Dagens blomst (side 31)

Å, jeg husker mamma hadde Akeleier i hagen, peneste blomsten som er! Hadde jeg bare hatt litt hage, elelr ihvertfall plass til en blomsterkasse...
Ja det er også en blomst jeg også husker fra barndommen av. Jeg bare elsker de blomstene. Prøver å få tak i nye hvert år. I år har jeg kjøpt meg en rosa dvergakeleie.
Mhm, mamma hadde haugevis av forskjellige, i et bedd rundt flaggstangen Barndommens blomster
En annen av disse barndomsblomstene er en slik klatreplante som lukter så inderlig mye og søtt. Men jeg komemr ikek helt på hva den heter. Mamma's var rosa og hvit, men den skal vist finnes i lilla og noe blåtoner også.
Klematis? Er det en klatreplante?
Ja klematis er en klatreplante, men er usikker på om den dufter. Tror kanskje det kan være kaprifol for det er også en klatreplante som dufter søtt og godt. De er jo så flotte. Har kjøpt en kaprifol og en klematis selv i år.
Begge navnene høres kjent ut, så det får bli et mysterium fram til neste gang jeg reiser hjem og sniffer på alel blomstene i mamma's hage.
Denne Irisen vokser vill i hagen min. Hele hagen er forresten vill.
Jeg har også kjøpt Klematis i år (for første gang), og er veldig spent på hvordan det blir. Det kommer nok bilder her når de begynner å blomstre. Jeg har brukt litt vel mye penger på hagen i vår.
Inger Anne
Jeg har også kjøpt Klematis i år (for første gang), og er veldig spent på hvordan det blir. Det kommer nok bilder her når de begynner å blomstre. Jeg har brukt litt vel mye penger på hagen i vår.

Jeg hadde en tofarget hvit og rosa i fjor men den har frosset bort. Den blomstret også veldig seint. Den jeg har kjøpt i år blomstrer fra mai til august og er mørk blå. Liker veldig godt blå blomster. Så gleder meg til den blomster. Jeg har også brukt masse penger på hagen i år pga at veldig mange planter ikke tålte den harde vinteren. Jeg elsker hagearbeid, men det er også blitt vanskelig pga mine dårlige knær. Men gjør så mye jeg klarer.
Bildene er at den klematisen jeg hadde i fjor. Den klatret oppover et ospetre og var fryktelig fint å se på.
Iberis sempervirens
Iberis sempervirens, en av de heller små gledene i hagen

[External Image]
siande
En annen av disse barndomsblomstene er en slik klatreplante som lukter så inderlig mye og søtt. Men jeg komemr ikek helt på hva den heter. Mamma's var rosa og hvit, men den skal vist finnes i lilla og noe blåtoner også. Klematis? Er det en klatreplante?

Klematis er en klatreplante, ja, men jeg vet ikke om de lukter så mye? Har hatt et par stykker selv, uten at jeg kan huske noen særlig duft fra de. Men de finnes i blålilla også, og blå. Se f.eks. den kjente Mr President
Klematis er stilige, men krever solrik plass og en klatrevegg. Min siste klematis tok kvelden i vinter, kom ikke noe liv i den i våres. Har kjøpt 3-4 stk, så nå gir jeg dem opp!

Jeg poster et bilde av enda en Akeleie i dag. Har vel kjøpt 6 forskjellige tror jeg, og de takler vinterne utmerket. Ikke mistet noen. Flere akeleier blir det nok helt av seg selv også. De krysser seg og og frøsår seg selv villig vekk. Om man ikke luker bort avkommet, kan hagen fort bli dynget ned i akeleier Men de er så fine!

[External Image]
Her er en av mine rosa og hvite Akeleier som kommer i blomst nå. Den er nydelig og det er sant at de frøsår seg selv og kan dukke opp i flere fargevarianter året etter. Gleder meg til de andre begynner å blomstre også.
Akeleiene her har ikke kommet i år og kameraet har jeg druknet, så jeg får ikke tatt et illustrerende bilde. Men studer akeleien litt ovenfra, der de små hornene nesten møter stilken. Da ser du fem duer med bøyd nakke og nebbene mot hverandre! I alle fall på de gammeldagse jeg altså ikke finner i år. Sukk. Har samlet akeleier i årevis!
Linda & Ove
Akeleiene her har ikke kommet i år og kameraet har jeg druknet, så jeg får ikke tatt et illustrerende bilde. Men studer akeleien litt ovenfra, der de små hornene nesten møter stilken. Da ser du fem duer med bøyd nakke og nebbene mot hverandre! I alle fall på de gammeldagse jeg altså ikke finner i år. Sukk. Har samlet akeleier i årevis!

Huff det var leit. Jeg kan sende deg frøkapsler av de jeg har hvis du vil ha?
Jeg har et ikke spesielt godt forhold til akeleier. Vi hadde (og fortsatt har) fullt av dem i hagen under oppveksten min. De spredde seg som pesten. Det er en plante jeg ikke frivillig inviterer i hagen min. Kommer de av seg selv, skal jeg heller ta det opp til vurdering. Eller, faktisk, det har dukket opp en plante ved gjerdet. Den har ikke blomstret så langt. Jeg lar den foreløpig stå, og så får jeg se hvordan det utvikler seg.
Ja de er sånn at enten så liker man de eller ikke. Jeg har fått mer og mer sansen for de etterhvert og det finns så mange flotte sorter av de. ikke alle tåler de trønderske vintrene så derfor bruker jeg å samle frø av de jeg ikke vil miste. Hos meg så frør de seg ikke vilt for jeg klipper ned avblomstrete stengler ganske kjapt unntatt de jeg vil skal sette frø. Det blir så rotete i hagen hvis alle blomster som er visnet står igjen. jeg klipper ned alt. Kjøper også endel for bladene sin del så det blir litt variasjon.
Jeg er også veldig glad i å så selv og en plante jeg bruker å så hvert år er middagsblomst. De er bare så nydelig og de lyser veldig opp i beddet når det er fint vær. I år har jeg faktisk ikke sådd de og jeg kommer helt sikkert til å savne dem.
Her er et bilde av de jeg hadde i fjor.
[QUOTE=Heidi Ingdal
Huff det var leit. Jeg kan sende deg frøkapsler av de jeg har hvis du vil ha?

Så bra! Jeg driver og regner ut hvor nye snegler kan bo og trives uten å bli stressa, når den gåten er løst minner jeg deg på det sammen med bestillingen :o)

I hagen her er planter på flyttefot hele tiden, har fugler som sår de underligste ting, maur som drasser med seg ting fra bed til bed,, så selv om jeg er kjapt ute med saksen og fjerner avblomstrede planter før de får frødd seg dukker det opp saker og ting over alt. Velstelt virvar, godt man kan kalle det naturtomt :o)
Linda og Ove det er greit.
Her er to av samme sort, rosa og blå storkenebb.
Det siste er hvordan det ser ut foran teltet. Kjøpte fontenen på auksjon og bruker mye stein, stubber, grener osv når jeg lager bed osv.
1. her er det en humle som holder på inni rhododendroen min...
2. min siste blomstrende tulipan
3. Denne kjøpte jeg i fjor mest pga bladverket. Husker ikke hva den heter....
1. her er en sommerfugl i toppen av en hvit syrin.
2. Her er et kjøttmeispar som har reir og unger inniveggen der. Måtte bare ha de med ...
3. Denne rosen er nydelig. Her kaller vi den bare for Hansarosen. Den dufter skikkelig rose. Synd den ikke er særlig holbar.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap