Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 30)

Ivar Naustheller
Vi fekk tak i torv til filter i går og bare fra i går til i dag har ph gått ned fra 8 til 7. Skal bare sjå det er løsnigen vi havne ut på. Men så spørs det hvor lenge det virker. Alt fra 3 til 6 uker stod det på esken.

Putta du det i filteret eller i ei bøtte med vann?

Ivar Naustheller
( Håpe det er greit att vi følger med i boken din, mye å lære for oss som er hektet på Khulii)

Er jo bare hyggelig at dere følger tråden min! Selv om jeg nok ikke skriver mest om kuhliiene mine
Tok det rett i filter siden vi ikkje har noen fisker der enda.
Eheim Torv Pellets.
Felleskjøpet sin var tilsatt mye rart så eg turde ikkje kjøpe den.

Nei, men du har fine videoer og er ellers til stor inspirasjon når det gjelder trivsel for fisker)
Hei Lisbeth
Synd det ikke var den røde guramien vi bestilte som kom. Jeg har av prinsipp vært treig i avtrekkeren, så jeg har ikke kjøpt de 10 jeg bestilte, men jeg var innom i går og må si jeg er glad for at jeg ikke kjøpte de heller. Det er jo blue line, eller en variant av den, dessuten har de ikke holdt av fiskene jeg skulle ha og heller ikke gitt meg beskjed om at de kom, når de endelig kom. Og det er litt irriterende.
Synes også at de få som var igjen, så noe pjuskete ut! Håper dine har det bra, du får ihvertfall flotte par nå, og et bra grunnlag for oppdrett.

Tropehagen har den røde typen, så jeg satser på det.
Hei bettina. Ja det var veldig synd med de røde som ikke var rød
Så nå har jeg antagelig veldig mange blue line siden jeg faktisk har det fra før...

Men de nye er absolutt ikke pjusk. De er meget friske, sterke og flotte. Jeg tror knepet er å få dem ut av butikken så fort som fy. Denne type fisk tror jeg ikke tåler mange dagene i et salgskar. Henta mine dagen etter at de kom

Jeg SKAL ha røde lakriser. Må bare forsikre meg om at det er blue line jeg har i 2 kar, så jeg kan sette de sammen og få et ledig kar til røde..
La 60g torv i 10L vann på søndag. Gått fra ph 8 til 5 Perfekt. Men nå lurer jeg på om jeg skal tørre å bruke det hvis torvvann blandet med eikebarkekstrakt kan gi et brått ph-dropp. Er over en uke siden jeg bytta vann, men det var jo blandet med eikebarkekstrakt.. hmm..
Hohoy! Oslo zoosenter har Parosphromenus ornaticauda på lista! Nydelig liten rød lakris som ikke blir mer enn 1,8 cm! Ph 6-7?! Lever i toppsjiktet? For en rar liten lakris
DETTE er lakrisen som skal flytte inn i paludariumet mitt!

Nå blir jeg faktisk sur hvis jeg ikke får tak i den...
Oi!
Den var fin den. Krysser alt jeg har for at du får tak i disse

Gleder meg til flere filmsnutter fra paludariumet....
Den fisken var virkelig nydelig!
Ja nydelig liten sak. Har googlet litt mer og informasjonen jeg fant i går kveld var nok litt vel rar til å kunne være riktig. Sånn bortsett fra å være mindre, ha andre tegninger og kanskje litt vanskeligere enn andre lakriser, er denne -og skal ha det som andre lakriser. Surt vann og holder ikke til i toppsjiktet :p

Fant mye info på et tysk nettsted. Jeg oversatt med google, blir veldig rar norsk men man får med seg det som er viktig.

Tysk info

[URL=http://translate.google.no/#]Oversettelsesverktøy[/URL] for den som ikke leser tysk

Også fant jeg en morsom side med bilder av fangst av mine favorittfisker
Den labyrinten du linket til der var rett og slett fantastisk fin! Ingen kjedelig blågurami det, nei!
Fascinerende med fangst-rapporter Særlig av slike lokasjoner.
Det er veldig lurt å bruke litt tid på nettet, lese om fisken man har lyst på. En dansk dame som har mye erfaring med lakriser, nevner spesielt om disse:

Enkelte andre arter, dukker op ind imellem, men vedbliver at være så svære at få til at yngle og holde stabilt i akvarier, at de forsvinder igen, - det er f.eks. p. ornaticauda og p.parvulus.

Så nå må jeg bremse litt (er så gira!) og tenke meg om.. Vil ikke kjøpe fisk som med stor sannsynlighet dør

Så kommer jeg over en videosnutt hun har lagt ut av Parosphromenus nagyi. Fantastisk lakris å se live!

http://www.youtube.com/watch?v=Ps7ZK5ddddc&feature=player_embedded

Den står på lista til oslo zoosenter. Herregud er det den jeg skal ha nå da?? Men den er jo ikke RØD! Jeg går helt rundt meg her nå! Jeg må bestille innen i morra og har kun plass til en art! jeg må bestemme meg!!!
Det kan jo hende du er den eine som klare dette her da. Dei var jo kjempefine
Flotte lakriser begge to
Forstår godt at du stusser litt med å kjøpe vist erfarne larkisfolk mener de er vanskelig å holde, kjipt å "kaste" bort penger på slik fisk.
Hold oss oppdatert på hvordan det er å holde disse vist du bestemmer deg for å kjøpe de
Da har jeg bestemt meg, jeg bestiller den litt vanskelige arten, Parosphromenus ornaticauda. Etter å ha diskutert litt i denne tråden har jeg kommet fram til at jeg vil denne gangen ha en art som kan være mulig å artsbestemme i butikken. Da er faktisk ornaticauda så forskjellig fra de andre lakrisene at den skal være mulig å identifisere. Er så lei av å få lakris-et-eller-annet. Nå som jeg kun har et kar ledig er det viktig å få rett art!
Spennende framover no da..Dei var jo veldig fine og eg forstår deg også siden du no vil være sikker på å få rett
Må du vente lenge på å få dei.

Vi skal etterpå innover til dyrebutikken å legge inn bestilling på Khulii
Hentet 6 stk av P. ornaticauda i går. Jeg fikk plukke dem rett fra posen, slapp å ha dem i salgskaret først. Og selv i posen kunne jeg se med en gang at dette var er type paro jeg aldri har sett før. Det måtte bare være ornaticauda! Har ikke sett på maken til spesiell paro. Helt annen kroppsfasong på både hode og kropp i forhold til andre paroer jeg har sett. Veldig liten og smal. Utrolig spennende å ha en så spesiell (syns jeg) paro!

Men forferdelig sky. De brukte flere timer på å komme fram fra gjemmestedene i karet. Men rett før jeg la meg for natta hadde de alle samlet seg på den ene kortsiden som ble belyst av armaturet over kjøkkenbenken (jeg måtte sette opp et eget kar til dem så lenge, har litt plasseringsproblemer)

Men jeg kunne se i alle fall en som hadde farget veldig godt ut og var en hann. Sort bånd nede på kroppen, rød over og flekkete hale. Gud for noen fantastisk flotte paroer )

Jeg vet ikke kjønnsfordeling så håper de alle skal være farget mer ut når jeg kommer hjem fra jobb i dag. De tok inn en del av disse i butikken, så hvis det viser seg å være veldig skev kjønnsfordeling stikker jeg og kjøper noen til Syns nå de er verdt sine 129 kr, absolutt!

Skal få lagt ut bilder/video når de har blitt litt mer trygge

Ellers så kom det noen i går og kjøpte 2 par av de andre lakrisene mine, de som ble kjøpt som sumatranus men mest sannsynlig er sentang. (Meget pen lakris det også!). Fant ut 15 stk kunne bli litt vel mange i 60 litern, de har jo tydeligvis tenkt å overleve alle sammen. Fikk også gjort om i karet deres, spredd hulene så ikke en hann vokter 2 huler i slengen.

Men det må jeg si. Disse er usedvanlig tøffe, friske og trygge! Etter å ha tømt all inventar i karet, jaget og fanget, innredet karet igjen, så tok det ikke mange minuttene etter at jeg var ferdig at de piplet fram for å undersøke i karet. Sjekket hulene og svømte nyskjerrig rundt. Spiste gjorde de også. Har virkelig sansen for disse lakrisene
Så spennende! Gratulerer med nye, flotte fisker!! Gleder meg til å se bilder/video av de nye skjønnhetene.
Åh...
Så spennende! Helt enig, vi gleder oss til video av disse ;D
De ornaticaudaène så bare skikkelig lekre ut

Tror danskene driver litt mer med labyrinter enn vi her til lands. Var selv på besøk hos en dansk dame i høst og hun hadde og mange kar med forskjellige arter gående.Fikk forresten hjem en flokk med B.Albimarginata av henne.

Gleder meg til å se bilder /film av de nye

Æhh, noe bilde eller film blir det nok ikke på lenge og det å finne ut hva slags kjønnsfordelig det er blir visst vanskeligere enn jeg trodde. Hadde håpet de hadde blitt litt tryggere i løpet av døgnet, men når jeg kom hjem fra jobb var det ikke en eneste fisk å se. Fant 3 stk klemt under eike og kattapabladene, ved å bruke lommelykt. De jeg så så mørke ut, ikke stripete så de er nok hanner. Men hva er resten mon tro. Driver nå og lokker dem fram med levende små dafnier, men det var så vidt jeg så nesen på en fisk stikke seg fram et kort øyeblikk. Gurimalla de er veldig sky altså...

Danskene ja, de virker absolutt mere opptatt av labyrinter -og tyske folk. Bare så synd jeg ikke forstår et eneste ord tysk :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap