har greid å fått med meg at pustingen gradvis har gått tilbake til nesten normalt og i dag var den ute og fartet på bunnen igjen. Det ser ut som den er helt fin igjen selv om jeg synes den kanskje puster litt mer enn normalt. Den var også tilbake til favorittplassen fra tidligere hvor det er litt lettere å holde øye med den. Er veldig glad for at det ser ut til å ordne seg. Var bare rent vann, vitaminer og litt tålmodighet som skulle til denne gangen
Jeg vet ikke om noen husker det, men da jeg først fikk Corydoras schultzei i huset så var jeg veldig overrasket over at de var så mye oppe i vannflaten og hentet mat. De hang oppned blant flyteplantene og lette ivrig etter godbiter innimellom bladene. Trilineatusene har aldri holdt på sånn.

Da de hadde vært i karet en stund så gav de seg. Antagelig skjønte de at mat kom det regelmessig på bunnen så det var ingen grunn til å stresse.

Det morsomme er at etter at jeg var i Bergen. og de måtte gå sulten noen dager, så har de begynt med samme oppførselen igjen. Bare schultzeiene. Trillene oppfører seg slik coryer skal

Fikk tatt noen bilder, men selvfølgelig i karets mørkeste kroker så spesielt bra var de ikke. De to første bildene viser en av dem i full gang med å undersøke noen av flyteplantene.

Det nederste viser roten i midten av karet. Den øverste enden stikker faktisk litt over vannet, men det hender de blir så ivrige i matjakten at de faktisk vrikker seg over her! Halve kroppen er da over vann! Merkelige fisker dette her, men utrolig morsomme og det beste av alt er at siden de er så tøffe og er framme stort sett hele tiden så har trilineatusene også blitt mer dagaktive. Har aldri sett de så mye som etter at schultzeiene kom i hus

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Enda et par bilder av schultzeiene. Ikke av de beste, men jeg bare måtte vise disse to bildene. De viser så tydelig farten og energien på disse fiskene. Bare se på den nederste bulldoseren hvordan h*n freser gjennom sanda så spruten står ut av gjellene

[External Image]

[External Image]
En periode så gikk jeg og bekymret meg for trillenes barter. Lurte på om det var noe galt med de siden bartene var så små. Etter å ha studert bilder så har jeg nå skjønt at det er schultzeienes barter som er store og at trillenes er helt normale. Jeg prøver derfor å unngå å sammenligne dem

Øverst en schultzei som stolt viser frem bartene sine (lurer på om den muligens kan stamme fra Trøndelag).
Det andre er av en trille med en mer beskjeden bartevekst.

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap