Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 31)

Det siste der unngår en vel om en da setter "ytterplaten" tilbake innerst, og da dytter den indre ut? Ihvertfall sånn jeg tenkte da jeg satte opp mitt første DIY-filter. Har ikke renset det enda, så vet ikke helt hvordan den fungerer i praksis...
Hvis du lager glasslistene brede nok, så går det. Hvis du bruker kabelkanaler, blir holdet for smalt. Hvis du har to deler, så vil den innerste være noe smalere enn den ytterste (ett lag innenfor ytterdiameteren =mindre radius).
Takk for tips! Deling med en sandfelle nederst har jeg allerede fått med meg, men en ytter - og innerplate...

Kabelkanalen fra Bauhaus er helt sikkert ikke dyp nok til å holde det hele sammen med splitt, det er egentlig et spørsmål om den holder med hel plate. Men jeg er jo enda på funderingsstadiet, hvis man for eksempel finner en smart måte å sette dem sammen på...

Eller tusler til glassmester og får lister. Det er kanskje egentlig like smart, så blir det ikke noe tukkel. Må jo få det hele overstått nokså raskt når jeg først setter i gang, med fisk og planter i bøtter :o)

Ble litt hektisk her nå, AmTop'en liker helt garantert ikke avskallede artemiaegg, for fandenskapet gikk tett igjen. Tenkte det var luft, og vred ut'en mot "close" et øyeblikk, det pleier å få fart i saken. Ble veldig til fart da jeg plutselig satt med hendelen i hånden. Den delen er jo splitter ny! Uten hendel står vannstrålen ut av det dumme hullet, så helt tett var filteret nok ikke likevel. Og nei, jeg hadde ikke briller, luftbobler ser jeg faktisk helt fint uten. Og nei, jeg hadde ikke håndkle, hva skal man med det for å fjerne luft fra filteret?

Heldigvis har jeg avknapp på skjøteledning oppå filteret, så jeg fikk tatt strømmen. Da ble det hevert. Og vel er jeg langarmet, men det finnes grenser, det er langt fra filtertoppen til utblåset på en 160-liter. Det var jo ingen grunn til å løfte det over overflata, da ser man jo ikke boblene!

Nå er bakgrunnen også våt. Jeg måtte la vann være vann og få slangen ut, brillene på, finne reservedings og rensebøtte og få alt sammen sammen igjen. Alt akvarieutstyr står på gulvet foran skapet (Jeg har en helt tom skuff, jo! Hvorfor det, tro?), vannet i stua er borte, og det er tilnærmet tørt på kjøkkenet. Glemte å lukke vannkrana på 25-literen ordentlig da jeg fylte slangen...

Helt ryddig akvarieskap, oversikt over hva som ligger i hvilken skuff, rene gulv, slapp å sy hyttegardiner - litt stas, da :o)
Uff, for et kaos.. Og når èn ting går galt, så følger gjerne mer etter. Merkelig det der

Mine hjørnefilter er laget med glasslister. Jeg har også en liten glassbit på toppen av hver list som "stopper" for svampen. Funker helt fint, men var noe skikkelig klin å silikonere. Men - glassmesteren tok seg godt betalt for å skjære til bitene, så forhør deg om pris før du bestiller. Skulle riktignok ha et dekkglass til en 28-liter i tillegg, men likevel..
På de to AM Top´ene jeg har, er det en stengeventil for ut-slangen og en for inn-slangen.... Fortere å stenge den enn å bryte strømmen og løfte slangen ut av karet?
530
På de to AM Top´ene jeg har, er det en stengeventil for ut-slangen og en for inn-slangen.... Fortere å stenge den enn å bryte strømmen og løfte slangen ut av karet?


Ikke når man sitter med den grå stengeventilhendelen i hånda og vannet spruter ut der den skulle ha sittet og man ikke har briller på og det er mørkt inni det sorte skapet og ikke er o-ringen der lenger heller så hvis man hadde funnet hullet midt i vannspruten hadde det ikke hjulpet å få den på plass, det vet jeg for jeg forsøkte og trodde det hadde gått bra men selv om den sto på "close" var den helt "open" - veldig...

De kan altså med andre ord hoppe av, du er herved advart ;o)
Linda & Ove
[QUOTE=530]På de to AM Top´ene jeg har, er det en stengeventil for ut-slangen og en for inn-slangen.... Fortere å stenge den enn å bryte strømmen og løfte slangen ut av karet?


Ikke når man sitter med den grå stengeventilhendelen i hånda og vannet spruter ut der den skulle ha sittet og man ikke har briller på og det er mørkt inni det sorte skapet og ikke er o-ringen der lenger heller så hvis man hadde funnet hullet midt i vannspruten hadde det ikke hjulpet å få den på plass, det vet jeg for jeg forsøkte og trodde det hadde gått bra men selv om den sto på "close" var den helt "open" - veldig...

De kan altså med andre ord hoppe av, du er herved advart ;o)


Huff, dette hørtes lite gøy (men samtidig komisk) ut...
Har denne pumpen jeg også, så takk for at du deler denne erfaringen.
kanskje jeg kan unngå denne opplevelsen i fremtiden
Har jo plutselig fått anledning til å studere denne dingsen i løsvekt, den grå hendelen er egentlig ikke festet med noe særlig i det hele tatt, bare dyttet innpå med en stusselig o-ring og en bitteliten knast som ikke holder noe særlig fast er man uheldig, så jeg må ha vært litt uvøren. Skal ta den frem igjen i dagslys og studere den litt nærmere, ut fra det lille jeg fikk med meg før jeg kastet den vekk i avsky vil jeg dytte like mye som jeg vrir på den siste reserven jeg hadde. Nå hadde jeg jo en reserve fordi det var lekkasje i den originale, så kanskje er det bare o-ringen som har lurket seg ut av posisjon, og jeg har en reserve likevel?
Når det gjelder list/ kanal til hjørnefilter. Hvorfor ikke bruke "isoporskinner" dekket med skiferbiter? Billig, og jeg tror det kan bli ganske fint

Godt dagens vannsøle-øvelse endte godt
sissimor
Når det gjelder list/ kanal til hjørnefilter. Hvorfor ikke bruke "isoporskinner" dekket med skiferbiter? Billig, og jeg tror det kan bli ganske fint ;) Godt dagens vannsøle-øvelse endte godt :D


Vårt billige laminatgulv er forlengst modent for utskifting likevel, jeg er heldigvis vannfast, og det var jo litt artig da. Å se seg selv sånn litt fra utsiden er bra for hummøret, poden satt på rommet sitt, jeg kunne jo ropt på hjelp!

Strålende ide sissimor! Har jo et halvt tonn skiferkapp liggende, og har arvet vinkelsliper som passer for damehender - hurraaa! For deg!!!
Haha, du har helt nydelig akvarier! og morsomt lesestoff, haha, men uff trasig at man skal plages.

måtte le litt når jeg leste om 54 litern din og at kattene dine elsker malletablettene. Mine også, haha! De kommer stupende når jeg åpner lokket, og spesielt når jeg holder på med sånne pellets med reke og nå greier. (Passer fint for sånne kløner som meg som klarer å velte slike storbokser også)
Katter er herlige, Grapejuice! Våre er dødsens fornærmet over å ha tilbrakt en langhelg i ensomhet, og får fortalt det - ettertrykkelig. Alle husets innvånere har kommet helskinnet gjennom helgen, litt lunt kan man vel si at det var her. Bra det, for vi fikk omsider båten på vannet og jeg presterte det kunststykke å miste ryggsekken med ett digitalkamera, to mobiler og ikke mindre enn tre skinnlommebøker i Sømåa!!! Ove, som satt med høyre støvel full av vann på veien ut, og med venstre støvel full av vann på vei tilbake ble ikke akkurat imponert. Ikke fikk vi fisk heller, men vi hadde en strålende helg likevel. Utrolig nok overlevde min mobil badet, og minnekort er ikke spesielt sårbare for ferskvann ser det ut til. Bilder følger...

Ble i det hele tatt mye fottøytørking, elleveåringen skulle bevise ett eller annet for seg selv, og magaplasket under sten-til-sten-hopping over et stryk i Trysilelva. Ble våt, helt uskadd, fryktelig stolt. Faren var så vred at han (faren altså) nesten måtte gå hjem etterpå. Neste karstykke blir foretatt under "strict parental guiding". Jeg har gjort akkurat den samme øvelsen selv over en nesten like stri elv, og fikk akkurat like mye kjeft av en vred far :o)

Nå må jeg skifte tørkepapir på den uhorvelige mengden lapper, medlemskort, rabatthefter, visittkort og annet rusk vi har liggende i press. Kameraet kan vel ikke ha overlevd, men jeg lar det ligge til tørk et par døgn til før jeg sjekker...
Supertipset for våte telefoner/kamraer og annen elektronikk: sett steikovnen på 50 grader over natta

Ingenting er som å bli våt på morsomme måter Så lenge det er verdt det i mengden morro så betyre da litt våte klær lite. De fleste mennesker ev vannfaste, takk og lov
siande
Supertipset for våte telefoner/kamraer og annen elektronikk: sett steikovnen på 50 grader over natta:)


Takk Siande, nå leste du tankene mine, min mobil ble tørr av å ligge i peisen i går kveld, men de andre tingene var så inderlig gjennomvåte at jeg var inne på tanken av varmluft. Nå fikk jeg bekreftelsen, jeg iler :o)
Herrefred! Haha, ja typisk å miste det som IKKE tåler vann. Men rart hvor mye som funger etter runder med hårføner og slikt.

Haha og ja flaks vi er vanntette!
He, he... Finner stadig på nye øvelser du ;D

Håper virkelig at kameraet overlevde... Må sikkert ha nytt batteri da men...
Det meste ting funker ganske fint etter et lite bad, så lenge de ikek blir slått på mens de er våte. Det er ihvertfall hva en elektriker-kar fortalte meg en gang i tiden. Så tørk grundig først, så slå på, ikke prøv å få på ting mens de fortsatt er våte, det er å be om kortslutning og fullstendig døde ting.
(men hvorfor mobiltelefoner som er påslått når de faller i vannet fortsatt funker etter på kunne ikke nevnte elektrikker svare på, så noe muffens er det)
Mer pandadød. sukk
Æsj. I dag har jeg plukket ut to døde pandaer. Ikke noe mystisk jeg kan finne i testene, litt høy PO4, men ikke alarmerende, og det er vel alger jeg kan forvente da, ikke fiskedød. Måtte åpne filteret igjen i går kveld fordi det surklet stygt, hadde tullet da jeg satte det sammen i all hast før helgen og fått den pakningsdingsen som holder den grønne rista på plass litt håpløst på tvers, men det har vært gjennomstrømming. Ikke ammonium eller nitritt, og helt som det pleier med nitrat, pH på stell, GH som vanlig, ikke kobber i hentevannet, målte alt for sikkerhets skyld. Æsj...

Det var to av de minste nykjøpene som ikke klarte seg, eneste forklaring jeg kan finne er at de ikke har tålt disse dagene uten mat. Nå er det ingen vei utenom, må bare få min mor hjem fra sykehus etter fjerning av arachnoidal cyste før jeg gyver løs med vinkelsliper'n. Må få spredd bunnbesetningen litt, i fall matmangel er forklaringen...

Det ekle er at den store Limia-hannen fra Lykkelandet også takket for følget! Etter vannskift! Æsj. Jeg har motvillig tåkelagt begge kar med HappyLife, i fall noe jeg ikke kan teste for og som det stoffet kan fjerne har lurt seg utenom noe hos Hobøl Vannverk. Det kan ha vært en alt for gammel mann, de to eldste hunnene ser også ut til å ha nådd overgangsalder. De er like slunkne nå som da de kom i hus, og sånn pleier ikke levendefødere å være. De to unge hunnene har sluppet minst tre kull tilsammen. Den lille omegahannen har lagt seg til farge på halen og sort stripe allerede, det blir gøy å følge med på ham fremover!

Kameraet er forøvrig ikke helt som det var. All elektronikken virker forsåvidt, men bildene ser ut som om de har blitt tatt gjennom halvåpen persienne. Det er jo ikke så fint. Gjenstår å se om det er optikken eller skjermen som fusker, uansett er det litt vanskelig å fotografere når man ikke ser hva man fotograferer. Kanskje den EOSen rykket fremover i køen nå?

Oves mobil tok også kvelden, han var veldig glad han har byttet arbeidsgiver en gang i løpet av vårt samliv, for dette var den tredje jobb-mobilen jeg druknet. Den første skremte hjertefeil på meg da jeg tuslet inn på mørklagt bad for å hente et håndkle, vaskemaskinen startet sentrifugering og begynte plutselig å lyse plasmagrønt! Vet ikke helt hva jeg trodde, for jeg er veldig usikker på om jeg tror på grønne spøkelser. Ikke lenger mitt ansvar å tømme lommer før vask...

Den andre fulgte med ut i Bunnefjorden da jeg veivet ut shortsen hans som slett ikke burde ha ligget løs i forpiggen mens jeg veivet rundt med fiskestang, især ettersom vi har en diger dunk med lokk til løsøre i den båten. Også. Til små ryggsekker fulle av elektroniske duppedingser og sånt. Deler livet med en meget tålmodig mann :o)
Døde fisk er virkelig ikke gøy...
Linda & Ove
Ikke lenger mitt ansvar å tømme lommer før vask...

HAHAHA!!! Flirer! :'D Men uffda, hadde nok tørket fliret rimelig fort om det var min mobil.

Trist at de ikke klarte seg. Absolutt trasig, selv om folk tenker "det er bare en fisk" - jeg kan liksom ikke la være å tenke at det faktisk er et liv det også, som om kanskje noe primitivt, har et ønske om å overleve ihvertfall. (sier hun som så absolutt ikke er vegeterianer altså... )
Tilfeldig bekjentskap
© Anders K
Reklame for plussmedlemskap